• Lid sinds 8 november 2010

Zo... Eten & Drinken

Roermond

Activiteiten

1. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Sabero
    Internationaal Roermond

Wat zijn we blij dat ze terug zijn. En wat zijn ze weer goed. Dank voor een fantastische avond en gelukkig tot binnenkort!

2. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant Da Vinci

Vanavond verblijven we wederom dicht bij huis want nu zwaait de deur wijd open bij restaurant da Vinci in Maasbracht. Dit blijft voor ons een van de allermooiste locaties om te kunnen dineren. Modern en strak maar toch ook gezellig en warm. Na een aantal handdrukken (blijft toch mooi) nemen we plaats en bestellen een alcoholvrij aperitief. We krijgen knabbels en meteen daarna volgen diverse amuses. We kiezen voor een viergangenmenu en losse glazen wijn. Vervolgens verplaatsen we ons naar de etage lager en nemen plaats (helaas niet met uitzicht op de keuken). Lekker brood, boter en olijfolie komt op tafel en we kunnen van start.
    Er volgt een voorgerecht met krab, kreeft en asperges. Prima van opmaak en ook lekker maar verwend als we zijn, missen we iets. Het gerecht is vrij vlak (oa door ietwat flauwe asperges) en mist spanning en frisheid bv via een zoet/zuurtje. Het bijgerecht heeft wel meer pit en is dus ook lekkerder.
    Daarna een topper van tarbot, ravioli van broccoli en geitenkaas, asperges en hollandaisesaus. Mooi om te zien en zacht van smaak.
    Vervolgens het hoofdgerecht met superzachte kalfshaas, krokante zwezerik, weer asperges en perfect zachte kalfswang. Een zeer lekker gerecht maar de volgende keer graag wat meer saus aub. Of nog beter, een klein kannetje op tafel laten staan waar je dan zo heerlijk (op z'n Italiaans) je brood in kunt doppen.
    Tot slot het dessert met vanillesoufflé, ijs van karnemelk en cheesecake van rabarber. Een plaatje op het bord en lekker van smaak.

Conclusie: we hebben weer heerlijk gegeten bij Da Vinci. Prima gerechten, lekkere wijnen en aardig personeel.

3. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant Boreas

De vooruitzichten zijn prima want vanavond gaan we weer op bezoek bij de favoriet van ons en vele anderen, Boreas in Heeze. De ontvangst door gastvrouw en team is zoals altijd zeer hartelijk en we nemen buiten plaats in de prachtige tuin. We krijgen het lekkere huisaperitief en kiezen voor het 5-gangen menu met begeleidende wijnen. Wat volgt is een keur aan amuses waarbij de een nog lekkerder is dan de ander. Dit topniveau geldt vervolgens ook bij de voor- hoofd- en nagerechten. Wat een verfijning en klasse weer, wat een mooie opmaak van gerechten, ongelofelijk. En wat prijzen we ons bevoorrecht dat we dit weer mee mogen maken. We hebben de gehele avond buiten kunnen dineren, genoten van alle topgerechten maar ook weer heerlijk bijgekletst met die voortreffelijke medewerk(st)ers.

De aangekondigde verkoop van het bedrijf was voor ons een schok en dus hebben we snel nog een paar data gereserveerd. Nu kan het nog en we verheugen ons er al weer op. O ja, één ding is duidelijk: het maakt niet uit waar de toekomst van Sonja en Nico ligt, wij volgen gegarandeerd. Tot snel !

4. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Hof van Herstal

Deze donderdagavond een thuiswedstrijd want we gaan op bezoek bij Hof van Herstal. De parkeerplaats is bijna vol (altijd een goed teken) en bij binnenkomst worden we warm welkom geheten. We nemen plaats en worden voorzien van aperitief, de bekende knabbels c.q. amuses en kiezen voor het 5-gangen menu. De diverse gerechten zijn prima op smaak, goed van kwaliteit en voldoende qua hoeveelheid. Brood en boter erbij, lekkere begeleidende wijnen en leuke mensen in de bediening die het juiste tempo aanhouden. We hebben weer een fijne avond gehad en daar gaat het om. Dank aan allen!

5. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant ONE

Vanavond lekker dicht bij huis want we dineren bij 1* restaurant One in Roermond. Het industriële pand en de inrichting blijft uniek en wat ons betreft een van de mooiste van het land.

We nemen plaats in de lekkere draaistoelen, worden herkend door de mannelijke bediening (na 6 maanden!) en kiezen voor twee alcoholvrije cocktails (eveneens hulde). Nootjes staan al op tafel en meteen verschijnen diverse heerlijke amuses en lekker vers brood met boter.

Wat volgt is een voorgerecht op 2* niveau bestaande uit kabeljauw, limoen en schuim van komkommer. Wat een heerlijk gerecht, perfect in balans en oogstrelend qua opmaak.

Maar ook het hoofdgerecht van Poulet noir, kastanje, specerijen, zuurkool en het dessert van Cheesecake, noten, specerijen en appel kunnen zeer bekoren.
    Tenslotte nog lekkere koffie met vele friandises om af te sluiten.

Alle gerechten worden begeleid door lekkere wijnen, het brood blijft tot en met het hoofdgerecht op tafel staan (evenals de diverse sauzen) en de bediening is prima op dreef.

We hebben een topavond gehad en komen snel weer terug. Aan te bevelen!

6. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Avant-Garde

We bevinden ons deze avond op een aparte locatie want we treden binnen bij Avant-Garde van Groeninge welk gesitueerd is in het PSV stadion. De ontvangst is prima, het restaurant zeer sfeervol en ruim ingericht met een mooie aparte aperitiefplek bij de gashaard.

We nemen plaats, genieten van het uitzicht, bestellen alcoholvrije bubbels (hier verkrijgbaar dus hulde) en meteen volgen meerdere amuses. We kiezen voor een 4-gangen menu vergezeld van maar 1 glas wit en 1 rood in verband met de autorit later op de avond. Lekker brood, boter en olie komt op tafel dus we kunnen beginnen.

Wat volgt is een overheerlijk voorgerecht van paling, komkommer en ganzenlever. Daarna zeetong met slakjes, spek en kruidenboter. Beide gerechten zijn overheerlijk en worden vergezeld van een perfecte, zachte Gewürztraminer uit de Elzas, wat een topwijn!

Het hoofdgerecht is een entrecote van 'Bertha 2' met structuren van knolselderij en Ras El Hanoud. Hierbij een mooie Italiaanse Barbera die een denkbeeldige zon over het bord laat schijnen. Ook dit gerecht is lekker en goed op smaak. Als dessert tenslotte een combinatie van peer en toffee. Mooi van opmaak en lekker (vooral het ijs) maar we missen iets van extra frisheid, waardoor het gerecht nogal zwaar aanvoelt. Daarna voor ons geen koffie of thee meer want we zijn tevreden en voldaan.

Conclusie: vooral de beide visgerechten waren top en op 2* niveau. Maar ook de mogelijkheid om ijswater te kunnen drinken, de ruime hoeveelheid lekker brood, het bankje voor de damestas en het feit dat er een nieuw servet aan tafel verschijnt na een toiletbezoek vallen positief op!

Al met al is Avant-Garde zeker de moeite waard om te bezoeken. Dank voor een fijne avond!

7. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor De Treeswijkhoeve

We zijn te gast bij 2* restaurant Treeswijkhoeve in Waalre. De locatie en het interieur zijn mooi, de ontvangst is prima en we nemen plaats in de sfeervolle ruimte welke deze avond goed gevuld is. Tot mijn grote vreugde is er nu wel een alcoholvrij aperitief beschikbaar, hulde!

We worden aan tafel door de chef alleraardigst en met handdruk welkom geheten waarna het bekende Brabantse worstenbroodje wordt aangeboden. Wat volgt is een uitleg mbt het 3-gangenmenu en we kiezen voor een extra tussengerecht. Wijnen worden gekozen en er volgen vele, vele heerlijke mondvermaakjes met de paling in de sigarenkist als absoluut hoogtepunt. Daarna nog twee amuses van broccoli kimchi en gebrande uienbouillon, beiden van prima kwaliteit.

De diverse gangen zoals tartaar van zeebaars en Ponzu, zacht gegaarde kreeft met Dukkah kruiden, de pièce van kalfshaas met truffeljus en het dessert van groene appel, tarweveld, AloëVera en top olijfolie leveren zeer tevreden gezichten op. Mooie composities allemaal en zeer goed op smaak. Dat deze op aardewerk-achtige grijze en bruine borden of in kommetjes worden geserveerd, doet wat ons betreft afbraak aan de gerechten maar dat is heel persoonlijk (we zijn Stockmans fans).

Bij deze gerechten worden trouwens prima wijnen geschonken (door een prima sommelier) en heerlijk brood met boter geserveerd. Al met al hebben we een mooie avond gehad welke voor herhaling vatbaar is.

Niks meer op te merken dus? Toch wel, want een gedeelte van de bediening is nog steeds niet op hetzelfde niveau als de keuken. We missen iets van Brabantse gezelligheid, enthousiasme, sommige gerechten worden onvoldoende of onvolledig aan ons uitgelegd en meerdere malen worden de borden uitgehaald zonder enige emotie of contact met ons.

Dus wat ons betreft mag de chef de gehele avond aan tafel komen bedienen. Want die heeft het wel helemaal begrepen.

8. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Hostellerie Vangaelen

Opnieuw zijn we in Heeze maar nu bij Hostellerie Vangaelen. Via een AH-Iens aanbieding dus we maken ons zorgen, want bij andere restaurants waren we na afloop heel vaak teleurgesteld.

De ontvangst is goed en we nemen plaats in een reeds flink gevuld restaurant. Ook hier geen keuze mbt alcoholvrije aperitieven want alleen een flesje Bionade van gember en sinaasappel is beschikbaar. Er volgen twee amuses van pompoenmousse (iets te korrelig in de mond) plus geitenkaas en we kiezen voor een extra gang als tussengerecht. Wijnen en plat water worden ingeschonken, brood, boter en olijfolie komt op tafel en kort daarna volgt het menu bestaande uit geroosterde zalm in kruiden, mousse van tomaat en saffraanmayonaise (de zalm is iets te flauw), de tussengerechten kreeftensoep (meer peper aub) c.q. gekonfijte eendenbout met prei en gele wortelcrème (heerlijk gerecht!), het hoofdgerecht zwijnshaas en -wang met aardappelmousseline, witlof en spruitjes (vlees is mooi mals) en een panna cotta met mangosorbet (top!) en witte chocolade.

Mooie gerechten qua opmaak, bijna allemaal goed op smaak en de begeleidende wijnen zijn lekker. En een groot compliment voor het extra brood en de saus bij het hoofdgerecht. Wat ons betreft kookt deze chef op Bib Gourmand niveau!

We hebben een leuke avond gehad en bij het verlaten van het pand zijn we unaniem: eindelijk een restaurant waar we m.b.t. de AH-Iens actie tevreden over zijn!

9. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant Boreas

We mogen weer dineren bij onze favoriet in het zuiden en treden binnen bij Boreas in Heeze. De ontvangst is wederom allerhartelijkst en we nemen plaats aan een mooie ronde tafel. Heerlijke alcoholvrije (hier wel!) aperitieven worden ingeschonken en de optocht van liefst 6 verschillende amuses begint meteen, heerlijk! Daarna volgt het 'Nieuwjaars' menu bestaande uit o.a. langoustines, coquilles en duif. Mooie gerechten, alles perfect op smaak en vergezeld van heerlijke wijnen. Daarna scheiden de wegen omdat tafelgenote voor twee heerlijke desserts van mango, chocolade en passievrucht gaat en tafelheer voor de kaas kiest. De keuze is lastig want de kaaswagen bevat zeker 25 verschillende soorten! Compliment hiervoor maar zeker ook voor de begeleiders van deze kazen want er volgt een 10 jaar oude Madeira (top), brood, boter, crackers, druiven, rozijnen, stroop, honing en abrikozencompote. Wat een weelde! We sluiten tevreden af met koffie, thee en ook nu worden weer een veelvoud aan lekkere friandises aangeboden.
    We hebben weer een fantastische avond mee mogen maken en niet in de laatste plaats door het zeer aardige en professionele personeel.
    Bij het verlaten van het pand beloven we één ding: we komen snel weer terug!

10. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Inter Scaldes

Na onze zeer goede ervaring vorig jaar verheugen we ons om weer bij Inter Scaldes te mogen dineren en overnachten. We worden hartelijk ontvangen op de parkeerplaats, naar de prachtig gerenoveerde suite gebracht en nemen een paar uur later plaats aan een mooie tafel. Het team herkent ons nog van de vorige keer en dat geeft meteen een zeer prettig gevoel. De champagne en witte wijn worden ingeschonken, we kiezen voor het 8-gangen menu en de eerste amuses verschijnen meteen. Heerlijk!
    Daarna volgt een prachtig menu met o.a. octopus, eendenlever, scheermessen, kaviaar, zeetong, haas, kaas, chocolade en nog veel meer. Mooie composities, kleuren, smaken en dit alles vergezeld van topwijnen. Daarna nog koffie met veel zoetigheid en een afzakkertje. We beleven een prachtige avond en voelen ons enorm in de watten gelegd. Inter Scaldes behoort terecht tot de top van ons land. Dank aan allen voor deze heerlijke verwendagen.

11. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Serre
    Internationaal Amsterdam

Het blijkt lastig om op een maandag in Amsterdam fatsoenlijk te kunnen lunchen, maar uiteindelijk is de keuze gemaakt. We arriveren bij het met een Bib Gourmand bekroonde Serre restaurant van het Okura hotel. De inrichting is mooi, het uitzicht ook.

We nemen plaats aan een tafel voor het bestellen van een aperitief. Tenminste, dat is de bedoeling, maar bij de vraag wat er voorhanden is aan alcoholvrije drankjes ontstaat er een stilte bij de dame van de bediening. 'Crodino of iets dergelijks hebben we niet mijnheer, misschien water?' Pardon, water? Ook hier dus geen fatsoenlijk alternatief voor de autorijders onder ons, onbegrijpelijk maar waar!

Het 3-gangen Bib-menu heeft genoeg keuzemogelijkheden en bevat mooie gerechten. Geen amuses hier dus we beginnen direct met een zalmsalade a la Ciel Bleu en een Caesar salad als voorgerecht. Mooi op smaak, ruime hoeveelheden en gewoon lekker. Daarna de beide visgerechten welke ook heerlijk zijn. Mooie verse vis en ook nu weer ruime porties. Aan de 'looks' kan trouwens wel nog wat verbeterd worden want we missen de elegantie een beetje. De begeleidende wijnen passen daarentegen weer zeer goed bij de gerechten en de desserts zijn ook lekker. Daarna nog koffie en thee zoals het hoort en de conclusie is duidelijk, we hebben prima gegeten. De verbazing over het ontbreken van een mooi alcoholvrij aperitief blijft. We zien een gat in de markt...

12. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft gereageerd op een recensie van Restaurant Populair

Wij communiceren nooit tijdens de avond zelf omdat wij het principe 'what you see is what you get' hanteren. Wij recenseren zoals wij de avond ervaren hebben en willen de hele avond net zoals alle andere gasten behandeld worden. We zijn niet uit op excuses, gratis drankjes, koffie en dergelijke.

13. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Reube Royale

Op een doordeweekse dag treden we binnen bij restaurant Reube Royal in Maastricht. We worden welkom geheten alsof men ons al jaren kent (grappig!) en nemen plaats aan een tafeltje. Drankjes volgen en zoutjes staan op tafel. Helaas is ook hier geen alcoholvrije cocktail of ander alternatief behalve Crodino verkrijgbaar en laat men m.i. dus geld liggen.

Aangezien we gebruik maken van een Iens actie hebben we de keuze uit 2 voor-, 2 hoofd- en 2 nagerechten. Nadat we de bestelling geplaatst hebben volgt een amuse van een kofta lamsworstje met Tzatziki saus. De presentatie is te simpel maar de smaak is in orde.

Het voorgerecht is een 'bombe' van gerookte zalm met garnalen en rivierkreeft. Behalve een smaakloze tomaat is er verder niks mis met dit gerecht maar wat gemarineerde komkommer, limoenmayo en gefrituurde kappertjes zouden het gerecht upgraden (en kost niet veel).

Ook de beide hoofdgerechten van vlees en vis zijn goed. De borden zijn leuk opgemaakt, alles is mooi op smaak en meer dan genoeg v.w.b. de hoeveelheid. Daarna volgt nog kaas en gemarineerde bosvruchten met roomijs. Ook niks mis mee als je bedenkt wat de kosten voor dit menu zijn.

In totaal betalen we nl. 60 Euro incl. 3 glazen wijn. Een leuke avond voor weinig geld dus. Maar dat is nu ook ons grote probleem m.b.t. de restaurants die meedoen aan deze Iens actie. Als we de normale prijs zouden moeten betalen, gingen we veel liever naar een Bib Gourmand restaurant.

14. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Rantrée

Nieuwsgierig na tal van positieve berichten, treden we binnen bij Bib gourmand restaurant Rantrée in Maastricht. De ontvangst is hartelijk en de inrichting smaakvol. We nemen plaats en bij het aperitief krijgen we meteen 3 lekkere 'mondvermaakjes' zoals ze het hier noemen, gevolgd door nog 2 mooie en lekkere amuses. Boter en olie staat al op tafel, er zijn lekkere broodjes en een fles plat water komt er ook nog bij. De wijnen worden in goed overleg afgesproken dus we kunnen gaan beginnen! Wat volgt is een mooi voorgerecht: tartaar van rund met softshell krab. Lekker, mooi van opmaak, fris en licht. Daarna grietbot met aardpeer en beurre noisette saus. Een topgerecht! Heerlijke verse vis, lekkere garnituren en een licht zuurtje in de supersaus. Absolute sterrenkwaliteit!
    Ook het hoofdgerecht van hertenbout met rode kool, appel en witlof kan bekoren. Prima hoeveelheden, mals wild en alles goed op smaak. We sluiten af met een dessert van yoghurt, mango en chili. In principe smaken die prima bij elkaar passen maar in de receptuur dient de hoeveelheid gelatine flink te worden verminderd. Geen koffie meer voor ons maar we krijgen wel nog 3 lekkere bonbons en dat is heel aardig.
    Een extra compliment trouwens voor het feit dat bij het tussen- en hoofdgerecht de saus op tafel blijft staan. Hulde hiervoor!
    Ondanks het dipje van het nagerecht hebben we lekker gegeten. Nog een paar van die gerechten zoals de grietbot en de Michelinster komt er aan.

15. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant Populair

Afgelopen donderdag hier gegeten in het kader van de AH Iens actie. We beginnen met een amuse die nog wel aardig is. Van de voorgerechten is de carpaccio nog redelijk maar de rilette van witvis is flauw en waterig. Daarnaast krijgen we geen brood bij dit gerecht en de begeleidende witte wijn is niet koud genoeg. Geen goed begin dus. De hoofdgerechten van tenderbief en zalmfilet zijn nog wel tevredenstellend maar hoe kun je nou frites en mayo hierbij serveren? Vlug naar het dessert dan. De carrot cake met lemon curd en vanille-ijs is aardig maar ook niet meer dan dat. Al met al valt de avond tegen. Ok, het kost niet veel maar toch. Of ligt het aan ons en zijn we veel te verwend?

16. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant P

We bezoeken deze avond eens een ietwat 'ander' restaurant. Geen ster of Bib Gourmand dit keer maar bijna alleen maar P's. We bevinden ons nl. in restaurant P wat hoofdzakelijk gerund wordt door pensionado's. De ontvangst is hartelijk, de inrichting is prima en lijkt ietwat op een bruin café, de amuse en spoom leuk cq apart, het brood met kruidenboter erg lekker, de wijn prima en royaal geschonken en het gratis water lovenswaardig.

En de gerechten?
    De Caesar salad is lekker en voorzien van een prima dressing. De hoofdgerechten van vis en eend zijn mooi op smaak, voorzien van prima garnituur en meer dan voldoende. Het nagerecht van grapefruit is fris en lekker licht.

Conclusie: we hebben lekker gegeten waarvoor dank en de prijs van dit alles was verrassend laag. Voor herhaling vatbaar dus.

17. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant De Leuf

Afgelopen donderdag mochten we weer eens bij de Leuf aanschuiven en we waren na afloop onder de indruk. Wat hebben wij lekker gegeten! De twee amuses van wortel en koolrabi konden ons al bekoren maar daarna werd het alleen maar leuker. De Yellowfin tonijn met bergamot, bieslook en radijs was subtiel van opmaak en heerlijk van smaak, het hoofdgerecht van patrijs, pompoen en zwarte kardemom lekker (en hulde voor de extra saus) en het dessert van granny Smith, geitenyoghurt, bladselderij en zonnebloempit was zeer licht en verfrissend. Maar de absolute topper van de avond was het tussengerecht genaamd 'Geuren van de zee'. Een classic van wijlen Paul van de Bunt bestaande uit diverse schelpdieren met citroengras en limoenblad. Wat een prachtig gerecht met sublieme verfijnde smaken en mooi gepresenteerd met behulp van vloeibare stikstof. De uitvoering van deze klassieker was perfect en een terecht eerbetoon aan de veel te vroeg overleden chef, kippenvel!

Al met al hebben we een heerlijke avond beleefd. Dank aan allen en diep respect voor hetgeen jullie na een zeer moeilijke periode bereikt hebben. Mogen we nog eens terugkomen?

18. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor FG Food Labs

Gistermiddag genoten van een lekkere alcoholvrije cocktail na binnenkomst. Daarna een paar mooie amuses, heerlijk brood en vervolgens een zeer smakelijk 4-gangen menu met o.a. kreeft, Nitro cocktail, super Angus beef en een dessert van banaan en drop. Doe er nog twee goede glazen wijn, water en koffie met friandises bij en je hebt een heerlijke middag gehad. Dank aan allen!

19. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant Da Vinci

Donderdag mogen genieten van een heerlijk 4-gangen menu en mooie begeleidende wijnen. Eerst lekker veel amuses gevolgd door twee voorgerechten van absolute wereldklasse. Vervolgens een mooi hoofdgerecht met top ganzenlever en afsluiten met een chocolade-peer gerecht. Bijna een foutloze voorstelling. Bijna, want een soufflé mag toch echt niet naar ei smaken. Maar dat kleine foutje wordt jullie vergeven. Dank voor een prachtige avond!

20. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant Boreas

Vier dagen na ons diner bij de collega's in Zwolle arriveren we in Heeze voor een bezoek aan restaurant Boreas. We worden zeer hartelijk verwelkomd en nemen plaats bij de heerlijke haard. Twee glazen alcoholvrij aperitief worden snel geserveerd en meteen gevolgd door heerlijke amuses. Prachtig qua opmaak en zeer lekker.

We kiezen voor het 9-gangen mini-menu en nemen plaats in die heerlijke draaibare stoelen.

Met olie en boter op tafel, lekker veel brood erbij en het water ingeschonken gaan we van start. Er volgt een keur aan gerechten met ganzenlever, paling, kabeljauw, coquilles, kreeft, duif en chocolade. Allemaal fantastisch wat opmaak betreft, zeer hoog op smaak en voorzien van heerlijke wijnen uit verschillende landen.

Wat er nou "mini" was aan de gerechten weten we echt niet. Wel weten we dat we zo voldaan zijn dat we die gewoonlijk vele en heerlijke friandises bij de koffie aan ons voorbij moeten laten gaan. We eindigen met een kopje espresso en concluderen dat we een fantastisch avond hebben gehad.

Een extra vermelding nog betreffende het geweldige personeel. Zoals door vele gasten ook reeds ervaren, vormt deze brigade een enorme toegevoegde waarde: aardig, attent en alert. Hulde!

Het blijft voor ons dan ook een eer om bij Boreas te mogen dineren. Hier komen we dan ook snel weer terug.

21. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor De Librije

We arriveren bij de nieuwe Librije, worden welkom geheten en nemen vervolgens plaats in de gezellige aperitiefruimte, waar we genieten van een mooi glas Sauvignon blanc en Henriot blanc de blanc champagne. Meteen ontvangen we lekkere amuses, mooi van opmaak en goed op smaak.

We kiezen na overleg met de chef voor het 7-gangen menu met begeleidende wijnen en nemen plaats in het nieuwe restaurant. Eerlijk is eerlijk, de locatie is prachtig. Zeer apart, modern, ruimtelijk maar toch gezellig. Er volgen aan tafel nog een paar prima amuses, er komt heerlijk brood op tafel en water wordt ingeschonken. De gerechten die volgen, zijn allemaal heerlijk, mooi van opmaak (maar niet meer zo spectaculair als voorheen) en ook de geserveerde wijnen passen er uitstekend bij. Dus tot zover niks te klagen.

En toch zijn we na afloop niet zo lyrisch als de vorige keer in de 'oude' Librije. Toen hadden we een absoluut perfecte avond maar nu zijn de beide eigenaren en de huidige restaurantbrigade op de een of andere manier niet in vorm. Er is te weinig 'contact' met ons, het is te stijf, te onpersoonlijk en soms te gejaagd. En er worden fouten gemaakt: wanneer ik vraag naar mijn glas wijn omdat het gerecht al is ingezet (ik verfoei dat), krijg ik door een medewerker het glas zonder enige toelichting ingeschonken en wat later verschijnt de sommelier met een heel verhaal terwijl mijn gerecht afkoelt. En als ze later belooft een Tokay te laten proeven, maakt ze dat niet waar. Jammer want dat hoort m.i. niet op dit niveau.

Al met al een mooie avond gehad maar het hoge prijskaartje na afloop laat twijfel achter m.b.t. een vervolgbezoek. Daarvoor zijn de 2* collega's in met name Maastricht, Kruiningen en Heeze te goed.

22. M.Machiels's profielfoto

• Regionaal
    Broerenkerkplein 13-15 Zwolle
  23. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Restaurant 't Stokpaardje

We zijn wat vroeg deze donderdagavond bij 't Stokpaardje. Bij binnenkomst mogen we zelf onze jas ophangen en een plaatsje in het op dat moment bijna lege restaurant opzoeken.

Geen enkel knabbeltje, amuse of hapje van het huis hier, wel een soort Kir Royal, een broodje met wat boter en een mondelinge uitleg van de diverse gerechten waar we uit kunnen kiezen.

Onze wensen worden kenbaar gemaakt en snel daarna volgt een vrij simpel opgemaakt bord met een paté van wild met gekarameliseerde zilveruitjes. Het gerecht is lekker, niet heel erg bijzonder maar wordt vergezeld door een fantastische droge Riesling Spätlese welke voor een enorme upgrade zorgt. Daarna verse ravioli gevuld met fazant en Langedijker zuurkool met een glaasje rode wijn en als hoofdgerecht een prima gebakken Noordzee tong met puree van pastinaak vergezeld van een prachtige witte Chardonnay uit Italië. Er volgen nog diverse dessertkazen met een heerlijke Colheita port uit 2006 en tot slot een dubbele espresso met een grappa en een paar bonbons.

Verwacht hier dus geen Michelinster-achtige schilderijtjes op het bord of poespas met gelletjes, crunch, koud versus warm of schuimpjes. Hier krijg je gerechten welke goed op smaak zijn, mooi vers, voldoende voor wat betreft hoeveelheid en met name vergezeld van lekkere wijnen.

24. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Tante Koosje

Na een glibberige en lange autorit komen we aan bij Tante Koosje in Loenen aan de Vecht. Bij het naderen van het pand zwaait de deur wijd open en worden we zeer hartelijk welkom geheten. We nemen plaats, kijken eens rustig om ons heen en ontdekken dat het restaurant heel apart maar ook heel gezellig is ingericht. Totaal anders dan de meeste Michelin-sterrenzaken, maar daarom niet minder leuk.

Na het bestellen van het aperitief ontvangen we vrij snel daarna drie amuses, die allemaal prima van smaak zijn. Leuke combinaties, mooi van opmaak en smaken die perfect samengaan, een heerlijk begin dus.

We kiezen voor het 6-gangen menu maar vanwege de lange terugreis kan dit menu maar met twee glazen wijn gecombineerd worden, maar dat mag de pret niet drukken. Brood, boter, basilicum-olijfolie en lekker gerookt zout staan al op tafel, dus het feest kan beginnen.

- Tartaar van Koningskrab, gepekelde coquille Saint-Jacques, haringkuit, Yuzu zout en jus van venkel / appel.
    - Grietfilet, coulis van spinazie, handgerolde couscous en gerookte paling.
    - Kreeftencrème met diverse groentjes.
    - Krokant gebakken kalfshartzwezerik, wintertruffel, zolderspek en Carnaroli risotto.
    - Gebraden Hollandse runderlende, hachee, Beluga linzen, Chioggia biet en jus van Cabernet Sauvignon.
    - Gemarineerde bloedsinaasappel, witte chocolademousse, yoghurtsorbet, kletskop van hazelnoot.

De gerechten zijn allemaal heerlijk. Ruime hoeveelheden, prima opmaak, goed op smaak en aparte combinaties, helemaal top. Hulde voor het feit dat het koperen steelpannetje met rode wijnsaus bij het hoofdgerecht op tafel blijft staan en een extra pluim voor het pre-dessert dat op drie-sterrenniveau is!

We genieten volop en niet in de laatste plaats door het toedoen van de medewerkers in de bediening. Wat een leuke mensen! Spontaan, gezellig, geïnteresseerd en met zichtbaar veel plezier in hun werk.

Mede daardoor hebben we een prima avond gehad die voor herhaling vatbaar is. Bij het afscheid ontvangen we nog twee leuke doosjes met een viertal friandises voor thuis. Wat een leuk idee, dank u tante!

25. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Bistro Neuta
    Eetcafé Leut

Op Oudejaarsavond belanden we in het kleine Belgische plaatsje Leut bij Bistro Neuta, eigendom van chef Alex Clevers (Vivendum 1*).

Bistro Neuta is sinds een jaar in het bezit van een Bib Gourmand en we zijn benieuwd. De ontvangst is prettig en we nemen plaats aan een tafeltje in het midden van het restaurant waar het al gezellig druk is. Bij het bekijken van de kaart vallen ons al meteen een paar dingen positief op zoals de keur aan cocktails (zien er bij andere tafels heel goed uit), het grote aanbod aan wijnen welke per glas geschonken worden en de vele gerechten waaruit we kunnen kiezen. Leuk!

We kiezen uiteindelijk voor een drie-gangen menu en er worden hapjes zoals olijven, een soort piccalilly en worst op tafel gezet. Daarna volgen nog twee amuses in de vorm van bladerdeeg met zalm en een crème brulee van ganzenlever, beiden heel lekker! Brood en boter komen op tafel, de wijnen worden royaal ingeschonken en we kunnen beginnen.

De kreeftensoep, garnalenkroketten, boeuf Bourguignon en kabeljauw zien er niet alleen zeer smaakvol uit maar zijn ook heerlijk. Mooi hoog op smaak, leuk aangekleed en alle porties zijn meer dan voldoende. We sluiten af met 3 soorten sorbetijs en een tarte tartin en zitten vol tot aan ons eigen randje.

Daarna nog een cappuccino en home made icetea in een geweldig leuk glas (een jampot) en we kunnen constateren dat we er een nieuw eetadresje bij hebben.

De inrichting is leuk en gezellig, het personeel kundig en zeer aardig, de prijzen en hoeveelheden kloppen, dus wij komen terug. Zeker en vast!

26. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Inter Scaldes

Schandalig!

Dat is de juiste uitdrukking om het ongenoegen te uiten voor het feit dat Inter Scaldes nog geen 3e ster van Michelin heeft mogen ontvangen!

Want welk een topzaak is het. Dat begint al als je bij het uitstappen uit de auto meteen op de parkeerplaats welkom wordt geheten, je de prachtige grote suite met jacuzzi, champagne in de minibar en uitzicht op de tuin binnenkomt, tot en met het afscheid na het ontbijt (eigenlijk snoeperij) de volgende morgen. Verwennerij op niveau pur sang.

Wat hebben we genoten van het 8-gangen menu met begeleidende wijnen. Wat een verfijning, balans en kunst op de diverse prachtige borden. Alle gerechten waren een streling voor de tong, schilderijtjes om te zien en de diverse wijnen (zelfs uit 1970 !) waren een openbaring. Gecombineerd met een gezellig ingericht restaurant en een uitmuntende, jonge bediening kan ik maar 1 ding concluderen: een absolute topper en we hopen er nog vaker te mogen komen.

Michelin wakker worden !!

27. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor De Treeswijkhoeve

Voor een zakelijke lunch is de tafelheer en zijn gast (een voormalig topkok) dit keer bij de Treeswijkhoeve in Waalre. De locatie en het pand zijn mooi gelegen in een bosrijke omgeving, het restaurant beschikt over een moderne inrichting, zicht op de keuken, prima kuipstoelen en is gezellig.

We nemen plaats en ook hier weer geen reactie van het bedienend personeel als ik aangeef dat ik als aperitief iets alcoholvrij wil drinken. De firma Crodino is blij met de beperkte fantasie van restaurants in 'gastvrij' Nederland.

We beginnen snel met een aantal hapjes en amuses die bijna allemaal heel erg lekker zijn en leuk gepresenteerd. Uitzondering is een amuse waar o.a. olijf in zit want deze is zo krachtig van smaak dat alle andere ingrediënten wegvallen en dat is jammer. Ook bij het presenteren van een Brabants worstenbroodje zijn we van mening dat deze lauwwarm zou moeten worden gepresenteerd.

We kiezen op advies van de chef (aardige man) voor een 3-gangen menu met kreeft, tarbot en ree. En omdat we nog moeten autorijden die dag vragen we aan de sommelier om de gerechten te begeleiden van een glas witte en rode wijn.

De gerechten zelf zijn prima, mooie hoge smaken, prachtige presentaties en goede combinaties. Helemaal top. Wat ons echter zwaar tegenvalt is het feit dat de witte wijn door de sommelier (waar de hele middag geen lach vanaf kan) wordt ingeschonken zonder ook maar iets van een uitleg, helemaal niets. Ook de rode wijn later wordt niet voorzien van enige info. Enige voordeel is dat deze fles op tafel wordt gezet zodat we zelf kunnen lezen wat we drinken. Voor een tweesterren restaurant absoluut onbegrijpelijk. Zijn we niet interessant genoeg als je geen fles wijn bestelt? De wijnen zelf zijn trouwens prima hoor dus daar ligt ons ongenoegen niet aan.

We eindigen onze lunch met een lekkere espresso, heerlijke kleine friandises en gezouten karamel. Lekker en helemaal op niveau. Al met al prima geluncht hier met een paar kleine opmerkingen voor de keuken. De bediening echter moet snel naar een cursus. Daarna komen we terug.

28. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Sense Restaurant

Vanavond bevind ik mij samen met een zakenrelatie in restaurant Sense te Den Bosch welk door Michelin is beloond met 1 ster.

Het pand is goed bereikbaar, de ontvangst is prima en we nemen plaats achterin de zaak vlakbij de bar maar ook keuken. Dat brengt als bijkomstigheid dat we live het overleg maar meestal geklets tussen keuken en bediening mogen volgen en dat stoort nogal. Het pand is klein maar gezellig ingericht, er staan mooie glazen op tafel en mijn favoriete bestek van Cutipol wordt gebruikt. Prachtig!

Als snel volgt het aperitief met wat lekker gekruide nootjes. De chef komt hier zelf aan tafel en we kiezen voor een 5-gangen menu met extra kaas en helaas met weinig wijn i.v.m. een onvermijdelijke autorit naar huis later die avond.

Er volgen twee amuses welke niet echt een goede eerste indruk maken omdat beide gerechtjes niet echt uitblinken op het gebied van smaak maar vooral omdat de tweede amuse te veel zuren bevat en niet in balans is.

De volgende drie visgerechten van zeebaars, kabeljauw en schelvis zijn beter in balans, echt lekker en prachtig qua opmaak, echte kunstwerkjes. Niets meer aan doen.

Ook het volgende gerecht van kalf ziet er weer schitterend uit maar de dunne lapjes van de Green Egg barbecue doen denken aan Vitello Tonato. Het gerecht is trouwens wel lekker maar niet herkenbaar als hoofdgerecht. We missen de 'bite'.

De keuze is reuze m.b.t. de diverse beschikbare kaassoorten maar de vijf stukjes op ons bord krijgen te weinig brood en andere begeleiders mee.

Het dessert is de topper van de avond. Een supergerecht van o.a. karamel wat qua smaak een beetje doet denken aan een sticky toffee pudding. Heerlijk!
    Tot slot nog espresso met drie friandises per persoon (waarvan de Engelse drop met kokos en drop ook weer te zuur is).

Al met al een leuke avond. Alle gerechten blinken absoluut uit qua opmaak, zijn dus prachtig om te zien maar ook bijna allemaal heel erg lekker. Ook de bediening en geschonken wijnen zijn prima.

Nu nog de balans vinden bij die paar mindere gerechten, als chef aan alle gasten vragen of alles naar wens is geweest en dan komt het goed.

29. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Hof van Herstal

Omdat onze vorige bezoeken altijd goed zijn bevallen zijn we weer terug bij Hof van Herstal te Echt. De ontvangst door Meesterkok Martin Bruggeman is hartelijk en ook het personeel is wederom zeer vriendelijk deze avond. We nemen plaats op het terras en genieten van een mooi glas Prosecco, wat knabbels en een amuse. Het genieten kan beginnen.

Nadat we gekozen hebben voor het 5 gangen-menu 'Hof van Herstal' en bijpassende wijnen gaan we naar binnen en worden we meteen verwend met drie lekkere amuses in de vorm van een bitterbal van ree, een courgettesoepje en een mini Quiche van Limburgse ham.

Brood, boter en olijfolie komen op tafel en daarna volgen de diverse gangen zoals een bloem van courgette gevuld met een zachte mousse van snoekbaars, soep van pomodori tomaten met basilicum, stoofgerechtje van Limburgs konijn met Schinveldse stroop en als extraatje van de chef gestoofd wild zwijn (heerlijk gemarineerd en een beetje zoet), een frisse spoom van groene appeltjes en yuzu fruit, Barbarie eend met saus van passievruchten en tot slot heerlijk kokosijs met beignets van ananas en steranijs.

Alle gerechten zijn mooi op smaak, genoeg qua portiegrootte, zeer lekker en de diverse begeleidende wijnen passen er prima bij. We kijken dan ook terug op alweer een zeer gezellige avond.

Dank aan allen en tot binnenkort voor de soepjes- en wildavonden. We hebben er nu al zin in.

30. M.Machiels's profielfoto
    M.Machiels heeft een recensie geschreven voor Zo... Eten & Drinken

We gaan i.v.m. een 'Iens deal' op weg naar Zo... Eten en Drinken in Roermond. Geen ster of Bib Gourmand hier maar wel een vermelding in 'Lekker' (tot hun eigen verbazing...)

De ontvangst is goed en we nemen plaats in een verder leeg restaurant waar later die avond trouwens wel verandering in komt. De zaak is mooi en gezellig ingericht met een half open keuken, stoffen servetten en tafellinnen.

We willen graag een aperitief maar op mijn vraag voor een Crodino met ijs krijg ik te horen dat dit drankje niet beschikbaar is. Het enige alcoholvrije drankje is bier! Waarom hebben zoveel restaurants geen inspiratie op dat gebied? Er is tegenwoordig prima alcoholvrije en mousserende wijn te verkrijgen waar je heel mooie cocktails van kunt maken. Kom op, dit is extra omzet hoor!

In verband met de actie hebben we de keuze uit twee voor-, twee hoofd- en twee nagerechten, welke trouwens bijna allemaal onderdeel zijn van de à la carte kaart en zo hoort dat ook.

Er volgt een amuse van mosterdsoep met daarbij croutons van paprikapoeder. Pardon, poeder? Is het wellicht daarom dat de soep redelijk is? Of is het omdat de soep niet warm genoeg is en de croutons zacht zijn geworden omdat er maar één dame in het restaurant werkzaam is en diverse gerechten deze avond veel te lang op de 'pas' blijven staan.

Al snel verschijnen de eerste gerechten zoals gevogeltepaté met eendenlever, een compôte van abrikozen en truffelsaus. Het gerecht is redelijk maar qua opmaak zeer matig. Waarom geen mooie quenelles van de abrikozen gemaakt i.p.v. een klodder, de functie van de truffelsaus is mij helemaal niet duidelijk en de salade is te vroeg aangemaakt. Tafelgenote heeft gekozen voor scampi's met fettucini en kreeftensaus welk lekker is maar ook dit gerecht is geen plaatje. De beide wijnen (Chardonnay en Grenache) zijn trouwens wel lekker bij deze gerechten.

De hoofdgerechten volgen, maar niet voordat al het resterende brood wordt weggehaald. Staan laten s.v.p., niet aankomen. Er is niets lekkerders dan brood bij een hoofdgerecht om de laatste restjes saus te kunnen nuttigen!

Dorade met aardappelpuree, groenten en beurre blanc saus en Tournedos met bospaddestoelen, aardappelpuree, diverse groene groenten en Bearnaisesaus. De bief is supermals, alle groente lekker knapperig, de sauzen prima maar de puree is een twijfelgeval. Hij is niet uit een pakje maar heeft een beetje rare smaak en vooral consistentie, vreemd.

Als nagerecht nog Aardbeien Romanoff en Hangop met vers fruit en bosvruchten-yoghurtijs, allebei gewoon lekker maar niks speciaals.

Verwacht hier geen topgerechten, maar de meeste gerechten waren lekker van smaak, de porties prima en de wijnen lekker. Aan de bediening moet nog flink worden gesleuteld want er worden te veel fouten gemaakt. Wijn wordt bij andere tafels veel te laat ingeschonken, bestek op de vloer blijft te lang liggen, water moet je zelf inschenken etc.

Al met al hebben we een leuke avond gehad waarbij het prijsvoordeel wel een grote rol heeft gespeeld. We betalen in totaal maar 50 Euro en dat was het absoluut waard.

Meer activiteiten