• Lid sinds 11 augustus 2017

Het Booze Wijf

Lauwersoog

Leon Abbink heeft nog geen foto toegevoegd

1. Leon Abbink's profielfoto
    Leon Abbink heeft een recensie geschreven voor Het Booze Wijf

Ze bedoelen het vast goed....

We hebben bij Het Booze Wijf gegeten op di 8 augustus. Dit was na een dagje Schiermonnikoog. We hadden een aantal dagen ervoor een kop koffie gedronken bij Het Booze Wijf en de locatie, de sfeer en vooral de kaart hebben ons verleid om daar een hapje te gaan eten.
    Dat viel tegen. En dat heeft vooral te maken met de verwachtingen die locatie, sfeer en kaart brengen. Die zijn niet in verhouding met de kwaliteit van de bediening en de keuken. Daarom ook deze recensie omdat ik hoop dat middels recensies (waaronder deze) een mooi bedrijf kan verbeteren.

Wat valt er op. In de eerste instantie de bediening. Dat op een dinsdag niet de crème de la crème wordt ingezet omdat je niet zeker weet wat het aantal klanten zal worden, dat is begrijpelijk. Toch is een zekere vaste kern op de vloer nodig om een professionele uitstraling te hebben. Ons idee was dat alleen de leiding goed ingewerkt en toegewijd was. Een van de dames van de zwarte brigade spande de kroon met een tergend langzame tred in combinatie met een zeer ongeïnteresseerde uitstraling. Je kunt je dag niet hebben, maar ga dan niet werken. Of doe je best.

Daarbij was er een duidelijk kwaliteitsverschil tussen wat de kaart aangeeft en wat er op tafel komt. En daarmee bedoel ik de omschrijving van de gerechten, de uitstraling en de prijzen op de kaart en de vertaling daarvan op de borden. Daar zit een groot verschil in. Bijvoorbeeld een Carpaccio van €12,- (heel hip en happening aangegeven met "12") van Kwelderrund (geen ras overigens), pestodressing, rode ui, oude kaas krullen, pijnboompitten valt tegen als dat een minibordje is met wat koude plakjes waterig rundvlees met minimale garnering. Een voorgerecht als "Gamba op Drie Manieren" En dan twee garnalen op een spiesje (te lauw), een garnalenkroketje van de Makro (schat ik in) en twee gefrituurde garnalen (ook niet handgemaakt) en dan €10,- vragen...dat is veel.

Als hoofdgerecht hadden mijn tafelgenote een schnitzel. En die was prima. Ik denk zelf ook dat zoiets breder uitgemeten kan worden. "De beste Schnitzels van Groningen!"...bijvoorbeeld. Voor de kinderen was het ook goed. De kibbeling was wel droog en wat taai, maar goed. Goede kibbeling vraagt zeer verse vis en goede ingrediënten voor beslag. En mooi frituurvet. Ik kan mij voorstellen dat zoiets lastig is in een restaurant als deze. Friet en bijgerechten waren prima.

Zelf had ik mij verheugd op lamskotelet van Zeedijklam (wat bij nazoeken geen soort is, maar gewoon een lam dat op de zeedijk heeft vertoeft). Op de vraag hoe ik het bereid wilde hebben, heb ik medium aangegeven. Lamskotelet is niet makkelijk te garen, maar het resultaat wat werd gebracht was triest. Overgaar, bruingrijs van kleur en twee stuks. Voor €24,- is dat best slikken. De puree en muntsaus waren prima, maar konden de lamskoteletten niet opwaarderen. Na twee happen moest ik toch echt stoppen en vragen of het vlees met een garing kon worden geserveerd wat het verdiende. Dat kon en met excuses kreeg ik een na 15 minuten een beter bereid gerecht. Top was het niet, maar de garing was beter.

De kinderen kregen nog een ijsje wat bij het gerecht hoorde, wij lieten het dessert passeren en gingen voor een kop koffie.
    Voor vier personen iets meer dan €125,- afrekenen is best fors.

Zelf ben ik geen recensieschrijver, maar in dit geval wil ik graag delen om twee redenen. Om andere bezoekers mee te geven dat het een prima zaak is, maar waar je de verwachtingen wel enigszins moet bijstellen als je de kaart leest. De andere is dat ik hoop dat horecazaken als deze. Met een prachtige locatie en een enorm potentieel aan klanten, zichzelf niet beter voor doet dan dat het is. Vooral als gaat om de kaart/keuken en de bediening. Want dat is nu echt het gevraagde geld niet waard. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.