• Lid sinds 23 januari 2015

Groningen

1. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld vindt de recensie door Jos Rietveld voor Topoli leuk
    Midden-Oosters Groningen

Altijd verrukkelijk, vers, voldoende en, duidelijk met liefde gekookt, gegrild, gebakken, gestoofd. Kortom, Perzische smaken die verrassen, afkomstig uit een keuken waar werkelijk gekookt wordt en convenience een onbekend begrip is.
    Bij Topoli smaken mijn favoriete menu's, Barg en Khoreste gheymey, opgehaald voor thuis net zo fantastisch -dit is lang niet bij elk restaurant vanzelfsprekend!- ; inclusief het onnavolgbare saffraanijs (Bastani sonati)!
    Het enige wat mist de gastvrije atmosfeer en de voorkomende bediening ...

2. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor Topoli
    Midden-Oosters Groningen

Het enige wat mist de gastvrije atmosfeer en de voorkomende bediening ...

3. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor La Cazuela

Uitstekende tapas, zowel de warme als de koude. Navarra-wit en -rosé ook prima. Kleine teleurstelling dat er geen cava per glas verkrijgbaar is. ('Wel prosecco', zegt de vriendelijke serveerster. -Dat drink ik liever in een Italiaans restaurant.) Grote verrassing: carajillo! Dat maakt de hele avond onvergetelijk; alleen al hiervoor komen we terug! Oh nee, er is nog een reden om gauw weer te komen: de papieren pluutjes op het goddelijke citroensorbetijs.

4. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor Streek

De tip van overbuurman Niek, suppoost Markiezenhof (bezoek waard), blijkt een goede.
    Nog maar een paar weken open, hoewel heren Blonk en Van Bers geen onbekenden zijn in de gastronomische wereld van Bergen op Zoom. Ze weten waar ze, getuige de Gitta SHOOT!- foto's in het restaurant van hun leveranciers uit de omgeving, hun oesterzwammen, brood, ijs, vis, kaas, vlees en brood moeten halen.
    Na de cava, in overleg met Lara, die ook bepaald niet voor het eerst in de bediening werkt, een fles Groot Geluk. Deze bekroonde (!) droge, fruitig-vette witte wijn uit Ossendrecht gaat, zij heeft gelijk, de hele avond mee. Hierna mag echt niemand meer zeggen dat in Nederland geen goede wijnen worden geproduceerd! Past, werkelijk waar, prima bij alle vier de gangen van het verrassingsmenu, dat ook werkelijk een verrassing blijkt omdat vrijwel niets op de kaart terug te vinden is.
    'Daarom noemen we het ook verrassingsmenu', vertellen de koks onafhankelijk van elkaar, als ze af en toe komen zien of de gasten het naar hun zin hebben. Pulled porc in een taco, speenvarkenrack met o.a. gefrituurde spaghetti en gedroogde oesterzwammen, tarbot met wilde gambaspiesjes en zeeduivelkroketjes... feestje! Niet in de allerminste plaats omdat de frites erbij zijn gefrituurd in ossenwit - zo smaakt patat!
    Speciaal voor de salade informeert Lara of we die wel wensen; omdat vaak gasten dit laten staan en Eet- en Drinklokaal Streek niet van waste houdt. Wij willen wel en krijgen een portie gemengde sla die niet uit 28 ingrediënten bestaat maar gewoon een paar crispyverse slasoorten met een tomaatje en een subtiele vinaigrette is -uitstekend.
    Grand dessert is een finale van dit smakenfestival: palet met kletskop, kruidkoek-crème brûlée, peren-panna cotta en cheesecake.
    En daarna? Koffie met digestief en de agenda's trekken om snel terug te komen.

5. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor 't Klauwes Les Frères

Amuse veelbelovend, voorgerecht (tartaar) beantwoordde totaal aan deze verwachtingen, tussengerecht (eendelever) wist enthousiasme te overtreffen, hoofdgerecht (roodbaars) ging als bijna vanzelfsprekend verder op hoogstaande ingeslagen weg en dessert (meringue met rood fruit) sloot als daverend slotaccoord onvergetelijke avond af. Heren van 't Klauwes, hartelijk dank!

6. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor Het Zusje van Andre Dokter

Bij André Dokter aan de Ripperdalaan in Stad was het goed, bij Steakhouse André Dokter in Briltil is het prima, bij Het zusje van André Dokter in de Oosterstraat in Stad is het uitstekend.

Verrassingsmenu met o.m. gemarineerde makreel (denk aan ceviche), kalfswang om te zuigen, Black Angus-entrecote (goed afgehangen, en dat proef je!). Bijlage klassieke botersalade zonder toeters en bellen, gewoon tomaten, ei, augurk en een verse, ongeëvenaard lekkere dressing.

Tel hierbij de vriendelijke, attente medewerkers die weten wat er op bord of in glas wordt geserveerd, de stoelen en barstoelen (nee, geen krukken) die echt goed zitten, de muziek die zowel qua volume als wat betreft repertoire deugt en niet overheerst, en je hebt ingrediënten genoeg voor een prachtige avond.

De eigen vleesdroogkast, 'dry-ageing' is André's grote trots. Want 'Vlees, dat is passie', zegt hij met een brede lach.

Verrassingsmenu verandert elke drie weken; verder is er altijd de reguliere kaart en de kleinere smulschotels van de eetbar.

'Zusje van' is een aanwinst voor Groningen.

7. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft gereageerd op het artikel: Doggybags en smoothies
  8. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft gereageerd op het artikel: Koken is het nieuwe eten!
  9. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor 't Backhuys

Wederom onverdeeld enthousiast en uitermate onder de indruk van het gebodene. Deze keer op het beschutte terras.

Van amuse tot temperatuur van aperitief en wijn, van tijd-tussen-diverse-gangen tot opmaak en ingrediëntenkeuze, van voorkomendheid bediening tot mooi en interessant interieur. Van gebruik streekproducten tot kaart gelardeerd met Groninger culinair jargon.

Van alle super-smakelijke details eentje: de fantastische wijn uit Nieuwolda (Voor de niet-Groninger: Groningen).

En, niet in allerminste plaats: vrij parkeren in Winschoten. Als dat niet gastvrij is!

10. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor Eetcafé 't Koetshuys

Behalve de prima wijnen en idem kaart, maakt de bediening de avond vet top: enthousiast, hartelijk, juist persoonlijk genoeg om professioneel te zijn. Toen 'onze' serveerster haar dienst stopte en ze naar huis ging, liep ze nog even elke tafel langs met een kort afscheidswoordje en, in ons geval, nog extra felicitatie voor de gelegenheid waarom we hier waren; dat was kort aan het begin van de avond ter sprake gekomen. Dikke chapeau!

't Koetshuis doet niet moeilijk bij de restaurantactie, niks geen vastgesteld menuutje. Dit eetcafé ziet haar gasten voor vol aan en, hopla, kies gewoon van de hele kaart; de twee duurste gerechten (we zijn met vier personen) worden gerekend, simpel.

We drinken albarino, uit Baskenland, die goed past bij (vakantie)stemming en terras.We kiezen wat we lekker vinden en eens niet allemaal iets anders om zwaar te vergelijken. Dus drie keer (gepocheerde) steurgarnalen met heerlijk knoflookgranulaat, één carpaccio met juist genoeg fijne grove zoutkorrels. Wanneer we, het begint te nazomeren, voor hoofdgerecht naar binnen willen, staat in no-time een tafel klaar.

Hoofdgerechten variëren van kaasfondue met La Chouffe, samosa tot specialiteit van het Huys: glutenvrije runderhaasjes 'traditioneel Marokkaans gemarineerd', optie XL. Ook leuk dat een aantal gerechten in kleinere en grotere varianten mogelijk zijn! En jawel, serveerster weet precies te vertellen over ras el hanout en meer over wat de keuken deed. Misschien niet wereldschokkend, maar wij zijn gewend in deze studentenstad dat bediening zeven van de tien keer bij een vraag over het eten ongeïnteresseerd de schouders ophaalt. Kwaliteit en kwantiteit van deze gang is in orde, geserveerde friet mooi droog, salade, die niet bij ons allemaal in de smaak valt, is zeer fijn gesneden ratjetoe-rauwkost met een enkele zilverui. We kiezen eensgezind voor Italiaans rood, uitstekende montepulciano.

Dessertkeus is ook niet lastig:Grand dessert met gewoon lekker walnootijs (enige dessertdeel dat niet zelfgemaakt is, wordt ons eerlijk verteld), brownie, hangop, bosvruchtenbavarois en citrusgemarineerde ananas.
    Dessertwijn, koffie of digestief hoeft niet, we zijn voldaan en we zijn tevreden. De niet al te gek grote maar wel heel leuke bierkaart nodigt uit voor een volgend bezoek.

11. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor De Watersport

'Het bekendste terras van Nederland' hoor ik iemand zeggen. 'Misschien wel de allerbeste en allervriendelijkste terrasbediening van Nederland', denk ik meteen. Om te weten hoe leuk het is bij 'De Watersport' moet je er gewoon geweest zijn. Het is er geen dolle hoempa-polonaise-boel, dat heus niet. Maar de professionele, vlotte bediening heeft lol in het werk en probeert als het even kan het iedereen naar de zin te maken. Oh ja, lekkere sorbets, prima spareribs en kabeljauwfilets, super-mooie mosselen gekookt met Affligem, fantastische maaltijdsalades (die met bleu de Wolvega van de lunchkaart) om voor om te rijden, prima vloeibare verfrissingen. En het uitzicht... juist, dat moet je gezien hebben.

12. Jos Rietveld's profielfoto
    Jos Rietveld heeft een recensie geschreven voor Vis en Meer

Volle zaak, en wij hebben niet gereserveerd... Buiten is nog wel een plekje dus geen probleem. 'Alleen kan het even duren', zegt eigenaresse Maya. Daar merken wij helemaal niets van. Ook is het totaal geen moeite om bij de tweede gang een tafel binnen voor ons te vinden als de wind nogal toeneemt.
    Fijne schenk-Rueda, brood met lichtgezouten boter, ansjovismayonaise en Spaanse olijfolie (arbequina, vertelt de opgewekte serveerster). Eerst fines-éclairs uit eigen homarium, smullen! Mooie alte Reben-Riesling (Moezel). Viergangenmenu: zalmrouleau met onvergetelijke rode ui/mierikswortelchutney, goddelijke gazpacho, twee behoorlijke doradefilets op risotto met tomaat/komkommer/appelsalade én frieten én gebakken aardappels (eentje minder van die laatste twee zou ons niet boos hebben gemaakt). Verrassingsdessert zuivelige citroenroomzalf met gul aardbeien, kletskop, crumble en decent advokaat. Kok/eigenaar Sjouke kookt met passie en dat proeven we. Zachte poire Williams maakt feestje rond.