1. Fraaie inrichting en het eten schijnt ook wel aardig te zijn.

Ik wil alleen reageren op de pizza-take-away. Verwacht als klant geen overheerlijke Italiaanse verse pizza. De pizzabodem komt uit de verpakking en is zeer taai. Daarnaast gekke fratsen: ham op de margaritha? Liever een lekkere mix van kaas en mozzarella. De pollo op pollo picante is nauwelijks aanwezig. Het formaat van de pizza is aan de kleine kant.

Feit is dat een pizza uit de supermarkt misschien nog wel lekkerder smaakt. Hopelijk wordt het deeg in de toekomst vers gekneed en worden er betere ingrediënten gekozen!

2. Old Village, de Beren en nu Brasserie Molenzicht. Verschillende zaken zijn op deze locatie begonnen en dan ben ik redelijk argwanend. De kwaliteit van De Beren was destijds onder niveau. Brengt Molenzicht verandering?

Het antwoord is ja. Wat een ontdekking in mijn eigen dorp! De tapas zijn erg goed. Vooral het gebruik van verse ingrediënten valt op. Geen supermarkt-carpaccio of slappe zalm, maar verse vis en vlees. Alles tot in perfectie bereid. Hoogtepunt is 'Solomillo de buey', ossenhaaspuntjes gegaard in truffelsaus. Ondanks dat het flinterdunne ossenhaaspuntjes zijn, zijn ze nog medium-rare. Goed gedaan, chef.

Nog een pluspunt: genoeg bieren op de tap, waaronder Leffe Blond. De bediening is goed. Leuke en vlotte mensen, die regelmatig vragen hoe het smaakt. Uiteindelijk kwam zelfs de kok nog even aan de tafel om te vragen hoe het eten was. Dit deed hij bij ieder tafeltje.

Klein minpuntje: de deserts haalden niet het niveau van de voor- en hoofdgerechten. Maar dat is muggenziften. Ik kom hier zeker vaker terug in de toekomst.

3. Bij al die andere 'bekende' Ouddorpse tenten zijn de terrassen deze zomer propvol. Net buiten de ring van Ouddorp is het iets stiller bij 't Praethuus in Ouddorp, dat sinds april een nieuwe eigenaresse heeft. Terecht? Nee. Stap gerust hier naar binnen. Op het eerste gezicht lijkt de kaart nogal standaard, maar dit wordt later op alle fronten rechtgezet. De warme gastvrouw pakt haar klanten helemaal in en gaat met iedereen een gesprekje aan. De hoofdgerechten zijn niet duur in vergelijking met andere restaurants in Ouddorp, maar daarvoor krijg je wel een ruime portie. Een kogelbiefstuk is geen klein stukje vlees, nee: je hebt er echt even werk aan. Ook was de biefstuk uitstekend bereid, namelijk 'rare' zoals gevraagd. We kregen naast een salade, groenten en patat nog een heerlijke sidedish: aardappelgratin. Het smaakte erg goed. Bedankt voor de fijne ervaring!

4. Simpelweg genieten. Van het patatje, de snacks, maar vooral de positiviteit van het personeel. Ik kan hier een lang verhaal neerzetten, maar ga er gewoon heen. Proef het! Neem een lekkere patat (met/zonder/whatever) mét schil en geniet. Hier kom je zeker vaker terug.

5. Mijn meest geliefde snackbar. Helaas overgenomen door een nieuwe eigenaar in april/mei 2016. Sindsdien is de kwaliteit enorm gedaald. Voorheen het lekkerste frietje van Stellendam, nu vies - overgebakken in oud vet. Geen ruime porties meer, om nog maar over de menu's te zwijgen.
    Ik mis de oude Stelle, en dan vooral het personeel. Als ik een bestelling doorgaf en ik vergat iets, dan werd ik altijd geattendeerd op het missende onderdeel. "Normaal bestelt u er altijd nog pindasaus bij, meneer. Zal ik dat ook toevoegen?" Kijk, dat zijn vakmensen met hart voor de zaak.

6. Service met een smile. Al verschillende keren hier wat gedronken en gegeten. Altijd weer super. De lekkerste koffie van Ouddorp (Ily) en verrukkelijke broodjes/wafels/taarten. Ouddorp miste een lunchplek als dit. Je kunt hier overigens ook flexwerken aan de grote tafel.

7. Treurige zaak. Bij binnenkomst stinkt het na urine. Twee keer om de kaart gevraagd, maar niets... Toen naar de bar gelopen voor de kaart. Uiteindelijk 15 minuten gewacht, maar de serveerster kwam niet. Ik moet hierbij vermelden dat ik en mijn vrouw de enige gasten waren, dus lastig om over het hoofd te zien. Daarnaast liep er vier man personeel rond, zij waren drukker met elkaar. Ik gun deze tent mijn centen niet, dus ben uiteindelijk opgestapt. Ongelofelijk dat een horecabedrijf geen geld wil verdienen aan gasten. Zo'n beroerde service heb ik in mijn leven nog niet vaak meegemaakt.

8. Eten is aardig, maar wel vrij duur. Locatie is prachtig. Ook hier is de bediening weer selectief aardig (aardiger tegen ouderen). Het Hotel Akershoek-syndroom. Jammer, want verder heeft Sas veel potentie!

6,5
  9. Prima snackbar, alleen is het er s zomers vaak erg druk.

10. Snackbar ziet er prachtig uit, alleen jammer van het personeel (sommigen heel vriendelijk, anderen erg chagrijnig). Patat is oke, een beetje slap.

11. Prima snackbar in de haven van Stellendam. Aardig personeel en goede patat.

12. Eten is gemiddeld. Niet bijzonder, geen 'wow'-gevoel. Eigenaar is selectief aardig tegen gasten. Bediening (meisje van 12) onhandig en niet erg hartelijk. Op zich leuk ingericht, alleen wel weinig buitenlicht.

5,3
  13. Eten is prima, alleen het personeel soms onvriendelijk. Je wordt weggekeken als je als gast te lang blijft hangen. Wel mooie setting!

14. Vriendelijk personeel, fijne sfeer. Pannenkoeken proeven kunstmatig, fruit uit blik. Jammer dat de pannenkoeken niet ambachtelijk worden gemaakt, oftewel in een koekenpan.