1. -

Brasserie de Swaen

Oisterwijk

Brasserie de Swaen

Oisterwijk

floor heeft nog geen foto toegevoegd

1. floor's profielfoto
    floor heeft een recensie geschreven voor Het Betoverde Bos
    Pannenkoekenhuis Esch

Goede en hartelijke ontvangst bij binnenkomst. Vervolgens goed getapt biertje. We bestelden beiden de zelfgemaakte tomatensoep, uitstekend van smaak. Pannenkoek met spek, ham en kaas, lekker. De smaak van het vanilleijs overtrof mijn verwachtingen. Waar krijg je zo'n kwaliteit in een pannenkoekhuis?

2. floor's profielfoto
    floor heeft een recensie geschreven voor Brasserie de Swaen

Niet de eerste keer dat wij hier waren en elke keer weer een feestje voor ons. Heerlijke gerechten met prima bijpassende wijnen. Prachtig terras mooi verzorgd en fijne stoelen. Vriendelijke attente bediening. Wij komen weer terug!

3. floor's profielfoto
    floor vindt de recensie door Jose Lodge voor Brasserie de Swaen leuk

Jose Lodge

Heerlijk!!! Eerste keer hier. Wat een heerlijk eten en een super ervaring. Onze volgende reservering staat inmiddels. Nu niet meteen met hordes tegelijk hier naar toe, anders kunnen wij weer niet terecht!

4. floor's profielfoto
    floor vindt de recensie door floor voor Brasserie de Swaen leuk

Heerlijk diner gehad bij de Swaen. Eten was origineel en smaakvol. De zaak is afgelopen november helemaal verbouwd, het ziet er prachtig uit. De bediening is vakbekwaam en attent. Kortom wij hebben genoten.

5. floor's profielfoto
    floor vindt de recensie door Nieuwhuis voor Brasserie de Swaen leuk

Nieuwhuis

Je zit hier vorstelijk op dit prachtige terras met mooie meubels en leuke aankleding met witte plantenbakken en rode zomer bloemen.
    Als lunch hebben wij gekozen voor een salade seafood en de Flammkuchen van de dag. Een gerecht uit de Elzas en nieuw op de kaart. Van ons hoeft dit er nooit meer af. Het eten was heerlijk, lekker verse salade en alles goed van smaak. De rose huiswijn smaakte ons ook goed. De bediening is attent en vriendelijk. Wij hebben echt genoten en komen snel nog eens terug.

6. floor's profielfoto

7. floor's profielfoto
    floor vindt de recensie door Bart voor De Lindehof leuk

Bart

Het was alweer enkele jaren geleden dat ik voor het laatst reserveerde bij De Lindehof te Nuenen. Men had inmiddels zowel het restaurant als de keuken onder handen genomen.

We kwamen dan ook in een voor ons geheel nieuw restaurant binnen wat de entree extra leuk maakte.

We stapten vanuit de ijzige kou een behaaglijk warme garderobe binnen. Vanuit de garderobe hadden we al zicht op de keuken waar de chef et patron ons al glimlachend begroette met een hartelijk knikje.

Nadat onze jassen verdwenen achter de mooie glazenschuifdeur werden we via een zelfde schuifdeur het restaurant in geleid. De schuifdeuren bleken een terugkomend fenomeen te zijn in het restaurant na de verbouwing.

Goede keuze! Meer restaurant zouden dit moeten doen. Schuifdeuren geven een serene uitstraling welke stil zijn, waardoor je creatief met ruimte om kunt gaan en ze verplaatsen geen lucht door de zaak. Ideaal eigenlijk.

We werden naar ons tafeltje aan het raam begeleid waar we plaatsnamen in de comfortabele slanke lederen stoelen. Niet veel later kwam de meester zelf ons vriendelijk en gastvrij begroeten. Het verbaasd me telkens weer hoe vriendelijk en gastvrij Soenil is. Je voelt je hier meer dan welkom.

Men besteedde direct eventjes aandacht aan mijn allergie voor schaal- en schelpdieren. Toch altijd weer geruststellend en professioneel.

Voor ons werd een fluitje rosé champagne ingeschonken om met een fris zuurtje onze eetlust op te wekken. Al gauw werd de parade aan amuses in gang gezet.

We beginnen met een herfstbord wat zowel heerlijke amuses bevat als een sfeerstuk op de tafel vormt.

Elke volgende amuse is weer een sensatie van verschillende texturen van onder andere quinoa en smaken. Ook Soenil verrast zijn gasten met een klein stukje gast participatie. Nadat hij een mousse op de hand heeft gespoten wordt er een bonbon opgeplaatst, welke je vervolgens in een keer in de mond moet plaatsen en worden opgegeten. Een explosie van smaak is het gevolg. Heerlijk!

Het was tijd voor de eerste gang, bestaande uit een tartaar van Belgisch blauwrund met krokantjes van Pata Negra, zoetzure tomaat en structuren van radijs, vergezeld door een terrine en ijs van eendenlever geserveerd op twee mooie ronde porseleinen plateaus. De terrine was vol romig van smaak en het ijs gaf deze een frisse twist. De tartaar van Belgisch Blauw had een diepe, karaktervolle smaak.

Het geheel werd verrassend begeleid door een witte wijn. De frisse zuren in de wijn sneden mooi door de rijke smaken in het gerecht, een schitterend gerecht en mooi wijn/spijs combinatie.

De volgende gang was een mooi opgebouwd gerecht van coquille met ossenstaart en een crème van gegrilde peterseliewortel in kalfsjus. Vanwege mijn allergie kreeg ik een aangepast gerecht.

Waar andere restaurant soms moeite lijken te hebben met aanpassingen en substituten in gerechten en menu's, blijkt dit voor Soenil en zijn brigade geen énkel probleem te zijn. Een teken van een echte chef!

Ik kreeg een schitterend bereidde snoekbaars. Er was zelfs een speciale afwijkende jus voor het gerecht bereid, grote klasse.

Ik houd van jus, dus de kannetjes jus welke extra bij het gerecht werden geserveerd waren meer dan welkom. De cuisson van zowel de coquille, als de snoekbaars was perfect. Een waardige opvolging van het voorgaande.

Ondertussen werden we regelmatig voorzien van heerlijk vers gebakken broodjes. Fijn dat sommige dingen niet waren veranderd.

We vervolgen met een gerecht van zwezerik en bloemkool, met een gerookte eidooier en tonnetjes van topinamboer. Het gerecht werd geserveerd in een diepe schaal met een jus van boleten welke samen met de gerookte eidooier alle elementen van het gerecht tot een smaakvol geheel maakte. De zwezerik was mooi bereid en combineerde perfect met de bloemkool. De gerookte eidooier prijkte als een als een gouden juweeltje in het hart van het gerecht.

Ook deze gang werd vergezeld door een witte wijn. Deze had wat meer hout gehad, waardoor hij krachtiger van smaak was met mooie vanille noten.

De tijd was aangebroken voor het hoofdgerecht bestaande uit een filet van duif, een gekonfijt pootje van duif en huisgemaakte bitterbal van gekonfijte duif. Het vogeltje werd begeleid door een mousseline van aardappel en gefermenteerde knoflook. Door het fermenteren van de look, had deze een mooie zachte smaak gekregen welke zich mooi liet combineren met de andere elementen in het gerecht.

De opmaak was wederom een perfect en ook de smaken vulde de mond en liet geen aspect van het palet onberoerd. De garing was ook hier weer fantastisch.

Dit gerecht werd vergezeld door een krachtige rode wijn. Opnieuw een goede combinatie, maar hij had voor mij een graadje of 2 minder koud mogen zijn, maar dat heb ik wel vaker en komt neer op persoonlijke voorkeur

Het dessert was met name voor mijn vrouw een schot in de roos. De bittere chocolade met structuren van bietjes en een separaat geserveerde bonbon waren een waardige afsluiting van het menu.

De meester zelf lichtte het gerecht op speelse en vooral Brabantse wijze toe.

Soenil was veel voor deze avond. Het is altijd leuk om de creator van zoveel lekkers ook op de vloer mee te maken. De passie en het enthousiasme spatten van hem af. Hij is zichtbaar trots op zijn ambacht en dat is wat ons betreft volledig terecht!

Om onze avond af te sluiten hebben we nog een lekker kopje thee en espresso genoten met friandise. De espresso was mooi en krachtig van smaak en werd geserveerd in een creatief kopje. Iets te groot voor mijn smaak waardoor de koffie wat snel afkoelt. Maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Soenil heeft mijn eerdere ervaring ruimschoots overtroffen. Hij combineert op unieke wijze de klassieke Franse keuken met zijn héritage door subtiel gebruik van specerijen. Het getuigd van vakmanschap om door dit gebruik van specerijen een echte eigen identiteit te creëren.

Hiermee weet hij zich te onderscheiden en tilt zijn creaties naar een nog hoger niveau. Wat ons betreft is de Lindehof goed op weg om zijn tweede Michelin ster binnen te slepen.

8. floor's profielfoto
    floor heeft een recensie geschreven voor Brasserie de Swaen

Afgelopen weekend met het heerlijke warme zomerweer bij de Swaen op het vernieuwde terras gezeten. Wij hebben genoten van een lekkere maaltijdsalade met vis en sashimi van zalm en tonijn met daarbij een lekker glas zomerse rosé. De bediening is zeer vriendelijk en attent. Wij komen graag weer terug.

9. floor's profielfoto

floor

Op het mooie terras van de Swaen hebben wij in het warme zonnetje genoten van een lekker glas frisse witte huiswijn. Als lunch hadden wij een sandwich met carpaccio en een salade met gerookte zalm, gamba en garnalen. Alles lekker vers gemaakt en van prima kwalitiet, heerlijk! Super vriendelijke bediening die snel en erg attent was. Wij komen snel terug.