Erwin's profielfoto

Vaals

1. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Sakura Huis

Erwin

We zijn ooit, ergens 2017, eens eerder in Sakura Huis in Middelburg geweest. Het staat mij bij dat het eten aardig was maar de entourage niet. Het is lang geleden dus laten we het nog eens proberen. We hebben vooraf gereserveerd voor 4 personen en een tafel staat klaar. Het is niet vol maar wel rumoerig. We zitten helemaal in de hoek dus wat uit de drukte. Het bestellen zou moeten gaan met de eigen telefoon. Helaas werkt dit bij mij niet naar behoren, ik word er telkens uitgeknikkerd en zie de “bestelknop” ook niet staan. Ik vraag daarom maar om de handheld van het huis. Deze komt gelukkig snel en werkt prima. Helaas is de schermbeveiliging dermate kort ingesteld dat als je even wat tegen je tafelgenoten wilt zeggen, het beeld alweer op zwart gaat. Niet heel erg handig. We hebben twee gasten die graag met bestek eten, helaas moeten we hier 2 x naar vragen voordat dat geregeld wordt. Er loopt vanavond één jongeman rond die prima zijn werk doet. Hij is behulpzaam en vriendelijk. Van de rest van het personeel moet je verder niet veel gastvrijheid verwachten. Ik ben eerder in een dergelijk restaurant geweest en daar werden we bediend door een robot, ik heb het idee hier ook. Ik heb graag wat wasabi bij het eten. Ergens verborgen heb ik de bestelknop hiervoor gevonden en het werkt. Helaas maar 1 x. Een tweede keer wasabi bestellen of gember erbij is ons niet gelukt. Het kan aan mij liggen maar normaal gesproken loop ik niet tegen deze problemen aan bij andere Japanse all-you-can-eat restaurants. Het eten verloopt verder wel goed. Wel krijgen we twee schaaltjes nasi op tafel en voordat ik wat kan zeggen is men alweer verdwenen. Het is door ons niet besteld en wordt later toch opgehaald. Behalve dat de avond begon met ergernis over de slechte werking van het bestellen op de telefoon, zo eindigt deze ook met ergernis. We willen nog wat ijs bestellen maar het systeem geeft aan dat we door de tijd heen zijn. Lekker dan, out of the blue, zonder enige waarschuwing blijkt de tijd om. Gastvrijheid hebben ze hier niet hoog in het vaandel. Gelukkig loopt de eerder genoemde jongeman langs en schieten we hem aan. Hij pakt zijn eigen handheld en laat ons daarop de laatste ronde bestellen. Hij maakt de avond weer goed. Ondanks dat het goed wordt opgelost en hij zeker een ruime 8 verdient geldt dit niet voor de rest en komt dit niet hoog uit. Eten was lekker maar niet altijd even warm. Sausjes bij gerechtjes waren ook lekker en niet altijd op basis van soja. Wanneer de gerechten echt goed op temperatuur waren hadden zie hier ook minstens een 8 voor gekregen, nu blijft het steken op een 7. Het gaat lang duren voordat we hier weer terugkomen. Ik hou er helemaal niet van om snel te moeten eten omdat we ander buiten de tijd raken. We zijn geen van alle grote eters en hebben nog geen 15 gerechtjes per persoon gegeten. Een tijdslot om misbruik te voorkomen prima maar voor gasten die graag wat rustig tafelen en eten lijkt mij dit ongepast!

2. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Brasserie Evertsen

In 2013 zijn we hier eens geweest en het staat ons bij dat dit geen overweldigend succes was. Omdat het al zo lang geleden is, 10 jaar, willen we het nog eens proberen. We reserveren en een tafel binnen staat gereed. De temperatuur buiten is echter nog perfect dus mogen we buiten een tafel nemen. We kiezen een tafel direct naast de ingang, onder een luifel. Je weet maar nooit wat voor weer het later op de avond wordt. Het is druk op het terras en we moeten ook best even wachten voordat de drank wordt opgenomen. Ik denk dat het sneller had gekund want eerst de drank opnemen en dan een andere tafel afruimen vraagt niet veel tijd. Wel als je het andersom doet...We nemen vanavond 1 keer het drie-gangen menu met pompoen/gembersoep, varkensrollade en vanille-ijs met boterbabbelaarsaus en zelf neem ik brood vooraf en buikspek als hoofdgerecht. De heer in de bediening geeft aan om niet het grote broodplankje maar de kleinere te bestellen. Bij de soep zit ook nog een baguette en dan wordt het best veel. Fijn dat het wordt aangegeven en we geven hier dan ook graag gehoor aan.
    Mijn broodplankje komt vrij vlot de keuken uit.
    Het brood heeft een tikje in de oven gekregen, heeft een krokante kort en is vers van binnen. De kruidenboter is lekker maar iets mager qua hoeveelheid. Dan wordt het wachten op de soep. En dat duurde best wat lang. Men komt vragen of het hoofdgerecht al door mag komen en biedt excuses aan wanneer we aangeven nog op het voorgerecht te zitten wachten. Daarbij biedt men ons een koffie aan bij het einde van de maaltijd. Vriendelijk opgelost!. De soep wordt dan vlot uitgeserveerd. Lekker, warm en de gember is beheerst. Je proeft de fijne stukjes gemberwortel maar zonder dat het een echte gembersmaak heeft. Helaas vinden we wel een zwarte haar! Niet van ons, we hebben geen zwart haar. Jak!
    Voor het hoofdgerecht moeten we ook geduldig zijn. Ik heb geen tijd opgenomen maar we waren hier om ca. 19.00 uur en om 20.20 hadden we nog geen hoofdgerecht. Op mijn vraag of het hoofdgerecht toch al is uitgevraagd krijg ik een bevestigend antwoord. Doch 20 minuten later is het er nog niet. Op tafel 44 rust de vloek van Murphy. We geven het nog maar eens door. Dat heeft gewerkt en de hoofdgerechten komen daarna vrij vlot door.
    Mijn buikspek is prima. Het vlees is zacht en gaar, randje vet zit er nog aan maar dat vind ik wel lekker. Het heeft misschien niet lang genoeg gegaard om alle vet eruit te smelten maar dat vind ik prima. De huisgemaakte bbq saus is wel heel erg weinig. Dat mag best wat meer, net als de gebakken groente. Een volle eetlepel slap gebakken groente, meer is het niet. De friet is van prima kwaliteit al had deze iets warmer gemogen. Het is niet koud maar heeft net iets te lang op de pass gestaan. Het gerecht van mijn vrouw, de varkensrollade valt wel erg tegen. Het vlees is droog en de pepersaus maakt dit niet goed. De pepersaus lijkt niet erg op pepersaus en smaakt ook niet naar pepers. Het lijkt alsof het pannetje met saus een hele avond heeft staan pruttelen en na dik te zijn ingedroogd op het vlees is gegaan. Het is meer een gelei. Nee, dit gerecht is niet voldoende.
    Mijn vrouw neemt na een vanille ijs met boterbabbelaarsaus. Zelf neem ik een koffie. Om de avond nog wat goed te maken krijg ik een Irish Coffee van het huis. Men doet echt wel zijn best om alles goed te maken. Daarbij komt ook het nagerecht in tweevoud. De dame had het dubbel aangegeven maar het staat niet op de rekening. Ook van het huis. Aardige bollen ijs met een passende hoeveelheid saus. Een paar vruchtjes zorgen voor het frisje in het gerecht. We sluiten af met een bakje koffie (van het huis) en vertrekken met gemengde gevoelens.
    Zelf heb ik lekker gegeten, mijn vrouw beduidend minder. Er is redelijk wat fout gegaan maar men heeft zijn best gedaan dit op te lossen. Mijn gevoel is helaas toch dat we het restaurant niet op ons lijstje met favorieten gaan zetten.

3. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Nalin

Erwin

We weten niet goed wat te eten vandaag maar bij het passeren van dit restaurant en het bekijken van het bord buiten gaan we hier eens proberen. Het is niet Grieks of Turks maar een combinatie. Laten we zeggen een mediterraans restaurant.
    Personeel is niet allemaal even vrolijk, de sfeer is wat minder hoewel niet onaangenaam. We nemen de Köfte Anatolisch en de Souvlaki. De Köfte Anatolisch is een gerecht met gehaktballen in een saus met ui, tomaat, paprika en sumak. Aardig gerecht. Het gehakt is smakelijk gekruid en de Anatolische saus is ruim aanwezig en ook lekker. De friet is droog, gelukkig heb ik voldoende van de saus van het vlees zodat ik dat samen kan eten en het niet zo droog smaakt. Op het bord ook wat sla, sinaasappel, ananas en meloen. Ik begrijp daar de combinatie met het gerecht niet van maar zal voor de decoratie zijn. Datzelfde geldt ook voor de dille op het vlees. Het is allemaal niet bezwaarlijk maar het komt mij wat "gemaakt" over.
    De souvlaki zijn twee spiesen met varkensvlees. Dat is geen aanrader. Het vlees mag niet rauw zijn maar helemaal droog doorbakken is het andere uiterste. Helaas is dat laatste het geval. Het is een stevige kauwpartij om het weg te krijgen. Ook hier biedt was saus uitkomst. De tzatziki is smakelijk en fungeert als smeermiddel. Later geef ik ook wat van de Anatolische saus waardoor het vlees toch nog wat smakelijk wordt. Ik begrijp dat de prijzen van de gerechten niet hoog zijn zodat de prijs/kwaliteitverhouding wel wat meer lijkt te kloppen. Wij gaan echter liever uit eten waar alles klopt en we wat meer moeten betalen. Wat ons betreft zeker geen aanrader.

6,1
  4. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Kodoo

Erwin

Af en toe eens lekker naar een Sushi restaurant doen we graag. Ik zag mooie recensies en we strijken hier eens neer. De entree is een bar met een, ik denk, wachtruimte voor afhaal. Dat is qua sfeer even wat minder maar gelukkig is het restaurant wel prima, de eerste indruk is snel vergeten. Men werkt hier volgens het bekende concept, 5 gerechten per persoon per ronde bestellen en dat kan dan 5 rondes lang. Verschil hier is dat je geen handheld krijgt maar via een barcode op je eigen telefoon kan scannen waarna je de gerechten kan aanvinken. Dat is wel even wennen, je moet telkens terug wanneer je verschillende gerechten besteld, je kan dus niet in één scherm door middel van swipen door de hele menukaart bladeren. Ik zie bij de tafel naast ons overigens de oude vertrouwde papieren versie, dus aanvinken en inleveren is ook mogelijk.
    Het is redelijk druk maar niet lawaaiig. De bestellingen lopen gesmeerd, bij ons is alles correct uitgeserveerd. De gerechten zijn van prima niveau. Het is ook niet allemaal in soyasaus gedrenkt, er worden ook wat andere sausjes met de gerechtjes meegegeven. Het is zeker één van de smaakvolste sushi restaurant die we bezocht hebben.
    Ik heb alleen in het begin wat foto's genomen van de koude gerechten maar we hebben zeker ook voldoende warme gerechten gegeten. Allemaal prima op smaak en wat ook niet onbelangrijk is, de gerechten komen warm op tafel.
    Als nagerecht kan je o.a. voor ijs kiezen. Dat is wel gemaximeerd tot twee bolletjes en daarin zijn de smaken wat beperkt. Dat is wel jammer. De rest is allemaal top en dan valt de keuze van nagerecht wat tegen. Enfin, heb ik toch wat te klagen gevonden. Als laatste ronde hebben we overigens nog wel een sushi gekozen die we nergens anders op de kaart zijn tegengekomen; sushi met banaan, Oreo en vanillesaus. Een beetje apart maar lekker om eens te proberen.
    Naast ijs is er nog wel meer keuze uit wat dessert, maar deze is redelijk beperkt.

5. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Vrienden

Erwin

Aan het begin van de avond hier op het terras plaatsgenomen om wat te drinken. Terwijl we van onze drankjes genieten kijken we door de menukaart. Hier valt wel wat uit te kiezen. We vragen of er binnen nog een tafel vrij is en dat blijkt het geval. Buiten is het wat rumoerig met andere gasten die al een paar uur langer op het terras zitten. Helaas blijkt het binnen niet veel rustiger, wat een kakofonie aan geluid! Hadden we dat geweten waren we toch ergens anders naar toe gegaan. De decibelmeter slaat uit naar het rood, pieken ruim boven de 90 en gemiddeld boven de 85! Soms luwt het wat wanneer het merendeel aan het eten is. Het restaurant is helemaal vol en de muziek staat redelijk hard. Hierdoor moet men harder praten om boven de omgevingsgeluiden uit te komen. Vermoeiend voor het gehoor.

Wij nemen vanavond vooraf de uiensoep en als hoofd de zalm en de hamburger.

De uiensoep is heerlijk. De soep zelf is goed maar het de overhangende gegratineerde kaas helemaal top. Het laat gelukkig redelijk makkelijk van de kop los zodat we de krokante stukken kaas goed kunnen eten. De ui in de soep is in ruime mate aanwezig en ook helemaal goed gaar. Eén van de betere uiensoepen die ik gegeten heb. In de soep drijft nog een stuk brood, onder de kaaskorst. Daarnaast nog twee stukken vers brood met wat echte boter. Prima. We nemen even een pauze tussen de gangen en dat verloopt prima, de hoofdgerechten komen pas na ons aangeven.

De hamburger is lekker, kaas en bacon is optioneel maar dat heb ik er wel bijgenomen. Het vlees is van Angus en goed gebakken, niet helemaal door gegaard, zoals het hoort, prima. De friet is volgens mij vers en voldoende. De salade heeft wat dressing dus het gerecht is wat mij betreft helemaal compleet en maagvullend.

De zalm de dagvangst. Deze komt met wat groente en een soort remouladesaus. Groente is gaar maar iets weinig op smaak. De bloemkool lijkt alleen gekookt te zijn en zou wat smakelijker zijn wanneer deze gewokt/gebakken had geweest, maar ieder zijn smaak. Vis is prima gebakken en gaat prima met het zuurtje in de saus (of andersom)

Vriendelijk personeel die goed met de drukte weten om te gaan, men blijft alert. Goede gerechten komen uit de keuken maar het gevoel wat blijft kleven is dat het erg, erg lawaaiig was en dat is jammer. Vandaar de 5 voor de sfeer, de inrichting zelf is prima!

6. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Café de Fiets

Erwin

Op een drukke zaterdag in Zoutelande vooraf gereserveerd bij De Fiets. Ze hebben hier redelijk wat speciaalbieren op de kaart en ook op het menu kunnen we wel wat vinden dus vandaar de keuze voor De Fiets. We beginnen buiten op het terras met een drankje en met het eten gaan we naar binnen. Gelukkig geen probleem hier. Binnen is het goed te doen, alle tafels zijn bezet maar erg lawaaiig is het gelukkig niet. Het is een eetcafé en dat blijkt ook wel uit de sfeer. Ietwat gedateerd meubilair, inclusief een gat in de bekleding van de stoel. Her en der lijstjes met fietsen en wat minifietsen aan het plafond. Het is een kwestie van smaak.
    Vooraf nemen we de zalmbonbon en de geitenkaasloempia en de hoofdgerechten wordt de schnitzel en de hamburger. De dames in de bediening weten een vol terras en een vol restaurant goed te managen. Men is alert en vraagt ook tussentijds of alles naar wens is. De voorgerechten komen dan ook vlotjes de keuken uit. De borden zijn netjes opgemaakt. De zalmbonbon is gevuld met wat sla en tonijnsalade. Nu vind ik etenswaar uit blik meestal niet geweldig maar tonijn uit blik vind ik wel lekker. Het is niet vergelijkbaar met verse tonijn maar is eigenlijk een heel ander product. Zowel de zalm als de salade is niet ijskoud en dus prima op smaak. In de opmaak van het bord nog wat Hollandse garnaaltjes, sla, tomaat en een krul van cassave. Prima voorgerecht.
    De loempiaatjes zijn iets minder. Ze zien ook nog wat lichtjes en mogelijk daardoor ook niet super krokant. Ook missen we de honing. Er lijkt wel wat op te zitten maar dat is minimaal. De loempia's hoeven niet zoet te worden maar de geitenkaas kan wel een zoetje gebruiken. Daarmee zijn nu de smaken niet helemaal in balans.
    De hamburger kent hier diverse varianten. Ik heb de chili cheeseburger genomen. Deze heeft wat fijngesneden jalapeño pepers en een licht pittige saus. De hamburger is lekker maar niet rood van binnen. Ik weet niet of dit 100% rund is. De pittigheid valt wat tegen maar ik begrijp dat men voor meer monden bakt en niet iedereen pittig hetzelfde ervaart. De friet valt wel tegen, het is wat droog, hoewel wel krokant. Lijkt ons zeker geen verse friet.
    De schnitzel komt met huisgemaakte pepersaus, lekker. De opmaak laat wel wat te wensen over. Er ligt een gebroken stuk cassave op wat gebakken champignons/paprika. Aan de andere kant, het is een eetcafé dus niet te kritisch kijken en daarbij voor € 19,50 hebben we zeker niet te klagen.
    Wat wel opviel was dat de onderkant van het vlees wel erg doorbakken was, dat kan niet anders dan dat dit in de keuken gezien is maar toch uitgeserveerd. Zelf zou ik dit niet de keuken uitsturen. Wanneer we dit later aangeven aan een dame van de bediening geeft ze, terecht, aan om dit eerder door te geven, dan hadden we een andere gekregen.
    Maar het was goed eetbaar alleen niet zo gepast dit uit de keuken te laten komen.
    Al met al smakelijk gegeten voor een meer dan acceptabele prijs. Het is wat mij betreft helaas niet goed genoeg om hier weer graag aan te schuiven. Er zijn meer dan genoeg betere alternatieven.
    Op de laatste foto, ik kon het niet laten, de achterkant van de schnitzel.

7. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Eleanor
    Internationaal Middelburg

Erwin

Een van onze favoriete restaurants in Middelburg. Dat is vanwege de prima kwaliteit van het eten, de aangename sfeer, het vriendelijk personeel maar zeker ook vanwege het betaalbare 3-gangen menu.
    Tot mijn verbazing waren we hier van het jaar nog niet geweest dus daar snel wat aan gedaan en een tafeltje gereserveerd. Bij binnenkomst worden we meteen opgewacht en naar onze tafel gebracht. Het regent weer eens en onze jassen zijn wat nat. Gelukkig niet doordrenkt maar toch vervelend. Helaas moet ik zelf aangeven of we de jassen ergens kwijt kunnen. Dan wordt dit meteen opgepakt en de dame neemt de jassen zelf mee. Later vind ik ook de garderobe.
    We nemen dus het 3 gangen menu, vooraf de steak tartaar en de makreel, als hoofdgerechten de dorade en het Zeeuws rund en als nagerecht de chocolade & kers en de misérable & aardbei.
    We geven aan dat we het rustig aan willen doen en tussen de gangen willen aangeven wanneer het volgende gerecht kan worden uitgevraagd. Dat is geen probleem en loopt deze avond dan ook vlekkeloos.
    Terwijl we wachten krijgen we twee "bolletjes" eigengebakken brood met huisgemaakte hazelnootboter. Lekker!! Van die kleine dingen kan je al genieten.
    Even later volgt de eerste gang. De steak tartaar ziet er prima uit en wordt uitgeserveerd met (kwartel)eidooiers, tomaatjes, sojasaus, Parmezaanse kaas en wat verkruimeld brood met nori. Goed van temperatuur en prima op smaak. Smaakcombinaties zijn top met wat frissigs, zout en zuur.
    De makreel is ook top. Het wordt vergezeld van wat licht zure mosterdzaadjes, wakame, tomaat, rolletjes komkommer en een stukje krokant nori vel. Ook dit gerecht wordt niet ijskoud uitgeserveerd zodat de smaken goed tot hun recht komen.
    De dorade is gebakken op de gril en heeft wat zeekraal, plakjes paarse aardappel en wat antiboise (een soort dressing van o.a. fijngesneden tomaat, knoflook). Het zijn mooie filets, warm en goed op smaak.
    Het vlees is kogelbiefstuk van Zeeuws rund. Het is getrancheerd en heeft net niet voldoende gerust waardoor er nog een klein beetje vocht uit is gelopen. Het ligt op wat erwtenpuree en heeft wat krokante minifrietjes over het vlees. Daarnaast een stukje aardappelgratin. De smaakmaker die het hele gerecht naar een volgend niveau lift is de jus van rode wijn met sjalot. Heerlijk! Dikke smaak en lekker wat ingekookt zodat de smaak redelijk intens is. Het had van mij een soepkommetje met jus mogen zijn.
    Het nagerecht met chocolade en kers is de minste van de avond maar nog steeds erg lekker. Het heeft wat chocoladeschaafsel en een soort panna cotta van chocolade. Daarbij een mooie quenelle van kersensorbetijs en een dotje mislukte slagroom. Het ijs is lekker, het heeft nog wat romigs en is niet zo ijskoud met schilfers zoals je dat met sorbetijs wel kan hebben. De slagroom had wat steviger gemogen, dat is nu een wat zielige vertoning op het bord geworden.
    De misérable is een stukje gebak van cake met daartussen een zachte crème. Daarbij heerlijke romanoff aardbeitjes (in wodka verdronken aardbeien) en een quenelle van aardbei-vlierbloesem sorbetijs. Mooi om te zien en heerlijk om te eten! Men weet hier prima smaakcombinaties te maken en weet dat het oog ook mee eet. De gerechten zien er allemaal mooi verzorgd uit.

8. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Spice of India

Erwin

We komen niet erg vaak in restaurants met een Indiase keuken dus heel veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Wel kan ik aangeven dat dit restaurant een uitstekende keuken heeft!
    We hadden vooraf niet gereserveerd en dat was niet slim. Gelukkig weet men hier toch een tafel voor ons vrij te maken en kunnen we hier toch gaan eten. Het is net aan 18.00 uur en alle tafels zijn binnen een kwartier binnen bezet. Buiten is er nog de mogelijkheid en daar zijn binnen no-time ook 3 tafels bezet. Het lijkt een geliefd restaurant te zijn!
    Vooraf krijgen we twee papadams, Indiaas krokant, dun brood, met drie sausjes. De sauzen zijn meer dan voldoende voor de twee, toch flinke, papadams. Lekker!
    We beginnen vooraf met Onion Bhajee, gefrituurde stukken aardappel/ui met kruiden. Het is prima op smaak met kruiden die ik niet kan thuisbrengen maar het geeft de sfeer van India wel mee. Lekker gebakken, warm, niet vet. Daarbij nog een portie chicken Samosa, in filodeeg gebakken gehakt met wat groente. Ook dit is smakelijk gekruid al is het vlees wat droog. Met de combinatie van één van de sausjes nog op tafel, ook lekker.
    Als hoofdgerecht hebben we Chicken Tikka Biryaani en Chicken Muglai genomen. Vooraf wordt gevraagd hoe pittig we de gerechten wensen. Een soort chilisaus die we bij de papadam gekregen hebben was redelijk pittig en we geven aan dat ze die pittigheid aan het gerecht kunnen meegeven.
    De Chicken Tikka Biryaani is heerlijk, de gele rijst is zacht, zonder tot pap gekookt te zijn en is prima op smaak. De stukken kip zijn wat groot maar die kunnen we wat kleiner snijden. Voordeel hiervan is dat de kip niet droog is. Bij dit gerecht wordt, apart, wat gebakken groente geserveerd. Ook smakelijk en wat flinke stukken maar ook dit kunnen we kleiner snijden. De Chicken Muglai is een specialiteit van de chef. Ook prima, smaken van kruiden die ik ook hier niet weet te plaatsen. Komt erg authentiek over. Top! Het zelfgebakken Naanbrood is vers, warm en lekker om bij de sauzen van het gerecht te eten. Dit is overigens te bestellen als sidedish.
    De bediening is vriendelijk al lijkt een dame haar dag niet te hebben, hier komt geen geluid uit. Ik vermoed dat ze de taal niet machtig is maar een glimlach is niet aan een taal gebonden. Gelukkig maken de andere twee een geheel andere indruk.

9. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Brasserie BLVD

Erwin

Een dag in mei naar BLVD, we zijn samen met vrienden en dachten hen te laten kennismaken met dit restaurant. Het blijkt echter dat ze het al kennen en ook erg weten te waarderen. Het is druk op de boulevard maar we hebben een tafel binnen gereserveerd en deze staat keurig voor ons klaar. Het is prachtig weer en we kunnen eerst een drankje buiten doen. Fijn dat het kan, we houden namelijk nu wel twee tafels bezet. Deze gastvrijheid ken ik ook wel van ze, altijd vriendelijk en open personeel. Wanneer we aangeven dat we binnen willen gaan bestellen worden we netjes naar onze tafel gebracht. Op de kaart staat genoeg keuze en ik ga vanavond voor de gerookte eendenborst vooraf en de diamanthaas als hoofdgerecht. De gerechten zien er prachtig uit, mooie kleuren, vers! Door de vele ingrediënten is de eend wel wat ondergeschoven. Het lijkt ook niet erg veel te zijn. Op de kaart stond pistache maar dat heb ik niet gevonden. Wel pijnboompitten, aardbei, framboos en wat bramen. Lekker met een zoetje, zuurtje en frisje. De pijnboompitten zorgen voor het (minimale) krokantje. € 14,60 is acceptabel.
    Het hoofdgerecht is de diamanthaas. Deze wordt geserveerd met wat gebakken groente, aardappeltjes en chimichurri. Deze laatste is erg fijn gemalen en heeft een aangenaam zuurtje. Heerlijk als tegenhanger bij het vlees. Dit vlees is overigens perfect gebakken met een mooie cuisson. Mooi rood van binnen met toch een goed gebakken buitenkant. Lekker en gelukkig ook warm, dat is met rood vlees wel eens lastig. We krijgen er friet met frietsaus bij. Wanneer we later een bakje friet extra bestellen wordt deze niet gerekend.
    Het nagerecht is ook al een plaatje om te zien. Het is een frambozen cheesecake met framboos, aardbei, bosbes, kletskop en witte chocolade-ijs. De smaken zijn prima, de cheesecake is meer fris dan zoet waardoor het zoetige van het witte chocolade-ijs prima combineert.
    De bediening is vriendelijk, open en maakt tijd voor een kort praatje. Men heeft aandacht voor de gasten en is ook alert.
    Voor de 3 gerechten samen betaalde ik € 49,80 Zeker acceptabel voor hetgeen we hebben gegeten.

10. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Top
    Nederlands Den Bosch

Erwin

We wilden eigenlijk ergens anders aanschuiven maar door omstandigheden ging dat niet door en besluiten we hier naar toe te gaan. Ken je het gevoel dat je vooraf de menukaart bekijkt en dan denkt "O, lekker, dat ga ik nemen". Nou dat had ik dus vandaar togen we naar Brasserie Top. We lopen door de zaak en gaan om de hoek op het terras zitten. Binnen neemt helaas niemand de moeite even te groeten. Wanneer we buiten zitten komt iemand de menukaarten brengen. Ik was al wat voorbereid en heb verschrikkelijk veel zin in het voorgerecht met het langzaam gegaarde buikspek, heerlijk!. Mijn vrouw gaat voor de zalm vooraf en beide nemen we de saté als hoofdgerecht.
    Ken je het gevoel dat je denkt dat je onderwerp van een gesprek bent zonder daaraan deel te nemen? Precies dat had ik toen ik iemand uit de keuken met iemand van de bediening zag overleggen. En ja hoor, daar komt hij aangelopen. Het buikspek is op, of ik wat anders wil? Wat denkt hij zelf, het buikspek was nu juist de trigger om hier te gaan eten. Nee dus, eerst mijn teleurstelling verwerken. Mijn vrouw krijgt even later de zalm. Smeuïg, smakelijk en een mooie hoeveelheid. Had er even een paar stukjes brood voor de andere gast bij gegeven om de fout te herstellen en mijn gevoel voor de bediening was weer wat positiever. Helaas, een beetje genoegdoening en meedenken zit er niet in.
    Wanneer de saté op tafel komt kan ook ik beginnen met eten. De saté is wat erg donker hier en daar. Tegen het verbranden aan. Ik vind het slim om de stokjes op de saus te leggen en niet de saus over het vlees te doen maar in dit geval had het wel beter geweest. Gelukkig is het vlees wel donker maar niet verbrand, helaas wel wat droog. Smakelijk maar geen topper. De saus is huisgemaakt en dat geloof ik ook wel. Wel erg dik gelaten, een beetje meer vocht had de saus goed gedaan. De salade is fris en heeft wat dressing gekregen. Atjar is ook prima. De kroepoek krokant. De friet die apart geserveerd wordt is lekker.
    Niet slecht maar zeker geen aanrader. Een bedrag van € 55,- voor twee drankjes, 1 zalm en twee saté voor deze kwaliteit ook erg aan de prijs.

11. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Cine Café
    Internationaal Vlissingen

Erwin

We gaan niet zo vaak naar de bioskoop en mede daarom is dit pas de tweede keer dat we hier gaan eten. Wanneer we niet naar de bios gaan zouden we hier niet zo snel gaan eten en wanneer we naar de bios gaan eten we meestal wat in de stad. Niet dat het restaurant overigens niet goed zou zijn.
    We weten van vorige keer dat de voorgerechten redelijk vullend zijn en besluiten er daarom één voor ons samen te bestellen, de nacho-cheese met gesmolten kaas, pittige salsa en crème fraîche. Hoofdgerecht wordt voor mij de Mac Local met lokale producten (bolletje brood, kaas, rundvleesburger), mijn vrouw neemt de varkenshaas met mosterd-roomsaus. Het is super rustig, een tafel of 5 is bezet. Het blijkt dat een warme zomer geen goede tijd is voor bioscoopgangers en daarmee ook minder voor het Cine Café. Achteraf begrijp ik het, in de bios ontbreekt enige vorm van airco. Enfin, we hoeven niet lang te wachten voordat het voorgerecht op tafel komt. Nacho's met kaas, jalapeño peper en wat lente ui. De kaas is lekker en is niet alleen bovenop gedaan maar ook tussenin zodat je niet met twee happen alle kaas op hebt. De rode salsa is inderdaad licht pittig, lekker!
    We geven zelf aan wanneer we het hoofdgerecht willen laten doorkomen, dat werkt hier prima. Men wacht netjes op ons aangeven.
    De Mac Local is prima. Het vlees is van de plaatselijke slager en is nog licht rood van binnen. De ui is prima gebakken en gekarameliseerd (butterscotch onion). Zowel het broodje als de gebruikte kaas zijn van Zeeuwse afkomst maar daar proef je niets van ;-)
    Mijn vrouw is voor de varkenshaas met mosterd-room saus gegaan. Varkenshaas is een mooi stukje vlees wat echter volledig verpest kan worden wanneer dit helemaal gort droog is doorbakken. Gelukkig weet men hier wel hoe het moet. De haas is in goed heet boter/vet gebakken en daarna rustig gegaard. Het is net niet rosé meer maar prima zo. De sauzen smaken er goed bij. Het uitserveren lijkt wat verkeerd te zijn. Het schaaltje friet stond op "mijn" plankje waardoor het lijkt of het alleen bij de hamburger hoort. De friet was echter bedoeld voor ons beide. Het was ook net voldoende, ik eet bijna geen friet, maar voor mensen die graag friet eten zou dit net voldoende zijn voor 1 persoon.
    Wel heb ik genoten van een smakelijk bier; Cinecafé; een American Amber Lager bier van de brouwerij Gulpener wat voor hen speciaal gebrouwen is.

12. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Don Giovanni

Erwin

Enkele jaren hier niet geweest. Ik weet dat ik er wel goed gegeten heb maar een Italiaans restaurant moet echt zijn best doen om in mijn favorietenlijst te komen en dat is ook vanavond weer niet gelukt. We hebben vooraf gereserveerd en onze tafel staat klaar. We zijn met vrienden die hier nooit geweest zijn dus vandaar dat we hier aanschuiven. We worden wat koeltjes ontvangen door wat mij de eigenaar of bedrijfsleider lijkt te zijn. Ik heb hem in ieder geval weinig zien werken. Ze koketteren met een Italiaanse gastvrijheid maar dat moet dan wel van het andere personeel komen want ook bij het vertrekken wordt er door hem niets tegen onze vriend gezegd door hem ondanks dat hij er bij de uitgang rakelings langs loopt. Dat gezegd hebbende moet ik de rest van de bediening complimenteren met de open en vriendelijke benadering. Men denkt dat er olijf in groene pesto zit dus kennis van de producten is slecht aanwezig maar men bedient correct, vlot en met een lach.
    We beginnen met wat brood met huisgemaakte smeersels. Ziet er netjes uit, brood is dun gesneden en krokant. De smeersels zijn aioli en groene pesto. Lekker en voldoende. Ook een schaaltje olijf hoort bij de broodplank.
    De hoofdgerechten worden 2 pizza's, penne arrabbiata en penne con pollo e fungi. De pizza's zijn besteld door onze vrienden en ik begrijp dat ze in de smaak vallen. Zelf heb ik de penne arrabbiata genomen en later ook wat van de penne met kip geproefd. De penne arrabbiata is lekker. De hoeveelheid is goed, zowel qua penne als wat saus ed betreft. De tomatensaus is niet zuur en voorzien van een prima hoeveelheid pikante salami en zwarte olijven. De Parmezaanse kaas wordt apart geserveerd zodat we dit naar believen kunnen toevoegen. Arrabbiata betekent zoiets als "boos" en dit zou verwijzen naar de pittigheid van het gerecht. Ik kan echter geen pit ontdekken in het gerecht. Het zou wat scherper mogen zijn, verder prima gerecht. De penne met kip en champignons is, zeker nadat ik de arrabbiata heb gegeven wat saai. De kip is goed gebakken maar het is een wat oppervlakkig gerecht. De champignons zijn bij uitstek geschikt om hier wat smaak aan te geven, de sponsjes nemen alle smaken op die je hieraan geeft.
    De tiramisu hebben we genomen als nagerecht. Deze is huisgemaakt en daar houden we van! Een mooi stuk wordt uitgeserveerd met wat vers fruit en cacaopoeder. Het is leker smeuïg en prima op temperatuur. Het komt gelukkig niet uit een ijskoude koelkast.
    We hebben smakelijk gegeten maar de prijzen bij deze Italiaan liggen wel hoger dan we gewend zijn en daar zien bij geen aanleiding toe. Prima, je zit op de boulevard maar als geboren Vlissinger is mij dit geen extra euro's waard.

13. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Gasterij 51

Erwin

Gasterij 51, toch al weer ca. 2,5 jaar in andere handen is door ons niet frequent bezocht. Toch een eetgelegenheid die absoluut niet verkeerd is. We hebben vooraf gereserveerd maar de tafel is niet gereed. Het is stampvol en we moeten even wachten. Gelukkig niet lang. Het is kermis en slecht weer dus iedereen kruipt waarschijnlijk naar binnen. Later op de avond geeft men hier ook aan dat deze extreme drukte niet gebruikelijk is in de zomermaanden. We hebben plaats genomen aan de bar en worden prima geïnformeerd dat de tafel bijna gereed is. Geen probleem! Vooraf nemen we wat brood met smeersels, als hoofdgerecht het zwaard en de zalm (dagvangst). Ze hebben aardig wat speciaalbieren op de kaart. De eigenaar heeft gelukkig ook kennis van de tapbieren. Ook hier zitten wat bijzondere tussen. Hij geeft de smaken wat aan en laat mij eerst wat proeven van degene die ik wil nemen. Dat is een mooie service.
    Vanwege de drukte moeten we wel even wachten op het brood maar dat komt toch binnen een redelijke tijd op tafel. Het is ook de moeite, mooie stukken brood met drie smeersels. Het brood is vers en van de donkere en lichte soort. Dik gesneden maar doordat het vers is prima! De smeersels lijken ons huisgemaakt (aioli, kruidenboter en tapenade). Smakelijk begin.
    Als hoofdgerecht hebben we de zalm en het zwaard genomen. Het zwaard is een spies met ca. 350 gram gemarineerde biefstukpunten. Lekker! Leuk gepresenteerd met twee huisgemaakte sauzen; pepersaus en champignonsaus. Vlees is mals en heeft wat zichtbare grilstrepen. Zeker een aanrader.
    De zalm is goed gebakken maar, zeker in vergelijking met het vlees wat flauwtjes. Er zit geen saus bij, wat ons overigens bekend was, maar van de beloofde oosterse kruiden proef ik helemaal niets. Gelukkig heeft, wat mij betreft, zalm weinig nodig om lekker te zijn dus een beetje nazouten en ik zit smakelijk te eten.
    De zalm komt samen, net als de biefstuk, met warme gewokte groente (zeekraal, lamsoor, paprika) en enkele krieltjes. Ook een puntzak friet met mayonaise komt op tafel.
    Het personeel is vriendelijk en open. Ook mede door de drukte is het soms even lastig om de aandacht te krijgen maar het valt op dat de meeste medewerkers goed in het rond kijken. Verder is het door de volle zaak wat rumoerig maar dat blijft zeker binnen de perken.

14. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Chabot
    Internationaal Koudekerke

Erwin

Ontvangst prima, we worden meteen opgevangen en we kunnen een tafel uitkiezen. De bediening is vriendelijk en alert. Bovendien op de hoogte van de gerechten. We komen hier een paar keer per jaar, meestal na wisselen van seizoen en daarmee ook wisseling van de kaart. De witte brigade tilt het niveau wel op sinds we hier voor het eerst komen. Het eten was altijd wel goed maar is nu nog meer verfijnd. Dat merken we meteen met de amuse. Heerlijk en direct van goed niveau.
    We hebben vooraf de steak tartaar genomen. Heerlijk fijn gesneden vlees met aandacht voor het zuurtje/zoutje/krokantje.
    Zelf heb ik de gekonfijte eendenbout genomen. Ook een prima voorgerecht. De eend is heerlijk zacht en als "pulled" uitgeserveerd. Het ligt op een sneetje brioche (zacht, wat zoetig witbrood). Er wordt geroosterde groene kool bladen bij geserveerd.
    Hoofdgerecht is de scholfilet en de shortrib. De scholfilet wordt uitgeserveerd met een boter met een klein zuurtje. Daarbij wat groente en gnocchi. Dit laatste zijn een soort deegkussentjes van meel en aardappel. Na te zijn gegaard zijn ze hier opgebakken met wat olie/boter en kruiden. Hierdoor zijn ze lekker krokant en prima van smaak.
    De shortrib komt zonder bot en is voor mij een schot in de roos. Voor mensen die niet van een vetrandje houden is het geen aanrader maar voor de liefhebbers heerlijk. Zelf vind ik dat het vet juist smaak afgeeft. Het is super mals en prima op smaak. Het wordt geserveerd met maispuree, geroosterde mais en babymais uit de pot/blik. Ook een sausje met bbq smaak. De dikke frieten zijn als Pont Neuf geserveerd, lekker krokant.
    We hebben ook een schaaltje friet besteld. Deze wordt geserveerd met mayonaise en is prima gebakken van verse friet.
    Het nagerecht is ook niet verkeerd. Zelf gemaakt ijs! Daarbij chocolade panna cotta, chocoladekoekje, pinda en karamel. Voor de kleur wat, volgens mij, atsina cress. Leuk voor de kleur maar ik ben er zelf niet verzot van. Daar zou, zeker gezien de creativiteit van de koks, iets anders gebracht kunnen worden. Neemt niet weg dat dit een prima nagerecht is met een idee van Snicker.

15. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Il Senso

Erwin

Af en toe bezoeken wij dit restaurant in Middelburg. Lekker eten voor een, nog steeds, normale prijs maar erg druk. Ook vanavond is het restaurant helemaal vol en zijn buiten op het terras ook alle tafels bezet. Ik heb vooraf telefonisch gereserveerd en het duurt even voordat ze onze reservering gevonden hebben maar onze tafel staat gelukkig klaar. Ik zou eigenlijk de pizza's eens moeten proberen maar ik ben meestal eerder de pizza beu voordat ik vol zit dus kijk toch verder naar de pasta gerechten. Vooraf nemen we wat knoflookbrood met kruidenboter en gebakken fetakaas, als hoofd neem ik dan de penne arrabiata en mijn vrouw de kippendij met friet. Ondanks dat het erg druk is komen de gerechten vlotjes de keuken uit.
    We hoeven dan ook niet lang te wachten op onze voorgerechten. De feta is aardig in omvang en smakelijk gebakken met een krokante laag. Het stokbrood is ook warm. De salade is wat aangemaakt met dressing zonder dat het hier in drijf. Bij elkaar een smakelijk gerecht. Het knoflookbrood is anders dan ik verwacht had. Geen stokbrood maar het lijkt wel bapaodeeg. Lekker wel, niet krokant dus een smakelijke afwisseling.
    We geven aan dat het hoofdgerecht nog even kan wachten en we wel een seintje geven. Toch ondanks de drukte weet de dame na een minuut of 20 dat we nog niet besteld hebben, of we het hoofdgerecht al willen. Prima hoor, fijn dat men het hier ook in de gaten heeft.
    Mijn hoofdgerecht is de penne arrabiata ofwel “boze” penne. De boosheid zou hem in de pittigheid liggen. De saus op basis van tomaat en gehakt en wat fijn gesneden Spaanse peper. Lekker, de penne is beetgaar en niet doorgekookt en de saus is smakelijk maar helaas te vriendelijk. Het had van mij wat meer duivels gemogen met wat extra pit. De kaas is naar smaak toe te voegen doordat deze in een apart schaaltje wordt uitgeserveerd.
    Mijn vrouw heeft de kippendij. Het vlees is perfect! Juist goed gebakken zonder dat het droog is. Je moet wel wennen aan de saus, dit is een Toscaanse tomatensaus en is redelijk zoetig. Voor een paar happen vond ik het lekker maar ik zou er geen heel gerecht van willen. Gelukkig is er nog wat frisse salade als side dish meegegeven om het zoete af en toe wat af te wisselen.We sluiten af met een lekker bakje espresso!
    Vanavond weel lekker gegeten en vriendelijk bediend. Het is wat druk en daardoor rumoerig, dat is wel een klein dingentje.

16. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Plaza Foppe

Erwin

Cafetaria Foppe, sinds halverwege jaren 90 al gevestigd op het Bellamypark. Niet altijd dezelfde eigenaren maar toch een begrip. Zelf eerlijk gezegd nog nooit geweest. Vandaag wordt dat anders, we zijn op zoek naar een snelle, makkelijke hap en gaan hier eens kijken. Het is een cafetaria maar wel met een erg uitgebreid menu. Zo staat er ook friet met babi pangang op de kaart. Niet verwonderlijk want wanneer we naar binnen gaan om te bestellen treffen we een Oosterse dame aan (of mag ik dat ook al niet meer schrijven?).

Voor het eerst bestel ik een kapsalon, mijn vrouw neemt boerenfriet met een vlampijp! Het is goed weer dus we zitten buiten. Geen gezellig terras maar het Bellamypark is wel gezellig nu dus zitten hier prima. Even later wordt het eten bij ons aan tafel gebracht. Ik moet zeggen, het ziet er smakelijk uit! De boerenfriet is verse friet met ui, tomaat, champignons en spekjes. Ook een lekkere klodder mayonaise ontbreekt niet. Mijn vrouw vindt het een aanrader.

De vlampijp heeft een wat onaangenaam mondgevoel. Het is een krokante stick gevuld met, zo lijkt het, gehakt als uit de vlammetjes. Dat vulsel is pittig maar wat smeuïg, dat laatste maakt de stick wat minder smakelijk, wat ons betreft. Blijkt maar weer dat een smakelijke hap mede afhankelijk is van hetgeen je in je mond waarneemt en niet altijd allee met smaak te maken heeft.

De kapsalon is lekker, ik kan het niet met andere keren vergelijken, maar hier prima. Ik heb altijd verwacht dat de friet wat slap in het bakje zou liggen maar dat is zeker niet. De friet is in zijn algemeen nog lekker krokant. Uiteraard zijn er ook wat slappe frieten, zoals deze net onder de kaas maar dat is beperkt en niet meer dan logisch. Ik heb het met kip besteld en deze is ook lekker. Bovenop wat verse sla, tomaat en komkommer met een beetje frisse dressing. Het is zowaar een quilty pleasure.

Wat dan wel jammer is, is dat de prijzen zoals deze op de menukaart staan niet overeenkomen met de werkelijke situatie. Het verschil is niet groot maar ik vind het niet passen dat er buiten prijzen gecommuniceerd worden die, zodra je over de drempel stapt, anders zijn. Dat zou wat zijn als iedereen dit deed! Ik heb het daar gemeld en het blijkt dat de prijzen op de kaart inderdaad nog niet waren aangepast. Slordig!

17. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Sawaan

Erwin

Ik weet even niet hoe te beginnen. In al onze restaurantbezoeken is dit wel het meest chaotische restaurant waar we ooit geweest zijn, werkelijk niets is deze avond correct verlopen. Vooraf hebben we gereserveerd en dat is maar goed ook want het restaurant zit nagenoeg vol. Men wilt ons aan een tafel zetten maar dat lijkt meer een dienblad met poten zo klein. Gelukkig is er binnen en buiten op het terras nog een vierkante tweepersoonstafel beschikbaar. We gaan lekker buiten zitten. We zitten even en een dame van de bediening komt vragen wat we willen drinken. Helaas hebben we nog geen drankenkaart gekregen dus die gaat ze eerst even halen, vervolgens blijft ze bij ons staan om de bestelling op te nemen. Daarna wordt het wachten. Ik hoor ook de tafel schuin voor ons drank bestellen en ook voor hen wordt het wachten. Na ruim 20 minuten komt de dame vragen of we al weten wat we willen eten. Ik geef maar aan dat we nog op de drank zitten te wachten. Dat helpt want ze gaat naar binnen en komt met onze drank terug. De tafel schuin voor ons ondergaat hetzelfde.
    We bestellen vooraf de Tom Kha Kai kroketten en de Popia met kip (loempia's) vooraf, de Phad Nam Man Hoi en de Gang Deng als hoofdgerecht. Enige tijd later zie ik de bediening met twee bordjes naar een tafel lopen en vervolgens met dezelfde bordjes terug naar binnen gaan. Dat herhaalt zich bij een volgende tafel waarna ze eindelijk bij ons terecht komt. Drie keer is scheepsrecht. Het zijn gelukkig voorgerechten die hun warmte goed vasthouden. Smaak is overigens ook prima. De kroketten zijn niet super krokant maar warm en lekker, het wordt netjes geserveerd op een schaaltje met droge sla en droge wortelrasp met een feestelijk gesneden rode peper. De loempiaatjes zijn ook lekker. Lastig om de smaak te bepalen, duidelijk anders dan de Chinese variant maar ook anders dan de versie van de marktkraam. Opmaak is verder gelijk aan de kroketten. De chilisaus lijkt mij niet huisgemaakt. Vervolgens krijgt de klucht een vervolg. De tafel linksvoor ons krijgt de gerechten zonder rijst, de tafel daarnaast alleen de rijst. Na ruim 5 minuten komt er weer iemand naar buiten en blijkt dat 1 gerecht van de ene naar de andere tafel moet. Dat wordt ter plekke opgepakt waardoor er aan één tafel alleen de man zit te eten. Even later komt de rijst en kan ook één persoon van de andere tafel gaan eten. 10 minuten later komen de andere gerechten.
    Bij ons komt de rijst en vlak daarachter het gerecht van mijn vrouw. Zowaar komt iemand anders met een gerecht in een kom. "De soep" wordt gezegd. Ik geef aan dat ik rode curry heb besteld maar geen soep. Gerecht gaat weer naar binnen en komt weer naar buiten. Toch rode curry in plaats van soep. De Geng Deng is een rode curry met kokosmelk die ik met rundvlees genomen heb. Het heeft één pepertje op de kaart dus licht pittig. De curry is erg dun en niet gebonden of wat ingekookt, vandaar de soep waarschijnlijk. Smaak is in orde, lekker wel maar de hoeveelheid is mager. Ik heb er eigenlijk niet genoeg aan. Het gerecht van mijn vrouw is geroerbakte groente in oestersaus met kip. Lekker, maar ook wat weinig al lijkt het op de foto best de moeite.
    De tafel naast ons krijgt de vraag of ze al een nagerecht willen bestellen. Helaas zitten ze nog te wachten op het hoofdgerecht, ook daar loopt het niet goed ergo, Fawlty Towers is er niets bij.
    Uiteindelijk blijkt ook de rekening niet juist. Drie drankjes zijn bij ons bijgeschreven die we niet genuttigd hadden. Ook dit wordt wel weer opgelost. Ik zie dat de bediening zijn best doet en ze zijn ook erg vriendelijk. De onvoldoende ligt dan ook niet aan de personen zelf maar aan de dramatische wanorde.

18. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Sake Sushi

Erwin

Vandaag weer eens naar Sake Sushi in Vlissingen. We komen er een paar keer per jaar en zijn altijd wel enthousiast geweest. Vanavond valt het echter wat tegen en zijn de gerechten, met name de warme, beduidend minder lekker dan gebruikelijk.
    Bij binnenkomst komt er meteen iemand naar ons toe om ons naar de tafel te brengen. Een fijne 4 persoonstafel zodat we de ruimte hebben (we zijn met z'n tweetjes). De jassen hangen we over de extra stoelen want deze worden niet aangenomen. Jammer want nieuwe gasten vinden de kapstok nooit wanneer dit niet wordt aangewezen.
    Het valt op dat de brigade uit allemaal, voor ons, onbekende mensen bestaat op één na. Gedurende de avond is dit verder geen bezwaar, de gerechten worden netjes uitgeserveerd en een dame van de bediening kan ons vertellen waar schaal- schelpdieren in een maki zitten, dat staat er bij een enkele niet bij. Het is niet druk en de gerechten komen dan ook vlot de keuken uit.
    De gerechten zien er allemaal prima uit en wat betreft de sushi, maki, nigiri en andere koude gerechtensmaken ze ook prima. Groeten, vis en rijst zijn vers. De warme gerechten zijn de tegenvallers vanavond en eigenlijk zonder uitzondering. Zowel de gebakken stukjes kip als rundvlees zijn niet erg op smaak. We zijn gewend dat er wat meer ui en paprika in zit maar dat is minimaal. De gebakken witvis is tot twee keer toe slap gebakken en lijkt uit een niet erg hete pan te komen. De zalm, normaal heerlijk, is nu erg flauw. De soya maakt wat goed maar het blijft wat tegenvallen. Ook de gebakken nudels met rund is flauw en het rundvlees te droog gebakken. Het is zeker geen onvoldoende maar dan slechts een magere voldoende. Het is dat de koude gerechtjes prima zijn!
    Wat hier wel een dikke plus waard is, is dat er geen tijdslimiet is. Misschien wel wanneer het erg druk is, dat weet ik niet, maar bij ons hebben we het nooit gehad. Je kan dus rustig tafelen zonder dat de handheld of iemand van de bediening ons op de verstreken tijd wijst. Ook kan je hier een paar bolletjes ijs als gerecht bestellen. We zijn eerder ergens geweest waar je maar 1 bol per persoon kon bestellen en dat is hier dus niet. De kwaliteit moet echter voor de warme gerechten wel terug naar het oude niveau anders vrees ik toch dat ondanks de positieve kanten van het restaurant ik het toch van ons lijstje moet gaan schrappen.

19. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Neos
    Grieks Goes

Erwin

We zijn vandaag voor het eerst bij Neos Bij binnenkomst worden we meteen ontvangen, het is nog niet druk. De kapstok wordt aangewezen en vervolgens worden we naar onze tafel gebracht. Een fijne plek, 4 persoonstafel en twee banken in plaats van stoelen. Het valt meteen op dat het restaurant ruim is opgezet. Waar je soms de stoel niet achteruit kan schuiven of je raakt je achterburen is het hier het tegenovergestelde. De bediening is vlot maar loopt niet haastig door het restaurant, het restaurant ademt daardoor wat rust uit. Wanneer we zeggen dat we tussen de gangen aangeven wanneer de volgende gang kan komen is dat ook geen probleem. “Doe maar rustig aan en geniet van de avond”, wordt aangegeven.
    We zijn hier met een bon van Social Deal en hebben een beperkte keuze die vooraf bij ons bekend was.
    We nemen vooraf de Borekaki en de Keftedakia. Als hoofdgerecht nemen we de Souvlaki Choirino en na wordt de Baklava en Lefki Kyria.
    De Borekaki zijn twee rolletjes van filodeeg, gevuld met ham en kaas. Daarbij een schaaltje chilisaus. Niet ingewikkeld maar wel smakelijk. De "loempiaatjes" zijn krokant en warm. De kaas is wat gesmolten en uiteraard een prima combinatie met de chilisaus en de ham. De Keftedakia zijn 3 gehaktballetjes met wat gesmolten kaas en tomatensaus. Ook lijkt het dat er verse kruiden zijn gebruikt want ik denk wat marjolein te proeven. Het gerecht komt uit de oven, is prima op temperatuur en lekker. Wel missen we wat zout maar de zoutmolen staat op tafel. Daarnaast nog een schaaltje met wat vers stokbrood.
    Op ons aangeven komt inderdaad pas het hoofdgerecht Souvlaki Choirino op tafel, een bord met gyros, souvlaki, friet en tzatziki. De souvlaki is een gegrilde varkensspies. Deze valt wat tegen, het heeft mooie grillstrepen maar heeft te lang gegrilld, het vlees is erg droog geworden. Dat valt wel wat tegen. Gelukkig hebben we wat tzatziki op het bord zodat het vlees wat minder droog lijkt. De tzatziki is volgens mij huisgemaakt en is lekker. De gyros is ook prima, voldoende gekruid en smakelijk met de rode ui. De friet op het bord is wat weinig. Het gerecht wordt als plate uitgeserveerd maar er is nog ruimte voor wat friet erbij. We krijgen er geen mayonaise bij, we moeten de tzatziki gebruiken en hoewel deze lekker is, mis ik toch de mayonaise.
    Het nagerecht met baklava is oké. Het is niet overdreven zoet maar heeft weinig of geen honing. Dat heb ik wel over mijn Griekse yoghurt. De yoghurt is lekker stevig. Een passend nagerecht. Over de dame blanche nog wel een enkele opmerking. Het zou worden uitgeserveerd met warme chocoladesaus. Dan moet je de saus wel apart serveren, over het ijs houdt de saus zijn warme niet. Op het bord een stuk koek maar wat dat is blijft een raadsel. Het smaakt echter niet vers maar is erg droog. Zelfs met wat smeltend ijs blijft het aan de droge kant. Geen topper.
    We hebben aardig gegeten, wat kleine puntjes ter verbetering. Het heeft echter niet hetgeen ons volgende keer naar Goes zal doen begeven. Ergens wel jammer want men is er zeer gastvrij.

20. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Prins op 't Witte Paart

Erwin

Een paar keer per jaar proberen we hier te gaan eten. Lukt meestal wel al is het belangrijk vooraf te reserveren. Soms is het volledig café afgehuurd voor een feest o.i.d. Ook is het redelijk druk met gasten waardoor tijdig reserveren wel een must is wil je zeker zijn van een tafeltje. Ik heb gereserveerd en keurig een bevestiging terug ontvangen. Desondanks kent men onze reservering in eerste instantie niet. Gelukkig blijkt men even verkeerd te kijken en is er een tafeltje vrij. Het is vanavond ook weer druk en worden we naar boven gestuurd. Er zit een grote groep vlak achter ons maar gelukkig zijn deze niet overdreven aanwezig en kunnen we elkaar prima verstaan.
    We hebben vooraf het brood met smeersels genomen. Ik had eerder eens begrepen dat hierbij het hoofdgerecht automatisch doorkomt. Helaas vanavond niet aan gedacht waardoor het hoofdgerecht redelijk vlot na het voorgerecht wordt uitgeserveerd. Het voorgerecht is lekker, een stuk stokbrood in porties gesneden met aïoli, kruidenboter en een tomatensalsa met, volgens mij, wat gerookt paprikapoeder. De smeersels zijn prima in verhouding met het brood, we hoeven niet zuinig aan te doen. Het brood is vers en krokant maar niet warm. Geen probleem, het is lekker. Wanneer de tafel wordt afgeruimd vraagt men dus niet of het hoofdgerecht kan komen en zelf ben ik dus ook niet alert hierop. Vrij vlot komt dan ook het hoofdgerecht. Jammer want dan staan we binnen no-time weer buiten. Het gerecht is wel prima, zoals we wel gewend zijn. De zalm is perfect gebakken, net aan gaar en toch warm. Heerlijk op deze manier. De huid is niet krokant, dat is dan weer jammer want een wat zoutig krokant vel is het puntje op de i (of het neusje van de zalm). De zalm wordt uitgeserveerd met noten. Ik ken deze combinatie alleen van dit restaurant en aanvankelijk vond ik het een wat vreemde combinatie maar het werkt wel en op internet zijn vele gerechten met zalm en noten te vinden dus de onwetendheid ligt geheel bij mij. Verder vinden we nog lekker wat reepjes rode paprika, courgette, aardappelschijfjes en tomaatjes op ons bord. De friet wordt, met mayonaise, apart geserveerd in een prima hoeveelheid. Ook van het hoofdgerecht hebben we genoten. Wel commentaar op de zoete witte wijn. Dit is geen wijn maar hier wordt Hugo geschonken, naar mijn bescheiden mening een cocktail. Wijn ontleent zijn of haar smaak aan de druif, terroir enz maar niet aan toevoegingen als munt of andere smaakmakers. Buiten dat enkel stukje commentaar een prima gelegenheid!

21. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Brass
    Internationaal Goes

Erwin

Vandaag voor het eerst naar De Brass in Goes geweest. Dit zal overigens niet de laatste keer zijn. Prima restaurant. We zijn met een groep en de rest is al binnen. Wanneer ik binnenkom staat er een dame klaar om mij te ontvangen. Omdat ik de rest zie zitten geef ik aan dat ik weet waar ik heen kan. De rest heeft al wat te drinken maar de bediening heeft prima in de gaten dat ik later ben aangeschoven en komt met de menukaart en vragen of ik wat wil drinken. Prima begin en de professionaliteit maar zeker ook de open houding en vriendelijkheid blijft de hele avond. De gerechten zijn in dezelfde lijn van professionaliteit; erg lekker, prima combinaties en oogstrelend. Het voorgerecht is de Peking eend. Deze wordt geserveerd met een hoisin saus, een gekleurde bapao en Koreaanse komkommer (welke lijkt op augurk). De eend is deels plukvlees van de poten en deels van de borst. Erg lekker en prima zuurtje in de komkommer als tegenhanger van de hoisin.
    Het hoofdgerecht is het kalf. Hier wordt de sukade van uitgeserveerd en een stuk korkante wang. Verder wordt het uitgeserveerd met lamsoor en wortel. De jus, getrokken van het kalf is lekker, een mooie dikke smaak! De friet als side dish is prima, lekker gebakken en ruim voldoende. De schalen die we hier krijgen worden bij andere restaurants soms gebruikt voor 2 personen. Overigens ontbreekt ook de mayonaise niet. Ik sluit af met koffie maar zie dat de nagerechten bij andere aan tafel ook erg in de smaak vallen en er minstens zoveel aandacht aan is gegeven als aan de voor- en hoofdgerechten.

22. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor El Mundo
    Internationaal Vlissingen

Erwin

We zijn met een Social Deal bij El Mundo terecht gekomen. Vooraf had ik wat bedenkingen bij het restaurant maar met een deal wil ik het wel eens proberen. We beginnen niet goed. Er staat een auto volledig op de stoep voor de ingang. Uit het restaurant komt een medewerker en het blijken bekenden van elkaar. Zelf zou ik toch mijn vrienden vriendelijk verzoeken even ergens anders te gaan staan maar het lijkt hier normaal te zijn. Daarbij is een begroeting voor gasten die binnenkomen blijkbaar teveel gevraagd. Gelukkig worden we binnen vlot opgevangen door een jongedame in de bediening die aangeeft dat we een tafel kunnen uitzoeken. We krijgen vlot het menu met diverse keuzes. Wel een vreemde keuze tussen pasta's, hamburger, zalmfilet, gyros. Een allergaatje maar dat is de insteek van het restaurant, de wereldkeuken. Morgen kan er een Chinees gerecht op het menu staat zo geeft de dame aan. Prima, het is een insteek voor je restaurant en hoewel ik het anders zie wil dit niet zeggen dat het geen goed idee is. Uniek wel in ieder geval.
    Met het opnemen van de bestelling wordt pas gevraagd of we wat willen drinken. Helaas moet dan nog de drankenkaart worden gehaald.
    We nemen hetgeen wat volgens ons het meest passend is, Kofte vooraf, kip gyros als hoofdgerecht en dame blanche en coupe el Mundo na.
    Het voorgerecht is zeker smakelijk, gekruid gehakt met een tomatensaus. De saus is wat gebonden. Ik denk de maïzena te proeven. Lekker maar toch een gerecht wat een thuiskok met gemak zelf op tafel zet. Bij het afhalen wordt netjes gevraagd of het hoofdgerecht al kan worden doorgevraagd. Netjes dat dit wordt gevraagd en gelukkig hebben we dit gedaan want het duurt best even voordat het hoofdgerecht op tafel komt. Ze lijken het erg druk te hebben met de thuisbezorging. Vervelend geloop precies achter mij en omdat de binnendeur is verdwenen komt er ook regelmatig een koude stroom lucht binnen. Hierdoor is het niet aangenaam in het restaurant qua temperatuur.
    Wanneer het hoofdgerecht komt blijkt dit ook van home-coocking niveau te zijn. De friet is voldoende maar gortdroog. De kip is smakelijk! Niet droog maar prima op stevig vuur gebakken. Verder wat weinig op smaak. Dat zou van de huisgemaakte tzatzikisaus moeten komen. De salade op het bord is een pluk droge sla die niet eens in de buurt van een dressing is geweest. Bah. We hebben mayonaise, zoals dit op de kaart staat, bij de friet besteld. Kosten € 0,75. Helaas blijkt dit fritessaus te zijn, worden we nog voor de gek gehouden ook en dan zeg ik het netjes. Nee, het hoofdgerecht is het ook niet.
    Dan alle hoop op het nagerecht. De dame blanche is prima, niets op aan te merken. De coupe El Mundo zou sorbetijs hebben, wat vruchten, slagroom en een scheut wodka. Dit is niet slecht maar ook hier wel wat over op te merken. Er zit citroenijs in, had ik dat geweten had ik het niet genomen. Citroenijs is niet hetzelfde als sorbetijs al kan sorbetijs wel van citroensap gemaakt zijn. Hier is het roomijs met citroensmaak. De vruchten zijn van blauwe bes en verse ananas. Goede keuze al is het hart van de ananas niet goed (of helemaal niet) uitgesneden en zit ik soms op een hard stuk te bijten. De wodka is aanwezig, daar is in ieder geval niet zuinig mee gedaan. Dat mag ook gezegd worden. De bediening vanavond is vriendelijk maar lijken wat onervaren. Dat is zeker geen probleem maar is wel in lijn met de rest van het restaurant.

23. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Koepoort
    Internationaal Middelburg

Erwin

Vandaag voor het eerst naar dit restaurant. Bij binnenkomst lopen we recht op de kapstok en terwijl we ons van de jassen ontdoen komt de dame van de bediening al aangelopen. Zeer vriendelijk hebben we een kort gesprek waarna we een tafel mogen uitzoeken. De dag ervoor was het druk, zo geeft de dame aan, maar vandaag is het rustig. In totaal 8 gasten. Mogelijk ook omdat het theater niet uitverkocht is. Bij de Koepoort kent men een drie gangen menu voor € 37,50
    Ik neem vooraf de zalmtartaar, als hoofdgerecht de kalfsoester en het nagerecht wordt de koffie met huisgemaakte zoetigheden. Gedurende de avond blijkt dat men perfect is ingespeeld op de aanvang van de voorstelling. De gangen komen met gepaste pauzes en men zorgt dat de laatste gang tijdig op tafel staat. De gerechten zien er keurig uit en smaken ook prima. De zalmtartaar is koel maar niet koud. Met wat witlof, roodlof, alfalfa, balsamico, aardbei, komkommer, physalis (Kaapse kruisbes) en een eetbaar viooltje. Prachtig gerecht en met zorg klaargemaakt en erg lekker.
    Het hoofdgerecht is de kalfsoester met calvadossaus. Oogt wat minder creatief maar zit toch ook netjes in elkaar. Een bolletje aardappelpuree met een stukje rozemarijn, een bundeltje haricots verts, een halve wortel en een stuk venkel als garnering. Voor het korkantje zorgt het koekje van kaas. Het vlees is perfect gegaard en nog warm. De saus is voldoende en goed op smaak. We krijgen er een schaaltje friet bij met mayonaise.
    Als nagerecht heb ik gekozen voor de huisgemaakte zoetigheden met een bakje espresso. Netjes uitgeserveerd op een houten bordje. Helaas wordt er geen uitleg bij gegeven, het gerecht nodigt toch uit om te weten wat het allemaal is. Dat is hier wel een gemis. Ook bij mijn zoon die een kaasplank heeft genomen wordt helemaal niets aangegeven. Het is dan ook niet bekend welke kazen we gekregen hebben of in welke volgorde deze gegeten moest worden. Goed, we zien een blauwschimmelkaas liggen en deze is meestal pittig dus zal dit een van de laatste zijn, volgorde is daarmee vastgesteld. Ook tussentijds komt men niet vragen of alles naar wens is. Als eerder aangegeven is de dame erg vriendelijk maar we missen toch wel wat gebrek aan aandacht voor de gerechten in de bediening. Wanneer het drinken op is moeten we zelf nieuw vragen, bij betalen moeten we zelf naar de bar lopen en dat heeft niet met de drukte van doen.
    Overigens zijn de lekkernijen bij de koffie echt lekkernijen.
    We hebben genoten van de gerechten die uit de keuken komen en komen daarom graag terug.

24. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Vliegende Hollander

Erwin

Vandaag weer eens naar Biercafé de Vliegende Hollander. Blijkt voor mij maar weer dat smaak mede bepaald lijkt te worden door de omgeving. De eerste keer dat we hier gegeten hebben zaten we heerlijk op het terras met een speciaal bier en een hamburger XXL. Vanavond zitten we boven aan een rond tafeltje, weggemoffeld naast de keukendeur en bestel ik hetzelfde. Uiteraard kan het gerecht minder zijn dan vorige keer want zo ervaar ik het zeker. We beginnen met stokbrood met smeersels. Het stokbrood is wat klein en lijkt een af te bakken exemplaar te zijn uit een supermarkt. Het is ook niet warm dus heeft niet nog even een lekker tikje van de oven meegekregen. De smeersels zijn voldoende. Het is kruidenboter, iets van kerriemayonaise en nog een mayonaise met een smaakje. Deze laatste kunnen we niet goed thuisbrengen. Beide hebben wat weg van een dipsausje die we vroeger thuis wel eens maakten van Duyvis of Lay’s. Ik kan het mis hebben maar deze associatie hebben we allebei. Het is oké maar geen topper.
    De hoofdgerechten; Mijn vrouw heeft de saté genomen de versie van 3 stokjes. De kip is gaar maar heeft m.i. geen marinade gezien. Er ligt een ruime hoeveelheid pindasaus bij. Deze is erg zoet en smaakt naar de bekende zoete pindasaus uit het bruine emmerte. Goed, deze lijkt wat meer op smaak gebracht maar is niet huisgemaakt. Er wordt friet, kroepoek en atjar bij geserveerd. Er staan niet veel gerechten op het menu, pindasaus maken is niet heel erg moeilijk noch veel werk dus ik begrijp niet waarom hier niet wat meer aandacht aan geschonken wordt.
    De XXL hamburger is echt groot, in omtrek dan. Daarbij is het erg plat waardoor de hoeveelheid gebruikt vlees niet XXL is. Het wordt uitgeserveerd met gebakken ui en augurk. Het brood zelf is even gebakken aan de binnenkant. Hierdoor zou deze wat krokant kunnen zijn. Helaas is het toch een wat klef stuk brood geworden. Een blaadje sla zou al kunnen voorkomen dat het vet in het broodje trekt en het wat week maakt. Ik vind het niet super. We krijgen er friet met mayonaise bij. De friet is goed gebakken maar erg zout. Ik eet het graag met mijn handen en veeg telkens mijn vingers schoon om de zoutkorrels er van af te krijgen.
    Mijn vrouw heeft nog zin in een nagerecht en neemt de bieramisu. Een leuk en smakelijk nagerecht gebaseerd op de tiramisu maar nu niet met koffie maar met een kriekbier als
    Het personeel is vriendelijk, de bieren in grote getale aanwezig al moest ik mijn bestelling herzien omdat ze net dat ene biertje niet op voorraad hadden maar het is binnen echt een café om te drinken, voor een lekker avondje uit eten gaan we volgende keer elders en nemen we hier dan nog wel een afzakkertje.

25. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Vliegenier

Erwin

Soms heb je van die "tentjes" waar je weinig over hoort. Zo is de Vliegenier er één van. Ik hoor zelden dat vrienden of kennissen daar hebben gegeten. De recensies zijn over het algemeen erg positief dus ik begrijp niet goed waar dit nu aan ligt. Mogelijk heeft mij zoon het juiste antwoord gegeven met de opmerking; "Vliegenier dat is toch die friettent op Plein 40?" Dat zal het zijn, in het verleden heeft er op dit adres een frituur Martino's gezeten, volgens mij al een jaar of 5 intussen niet meer maar het imago blijft, volkomen onterecht, op dit adres hangen. Wij komen hier niet heel frequent maar toch wel 2 x per jaar en dat is altijd wel goed geweest. Ook deze avond stelt men ons niet teleur. We hebben gereserveerd en we hebben nog keuze uit een drietal tafels, de rest is allemaal bezet.
    We nemen de bank achterin de zaak, lekker knus en plek voor de jassen want deze worden niet aangenomen. Een tweetal dames in de bediening kunnen het werk prima aan, we zien ze regelmatig de tafel afruimen, uitserveren en vragen of alles naar wens is. We zitten wat uit het zicht maar worden niet overgeslagen. We krijgen de menukaart en zien een Camembert to share. Een lekker voorgerecht met naast de Camembert nog noten, honing, gojibessen en verse tijm. Het wordt uitgeserveerd in een hete gietijzeren pan. Genoeg voor twee, de kaas is heerlijk gesmolten maar vult wel aardig. Al hetgeen wat in het gerecht zit proeven we, de tijm is vers, de noten wat krokant en het brood lekker wat geroosterd. Niet ingewikkeld, maar sure it's a pleasure!
    We zijn vanavond eensgezind en hebben beide voor de tonijnsteak gekozen. Een mooie dikke steak. Wel verrassend, het is niet warm. Logisch ook, hoe kan je dit goed warm krijgen zonder teveel te garen. Tonijn moet maar net even wat hitte krijgen maar niet gaar worden. Wanneer je tonijn gaar bakt wordt het een droge smakeloos stuk vis. Dus omdat alleen de buitenkant wat garing heeft gekregen is het van binnen nog mooi roze/rood, niet koud maar ook niet warm. Het past echter wel, een mooi stuk vis van prima kwaliteit. Het ligt op wat zeekraal en wat zoet/zure ui. Samen met het schaaltje sojasaus lekker! Een stukje groene kroepoek maakt het gerecht af, naast de wasabi mayonaise niet te vergeten! Voor liefhebbers van tonijn een aanrader! We krijgen er een schaal friet bij met twee porties mayonaise. Hoeven we een keer niets bij te bestellen :-)
    We sluiten af met een huisgemaakte tiramisu. Een redelijk stuk gebak met luchtige lange vingers, mascarpone, koffie en cacao. We hebben vanavond weer prima gegeten, de entourage is prettig en de bediening vriendelijk. Meer hebben we niet nodig.

26. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Amigo

Erwin

Amigo, ik weet niet beter dan dat dit restaurant op de Nieuwendijk gevestigd is. We komen er graag, het eten is prima, altijd ruim voldoende en de mensen die er werken zeer vriendelijk en open.
    Mijn vrouw heeft geen voorkeur voor kluiven en ook wat minder voor rood vlees en heeft daarom de fajitas de pollo gekozen. Het gerecht wordt op een gloeiend hete plaat uitgeserveerd en is voorzien van een flinke hoeveelheid kip met paprika en ui. Op het bord liggen nog twee bloemtortilla's maar gezien de hoeveelheid vlees worden de tortilla's terzijde geschoven. Het gerecht is uiteraard erg warm maar ook erg lekker. De kip is goed gekruid en de ui en paprika goed gebakken. De paprika is gaar maar heeft nog wat bite behouden. Let op bij het opscheppen van de plaat dat je de olie niet allemaal mee neemt op de lepel, dan maak je het gerecht te vet. Wanneer je het met beleid op je bord schept is dat niet het geval en is dit een heerlijk gerecht.
    Ik ben een keer gezwicht voor de pincho Amigo. Twee stevige spiesen met rundvlees, ui, paprika en kip. Daarnaast nog een worst. Op de foto ziet deze er erg donker uit maar in werkelijkheid valt het mee. Het heeft aardig wat hitte voor zijn kiezen gekregen en dat had iets minder lang gemogen maar het heeft zijn vocht nog behouden. De kip op de spies is wel wat droog gebakken. Deze heeft wel wat saus nodig. Gelukkig zijn we voorzien van allerlei (huisgemaakte) sauzen, peper, champignon, chimichurri, guacamole. Heerlijke sauzen!. Het vlees aan de spies is perfect. Ik had rood gevraagd en dat is helemaal gelukt. Het vlees is van zichzelf prima op smaak en heeft niet direct een sausje nodig maar is als afwisseling erg lekker. De ui en paprika is ook prima, niet verbrand en wel gaar. Prima gerecht. We krijgen er nog friet bij maar ik krijg het niet allemaal op. Ook hebben we wat van de saladebar genomen. Diverse keuze uit zoetzuur, pepers, ei, sla, aardappelsalade en niet te vergeten een farmersalade met rozijnen. Zeker deze laatste is wat mij betreft een aanrader. Neem niet teveel, het hoofdgerecht is al meer dan genoeg.
    Ik ben zelf geen vegetariër maar ik heb mij laten vertellen van onze tafelgenoot dat dit ook prima gesmaakt heeft.
    Dit restaurant is zeker een aanrader.

27. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Chabot
    Internationaal Koudekerke

Erwin

Vandaag naar Restaurant Chabot in Dishoek. Een restaurant van hotel Zeeuws Licht. Wanneer we binnenkomen worden we meteen te woord gestaan en worden onze jassen aangenomen. Prima begin. We hebben gereserveerd en onze tafel staat klaar. We mogen ook een andere tafel kiezen maar vinden het prima. Aanvankelijk is het redelijk rustig maar naarmate de avond vordert loopt het toch redelijk vol. De akoestiek is prima want we hebben geen erg in geluid van andere gasten. Het restaurant kent vaste prijzen voor de voor-, hoofd-, en nagerechten met een prijs van € 39,50 voor een driegangen menu met keuze uit de kaart. Zoals vaker zijn er enkele gerechten met een toeslag maar wat ons betreft schappelijk geprijsd. De keuze is lastig, de kaart is beperkt maar we zien meer dan genoeg van onze gading. Vooraf nemen we de tataki van zalm, het hoofdgerecht wordt de biefstuk en de rode poon en de nagerechten worden de cheesecake en de bavarois.
    Het lijkt lekker te lopen in de keuken, we hoeven niet lang te wachten op onze voorgerechten. De zalm is heerlijk! Rauwe zalm van prima kwaliteit die bijna smelt op je tong. Mooie plakken die aan de bovenkant een hele korte garing met de brander hebben gehad. Het wordt uitgeserveerd met wat licht gezuurde rettich en wasabimayonaise. Erg lekker en prima smaakcombinatie. De wasabi is wat zuinig gebruikt. Ik proef het niet al proef ik het apart van de rest. Dat mag wat mij betreft wel wat meer pit in.
    Het hoofdgerecht met de rode poon staat op de kaart met een saffraan saus. Zelf vind ik dat wel lekker maar mijn vrouw vindt dit wat naar jodium smaken en vraagt of er een andere saus mogelijk is. Gelukkig is dat geen probleem, er is een limoensaus die ook prima bij de rode poon gaat. De opmaak is netjes, de poontjes liggen op wat crème van erwt en de saus is voldoende aanwezig. De poon is lekker gebakken en het hutspottaartje smakelijk. We krijgen er een schaaltje lekker gebakken friet bij met mayonaise. Het hoofdgerecht met de biefstuk ziet er ook netjes uit. Op de kaart stond spitskool maar deze heb ik niet op het bord teruggevonden. Wel heerlijk gebakken zilveruitjes. De jus van truffel is voldoende aanwezig en smakelijk maar niet erg hoog op smaak gebracht. De truffel is, laat ik zeggen, te subtiel aanwezig. Alleen bij het proeven van de pure jus proef ik wat truffel maar dat valt volledig weg samen met het vlees. Wat mij betreft jammer, truffel is een sterke smaakmaker en dat wat eigenlijk de reden om voor de biefstuk te gaan. Verder prima gerecht, garing van het vlees is zoals gevraagd, gerecht is warm en de witlof is wat gekarameliseerd.
    De nagerechten zijn ook mooi opgemaakt. De bavarois is gemaakt van babbelaar en heeft inderdaad de karamel-, toffeesmaak. Daarbij een schuim van bolus en peer met een stevige laag bastogne koekkruim. De cheesecake is onverwacht warm. Leuk, ik hou er wel van om wat verrast te worden. Smaak is ook goed en combineert met de bloedsinaasappelsorbet. Soms is sorbetijs erg koud en heeft soms wat ijskristallen. Hier gelukkig een romige versie wat veruit mijn voorkeur heeft. De brigade loopt goed rond en heeft snel in de gaten wanneer een gerecht kan worden doorgegeven, de tafel kan worden opgeruimd enz. Mijn complimenten daarom aan zowel de zwarte als witte brigade.

28. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Speyk

Erwin

Speyk, een gezellige bar waar je ook erg goed kan eten. De gerechten zijn niet ingewikkeld maar met zorg klaargemaakt. Daarnaast een bierkaart waar ieder wel wat van zijn gading kan vinden, meer is niet nodig. Naast de kaart is er ook nog een Gouden Carolus Whisky infused. Een stevig bier en volledig gebrouwen naar mijn smaak. Begin kan al niet veel beter. Het is nog niet druk met eters, ca. 9 gasten. Jammer, een klein beetje meer reuring is niet vervelend maar we zitten gelukkig niet alleen.
    We trappen vanavond af met een uiensoep. Smakelijk maar niet erg uitgesproken. De ui is gaar maar er zitten ook wat dunne ringen tussen die twijfelen of ze bij de ui of bij de schil horen. De soep is ook een beetje flauw maar we hebben een zoutmolen op tafel dus we kunnen nazouten. Naast de soep twee stukken brood met gesmolten kaas. Slim om dit op deze manier uit te serveren, wordt het brood tenminste geen natte spons. Lekker!
    Het hoofdgerecht is de truffelburger. Een mooi stuk vlees, redelijk dik en prima gebakken, niet gort droog doorbakken. De truffel komt van de truffelmayonaise, smakelijk maar wat op de achtergrond. Het vlees met de ui en kaas drukt de truffel wat weg. Gelukkig is dit niet gecompenseerd met een lading van de saus. Deze is voldoende zonder dat het uit het broodje loopt. Het broodje zelf is ook prima en doordat de hamburger op rucola sla ligt en niet op het broodje blijft het broodje droog zonder zich vol te zuigen met vleessappen. Ik krijg er mooie frieten bij die wel wat hoog op smaak zijn.
    Mijn vrouw had voor de saté gekozen. Op de kaart staat dat het Indonesische saté van kippendij is en de smaak doet inderdaad Indonesisch aan. Welke kruiden dit veroorzaken kunnen we niet direct plaatsen maar we vermoeden wel dat er kokos aan is toegevoegd daarbij lekker wat koriander. Prima saté, waarbij de kippendij ook niet te vet is. Misschien geen haute cuisine maar heerlijk! Een schaaltje seroendeng erbij geeft het nog een extra Indonesische touch. Het frisje wordt verzorgd door de huisgemaakte atjar.
    We sluiten af met een wafel met warme kersen. De wafel is volgens ons net vers gemaakt. Warm, krokant en luchtig. De kersen zijn met de gebonden saus, het ijs en slagroom ook prima. Zo zie je ook hier dat het niet allemaal ingewikkeld hoeft te zijn, als het maar met aandacht wordt klaargemaakt.

29. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Strandpaviljoen Noordduine

Erwin

Noordduine heeft een winterdeal waarbij je een voucher kan aanschaffen van € 25,50 voor een drie-gangen menu met keuze van de kaart in plaats van € 35,50. We zijn hier al eerder geweest en de ervaring is wisselend geweest, van heel goed tot gemiddeld. Nooit slecht geweest dus we gaan het nog eens bekijken. De menukaart is aangepast en aanzienlijk verkort. Dat is normaal gesproken een goed teken.

Wanneer we binnenkomen valt op dat het binnen is opgeknapt. Er is een sluis gemaakt waardoor de koude buitenlucht buiten blijft en niet meteen door het restaurant waait. Ook staan er wat meer planten en is de indeling wat aangepast. Zeker een verbetering al wat het voordien niet ongezellig, het doet nu wat “warmer” aan. Wat verder opvalt is dat er nieuwe menukaarten zijn. Een klein boekwerkje wat er keurig uit ziet. Helaas is bij het drukken de fout op de oude kaart meegenomen en staat er, net als boven de bar op het krijtbord, quadruppel in plaats van quadrupel. Enfin, men is hier wel consequent. Het is niet druk vanavond, men moet het toch in deze tijd van het jaar van de zonnige dagen hebben en hoewel zonnig geweest, nu zijn de dagjesmensen wel thuis. Er zijn 3 tafels bezet en later op de avond alleen onze tafel nog. Toch blijft men wel alert en worden we niet vergeten. Wel wordt de zaak al aangeveegd om de hoeveelheid zand weg te werken. Niet vervelend maar geeft ons toch ergens een gevoel dat we niet lang moeten natafelen. Deze indruk wekt men verder overigens geheel niet in het persoonlijk contact moet ik wel aangeven!

We beginnen met een voorgerecht met bladerdeeg en geitenkaas en de welbekende rundercarpaccio. Het voorgerecht met de geitenkaas ziet er smakelijk uit en dat is het ook al is dit wat schaars. Mogelijk met twee stroken bladerdeeg en verder dezelfde hoeveelheid ingrediënten oogt het bord wat voller. Misschien komt het ook omdat het bladerdeeg niet erg in volume is toegenomen. Smaak is prima en mooi in balans. Het zuurtje komt van een compote van rode ui en de bietencrème mist gelukkig de gronderige smaak. Geitenkaas is in een mooie hoeveelheid aanwezig in de vorm van een crème.

Het voorgerecht met carpaccio is ook goed. Niet koud, niet nat. Smakelijk vlees van de bekende dunne plakjes, Iets meer truffelmayonaise had gemogen maar niet per sé. De salade is vers en lekker met wat dressing aangemaakt. Kleine kappertjes zorgen voor het zuurtje. Twee verse stukken brood en een kuipje echte boter waarbij ik moet zeggen dat het echt smakelijke volle boter is. Daarnaast nog wat cherrytomaatjes, dun gesneden rode paprika en een heerlijke hoeveelheid kaas.

Het hoofdgerecht is ook een schot in de roos. Varkenshaas is een heerlijk stukje vlees maar kan volledig worden drooggebakken. Hier is de gaarheid exact zoals deze naar mijn mening moet zijn, gaar doch nog heel licht roze van binnen met een mooie bakrand aan de buitenzijde. Top! Er is een takje rozemarijn in gestoken wat subtiel de smaak aan het vlees heeft gegeven. Samen met een cranberry saus een bekende maar smakelijke combinatie. De pastinaak crème is koud, dat is jammer maar het lijkt de bedoeling te zijn. Dit geldt ook voor de gepofte cherrytomaatjes. Ik voorzichtig proeven want die krengen kunnen erg heet zijn maar ze komen helemaal niet uit de oven nu. Er ligt nog een lekkere groene asperge op het bord en het vlees ligt op zijn bekende bedje maar nu van heerlijk gebakken champignons. Dit zijn zulke sponsjes van smaak, erg lekker.. We krijgen er een kom friet bij. Eindelijk een hoeveelheid waar we niet voor hoeven bij te bestellen bovendien netjes gefrituurd, beetje krokant en mooi van kleur. Mayonaise komt in een papieren bakje. Gaat dat nog uitmaken in de spoelkeuken om dit niet ook in een schaaltje te doen? We mogen nog mayo bijbestellen maar dit blijkt net niet nodig.

Ik kan er niets aan doen maar de nagerechten spreken ons ook aan. Mijn vrouw heeft voor het chocoladetrio gekozen en zelf neem ik de appeltartelette. Een tartelette is een bakje van gebakken deeg. Hier dus gevuld met gebakken appelschijven. Het is nog warm. Daarop ligt een bol kaneelijs. Het ijs smelt een beetje maar dat maakt het gerecht eigenlijk nog lekkerder, een deel van het ijs wordt zo eigenlijk een soort kaneelsausje. Het is genieten. Wel haal ik het bolletje van de appel weg zodat niet alles smelt en ik nog wat ijs over houd. Er zou nog sinaasappellikeur bij het nagerecht moeten zitten maar dat heb ik niet geproefd. Mogelijk vergeten.
    Het chocoladegerecht blijkt ook in de smaak te vallen. Het is een stukje chocoladetaart, een glaasje chocolademousse en chocolade ijs. Stukjes aardbei en bosbes zorgen bij beide gerechten voor het aangename frisje.

30. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Solskin

Erwin

We worden vriendelijk opgevangen, de jassen worden aangenomen en onze tafel staat klaar. We krijgen de menukaart en op de kaart staat een drie gangen menu, aantrekkelijk geprijsd. We vinden wat van onze gading; carpaccio, bavette en crème brûlée. Carpaccio kan erg tegenvallen wanneer het bijvoorbeeld nog koud of nat is. Gelukkig weet men er hier prima mee om te gaan. Het vlees is prima op kamertemperatuur en smaakt prima. Het is wel flinterdun, helaas een misvatting van het idee wat carpaccio zou moeten zijn maar dat is bijna overal zo. Er zit gelukkig wel smaak aan het vlees. Het wordt uitgeserveerd met een balsamico dressing, cashewnoten, rucola sla en oude Zeeuwse kaas. Prima hoeveelheden van alles, de juiste verhouding. De kaas is lekker, duidelijk wat ouder en daardoor wat hoger op smaak.
    Het gerecht met de bavette is ook goed. Warm en met de juiste cuisson. Het ligt op een "bedje" van warme groente en een jus van gerookte sjalot maakt het compleet. De rooksmaak gaat aan mij voorbij, dit zou wat meer body mogen krijgen. Vooraf is gevraagd of we wat salade en/of friet op tafel willen. Ook de side dishes zijn lekker. Salade is vers en fris, de friet mooi van kleur. We bestellen nog een bakje friet extra en merken op dat dit in de menuprijs is inbegrepen.
    Het nagerecht is de crème brûlée. Een smakelijk gerecht. Het is een babbelaarsmaak met gezouten karamel en stroopwafel ijs. Ook dit is netjes opgemaakt en een prima gerecht, waarbij alles goed combineert. Ik weet er niets aan toe te voegen.
    We hebben vanavond in de hoek gezeten bij het raam. Deze tafel was voor ons gereserveerd maar we konden ook een andere tafel kiezen. Dat hebben we niet gedaan maar het blijkt niet de meest warme plek in het restaurant. Volgende keer toch maar een andere tafel kiezen.
    We zijn vanavond vriendelijk en correct geholpen. Een fijn restaurant waar we graag weer terugkomen.

Meer updates