Lijsten

Goes

Activiteiten

1. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor 't Vijverhof

Niveau van gerechten overstijgt "home-coocking" niet. Koop wat sla, dressing, vlees, diepvriesfriet en een goedkope bak ijs in de supermarkt en je kan een restaurant beginnen.
    Menu voor € 30,- is zwaar overbetaald.
    Carpaccio koud en fantasieloos, varkenshaas droog, gevulde paprika nattig en ook hier fantasieloos. Vanille ijs was niet romig maar smaakte naar de goedkoopste bak ijs uit de supermarkt. Kok is duidelijk niet enthousiast.
    Bediening is vriendelijk, entourage aardig. Buitenkant bij parkeerplaats droevig met goedkoop blauw/rood licht <<OPEN>>.
    Niet mijn restaurant.
    Helaas once in a lifetime.

Mogelijk is de BBQ beter, wij hebben het menu genomen.

2. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Eetmosfeer Het Elfde Gebod

Na vorig jaar uitstekend te hebben gegeten bij Het Elfde Gebod zijn we hier eindelijk weer terug. We gaan vanavond voor de tonijn en steak tartaar vooraf, een tussengang van Pomodori soep, de hoofdgerechten zijn een scholfilet en landzwijn en de nagerechten worden een Goesenaartje en een soepje van rood fruit.

Terwijl we wachten op de eerste gang krijgen we wat stokbrood met kruidenboter. Niet veel later volgt dan de eerste gang.

De tonijn is rauw, van uitstekende kwaliteit en perfect op temperatuur, kortom heerlijk. Het wordt geserveerd met wat frisse salade, bolletjes komkommer en een fris zure toefjes saus. voor het krokantje zorgt wat gekruide kroepoek. Voor liefhebbers van rauwe tonijn een prima gerecht.

Het andere voorgerecht is de steak tartaar. Het is gelukkig niet gemalen maar met de hand fijngesneden zodat het toch de vlezige structuur heeft behouden. Ook dit komt niet vanuit de koelkast op het bord maar heeft de aangename kamertemperatuur. De druppels dragonmayonaise zorgen voor het frisje en de toast voor het krokantje.

Als tussengang hebben we een soep van pomodori tomaat met een flinke lepel crème fraiche. Het is een stevige soep en een flinke kom. Bovenal is deze prima op smaak. Door gebruik van de pomodoritomaat is deze wat minder zuur.

Na een korte pauze wordt het hoofdgerecht uitgeserveerd. De tongfilet, of op de kaart, pladijs, wordt voorzien van een morieltjessaus en wat gebakken groente. De saus is prima en voldoende, de groene groente heeft nog wat bite en de vis is perfect. Deze heeft aan de buitenkant een mooie bakkleur maar is verder nog mooi van cuisson, de vis glanst nog.
    Verder vinden we een torentje van wortel met aardappel en kaas. Ook al lekker.

De friet valt helaas wat uit de toon. Alles is hier van een hoog niveau maar de friet haalt dit niet. We missen de huisgesneden variant. De salade is voldoende en smakelijk.

Het soepje van rood fruit is een plaatje en een heerlijke afsluiting van een fijne avond. Het bord is gevuld met aardbei, bessen, kersen, krokante schuimdruppels, sorbetijs en bosbessen. Heerlijk!

Het andere nagerecht is een huisgemaakte Goesenaartje met Tiramisu ijs. Het Goesenaartje is een smakelijk zoete meringue met hazelnoot. Een prima afsluiting van een erg fijne en smakelijke avond.

3. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Shabu Shabu

Erwin

Vandaag voor het eerst naar Shabu Shabu. We kennen een soortgelijk concept van een restaurant in Vlissingen.

Wanneer we binnenkomen valt de enorme drukte op. Wat een hoeveelheid tafels en dus ook gasten. De term vreetschuur lijkt mij hier erg van toepassing. Niet direct mijn eerste keuze.

Wanneer de eerste gerechtjes echter op tafel komen is een groot deel van de scepsis bij binnenkomst verdwenen. De gerechten zien er goed uit en smaken prima. De bediening is vlot.

Het is erg druk, iedere tafel is bezet en we zitten redelijk dicht op elkaar, de sfeer van gezellig tafelen is er hier dan ook niet, maar daar is het concept waarschijnlijk ook niet naar.

We hebben aardig wat verschillende gerechten genomen en er is er niet één geweest die tegen is gevallen. Daarbij moet ik wel aangeven dat we geen gefrituurde gerechten hebben genomen.

Na 1,5 uur krijgen we de melding op onze tablet dat we nog een 30 minuten gebruik kunnen maken van de diensten van het restaurant, daarna moeten we weer ophoepelen. We zijn echter goed gevuld en vullen de laatste gaatjes nog met het dessertbuffet waarna we voldaan vertrekken, maar wel met het gevoel dat dit niet helemaal ons idee van “gezellig uit eten gaan” is.

4. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Piccard
    Internationaal Vlissingen

Wanneer we binnenkomen worden we netjes opgevangen, onze jassen worden aangenomen en we worden naar onze tafel begeleid.
    We worden vandaag geholpen door een zeer vriendelijke jongedame.
    Terwijl we wachten op de eerste gang krijgen we een heerlijk warme baguette. Op tafel stond al een plank met verse boter, verse kruidenboter en een tapenade met tomaat en augurk. Prima!
    Niet veel later worden de voorgerechten uitgeserveerd. De zalm is gerookt en verbergt een zeer smakelijke palingmousse. Het is nog net wat te koel, een beetje meer op temperatuur en het was prima geweest. De bonbons liggen op een frisse salade.
    Het duo van lam is een ham en een zwezerikpaté. Op het bord tevens een glaasje met gemarineerde meloen. Een smakelijke combinatie met de ham. De paté is prima, heerlijk smeuïg en perfect op temperatuur, deze is niet te koel. Wanneer men ziet dat het brood op is krijgen we nog een baguette.
    Het hoofdgerecht is een runderlende. Deze wordt uitgeserveerd met een aardappeltorentje, sperzieboontjes met spek, een stukje watermeloen en kruidenboter.
    De cuisson van het vlees is prima. De dame van de bediening kwam dit overigens nog vragen. Erg netjes.
    Verder kregen we friet, fritessaus, aardappelkroketjes en een salade als bijgerecht. We hebben ons best gedaan, maar hebben niet alles opgekregen.
    We sluiten de avond af met een citroentaartje. Dit wordt geserveerd met een aardige hoeveelheid aardbeien, slagroom en een bolletje met heerlijk duindoornijs.
    Het is een stevig nagerecht.
    We zijn vanavond vriendelijk bediend. Regelmatig is de dame komen vragen of alles naar wens was en hebben we de gangen zelf uit kunnen vragen. Ik had zelf graag wat jus bij mijn vlees gekregen, maar meer commentaar heb ik niet kunnen bedenken.
    We hebben overigens gebruik gemaakt van een Faammenu, 3 gangen voor € 25,- vandaar de 9 voor prijs/kwaliteit.

5. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Huifkar

Vandaag naar Hotel Restaurant de Huifkar.
    We worden vanavond netjes geholpen door een enthousiaste zwarte brigade. Vanavond gaan we voor de carpaccio, geitenkaas en gamba's vooraf , de hamburger, zalm en eend als hoofdgerecht en de crème brûlée en het chocoladedessert als nagerecht.
    De voorgerechten worden vlotjes uitgeserveerd en zien er netjes uit. De carpaccio, helaas van de flinterdunne, is smakelijk. Deze wordt geserveerd met pijnboompitjes, Grana Padano, olijven, tomaatjes, ronde broodtoastjes en mosterdmayonaise. De mayonaise is wat zout maar past wel bij het gerecht.
    De geitenkaas met gekarameliseerde suiker, een appel/peer compote en frisse salade oogst ook lof. Goede combinaties, evenwichtige smaken.
    Zelf heb ik de scampi's genomen. Deze zijn talrijk aanwezig, top. De saus waarin deze geserveerd worden is ook erg goed, een beetje pittig, heel licht zoetig met nog wat knapperige, fijn gesneden groente en een crème-fraîche met knoflook. We krijgen nog stokbrood met echte boter bij.
    Nadat de voorgerechten de tijd hebben gekregen even te zakken worden de hoofdgerechten uitgeserveerd. De eendenborst wordt voorzien van een ruime hoeveelheid honing-mosterdsaus. Deze is prima, zowel het zoet als zuur overheerst niet. De eend had ik rood besteld, het wordt maar net aan de juiste cuisson uitgeserveerd, 10 seconden langer en deze was toch medium doorgeslagen. Het kan er echter nog voor doorgaan en de eend is in ieder geval nog sappig. Het vel is niet echt gebakken maar nog wat zacht.
    De hamburger is eenvoudig maar huisgemaakt en lekker. Met een Leffe Triple een uitstekende combinatie. Er wordt een frisse salade bij geserveerd en friet. De friet is smakelijk maar blinkt niet uit. We hebben er mayonaise bij moeten kopen.
    De zalm is helaas geen topper, de huid is nog wat te zacht. Hoe lekker kan een krokant gebakken huid zijn... Het wordt geserveerd, volgens de kaart, met een limoenolie. Deze helaas slechts zeer gering teruggevonden op het bord.
    We sluiten af met een crème brûlée. Deze wordt brandend geserveerd. Dit gerecht is anders dan anders, op basis van Zeeuwse boterbabbelaar! Dit nagerecht is dan ook zoeter en heeft de smaak van de babbelaar i.p.v. vanille. Dit was overigens geen verrassing, bij het bestellen is dit netjes aangegeven.
    Het andere nagerecht is een chocolade dessert. Vol met warme chocolade. De brownie is top, wat warm en een volle chocoladesmaak. Verder een bol chocolade ijs en een bol slagroom. Erg machtig maar evenzo smakelijk.

6. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Restaurant Het Verschil

Vandaag weer naar het restaurant van Hotel-Restaurant Het Verschil. Met de kaart krijgen we een amuse van diamanthaas met zoete balsamico en wat broodjes met een kruidenboter/crème. Erg lekker.

Vanavond gaan we voor de carpaccio en het taartje van geitenkaas vooraf, de runderbavette en de rode poon als hoofdgerecht en een grand dessert als nagerecht. De quiches zijn erg smakelijk, voldoende gevuld en netjes opgediend. We krijgen er een glaasje met een zachte crème van geitenkaas en granaatappelpitjes bij en uitgebakken Schwarzwalder ham. Deze ham is mooi krokant gebakken en erg smakelijk. Gerecht is mooi in balans.
    De carpaccio is één van de betere die ik gegeten heb. Het vlees is niet als vloeipapier gesneden, maar wat dikker waardoor het veel meer smaak heeft. Het blijft goed snijdbaar en de hoeveelheid is prima, eindelijk een carpaccio zoals deze ooit bedoeld is. Verder wordt het gerecht afgemaakt met balsamico, oude kaas, sla met dressing, tomaatjes en cashewnootjes.

Het hoofdgerecht is een filet van rode poon met een coulis van paprika. De poon is smakelijk gebakken, maar de huid is net niet krokant genoeg. Overigens wel uitstekend gefileerd! De coulis van paprika is prima en smakelijk bij de poon. Voor het krokante accent zorgt de cassave. Verder krijgen we heerlijke zeekraal op het bord met gele biet, risotto en een pomme Dauphine. Verder nog een klein bakje met tomaat en een flinke schaal friet.
    Het hoofdgerecht vlees is de bavette. Ook hier prima garing en goed op smaak. De rode wijn jus is voldoende en bijzonder smakelijke met wat tijm. De garnering is verder gelijk aan het andere hoofdgerecht.

Het nagerecht is een proeverij van kleine gerechtjes. Een crème brûlée, een mooie, zalvige chocolademousse, een fris sorbetijs van bloedsinaasappel en een stukje cheesecake met karamel.

Prima gegeten, prettig bediend. Aanrader.

7. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Het Packhuys

Vandaag weer naar één van onze favoriete restaurants van Middelburg, Restaurant het Packhuys. Een mooi restaurant gelegen in een oud pakhuis "de Kemel" uit 1595. We worden netjes ontvangen en naar onze tafel gebracht. Terwijl we wachten krijgen we een amuse van het huis, een knoop van filodeeg gevuld met gekruid gehakt op een glaasje met chilisaus met ketjap.

Het voorgerecht is de gerookte zalm met gamba's, asperges en een mosterd-dille dressing. Mijn vrouw kan niet tegen gamba's. Dit was bekend bij de brigade, ik had het via de site doorgegeven. Men had dit hier keurig genoteerd en geeft dan ook aan dat we dit gerecht kunnen kiezen en dat de gamba's zullen worden vervangen. Mijn vrouw krijgt dan toch een volledig voorgerecht waarbij de gamba's plaats hebben gemaakt voor kabeljauw in tempura, een dun krokant laagje. Wederom prima service. Het gerecht is ook uitstekend. De zalm is ruim voldoende en smakelijk op temperatuur, asperges prima gegaard en de gamba's heerlijk gebakken. We genieten. Bovendien krijgen we er ook wat warme bolletjes brood bij met echte boter.

Op de hoofdgerechten hebben we ook geen punten van commentaar kunnen vinden. De ossenhaaspuntjes worden uitgeserveerd in een wok met een beetje pittig sausje, prima groenten, een mini nasibal en twee kleine loempia's. Het gerecht heeft een oosters tintje.
    Het andere hoofdgerecht is de zeebaarsfilet. Deze is op de huid gebakken. De garing is perfect en de huid is krokant. Gamba's prima gebakken en de groente smakelijk. Ook vinden we gebakken mosseltjes op het bord. Met het schrijven van dit stuk krijg ik weer trek. Voor de liefhebben een schijfje citroen die, super handig, in een soort knijper zit waardoor je handen niet vies worden van het citroensap. Voor het krokantje zorgt, behalve de huid van de zeebaars, een paarse ouwel. Dit blijkt huisgemaakt "eetpapier" van een truffelaardappel. Deze wordt gekookt, gemalen, gezeefd en in de oven krokant gemaakt. Zo zie je maar dat er soms veel werk gemaakt wordt van soms kleine details op het bord. Apart geserveerd krijgen we perfect gebakken friet.

Het nagerecht was niet moeilijk kiezen, we nemen de etagère met kleine nagerechtjes; heerlijke panna cotta met een toef van rood fruit, huisgemaakte chocolademousse, crème brûlée, een zomerse tiramisu met aardbei, stracciatella ijs en een parfait met Zeeuwse bolus. Heerlijk.

8. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Mamta
    Indiaas Harderwijk

Erwin

We nemen het chef's special menu. Een menu met wat kleinere gerechtjes waardoor we wat meer smaakvariatie krijgen.
    We krijgen wat papadums met een mintsaus, tamarindesaus en een soort chutney. Prima smaken in de saus, fijn begin.
    Daarna volgt het voorgerecht; mix kebab. Een pittig voorgerecht, we kunnen het hebben maar veel sterker moet het niet worden. Later blijkt dat er nog scherpere gerechten op de kaart staan, daar zou ik erg voorzichtig mee zijn. Dit gerecht is overigens prima, smakelijk rundvlees en kip. Het is niet droog maar met een prima garing. Met de sla, komkommer en tomaat is niet veel gedaan. Het is echter een welkome verfrissing op het bord wanneer het wat te scherp is.
    Het menu bestaat verder uit de hoofdgerechten chicken marcopolo, chicken tikka, bhindi bhaji, salade, rijst en naanbrood. De chicken marcopolo is een zoetig gerecht met kip, vruchten, room en noten. Heerlijk, de kip is mals en de zoetigheid niet overdreven. De chicken tikka is een scherper gerecht met kip, chili, gember, tomatensaus. Erg smakelijk met de rijst. Deze zorgt er tevens voor de de scherpte wat wordt afgevlakt. Bhindi bhaji is een groentegerecht met paprika, ui en okra. Samen met de frisse en verse salade krijgen we in ieder geval voldoende groente tot ons. Een prima combinatie om deze gerechten met wat afwisseling te eten.
    Even later volgt het nagerecht. Een beetje te vroeg maar wel smakelijk. Het is Kulfi ijs, een mango ijs met pistachenootjes. Erg smakelijk, zonder ijskristallen.

9. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Mangú
    Mexicaans Apeldoorn

Erwin

Vooraf gekeken of restaurant Mangu goed staat aangeschreven bij eet.nu. De recensies zijn wisselend maar over het algemeen prima. Achteraf begrijp ik niet hoe dit kan, het is werkelijk het slechtste restaurant waar ik de afgelopen 18 maanden heb gegeten.
    Wanneer we binnenkomen worden we opgevangen door een dame van de bediening. We worden naar onze tafel gebracht waar we in een hoekje worden gepropt.
    De eerste gang bestaat uit koude voorgerechtjes. Deze worden geserveerd in schaaltjes op een houten plank. Helaas is de plank niet groot genoeg waardoor de schaaltjes deels gestapeld worden uitgeserveerd. We krijgen geen uitleg over de inhoud van de schaaltjes. Het is wat met bruine bonen uit blik, een aardappelsalade uit de winkel, een surimi salade, een salade met tonijn o.i.d.en een frisse salade met appel. Het schaaltje aioli met brood is eigenlijk nog het meest smaakvol.
    De tweede gang wordt op tafel gezet als de eerste gang nog niet is opgeruimd. Ook hier krijgen we geen uitleg. Wanneer ik hier om vraag blijkt de jongeman die het heeft uitgeserveerd hier ook geen kennis van te hebben. Gelukkig wordt dit opgevangen door zijn collega. Zij weet ons te vertellen dat we een schaaltje met krab hebben gekregen. Hoe vreemd toch weer dat we vooraf hebben aangegeven dat er een allergie is bij één van ons voor schaal- schelpdieren en dat men dit gerecht gewoon tussen de rest uitserveert, zonder waarschuwing. Daarbij is het gerecht ook niet herkenbaar dat hier krab in zit.
    In de overige schaaltjes vinden we gehakballetjes, beef, vette vis in een niet krokant deegjasje, weke gebakken aardappeltjes, kip en doorgegaarde groente.
    De steak is een aangename verrassing, deze is gegrild en smaakt goed, de rest is droog, overgaar of erg vet.
    We proberen nog 3 gerechtjes voor een tweede keer maar ook dan is de kwaliteit niet beter. We vragen om de rekening en vertrekken.

10. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor VleeschVentje

Erwin

Dit jaar heeft Bistrobar Vleeschventje zijn deuren geopend. We zijn hier dan ook voor het eerst.
    Vandaag ga ik voor Vitello Tonnato van Livar vooraf, buikspek van Livar als hoofd en appel/notentaart als nagerecht.
    Het restaurant is geheel gevuld, maar weet de gerechten keurig op tijd uit te serveren. We hoeven op geen enkele gang lang te wachten.
    Het voorgerecht is prima, dun gesneden vlees met tonijnmayonaise, kappertjes, ansjovis, rode ui en wat salade. Een prima voorgerecht, niet te koud en de sla is niet overdadig aanwezig.
    Het hoofdgerecht is het buikspek van Livar. Het is een prima gerecht met wat zoet van de honing en hoisinkruiden. Het ligt op een bedje van brunoise gesneden groente en spek.
    Het is langzaam gegrild maar is niet droogdoorbakken. Het bevat nog aardig wat vet waar ik wel liefhebber van ben.
    Wat ook erg aangenaam is zijn de side dishes. Ieder voor zich krijgt een schaaltje mooi gebakken goudgele friet met huisgemaakte mayonaise en wat salade. De mayonaise is prima, knap dat men hier de balans met zout/zout/zuur/consistentie in de mayonaise heeft gekregen. De salade is voldoende, prima met wat dressing en het krokantje van croutons.
    We sluiten af met een nagerecht. Het stukje appelgebak is warm en smakelijk. Het bolusijs is prima. Het is zoet en suikerig als een bolus, ook de bol is van mooie grootte. De opmaak is niet perfect maar de smaken zijn prima.
    Vanwege wat foutjes komt de service niet hoger dan een 6. Hier moet men nog wat aan verbeteren, de vriendelijkheid van de dames is echter ruim voldoende.

11. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft De Werf toegevoegd als favoriet restaurant
    €€ -
    • Eetcafé
    Bastion 2 Veere
  12. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Werf
    Eetcafé Veere

In mei 2016 weer naar Restaurant de Werf te Veere geweest. Intussen ook één van onze favoriete restaurants.
    We gaan deze avond voor de Vitello Tonato vooraf, aspergesoep als tussengerecht, bavette als hoofdgerecht en een verrassingsdessert als nagerecht.
    Vrij vlot wordt de Vitello Tonato uitgeserveerd. Een mooi gerecht met verse salade, heerlijke tonijnmayonaise, dun gesneden kalfsvlees, een huisgemaakte aardappelsalade en voor het krokantje zorgt een chip van aardappel. Heerlijk! Prima combinaties.
    De aspergesoep is eveneens prima, lekker romig, flink voorzien van reepjes ham en mooi gegaarde stukjes asperge.
    Even later volgt het hoofdgerecht, de steak van bavette. Een smakelijk stuk rundvlees wat meer smaak heeft dan bijvoorbeeld een biefstuk wat ook mals en rood uitgeserveerd wordt. De cuisson van het vlees is uitstekend, mooi rood en hoewel keurig getrancheerd, loopt er geen vleesvocht uit.
    Onder het vlees krijgen we wat gebakken groente en op het vlees zorgt een chip van cassave voor het krokantje. We krijgen er twee gegrilde stukjes aardappel bij.
    Het nagerecht blijkt ook een culinaire verwennerij. Het bestaat uit huisgemaakte lekkernijen als; vanillecrème, in gin-tonic gemarineerde aardbeien, een stukje arretjescake en een bolletje sorbet ijs.
    Een mooie afsluiter van een fijne avond. We hebben genoten van de prima gerechten en hebben ons wederom zeer welkom gevoeld.

13. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Monnick
    Internationaal Vlissingen

Een avond in maart weer eens naar Brasserie De Monnick. We worden vriendelijk ontvangen en naar onze tafel gebracht. Wanneer ik mijn mes op de grond laat vallen staat er binnen no-time een dame van de bediening met een schoon mes. Deze alertheid blijft gelukkig de gehele avond. We beginnen met een bolletje brood met pompoenzaadjes. Een heerlijk broodje met wat echte boter, olijfolie en grof zeezout. Erg lekker.

Daarna volgt het voorgerecht, kalfs tartaar met kerriemayonaise en specerijenkrokant. Een heerlijk voorgerecht. De tartaar is niet koud en dus op smaak, heerlijk smeuïg. De kerriemayonaise is ook voldoende aanwezig en op smaak. Voor het krokantje in het gerecht zorgt het flinterdun gebakken briquedeeg met Ras el Hanout. Naast het feit dat het een prima voorgerecht is weet men ook het oog te verwennen, het ziet er keurig uit.

Daarna volgen de hoofdgerechten. Het runderstaartstuk met bospaddestoelen en een jus van gerookte knoflook. Wederom een superlekker gerecht. Het vlees heeft de juiste cuisson en ligt, getrancheerd, onder een prima hoeveelheid verschillende bospaddenstoelen. De jus is top, perfect op smaak zoals ik zelden heb gekregen. We krijgen er friet met mayonaise bij en warme groente. Het visgerecht is een schol met citroenboter. Een flink stuk vis. Eigenlijk twee stukken, de vis is over de graat doormidden gesneden. Een smakelijke vis hoewel deze iets te ver is doorgegaard. De zijgraten zijn verwijderd evenals de kop. Wel zo prettig, dat maakt dat het fileren tot het minimum wordt beperkt.

We sluiten af met een chocolade/hazelnootmousse en een kaasplankje. Het kaasplankje heeft men ook nog een beetje weten op te leuken en bestaat uit 4 harde kazen. Daarbij een smakelijke appelchutney. Het nagerecht met de mousse is een plaatje. Het is keurig opgemaakt en bestaat naast de mousse ook uit een bolletje roomijs.

14. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Hildernisse

Op een avond in februari naar Hildernisse. We gaan voor het Zeeuw spek vooraf, de zeetong en eendenborst als hoofdgerecht en de panna cotta als nagerecht.

Het is druk vanavond. Ondanks dat hoeven we niet lang te wachten tussen de verschillende gangen. Tijdens het wachten op de eerste gang krijgen we een mandje met wat stokbrood en boter. Ook krijgen we een fles water. Zodra het voorgerecht komt wordt weer een mandje brood gegeven.

Het voorgerecht is heerlijk. Het is perfect mals spek, smakelijk gemarineerd en wat lauwwarm. Het wordt vergezeld van was salade, rondjes roggebrood en wat schuim van appelstroop. Top.

Even later volgt de zeetong. Een mooi gebakken vis met remouladesaus en gebakken groente. De vis is heerlijk, het valt van de graat.
    De eendenborst heeft een goede cuisson. Het vel had wat mij betreft nog wat harder gebakken mogen worden maar dat is dan ook alle commentaar. Het is mals en warm. Het ligt op een bedje van sperzieboontjes en gebakken champignons. De Calvadossaus wordt apart geserveerd.
    De friet die apart geserveerd wordt is smakelijk, evenals de verse salade.

Het nagerecht is een plaatje. Het is een butterscotch panna cotta met boerenjongensijs en een crumble van speculaas. De panna cotta is mooi opgestijfd. Een prima nagerecht.

15. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor @Eef

In februari naar Restaurant @Eef, het restaurant in Golden Tulip Strandhotel Westduin. We worden vanavond leuk en vriendelijk bediend. We zijn hier voor het eerst, maar voelen ons erg welkom.

We gaan vanavond voor de zalm vooraf, de diamanthaas als hoofdgerecht en een dessert van de chef als nagerecht. Ondanks het volle restaurant komen de gerechten vlot de keuken uit. Het voorgerecht laat dan ook niet lang op zich wachten. Het is een huisgemarineerde zalm met een couscous van bloemkool, limoenmayonaise en een gel van Oosterschelde zeewier. Het ziet er keurig uit en smaakt prima. De zalm is nog wat fris, maar dat is het enige puntje van kritiek wat we kunnen vinden. De zilte gel is erg verrassend. De limoenmayonaise zorgt voor de smeuïgheid en het frisje. De dunne gebakken plakjes deeg zorgen voor het krokantje. Heerlijk!

De diamanthaas is perfect gebakken, rare als gevraagd. Het wordt uitgeserveerd met getomateerde bearnaisesaus, groente en een puree. Prima gerecht, de tomaat in de bearnaisesaus zorgt voor een licht frisje. We krijgen er ook twee schaaltjes rode bieten salade en verse friet bij, perfect gebakken en een heerlijke zelfgemaakte mayonaise.

Het nagerecht is een huisgemaakte cake met witte chocolade en een topping van bosvruchtengelei. Het wordt opgemaakt met atsinacress, aardbei. De cake is vers en niet droog, een mooie afsluiter.

16. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Strandpaviljoen Noordduine

Eind januari tuigen wij naar Strandpaviljoen Noordduine. Het was even zoeken, daarom de tip om de overgang bij de Trommelweg in te stellen op je navigatie. We gaan vanavond voor de vijgen uit de oven en de carpaccio vooraf, een cheeseburger en spare ribs als hoofdgerecht en de ananas en mangoparfait als nagerecht. De gerechten gaan vlot de keuken uit. Misschien een beetje te vlot naar ons gevoel. De bediening is overigens prima alert en erg vriendelijk.

We zijn aangenaam verrast als de voorgerechten worden uitgeserveerd. Met name de vijgensalade is een plaatje. Naast het feit dat het er keurig uit ziet is de smaak ook prima. De vijgen zijn vers en worden uitgeserveerd uit de oven met geitenkaas en een lauwwarme salade met paddenstoelen. De salade is prima in balans, de salade is lauwwarm zonder dat het aan versheid inboet. We krijgen er een paar stukken brood bij wat hier in de keuken is afgebakken. Kakelvers en erg lekker. De carpaccio is van van huisgerookte rib-eye met mosterd-mayonaise, pesto, balsamico azijn en Parmezaanse kaas. Het vlees is prima, net even iets dikker en perfect op temperatuur. De salade heeft een smakelijke dressing en is mooi fris. De Parmezaanse kaas is voldoende evenals de pesto. Het vlees is gerookt, maar de balsamico overheerst de rooksmaak. Een heerlijk gerecht, maar een beetje minder balsamico had ik beter gevonden.

Het hoofdgerecht met de hamburger is een Noordduine cheesburger. Een vers gemaakte hamburger van een aangename dikte. Het wordt geserveerd op een bol brood met salade en dunne friet. Een prima hamburger. Zelf neem ik de spare ribs. Het vlees is heerlijk mals en heeft toch nog wat bite gehouden. De spare ribs zijn huisgemarineerd en worden uitgeserveerd met knoflooksaus. Een gemis aan dit gerecht is het frisje. Het gerecht was helemaal af geweest indien er een klein schaaltje salade bij was geserveerd voor de balans.

De afsluiter is een mangoparfait met hangop en aardbeiensaus. Ook dit ziet er netjes uit. De parfait is prima. De hangop is niet op smaak gebracht en komt over als kwark. In combinatie echter top. Het andere nagerecht is een ananas uit de oven met kaneelijs en een saus met vanille, steranijs en karamel. Ook dit is prima, niet te zoet.

17. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor de Mexicaan

Een avond in januari gaan we naar de Mexicaan in Vrouwenpolder. Wanneer we binnenkomen is de brigade druk met uitserveren, het is redelijk vol vanavond. Toch loopt het prima, we hoeven niet lang op de diverse gangen te wachten.
    We gaan voor de carpaccio en de gamba's vooraf, de fajita en tres amigo's als hoofdgerecht en het notentaartje en de crème brûlée als nagerecht.
    De carpaccio is prima, een net iets dikker gesneden soort waardoor het vlees ook smaak heeft. Het wordt uitgeserveerd met rucola, cashewnoten, manchego kaas (Spaanse schapenkaas) en gekruide mayonaise. Daarbij twee stukken gegrild brood. Het oogt wat rommelig op het bord maar het is prima op smaak!
    De gamba's worden geserveerd met knoflookroom en gesmolten manchegokaas. Ook dit gerecht smaakt prima. In de room proeven we duidelijk de knoflook en de gamba's zijn prima gegaard.
    De tres amigo's is een combinatie van een mini burrito, een taco met gehakt en een enchilada kip. Ook hier is het bord bijzonder rommelig. De smaak is echter prima en daar gaat het natuurlijk om. De gerechtjes worden voorzien van huisgemaakte guacamole, salsa pikante, zure room, bruine bonen en gekruide rijst.
    De fajita is besteld met knoflook, extra pit en ossenhaas. Een top gerecht! De ossenhaas is heerlijk mals en nog wat rood, de paprika en ui is prima gebakken en het is inderdaad wat pittig. We krijgen er drie apart geserveerde bloemtortilla's bij. De guacamole is huisgemaakt, de salsa wordt ingekocht.
    Bij de hoofdgerechten kunnen we gebruik maken van het saladebuffet. Een aantal smakelijke en frisse salades.
    Het honing notentaartje is heerlijk. Jammer dat het huisgemaakte yoghurtijs niet meer voorradig is en dat we het met vanille ijs moeten doen, we waren erg benieuwd naar het yoghurtijs. Het taartje is prima, niet te zwaar of te zoet. We proeven de honing. De crème brulée wordt geserveerd met karamel ijs en slagroom. Smakelijk!

18. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Vliegenier
    Internationaal Middelburg

In januari voor het eerst naar eetcafé De Vliegenier.
    De bediening is vlot en vriendelijk, ze kunnen het samen prima handelen. Ook in de keuken draait het prima, we hoeven op geen enkele gang lang te wachten.
    We gaan vanavond voor de carpaccio en de pastei met stoof vooraf, de ossenhaaspuntjes en de kipsaté als hoofd en het appeltje anders als nagerecht.
    Vrij vlot wordt het voorgerecht uitgeserveerd. De carpaccio is smakelijk. Het heeft wat frisse salade, pijnboompitjes en kaasschaafsel. Het zijn hier flinterdun gesneden plakjes vlees, wat prima op temperatuur is. Een smakelijk voorgerecht.
    De pastei met stoof is prima, een smakelijke stoof met perfect mals vlees in een krokant pasteibakje. Een aanrader!
    Niet veel later volgt het hoofdgerecht. De ossenhaaspuntjes op oosterse wijze. Perfect gebakken vlees met gewokte taugé, paprika, champignons en ui. Behalve de twee sprieten bieslook heeft het gerecht weinig kleur. Dat is ook echter het enige commentaar wat ik over het gerecht kan geven, het zou wat meer gewokte groente (en dus kleur) mogen hebben. Verder prima gerecht met mede door wat soja en sesamzaad een oosterse smaak. Overigens wordt er wel een bakje met frisse salade apart geserveerd.
    De kipsaté is ook smakelijk. De satésaus is wat pittig, waar we wel van houden. Het is echter ook wel wat te dik. In combinatie met de kip is het wat zout. De kip zelf is prima gebakken, niet droog doorbakken maar perfect gaar.
    We hebben er twisters bij besteld, deze zijn ook mooi gebakken en worden uit een puntzak op tafel uitgeserveerd. De bakjes frietsaus zijn inclusief.
    Het nagerecht is een appeltje anders. Een ijscoupe gevuld met warm appelgebak, een bolletje vanille ijs en slagroom. Top dat het appelgebak warm is. Een prima nagerecht.

19. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Don Giovanni

In januari 2016 weer eens naar Ristorante Don Giovanni in Vlissingen. Wanneer we binnenkomen is het bijna helemaal vol, alleen onze tafel is nog vrij. Het is dan ook erg rumoerig. De bediening is in handen van een jonge dame die het prima in de gaten houdt. Samen met de eigenaar worden de gasten netjes bediend en de tafels schoongemaakt.

We gaan voor de Italiaanse tomatensoep vooraf, ravioli met ricotta en spinazie als tussengerecht, de spaghetti alla carbonara en de penne al arabiata als hoofdgerecht en de huisgemaakte Tiramisu als nagerecht.

De gerechten komen netjes op tijd door. De soep komt echter wat te snel door, deze is warm maar niet warm genoeg. Het is een smakelijke soep met een blaadje basilicum en wat room. We krijgen er stokbrood en boter bij. Helaas ontbreekt de peper en zout op tafel. Dit wordt overigens ook wel weer opgelost.

Daarna volgt een tussengang, de ravioli gevuld met ricotta en spinazie. Een smakelijk klein gerechtje van prima gevulde deegkussentjes.

Even later volgen de hoofdgerechten. De spaghetti alla carbonara, een gerecht met gebakken buikspek en eierroomsaus. Een stevig gerecht. De spaghetti is de volkoren variant. Het is prima op smaak, het spek is goed aanwezig en de roomsaus overheerst niet waardoor het gerecht niet te zwaar wordt.

Het gerecht met de penne al arabiata loop ik zelf warm voor. Het is een flink bord met penne, kaas, plakjes salami en zwarte olijf.
    Heerlijk gerecht, de saus is voldoende en op smaak. De salami is ook voldoende al zou het altijd meer mogen zijn. De gerechten zijn goed warm en de pasta's plakken niet.

Het nagerecht is een huisgemaakte tiramisu. Een heerlijk nagerecht met mascarpone, lange vingers en cacao. Het ziet er ook stevig uit maar is prima in balans en heerlijk luchtig. Er ligt voor het oog en het frisje wat aardbei, druif en blauwe bes op het bord.

20. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Den Baas en zijn madam

Op een avond in december weer naar Den Baas en zijn Madam. We krijgen een menukaart. Deze is op een hoes van een LP geplakt. Leuk idee.

We gaan vanavond voor de carpaccio en duo van zalm vooraf, Livar en Zwaard van den Baas als hoofdgerecht en na wordt keuze van de chef.

Het duo van zalm bestaat uit een graved lachs en een gerookte zalm. Temperatuur van de zalm is prima, niet te koud. Het wordt geserveerd met wat frisse salade, rode ui, kappertjes en whiskey saus.

De carpaccio is ook in orde. Deze wordt geserveerd met de standaard ingrediënten en cress van bietjes. Ook dit gerecht is smakelijk op temperatuur.

Het hoofdgerecht is een stuk Livar. Een heerlijk stuk vlees, perfect gebakken. Het is niet helemaal doorbakken maar wel gaar zodat het vlees nog zijn vleessappen heeft behouden. Het wordt uitgeserveerd met mostersaus, gourgette, prei, paprika en een aardappelkorket. De borden ogen wat rommelig maar wat er op ligt is prima.
    Het zwaard van den baas is op verzoek wat kleiner gesneden. Het zijn anders twee flinke stukken tournedos. Het wordt opgediend met wat gebakken groente en gebakken champignons. Deze laatste zijn helaas koud en niet op smaak. Blijkbaar zijn deze vooraf in grotere hoeveelheid gebakken en worden deze met het uitvragen van de gang op het bord gelegd.
    We krijgen er smakelijke friet bij en, niet te vergeten, de borden zijn wat opgewarmd.

We sluiten af met het grand dessert. Dit is een verrassend dessert met huisgemaakte gerechtjes. Zo vinden we een taartje van flensjes met een bavarois met Ename Blond bier, een soort brownie van brood en met rozijn en een bolletje ijs.

21. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Tripel Blond

Erwin

In december voor het eerst naar Triple Blond. Wanneer we binnenkomen worden we opgevangen en naar onze tafel gebracht. Het is een prima plaats maar het ruikt wat muffig.

We krijgen de kaart en zien veel hamburgers op de kaart. We gaan deze eens proberen, samen met een zalmsalade en geitenkaassalade vooraf en de tiramisu en Dame Blanche als nagerecht.

Wanneer het voorgerecht komt valt op dat er erg veel op een klein bord ligt. Het is overigens prima op smaak en dat geldt voor beide gerechten.
    De geitenkaas is warm en wordt uitgeserveerde met spek, noten, salade en honing.
    De hamburgers zijn flink. Het zijn stevige stukken vlees en prima op smaak. Zelf heb ik de hamburger met blauwaderkaas (Danish Blue) met champignons genomen. De kaas is voldoende aanwezig en de hamburger smaakt dan ook prima. We krijgen er verse friet bij en een zure bom. De zure bom is een welkome verfrissing op het bord. Het is erg lekker maar voor ons te veel. Ik krijg de prima friet niet op.

Het nagerecht is een huisgemaakte Tiramisu. Het is niet de originele maar een lichtere variant. Het is een aanrader. Voor meer info, zie restaurantrecensie.blogspot.nl

Voor een goede hamburger en prima bier.

22. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Werf
    Eetcafé Veere

Begin december voor het eerste naar Restaurant de Werf te Veere We hebben vooraf gereserveerd en onze tafel staat klaar.

Als amuse krijgen we een plankje met huisgemaakte sesamstengels, een huisgemaakte creme van makreel en tonijn, huisgemaakte toastjes en huisgemarineerde olijven. Een super begin.

Onze eerste gang is een overheerlijke kalfspastrami met truffelmayonaise, gehakte pistachenootjes, Parmezaan en wat frisse salade met, voor het krokantje, een huisgemaakte chip. We zien dat ook hier weer gezorgd voor een totaal plaatje in ieder gerecht, het oog krijgt wat, verder worden de smaakpapillen geprikkeld door een zoutje, frisje, krokantje. Top!

We vervolgen de gangen met een courgettesoep met pancetta. Een soep van louter courgette zou wat flauw zijn maar door slim gebruik van gebakken pancetta is ook dit een prima soep.

Is alles dan geweldig geweest? Nee, helaas. En dan nog wel het Livar. Het vlees heeft net iets teveel garing gekregen, waardoor het wat droog is geworden. Zonde van dit prachtige varken. De smaak van het gerecht is verder wel prima, met jus van roze pepers, courgette, sperzieboontjes en een gekonfijt aardappeltje. De saus is prima, maar had wat meer gemogen. We krijgen er prima verse friet bij.

Als 4e gang krijgen we een glas met heerlijk sorbetijs in de smaken limoen, framboos en mango.
    We waren getipt om toch vooral de koffie met lekkernijen te nemen. Uiteraard slaan we deze tip niet in de wind en krijgen hier ook geen spijt van.
    Het is een plankje met witte chocolademousse van Callebaut, een glaasje Tia Maria met slagroom, een brownie van quinoadeeg en een glaasje Tiramisu. Een prima afsluiting van een prima avond.

23. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Wok van Walcheren

Op 21 december naar het beste wokrestaurant van Zeeland, de Wok van Walcheren.

We worden vriendelijk opgevangen door de eigenaar. Het is niet druk maar toch zijn er meer gasten dan ik verwacht had op deze maandag. De bediening is dan ook voldoende aanwezig.

Wanneer we gaan beginnen zien we dat de bakken met vlees, vis en groenten netjes worden bijgevuld. Dit blijft zo tot het eind van de avond. Men hanteert hier geen tijdslimiet, het is onbeperkt in alle opzichten. Wanneer steeds meer gasten huiswaarts keren blijft het assortiment in de buffetten e.d. aangevuld.

We beginnen met heerlijke sushi en wat vis. Prima, de wasabi is niet droog maar helaas wat te mild. Ik heb de wasabi liever wat krachtiger.

De volgende gang wordt een lamskotelet van de grill. Heerlijk! Vlees is mals en prima gebakken. Er staan naast de grill een aantal sausjes. Deze zijn huisgemaakt. Ik heb mij beperkt tot de pepersaus en deze smaakt goed.
    Het is niet druk dus heeft de kok bij de bakplaat wat tijd voor een extra gerecht. Ik geef zelf de gamba's aan en Romeo maakt er een mooi en smakelijk gerechtje van met knoflook, bosui, wakame en wat saus.

Na nog wat wokken sluiten we af met het dessert buffet. Een grote keuze uit vruchten, diverse smaken ijs, koekjes, brownie en toetjes met crème en aardbei, chocolade enz.

Zoals de eigenaar aangaf, het blijft een wokrestaurant, geen wereldkeuken, maar met een assortiment waarbij we meer keuze hebben dan we op kunnen.

Wat ik niet onvermeld wil laten is dat men gratis kan eten op de dag van de verjaardag. Uiteraard zijn hier wel voorwaarden aan verbonden doch dit is niet meer dan het vooraf, bij binnenkomst, doorgeven en een legitimatie kunnen tonen.

24. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Zanzi-Bar

Sinds enige tijd weer eens naar Zanzibar. We reserveren vooraf en onze tafel staat netjes gereed. De bediening is vriendelijk en alert.

We gaan vanavond voor de tartaar van zalm, augurk en komkommer en de gebakken peer met prosciutto, geitenkaas en honing vooraf, het duo van wild en de fajita als hoofdgerecht en de gebakken banaan en koffie met sweet bites als nagerecht. Ook bestellen we een mandje brood met aioli en olijventapenade.
    We hoeven niet lang te wachten op de gerechten. De tijd tussen de diverse gangen is prettig, niet te lang en niet te kort.

De zalmtartaar wordt in een glazen weckpotje geserveerd. Het is een smakelijk gerecht. De tartaar heeft een licht gezouten dressing (soja-achtig) gekregen. Deze is wat onderin het potje gezakt waardoor de laatste happen van het gerecht wat te zout zijn. We krijgen er overigens ook een broodje met een kuipje boter bij.
    Het voorgerecht met de prosciuttoham is netjes en erg smakelijk. Jammer hierbij is wel dat de peer niet geschild is. De schil van de peer is wat hard en onaangenaam. Ik schil de peer zelf en dan is het een prima gerecht met een goede balans tussen het zuurtje van de geitenkaas, het zoetje van de honing en het zoutje van de ham. Jammer dat men niet zelf de peren geschild heeft.
    Het hoofdgerecht van het duo van wild bestaat uit een tournedos van fazant, worst van wild zwijn, puree van zuurkool en een huisgemaakte honing tijm saus. De zuurkool is zacht, de saus voldoende en de fazant gaar. De worst is smakelijk maar niet herkenbaar als wild zwijn. Voor het krokantje op de plank zorgen de gefrituurde schorseneren.

De fajita is een prima gerecht. Het wordt uitgeserveerd in een gloeiend hete pan en ligt vol met kip, paprika en ui. Het is goed op smaak. Het wordt geserveerd met tortilla, huisgemaakte guacamole, crème fraiche, een pittige salsa en witte rijst. Wij hebben friet gevraagd in plaats van witte rijst en dit wordt keurig geregeld.

Het nagerecht met banaan is een stevige hap. Ik krijg het niet op. Het is een volledige banaan, in vieren gesneden met chocolade welke in filodeeg is verpakt en gefrituurd.
    De koffie met sweet bites is een wat lichter nagerecht. Het heeft naast de koffie een stukje spekkoek, een appelflapje, een chocolademousse en witte crème met peer en kaneel en een schijfje ganache.

25. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor De Belgische Loodsensociëteit

Met 2e kerst hier gaan eten met 11 personen. Het eten was goed maar niet geweldig, mijn eerdere recensie was positiever dan we vanavond hebben ervaren.

Een aantal opvallende zaken;
    bediening vriendelijk maar geeft geen uitleg bij de gerechten. Bij een wildtrio zou toch fijn zijn te weten wat we eten. Ook wordt tijdens de gang niet gevraagd of alles naar wens is. Tournedos wordt geserveerd met peperjus. Deze jus is nog dikker dan ragout uit een pasteitje.

Voor de avond die we gisteren hebben beleefd kan ik niet zeggen dat deze slecht was, maar zeker niet voldoende om als aanrader te kwalificeren.

26. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Al Mundo
    Mediterraans Den Bosch

Het restaurant werkt met een drie gangen à la carte menu voor €23,50 per persoon. Dit is natuurlijk een koopje.

We gaan vanavond voor de gepelde garnalen en de gegrilde gamba's vooraf, de zalm en lamshaas als hoofdgerecht en de ananas en vijgen als nagerecht. De gerechten komen redelijk vlot door, men is hier duidelijk een vol restaurant gewend. Ook de bediening is alert.

Wanneer de voorgerechten op tafel komen ziet het gerecht met de gepelde garnalen er goed uit. De garnalen worden uitgeserveerd in een sausje met dille, paprika, ui en knoflook. De saus is voldoende en smakelijk. De garnalen zijn goed gebakken. De gamba's vallen toch iets minder in de smaak. Deze zijn gegrild en hier zijn enkele delen van sommige gamba's volledig zwart. Het ruikt dan ook licht verbrand en aangezien de smaak voor 80% door de reuk bepaald wordt zijn de gamba's niet top. Het is echter zeker niet slecht en met de apart geserveerde knoflooksaus smaken ze toch wel.

Wanneer de hoofdgerechten uitgeserveerd worden is de lamshaas exact als gevraagd, rood. Het vlees is heerlijk mals en ligt op wat gebakken groente. We krijgen er friet en gebakken aardappel bij. De friet krijgt wat bbq kruiden en is erg lekker, de gebakken aardappelschijfjes zijn ook goed gebakken, niet erg vet en met wat uiringetjes een prima side dish. We krijgen er mayonaise en knoflooksaus bij.
    De zalm is eveneens gegrild. De huid is niet eetbaar, de grillstrepen zijn net als bij de gamba's te donker. Hierdoor is ook de zalmfilet net wat te ver gegaard. De dillesaus lijkt dezelfde als bij de gepelde garnalen. Het gerecht heeft wat kleine schoonheidsfoutjes maar is zeker geen verkeerd gerecht.

Het nagerecht met verse ananas is prima, Het is een kwart ananas die prima is gegrild. Het wordt geserveerd met een karamel ijs en een toef slagroom. Het nagerecht met de vijgen is prima. De vijgen zijn niet vers maar men heeft deze waarschijnlijk geweld waardoor deze lekker zacht en smakelijk zijn. Het wordt met wat portsaus en vanille ijs geserveerd. Een heerlijk nagerecht.

Kijk ook eens op blogspot.restaurantrecensie.nl

27. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor SOIF
    Eetcafé Vlissingen

Op een avond in november naar Soif. We gaan vanavond voor de wildbouillon en de pastinaaksoep vooraf, de kalfspicanha als hoofdgerecht en de speculaasbavarois als nagerecht.

We nemen ook een broodplank vooraf, flinke stukken brood met aioli, olijventapenade, hummus en een licht pittige saus. Allemaal prima, de hummus uitgezonderd. Hummus is een puree van kikkererwten. Normaal gesproken wordt dit nog wat op smaak gebracht met sesampasta en knoflook ed. Hier is het hoofdzakelijk bij kikkerwerten gebleven. De sauzen zijn ruim voldoende voor de hoeveelheid brood.

We krijgen nog een glas water ingeschonken. Gedurende de gehele avond blijft men hier alert op en zodra het glas leeg dreigt te raken wordt het bijgeschonken, kosteloos.

Even later wordt de soep uitgeserveerd. De wildbouillon is helaas bijzonder zout, ik proef dan ook niets anders dan zout. De croutons die in de soep drijven zijn niet meer krokant. Ook is de soep niet goed op temperatuur. Wat er fout is gegaan weet ik niet, maar dit is geen beste start. De dame van de bediening vraagt of alles naar wens is en ik geef aan dat het veel te zout is. Er wordt aangeboden om wat anders uit te serveren maar ik geef aan dat het niet nodig is.

De pastinaaksoep is beter, deze wordt uitgeserveerd met dilleroom. Er zit ook een licht zuurtje in van sinaasappel, denken we. De soep is echter wat structuur betreft wat "korrelig", Het is geen mooi zalvige crèmesoep.
    Daarna volgt de kalfspicanha. We hebben dit eerder gegeten en dat was prima bevallen. Hier gelukkig ook. De picanha is prima gebakken, niet overgaar. Het heeft wel een vetrandje maar dat hoort het ook te hebben, dit geeft de smaak aan het stuk vlees. Het vlees ligt op een stamppotje met rucola en champignons. Ook vinden we een streep hollandaise saus op het bord. De kok in de keuken proeft niet blijkbaar, de hollandaise saus is wat hoog in het zuur.

We hebben er friet bijbesteld en deze komt in een prima hoeveelheid in een puntzak. Ook de mayonaise ontbreekt niet. We betalen hier graag de € 2,50 extra voor.

Wanneer de dienst van onze dame van de brigade er op zit komt ze afscheid nemen en laat ze ons over in de handen van haar collega. Erg netjes dat men dat hier doet. Mijn complimenten aan zwarte brigade.

Het nagerecht is een speculaasbavarois. Een prima bavarois, niet koud en met een duidelijke smaak van speculaas. Het wordt uitgeserveerd met kruidnoten en een stukje gevuld speculaas.

28. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Landgoed Rijckholt

Op een avond in november naar Geersdijk, naar Restaurant de Korenbeurs.

We voelen ons welkom en gedurende de avond blijft dit ook zo. We gaan vanavond voor de gravad lachs vooraf, een uiensoep en pompoensoep als tussengerecht, diamanthaas als hoofdgerecht en parfait van speculaas en tarte tatin van peer als nagerechten.

Terwijl we wachten op wat komen gaat krijgen we een amuse, een lolly van geitenkaas. Het bolletje geitenkaas heeft een omhulsel van noot en ligt op wat appelstroop. Heerlijk begin, het geitenkaasje is zacht en combineert prima met de appelstroop.
    Even later krijgen we twee bruine bolletjes brood, vers uit de oven. Een schaaltje met echte boter, extra vierge olijfolie en grof zeezout ontbreekt uiteraard niet.

De eerste gang is de graved lachs, een tweetal heerlijke stukjes zalm met dille. Daartussen een dille crème fraîche. Het bord is verder opgemaakt met een komkommerlint, paprika, radijs, tomaat en een stuk saffraan kroepoek. Een kleurrijk gerecht. De smaken zijn prima, de zalm is niet te koud en de saffraan is duidelijk aanwezig in de kroepoek.

Het tussengerecht is een pompoensoep en een uiensoep. De pompoensoep is prima, een beetje pittig en mooi gebonden. Er liggen wat pompoenpitten in de soep. De smaak van de soep neigt een beetje oosters. De uiensoep valt wat tegen, deze is wat vlak van smaak. Wat flauw en verder ook niet erg op smaak gebracht. De ui is prima gegaard. Volgens de kaart is het een Geersdijkse uiensoep met een krokantje van Schellachkaas. Het krokantje is helaas ook niet gelukt, het is een wat taaie reep brood met gesmolten kaas. Deze is niet opgewarmd. Hoe lekker had deze kunnen zijn wanneer het nog even een tikje in de oven had gekregen, warm en krokant.

De derde gang is de diamanthaas. Het vlees komt goed door, medium rare. Het ligt op een prima hoeveelheid gebakken groente (lente ui, paprika, champignons). De courgette heeft mooie grillstrepen en heeft ook de grillsmaak meegekregen. De witlof is prima, een licht zoetje en prima gaar. Ook ligt er gebakken tomaat met ui op het bord. Top. Over het vlees ligt een streep pesto. Ook vinden we een kroket gevuld met mozzarella kaas en paprikacrème op het bord. Erg lekker, warm van binnen en krokant van buiten. Ook de apart geserveerde friet is smakelijk. Om mayonaise hoeven we niet te vragen, deze zit er meteen bij.

Het nagerecht is een tarte Tatin van peer met een bolletje perenijs. Ik had verwacht dat de tarte Tatin warm uitgeserveerd zou worden, dat is helaas niet het geval. Desondanks een smakelijk nagerecht. Voor het frisje zorgen de groene cubes van appel met mint. De stevige bite wordt verzorgd door een stuk gekarameliseerde suiker.
    Het tweede nagerecht is de parfait van speculaas en whisky, volgens mijn vrouw ook een smakelijk gerecht waar de whisky duidelijk aanwezig is maar niet overheerst.

We hebben vanavond prima gegeten, zijn netjes bediend en de porties waren ruim voldoende. We komen graag terug.

29. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Bij Kees

In november naar Restaurant Bij Kees. Een leuk restaurant in Zierikzee. Op de website staat dat men tussengerechten serveert voor € 9.90. Dit zijn gerechten die qua grootte hangen tussen een voorgerecht en een hoofdgerecht. Wellicht een leuk idee, maar met vier gangen (inclusief nagerecht) zijn wij maar net aan voldaan. De trek is weg maar het gevoel volledig voldaan te zijn ontbreekt helaas ook.

We krijgen tijdens het wachten een mandje brood, heerlijk vers brood met een dito korst. Er staat gezouten echte boter op tafel, olijfolie en een kommetje met grof zeezout.

De eerste gang is een ceviche van Pieterman. Top gerechtje waar de verschillende smaken perfect samen komen, ook voor het krokantje is gezorgd door gebruik van wat corn flakes. Het gerecht ziet er prima verzorgd uit en we krijgen uitleg over het gerechtje. We vinden naast de Pieterman ook Stellendamse garnalen, zoetzure komkommer en limoencrème. Top.

Het volgende gerechtje is een steak tartaar van diamanthaas. Ook hier is nagedacht over de smaakcombinaties. Het vlees is prima op temperatuur en prima op smaak gebracht. Er ligt een à la minuut gekookt eitje op. Normaal gesproken is het ei zacht gekookt. Hier is deze, al dan niet bewust, verder gekookt. De limoenmayonaise zorgt voor het frisje en de boekweit op het vlees voor de krokante touch. Ook hier weer prima gerecht met de juiste balans.

Het derde gerechtje is een gekonfijte eend. Het wordt een saai verhaal maar ook dit gerecht is top. De eend is heerlijk mals. Het wordt geserveerd als pulled meat, alsof het met twee vorken uit elkaar is getrokken. De krokante touch wordt hier verzorgd door gepofte rijst. Er ligt een streepje saus over het bord. Dit blijkt Vadouvan, een Indiaanse kruidenmix.
    Het is jammer dat er niet wat extra brood of friet o.i.d. bij wordt geserveerd, dan hadden we een topavond gehad. Want wat er uit de keuken komt is prima in orde.

Helaas blijkt dat overigens niet voor het nagerecht, de domper van de avond. Een smakeloos stuk krokant gebakken bladerdeeg met verse ananas en een beetje saus. Het is weinig kleurrijk en zo smaakt het ook. Wanneer het bord wordt afgehaald vraagt men of het gesmaakt heeft. We geven eerlijk aan dat het nagerecht niet helemaal in het plaatje past van de drie prima gerechten voorafgaand. Om dit leed te verzachten krijgen we een kop koffie/espresso aangeboden. Dat is niet de opzet geweest maar wordt wel in dank afgenomen.

30. Erwin's profielfoto
    Erwin heeft een recensie geschreven voor Mrs Jones
    Internationaal Middelburg

Sinds enige tijd weer eens naar Mrs Jones, een prima restaurant in Middelburg. De keuze vanavond is buikspek vooraf, trio van wild als hoofd en crème brûlée als nagerecht. Mijn vrouw gaat voor hetzelfde voorgerecht, de spaghetti van groente met Noordzeevis als hoofd en brownie als nagerecht.

Terwijl we wachten krijgen we vers en heerlijk uienbrood. Bruin brood waar ui doorheen is gemengd. Het heeft alleen wat echte boter nodig. Dit krijgen we ook op tafel met olijfolie, zout en peper. Prima start.

Hoewel het druk is hebben we niet lang hoeven te wachten op de gangen. De kok doet alles alleen. Vrij vlot wordt dan ook het buikspek uitgeserveerd. Het is langzaam gegaard met gekarameliseerde ui, gebakken quinoa, piccalillymayonaise, wat sla met vinaigrette. Het vlees is super mals, je kan het met je vork uit elkaar trekken. Het is nog even kort opgebakken om het een krokante buitenkant te geven. Het gerecht is perfect in balans, het zuurtje van de vinaigrette is een aangename tegenhanger voor het vettige van het spek, het krokantje van de gebakken quinoa en het frisje van de ui maken dit een heerlijk gerecht en volledig in balans.

Daarna volgen de hoofdgerechten. Het trio van wild bestaat uit een stoofpotje met hertenvlees, een plak bloedworst van het Livar varken en een worst van everzwijn. Verder vinden we wat spuiten, rode kool en schorseneren op het bord.
    De hertenstoof is heerlijk mals en aardig op smaak, ik mis wat zout maar verder prima. Bloedworst moet je van houden en aangezien ik liefhebber ben smullen we hier ook van. Lekker gebakken, van buiten met een bite en van binnen nog smeuïg. Het worstje met everzwijn is ook prima.
    We krijgen er aardappelwedges bij. Zoveel als we willen. Prima gebakken met een krokante korst. Ze zijn wel wat groot, een wat fijner gesneden wedge zou mijn voorkeur hebben. De wedges gaan overigens vergezeld met huisgemaakte mayonaise. Prima!
    De Noordzeevis blijkt een Pieterman te zijn. Het is een smakelijk visje, wat mild van smaak. Het ligt op een bedje van fijne slierten wortel en courgette. Samen met de kerriesaus een goed gerecht.

De nagerechten zijn de brownie en de crème brûlée. De brownie is een smakelijk stuk smeuïge chocoladecake met een laagje vanille slagroom. Het wordt geserveerd op een bord met een bolletje vanille ijs en geroosterde noten. Een waardige afsluiter wat overigens ook geldt voor de crème brûlée. De suikerlaag is perfect gekarameliseerd en dus mooi krokant en de vanille door de crème is goed gedoseerd. Ook hier krijgen we een bolletje vanille ijs en geroosterde noten maar tevens een schaaltje met perencompote.

De smaakpapillen zijn voldaan, wij ook overigens. Voor meer info en foto’s zie restaurantrecensie.blogspot.nl

Meer activiteiten