• Lid sinds 24 februari 2014

2. Bistro Gossimijne

Venray
  3. De Slimmerick

Epe

Dirk heeft nog geen foto toegevoegd

1. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Peter Stokvisch voor Het Oude Pakhuis leuk

Peter Stokvisch

We hebben vanavond voor het eerst van ons leven een Wagyo entrecote gegeten. Hij smolt op onze tong! Als voorgerecht hadden we eendenborstcarpaccio met truffelmayonaise, ook bijzonder.

Het was lekker weer, dus we hebben gezellig buiten op het terras kunnen zitten. Een mooie afsluiting van de zomer.

2. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Mark voor Muy Amigos leuk

Via deze website zag ik dat er een Mexicaans restaurant zat in 's Gravenzande. Niet veel van verwacht.

Toen wij binnen kwamen werden we vriendelijk ontvangen en we hadden niet gereserveerd. Gelukkig was er boven nog voldoende plek. De dame in de bediening voelde de sfeer goed aan.

Eerst even wat gedronken (desperado) en rustig de kaart bekeken. Eten besteld en het was erg goed eten. Vooraf allerlei Mexicaanse hapjes en natuurlijk guacamole. En als hoofdgerecht heerlijke fajitas om zelf te vullen. En als nagerecht een fiesta van chocolade.

Erg de moeite waard om hier eens lekker te gaan eten. We komen zeker een keer terug.

3. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Jos Broeks voor Engbergen leuk
    Nederlands Voorst

Prachtige locatie, vriendelijke bediening en heerlijk gegeten. En voor de liefhebbers een prachtige speeltuin. Maar vooral betaalbaar.

4. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor Restaurant De Stadstuin leuk

De stadstuin is afgelopen jaar weer door Michelin beloond met een Bib, onlangs is de zwarte brigade versterkt met de ervaren Lennaert Lonterman (sommelier/ maître) daarbij ook nog eens een aantrekkelijke aanbieding die via Social Deal voorbij kwam voorbij, dus we waren om. Geboekt voor een lunch op donderdag. Net na de restaurantweek en hierdoor wat rustiger.

Het was heerlijk nazomer weer, helaas net te fris om in de tuin te zitten, daar deze aan de schaduwzijde ligt. We kregen een mooie, grote, ronde tafel aan het raam, aan de tuin zijde, comfortabel. De inrichting heeft een romantische toets in een Laura Ashley stijl. De fijn gevlochten rieten armstoelen zitten comfortabel. Op de achtergrond voornamelijk Franse chansons, gezellig.

Als aperitief een lekkere witte wijn. Dit werd een Riesling Bundsandstein 2013 van het huis Pfluger, heerlijk aroma met in de mond mooie zuren. Borrelgarnituur bestond uit droog geroosterde amandelen, groene olijven, Amsterdamse ui, augurkjes en een stengeltje bladerdeeg krokant.

De amuse was een drieluik. Een schaaltje met een lobbige mousse van gele paprika met erop brunoise van komkommer en geroosterde pijnboompitjes, een mooie combinatie. In een borrelglaasje, vers sap van watermeloen op smaak gebracht met zwarte peper, verrassend lekker met een toets van rozen. En een schaaltje met een mousse van erwt, erop gelei van mint en krokant van kikkererwt.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Weisser Burgunder 2014 van Meiser, verrassend vol aroma, mooie zuren in de mond. Ernaast als basis een mousse van tomaat met erop salade waarin grijze garnalen en kleine blokjes kip, veder partjes tomaat en bolletjes cantaloupe meloen. Afgewerkt met blaadjes sla, zuurdesem krokant en op het bord nog druppels basilicum vinaigrette. Hele delicate smaakjes met een verrassende mooie zoet zuur balans. De wijn sloot hierbij naadloos aan met zijn mooie zuren.

De tweede begeleider was een Roussette de Savoie gemaakt van Altesse 2013 van het huis Jean Vullien. Mooie bloemige, ronde neus, sappig, elegant met subtiele romigheid, heerlijk. Op het bord een fleurige compositie in mediterraanse stijl. Een stuk keurig gebakken roodbaarsfilet op een bedje van venkel, afgewerkt met een fijne brunoise van gekookte ham, ernaast een flinke toef crème van tonijn, paprika structuurtjes aan tafel overgoten met een heldere paddenstoelenjus. Lekker puur allemaal en mooi op smaak. De heerlijke wijn maakte het gerecht af, onze favoriet van de middag.

Voor het pièce waren er twee mogelijke begeleiders, voor de zekerheid beiden gepresenteerd, leuk. Van de gerenommeerde wijnbouwer Louis Latour, een Chardonnay “Grand Ardeche”, heerlijk boterig met een subtiele noten toets. De rode was een Duitse Spätburgunder 2011 van het huis Knipser, vol met rood fruit met aangename aardse tonen, heerlijk. Uit de keuken een flink stuk kabeljauwfilet op een bedje van snijboon en mousseline van aardappel, erop gebakken cantharellen. Verder mini mais, groene asperge, coulis van pompoen en een coulis van erwt. Aan tafel overgoten met een cantharellensaus. Hele pure smaken met voldoende afwisseling. Voor mij miste het gerecht een echte smaakmaker. Temeer daar het sap van de kabeljauw de saus verdunde, jammer. Gelukkig stonden er twee hele mooie wijnen naast die deze ronde glans gaven met de Spätburgunder in de hoofdrol

De dessertwijn was iets specials, een Vin Rose Petillant 2014 van Lingot Martin, met in het aroma rood fruit, in de mond een redelijk uitbundige mousse, fris en bescheiden suikers. In het dessert een hoofdrol voor de lokaal geproduceerde aardbeien. Centraal een cilinder van mousse, eromheen gemarineerde verse en een quenelle sorbetijs, verder nog een plaatje van witte chocolade en wat koekkruim. De aardbeien hebben een diepe smaak. Het gerecht was mooi van textuur. De wijn sloot aromatisch keurig aan maar in de mond vond ik hem wat aan de droge kant en hierdoor minder in balans.

Als afsluiter een krachtige Di Carlo espresso met een keur aan friandises waarbij de madeleine met chocolade dip en quenelles geslagen room de hoofdrol opeisten.

Bediening was uitstekend verzorgd. Lennaert Lonterman kent de kneepjes van het vak om de gasten in de watten te leggen. Veel kennis van zaken, goede wijnkeuzes met een voorkeur voor de klassieke streken en een hele sympathieke uitstraling. Een pluim verdiend!

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Aperitief was van het huis, super bedankt nog, viergangenmenu via Social Deal €27,50, wijnarrangement €24,50, koffiearrangement €6,95.

Samengevat kunnen we zeggen dat het een hele gezellige middag was met lekker eten in klassieke stijl, keurige bereidingen, verfijnd met pure smaken vergezeld van uitgelezen begeleiders.

5. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Jos Broeks voor 't Anker leuk

Het was af, héérlijk gegeten. Dag menu. Prima prijs/ kwaliteit. Fijne douches, en gratis parkeren

6. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Tuan Lê voor Smullen & Spelen leuk
    Pannenkoekenhuis Almere

Heerlijke pannenkoek gegeten samen met mijn echtgenoot. Voor herhaling vatbaar!

7. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Adrie voor Fat Alice leuk

Deze week 3 maal in 1 week gegeten bij Fat Alice en 3 maal van een perfect bereid gerecht mogen genieten. 3 maal een ander gerecht en 3 maal beslist geen spijt gehad, is het geld meer dan waard. Een heel groot compliment aan de koks voor het telkens opnieuw perfect bereid gerecht. Klasse!

8. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor De Luytervelde leuk

Na een geslaagd eerste bezoekbegin dit jaar, nogmaals geboekt voor een lunch met proeverijmenu op vrijdag middag. Binnenkomen voelde als een “welkom thuis” door de gezellige patron, Karin Smits. Ditmaal een tafel aan de andere zijde van het restaurant met ietsje meer licht, fijn.

Als aperitief een Duitse Chardonnay met Weissburgunder 2013 van het huis Knipser, mooie zuren en strak uitgevoerd, erg lekker. Het borrelgarnituur stond al op tafel, schaaltje pikant gemarineerde olijven en paddenstoeltjes, ernaast crostini en schaaltje met hummus.

De eerste amuse was een warm cakeje met een eigen gemaakte oranje kleurige kaviaar. Gevolgd door een tweeluik. In het schaaltje een bonbon van witte chocolade met een vulling van erwtencrème afgewerkt met een toefje hangop, lekker. Op het dekseltje een toastje met een dikke plak schotse zalm, afgewerkt met toefjes wasabi, kleine tomaatjes en schaafsel van parmezaan, genieten.

Verder met een warm falafel cakeje met een toefje crème van kikkererwt, mooi gekruid en hoog op smaak. We sloten de parade af met het bekende, overheerlijke, pikante pompoensoepje met sesam, vadouvan en lente-ui.

De eerste wijn was een bekende van de vorige keer en behoefde niet veel extra toelichting. De Nederlandse Joanniter 2013 van wijndomein De Planck, elegant met mooie zuren. Uit de keuken een verrassend gerecht. Als basis een tartaar van papaja, erop rouleau van zeebaars die was afgewerkt met mango en gepofte wilde rijst, verder toefjes crème van pinda, tomaatjes, schijfjes augurk en een krokantje van cassave. De baars was keurig gegaard en was de basis van het gerecht. De lichte smaakjes en structuurtjes combineerden hierbij verrassend goed. De pindacrème vond ik wat gedurfd. De Joanniter bleef keurig overeind en vulde het gerecht met zijn zuren keurig aan.

De tweede begeleider werd gepresenteerd door een jonge man, een Viognier 2013 van oude stokken, van Domaine de la Janasse, complex aroma met vleugje abrikoos, vol in de mond vol met een stevige body, heerlijk. Uit de keuken de verrassing van de middag. Op een druk gedecoreerd, blauw bord een bruin gebakken coquille op een bedje van parelcouscous, ernaast een krokantje met een vulling van zoete aardappelpuree, verder maiskolfje, schijfje paprika, verschillende toefjes kruiden crème en een saus op basis van ras el hanout. Redelijk uitbundige smaken vergezellen de sappige coquille, heerlijk. De wijn was keurig geselecteerd en bleef naast dit kruidengeweld toch netjes overeind. Voor ons beide de mooiste ronde van de middag.

Weer terug naar fris wit met de favoriete druif van Karin, de Chardonnay-234 2014 van Enate uit Somontano. Uit de keuken een gerecht in klassieke stijl. Gebakken tarbot op een bedje van risotto met gebakken cantharellen, krokant van amaranth, dikke portsaus en een witte saus. Keurig uitgevoerd met lekkere rijke smaken en mooie textuur. De frisse tonen in de wijn maakte het gerecht ietsje lichter.

Tijd voor een verfrissing. In een cocktailglaasje een kogeltje roomijs met erover een lobbige schuim van zwarte bessen afgewerkt met knetters. Lekker maar voor mijn gevoel net iets te vroeg gepresenteerd. Het “hoofdgerecht” moest nog komen en dan is de zoete smaak die in je mond achterblijft niet optimaal.

Over naar Chileens rood van het huis Dimension, gemaakt van Shiraz met wat Viognier, mooie diepe donkere kleur, vol met zwarte bes, bramenfruit en subtiele kruidigheid. Uit de keuken gegrilde runder ribeye, dun getrancheerd op een mousseline met wat groene groentjes, zonnebloem pitjes, schijfje krokant gebakken lotuswortel en afgewerkt met een knoflook sjalottensaus. Cuisson van het rund was prima, er was voldoende afwisseling met het garnituur en de wijn sloot netjes aan.

De dessertwijn was een bekende, makkelijk te herkennen aan het gele etiket, van Alain Brumont de zoete Gros Manseng 2014, edelzoet met tonen van geel fruit in aroma en mond. Het dessert ligt verstopt achter een krokantje met “hit me” erop. Een keurige presentatie met quenelles ijs, toefjes hangop, vanille pannacotta met takjes dille en gemarineerde meloenballetjes. Ernaast nog een praline van witte chocolade met kokos en een reageerbuisjes met een shot.

Als afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met een vijftal friandises

Bediening was uitstekend verzorgd met Karin Smits in de hoofdrol. Karin is een echte entertainer en doordat het niet zo druk was kregen we een royale portie persoonlijke aandacht.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Aperitief €6,50, vijfgangen proeverijmenu €40,-, wijnarrangement €32,-, dessertwijn €7,50, espresso €2,60 en friandises €5,-.

Wederom een geslaagde middag met veel gezelligheid en culinair genot. Het proeverijmenu is een echte aanrader, hierin wordt de signature van het keukenteam duidelijk geëtaleerd. Mooie gerechten met een klassieke basis waarin ditmaal ook duidelijk invloeden van buiten Europa te herkennen zijn. Begeleidende wijnen worden keurig geselecteerd en uitgeschonken in mooie glazen. We voegen Luytervelde dan ook graag toe aan onze lijst met favorieten.

9. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door rudi reppert voor Barrevoets leuk

Mooi, nieuw, trendy tentje in een van de leukste winkelstraatjes van heel Nederland, de gemoedelijke Kleine Kerkstraat in hartje Leeuwarden tussen die scheve Oldehove en drukke Nieuwstad.. Bijzonder plezierige inrichting/aankleding, fris en fruitig, aangename, relaxte sfeer en de klant is er koning, bediening uitermate voorkomend, vriendelijk, alert en attent. Maar natuurlijk ook voor heerlijke, rijkelijk belegde en betaalbare broodjes, erg lekkere smoothies en uitstekende koffie in allerhande variaties en nog veel meer. Ja, helemaal top, volgens mij een schot in de roos. Oan't sjen.

10. Dirk's profielfoto
    Dirk heeft een bericht geschreven voor Anneke
  11. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Toin Pijnenburg voor SOHO leuk

We zijn dus geweest. Lees de vorige recensie. 2e bezoek en weer erg tevreden.

Voor ons is de sfeer vooruit gegaan. Gezellig druk! Maar daar leed de snelheid van serveren niet onder.

Gerechtjes die warm geserveerd worden zijn ook echt goed warm. Sushi is goed.

Ik blijf het erg fijn vinden dat er geen regels zijn voor wat betreft het aantal gerechtjes. Zo bepaal je zelf hoe snel je wilt eten. Wij zijn over onze 2 uur gegaan. Daarover wordt niet moeilijk gedaan.

Aankleding van het restaurant is eenvoudig maar voldoet prima. Ik zoek niet de quasi Japanse stijl.

Ik ben echt een fan van dit restaurant.

12. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Guido voor Bread-Ed leuk

Nieuwsgierig geworden door positieve recensies met mijn zoon een broodje gaan eten. De broodjes waren werkelijk subliem. Wat op de kaart simpel lijkt, en in andere zaken ook simpel wordt uitgevoerd, daar maakt Bread-Ed een culinair meesterwerkje van. Wat een ontzettende lekkere broodjes! Vriendelijk personeel, absoluut een aanrader!

13. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Toin Pijnenburg voor SOHO leuk

Een positieve recensie schrijf je meestal als je bent geweest. Uiteraard zijn we geweest! Maar vanavond ga ik weer! Waarom. Ik vond het de eerste keer erg lekker en vraagt om herhaling.

Eten is zonder meer geweldig. Verse sushi en hele lekkere variaties op bekende rolls.
    Leuk opgemaakt en prima geserveerd.

Wij kozen de vorige keer voor "onbeperkt". Een verademing dat onbeperkt dus ook zonder rare regeltjes is. Je besteld gewoon wat je wilt hebben en klaar. Eenvoudig.
    Ook prima dat ze wel de betaalregel hebben voor dingen die je niet opeet.

Kortom: Een aanrader om terug te gaan en dat doen we dus ook!!!

14. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor Restaurant Zuyd leuk

Het was inmiddels weer de hoogste tijd voor een bezoek aan onze favoriet in Breda. Dus wederom geboekt voor een lunch in de restaurantweek.
    Tegen beter weten in op de fiets gegaan daar de buienradar ons droog weer had voorspeld, helaas niet helemaal droog aangekomen.

We kregen een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief gekozen voor de Sauvignon, dit werd de Chileense 2014 van Panul, die goed beviel. Op tafel stond, de inmiddels bekende, kroepoek van tapioca en sesam, ditmaal kwam er een dip van luchtige miso naast.

De menukaart stond op tafel, we besloten uit te bereiden met een tussengerecht en voor partner kaas, voor mijzelf een dessert. Stefan Dirkx de chef presenteerde zelf de amuse en nam meteen onze wensen door, keurig.
    De amuse werd gepresenteerd op een schijf van een boomstam. Een bonbon met bietstructuren. Als basis een makaron, erop een gelei van biet met hierin wat venkelzaadjes, ertussen een crème met mierikswortel en afgewerkt met een schijfje van biet. Een verrassend mooie smakencombinatie met een prima textuur.

De eerste begeleider werd keurig, redelijk uitvoerig, gepresenteerd door Wendy Dirkx de maître. Een zuid Franse Sauvignon met Viognier en een hint van Muscat van het huis Margon die het beste van de soorten combineert. Uit de keuken een verrassend en gedurfde gerecht met een hoog “yin en yang” gehalte. Aan de ene kant delicate sashimi van coquille die erg mooi combineerde met de Thaise vinaigrette. Aan de ander kant langzaam gegaard, zwaar gemarineerd (met onder andere ketjap en steranijs) stukje buikspek dat mooi combineerde met de quenelle sorbetijs van pinda, een echte smaak bom. Ertussen, om te schakelen, gegrild groentegarnituur met paksoi, bosui en verse groene blaadjes. Om de gang af te sluiten was er nog een side dish, gepresenteerd in een coquilleschelp. Een gebakken coquille met ernaast een compote en luchtige schuim van komkommer, een hele mooie smakencombinatie. De wijn was duidelijk geselecteerd voor bij de coquille bereidingen die deze met zijn mooie zuren keurig ondersteunde. Misschien overbodig te zeggen dat de wijn naast de smaakbom wat wegviel.

De tweede begeleider kwam uit de Dão streek, de Prunus Branco 2013 met in het aroma tonen van rijp geel fruit. Uit de keuken een compacte presentatie met Marokkaanse toets. Krokant gebakken scholfilet op een bedje van parelcouscous erop wortelstructuren. Verder toefjes crème van wortel, luchtige saus en kroepoek, alle op smaak gebracht met ras el hanout. De vis was keurig gegaard en lekker sappig van binnen. De kruiden waren duidelijk aanwezig maar zeker niet overheersend. De wijn werd duidelijk complexer van het gerecht, keurig.

Uit Italië een Pecorino “Terre di Chieti” 2014 van het huis Collefrisio, heerlijk aroma, rijk in de mond met mooie zuren. Uit de keuken een aangepast gerecht waarbij het originele garnituur gebleven is. Kabeljauwfilet met ernaast een cilinder stoverij van rund (hoog op smaak), erop een quenelle compote van courgette en toefjes crème van parmezaan. Verder crème van spinazie, anijspaddestoelen en cakejes van spitskool, door de chef overgoten met een heerlijke sjalotten jus uit een bourgondische sauskan die ook nog eens op tafel bleef staan. Allemaal mooie smaken waarmee we naar hartenlust konden combineren. De wijn combineerde verrassend goed, hij vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren, genieten.

De dessertwijn was een Zuid Afrikaanse een Privat Selection “Special Late Harvest” 2013 van het huis Slanghoek. Gemaakt van Muscat, verrassend licht met tonen van perzik en abrikoos en een ronde afdronk. Uit de keuken wederom een redelijk complex gerecht. Verse partjes perzik, praline van perzik, praline van framboos met amandel, saus van vanille, spongecake van amandel, toefjes crème van framboos, quenelle ijs van roos, schots van roos en venkelzaad en afgewerkt met anijs-cressjes. Mooie en hele mooie smaken, met voor mij een hoofdrol voor de schots van roos en de toefjes crème framboos. De wijn was keurig in balans.

Als afsluiter een krachtige Nespresso met assortiment lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met Wendy Dirkx in de hoofdrol ondersteund door Stefan Dirkx de chef die regelmatig zelf de gerechten presenteerde.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Restaurantweek lunchmenu €24,50, uitbreiding €9,95 per gang, Huiswijn €4,25, en wijnarrangement €23,-.

Stefan Dirkx is een chef die duidelijk kookt met een geheel eigen signatuur en niet de moderne trend volgt met lichte, verteerbare gerechten, frisse toetsen en pure smaken. Zijn specialiteit is het creëren van mooie, regelmatig originele en zelfs verrassende smaken en smaken combinaties. Er was vanmiddag bij iedere gang ruim voldoende smaak avontuur te beleven. Het volume van de gerechten is voor de fijnproever, royaal te noemen.
    Kortom een aanrader voor de bourgondiërs en de liefhebbers van smaak avontuur.

15. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door rudi reppert voor Amfora leuk

Cevapcici met lepinja, ajvar, zure room en verfrissende salade.. authentiek Balkan basismaal, maar hier wel ongekend goed op smaak!! Daarbij dan een best glas Macedonische rode huiswijn als begeleider, perfecte bediening en fijne sfeer. Voor buiten op het mini-terrasje in die smalle, maar wel bijzonder gezellige Oosterstraat, waan je je gewoon weer even ergens in zo'n Balkan stad of dorpje (overigens draait momenteel in de betere filmhuizen de sfeervolle roadmovie 'Meet me in Venice' van eigen bodem met prachtige Balkanbeelden en muziek, ook niet te versmaden).

En dan heb je hier als een vorst te rijk heerlijk en vlot gegeten en gedronken voor minder dan, schrik niet, 12.50 (ja!?) Uiteraard kun je natuurlijk ook langer en duurder dineren met keuze van de uitgebreide, mooie met name Balkan-specialiteiten-kaart. Maar er is ook een regelmatig wisselend 3-gangen menu voor maar 16.

Enfin, verrukkelijke Gulashsoep, Chopka-salade, Borek, Stoof en ga zo maar door. O ja, toetjes ook toppie!! Mijn inziens absolute aanrader.

16. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor Hofstede De Blaak leuk

De meesten weten inmiddels al wel dat Hofstede de Blaak een top adres is voor culi-lovers. Ditmaal spontaan gegaan om de vakantie af te sluiten. De amuses zitten er al weer even in, op het kaaskoekje na. Stuk voor stuk heerlijke hapjes die je naar meer doen verlangen.

De chef weet waar onze zwakke plekken liggen en we trappen af met bereidingen van tonijn. Dik gesneden sashimi en een tartaar liggend in een soepje van wei (verrassend) aangezuurd met yuzu. Op de tonijn zeegroentjes, krokantje en een heerlijke oester, jammie. Ernaast een Portugese Via Bene 2014, lekker hoog in zijn zuren en voldoende mineraliteit om het gerecht nog meer te laten blinken.

Angelo wilde mij eens een biefbeleving meegeven. Ik ben er niet zo'n liefhebber van maar het moest er toch eens van komen. Reepjes van gedroogd Holsteiner rund, mooi doorregen, subtiel gegaard op een hete steen. Een reepje puur vlees, sappig en delicaat. En een reepje aangekleed met truffel schaafsel en grof gemalen cashewnoot. Deze was vanwege de structuur van de bief net ietsje minder voor mij. Fabian de sommelier had er een Fiano uit Puglia bij geselecteerd, die ik hierbij niet een voltreffer vond. Dit kwam mede omdat het rund gerecht waarvoor de wijn geselecteerd was nog moest komen. Niet zomaar een gerecht maar een signature dish. Tartaar van gerijpte Holsteiner melkkoe op een bedje van tartaar van langoustine erop fris gemarineerde rode biet, krokantjes van biet, toefjes geitenkaas, rolletjes rauwe ham gevuld met tartaar en een gebakken, netjes afgekruide langoustine. Zo maak je dus van rund een topgerecht. De wijn had met de frisse biet een mooie koppeling en sloot keurig aan, genieten!

Een aparte Italiaan van Albino Armani, de Muller Thurgau 2009 in een milde rijpe stijl. In een donker schaaltje een toast met en dikke plak paté van eendenlever, erop een kogel crème van lever, ernaast een stukje gebakken lever verder structuren van kers, zoethout en venkelzaad. Overbodig te zeggen dat dit heerlijk was. De paté mooi hoog op smaak en voldoende afwisseling met het garnituur. De wijn miste wat power en schoot wat te kort, mede omdat hij al wat opgewarmd was en hierdoor een groot deel van zijn frisheid was kwijtgeraakt.

Dat werd weer goedgemaakt met een witte Garnacha 2014 van Via Terra. Op het bord in een soepje van five spices een dik stuk perfect gegaarde tarbot, erop twee stukken kreeftenstaart, stucturen van tomaat. Verder een cilinder van fregola keurig aangezuurd, aan tafel afgewerkt met een schuim van kreeften bisque. Klassieke stijl niet zo gecompliceerd maar geweldig lekker.

Als afsluiter een hartig gerecht. We blijven bij wit met een Chardonnay 2011 van het huis Ilocki Podrumi (Kroatië), in een volle ietsje boerse stijl. Op het bord krokant gebakken kalfszwezerik op een bedje van gestoofde wang aangezuurd met augurk en augurken sap met ernaast een groenten garnituur en aan tafel overgoten met een heerlijke saus die fris, lekker gekruid met o.a. gember, maar ook geconcentreerd was. Verrassend was dat de zwezerik toch weer krokant was, dit heeft blijkbaar duidelijk de voorkeur bij het gros van de bezoekers. De augurken toets zorgde ervoor dat de chardonnay nog wat frisser werd. Een hele mooie laatste ronde.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd met Fabian in de hoofdrol ondersteun door Angelo de chef die regelmatig zelf de gerechten presenteerde. Helaas was er ook iets minder nieuws daar Fabian een nieuwe uitdaging heeft gevonden. Hij blijft totdat er een passende vervanger gevonden is.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend. Wandeling bestaande uit vier top gerechten €45,-, proeverij van rund was van het huis, super bedankt nog. Begeleidende wijnen €5,50, en koffie garnituur €2,90.

Het was weer een hele fijne middag vol met culinair genot.

17. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door rudi reppert voor 't Havenmantsje leuk

Ja hoor, best en bijna geheel en al onveranderd... Verrukkelijk en verrassend, culinair absolute topper (zie ook recensies van anderen en mijn vorige..). Maar toch... ditmaal niet slechts tienen, omdat ik het dus ongepast vind om voor 'gewoon' lekker verfrissend kraanwater zo'n flink bedrag in rekening te brengen, naast een al prijzig wijnarrangementje (overigens uitstekend en wel bijpassend, vooral die Zuidafrikaanse dessertwijn, doorgaans niet mijn 'ding', was een geweldige openbaring..)

Minpuntje dus, op loopafstand kun je gratis water tappen.. (als iemand alleen maar kraanwater wil, mag je m.i. wel wat vragen voor de service, maar anders dus echt niet..)

Desalniettemin, absolute aanrader om in hogere, welhaast hemelse sferen te mogen geraken.. Smakelijk weg te dromen.. Yes!!

18. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Els voor Arlemein Spijshuis leuk

Wij hebben nu twee keer bij Arlemein gegeten. De eerste keer kwamen we binnenlopen en vroegen we om eenmaal een veganistisch en eenmaal een "normaal" menu. De kok zag -in tegenstelling tot wat we regelmatiger meemaken- het veganistisch koken als een uitdaging en ik heb niet eerder zo goed gegeten in een restaurant! Hij kwam uitleg geven aan tafel over wat hij had gemaakt, echt heel leuk. Ook het normale menu was super, met allemaal verse regionale producten en duidelijk met liefde bereid. Fijne bediening! Afgelopen week reserveerden we en kregen we opnieuw heerlijk te eten, deze keer een viergangen menu met lekkere wijn!

Kortom, de kok is duidelijk gepassioneerd, kookt met topproducten en het eten is heerlijk, met daarbij goede wijn en leuke bediening.

19. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor Ons Jongens leuk

Het restaurant was me opgevallen omdat het op Iens lijst al even tussen de toppers van Nederland staat, tevens zijn ze aangesloten bij de club van Culinair Noord Brabant, dus tijd gemaakt voor een bezoek.
    Ze zijn drie avonden in de week geopend maar op de website staat dat alles mogelijk is. De kans is dan natuurlijk wel groot dat het dan het een vorm van private dining wordt, dat vinden we niet zo erg. Lunch op de donderdag middag was geen probleem, we spreken van tevoren onze wensen af zodat er op maat gekookt kan worden.

De reis gaat voorspoedig en parkeren kan voor de deur. We waren inderdaad de enige gasten van deze middag en een tafel voor de raam was ingedekt. De inrichting relatief donker, zwarte tegels, zwarte tafels, donker houten lambrisering en de muren zijn paars geschilderd. De stoelen hebben een witte bekleding en zitten goed. Verlichting is indirect, aan de muur hangen armaturen met kleine halogeen lampjes. Gelukkig wel veel licht door de vensters. Leuk dat het getuigschrift Jan van Hout opgesteld door Francois Geurts aan de muur hangt. Op de achtergrond popmuziek uit de jaren zeventig, grappig.
    De grootste verrassing was toch wel dat “Ons Jongens” bestond uit Jan van Hout die deze middag zowel witte- als zwarte brigade vormde, respect!

Als aperitief een frisse witte, uit de Ribeiro een Eira dos Mouros 2013 van Casal de Armán die goed bevalt. De amuse was een crème brulee van tomaat, keurig uitgevoerd.

De eerste begeleider werd beknopt door Jan gepresenteerd, hij geeft aan normaal in de keuken te staan en hij is zelf nog geen echte wijn liefhebber.
    Een Rueda 2012 van Verdeal, fris met tonen van rijpe appel. Ernaast schelvis op brioche gegaard met een Oosters garnituur. Een crème van cashewnoot op smaak gebracht met limoenblad, shiitake gegaard in sojasaus, wakame, radijs en toefjes crème van wortel. Al meteen een redelijk uitbundige start met volle smaken en een goede balans. De crème van van cashewnoot volgens Moluks recept viel in positieve zin op. De wijn paste maar hij had van mij ietsje rijker mogen zijn.

Een Zuid Franse Chardonnay, de 'Cap Cette' 2013 van La Cave de Pomérols, lekker fris met tonen van citrus en tropisch fruit. In een turquoise schaaltje een frisse risotto waarin de chardonnay was verwerkt, erop vlokken van parmezaan en gebakken stukken oesterzwam en paddenstoel. Erg lekker hoewel ik de wijn weer net ietsje te licht vond. Dit komt omdat ik de paddenstoelenrisotto thuis meestal met een fruitige Pinot Noir combineer.

Een witte Rioja 2013 van het gerenommeerde huis Baron de Ley, elegant met frisse tonen. Op het bord een hele warme, keurig gebakken, zeebaarsfilet met ernaast een crostini met tomaten structuren en blokjes fetakaas verder een streep tomatensaus, kruiden uit eigen tuin en pareltjes van komkommer en wortel. Erg lekker en een hele mooie wijnspijs combinatie.

Een bijzondere switch naar een terug gekoelde Maury van Lafage, een versterkte wijn gemaakt van Grenache, vol met bessen fruit, geconcentreerd met een ronde afdronk. Uit de keuken het meest spannende gerecht van de middag. In boter gebakken sint-jacobsmossel met ernaast dun gesneden Joselito ham, geconcentreerde crème van pompoen met hierin stukjes gemarineerde wortel, crumble van parmezaan en een schuim van basilicum. Wow, dit was even experimenteren om de mooiste combinatie te vinden. De wijnkeuze maakt het er niet makkelijker op. Een echt smaken avontuur, erg speciaal.

We blijven bij domein Lafage maar schakelden terug naar de 2013 Miraflors Rosé die eveneens van de Grenache is gemaakt. Hele lichte kleur met in het aroma tonen van aardbei. Uit de keuken een strakke presentatie op een gebogen bord. Gegaarde en afgeschroeide langoustines met blokjes verse mango, saus van mango, toefjes van avocadocrème, parelgort, crème van paprika, blaadjes anijscress opgefleurd met korenbloem. Hele mooie pure smaken waarmee je prima kon combineren. De wijn sloot keurig aan.

We schakelden terug naar de aperitiefwijn uit de Ribeiro, gemaakt van de Treixidura druif, die nu iets complexer leek met een mooie mineraliteit. Op een zwart bord een keurig gegaarde krokant geroosterde kabeljauwfilet, ernaast geroosterde koningsoesterzwam, courgette en mais kolfje, verder een milde mousseline van pastinaak, groene asperge, gekarameliseerd witlofstronkje en aan tafel afgewerkt met een romige saus waarin de Ribeiro verwerkt is. Allemaal hele smaakvolle pure bereidingen die prima combineren en waarnaast de frisse wijn keurig aansluit.

Ook de dessertwijn was van domein Lafage, Muscat de Rivesaltes, mooie lichte kleur en de typische Muscat toets. In het turquoise schaaltje een compositie afgedekt met een krokant plaatje van karamel met “Hit me” erop. Onder het plaatje verse geschroeide ananas blokjes, bolletje frambozenijs, crème van peer en kogelvormige Madeleines. Een keurige afsluiter.

Bediening was goed verzorgd. Ondanks dat het een solo project was liep het toch allemaal soepel en was er voldoende tijd om even te kletsen en terug te koppelen.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, zevengangenmenu €60,-, wijnarrangement €34,50 en de koffie was van het huis.

Nog onder de indruk door wat de jonge Jan van Hout deze middag helemaal in zijn eentje heeft gepresteerd. Hij heeft de kneepjes van het vak duidelijk onder de knie en is creatief met originele keuzes. Op het gebied van wijn spijs kan er wat mij betreft nog wel ietsje verbeterd worden. Broer Dennis van Hout is nog slechts zo om de week in de weekeinden actief als chef.
    Ik raad het restaurant aan voor de fijnproever en levensgenieters. Een restaurant om in de gaten te houden.

20. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor De Houtloods leuk
    Internationaal Tilburg

Na een positief stukje in de krant toch nog eens de website bezocht. Helaas is de lunchkaart voor culi-lovers niet zo aantrekkelijk. Toch een interessant gerecht ontdekt om zo nog eens nader kennis te maken.

Bij aankomst verwelkomd door de uitbater Sander Overweg die een en ander duidelijk heeft gemaakt. Het verhaal toprestaurant heeft niet meteen met haute cuisine, verfijning en luxe te maken. Wel, laagdrempelig en mooie verse producten klaargemaakt door een ervaren keukenbrigade. De diner kaart speelt overigens wel iets meer in op een culinaire eet ervaring.

Helaas was de kaart vandaag aangepast en stond mijn geselecteerde gerecht er niet meer op. Een vergelijkbaar alternatief was gelukkig wel mogelijk. Gamba’s met tom ka ghai saus, Japanse spinazie blaadjes met eronder geroosterde shii-take, pindasaus met gemalen pinda's en afgewerkt krokant van gember-filo. Een bijpassende wijn leek me moeilijk vanwege de pinda. Gelukkig hebben ze een goede leverancier, Michael Daals die adviseert bij de keuzes per gerecht. Dit werd een Zuid Afrikaanse Chenin blanc van Gold Mountains, beetje ingetogen aroma waarin subtiele honingtoets, in de mond fris met een ronde afdronk. Het gerecht was aangenaam gekruid met een Thaise toets en een prettige textuur. De wijn raakte niet zo van slag van de pinda en werd wat ronder.

Bediening is goed verzorgd.

Prijs-kwaliteitsverhouding was goed, gerecht €11,- en wijn €4,25

De houtloods is duidelijk een allemansvriend waar je bij goed weer lekker kunt lunchen op het aantrekkelijke terras. Zelf zit ik graag aan de bar met uitzicht over het keukenteam, erg leuk.

21. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor Lenartz leuk

Bij ons eerste bezoek waren we al onder de indruk van de creativiteit van de jonge chef, Robbin Ruzette. Per 1 augustus is de schakelaar helemaal om gegaan en is afscheid genomen van het grand café gebeuren. Er is nu gekozen om van Lenartz een culinair top restaurant te maken, helemaal mijn ding. Een grote stap was het aantrekken van een van mijn favoriete top chefs, de ervaren Dirk Bullens. Aan de naamswijziging wordt gewerkt, de kaart is inmiddels luxer geworden en het verrassingsmenu is vervangen door een proeverijmenu, dit alles met een prettige prijsstelling.

Geboekt voor een lunch op zaterdag. Daar we met zijn vieren waren kregen we een grote tafel midden in het restaurant, bij de bar met uitzicht op de “open” keuken. Het was er overigens wel meteen ietsje donkerder.
    We startten met een prosecco, de Servo Suo van het huis Colsaliz, licht met een fijne mousse. Ernaast een schaaltje met krokantjes (pittig gezouten) met een teriyaki dip.

De eerste amuse werd gepresenteerd op een steen. Een rolletje gepekelde zalm met een vulling van komkommer op een krokantje van nori, afgewerkt met zeekraal en borage cress. Een goede combinatie met verschillende smaak overgangen, met als laatste, de nori.

De tweede amuse was complex met een oosterse toets. Paling gemarineerd in oestersaus, schijfje rode en Chioggia biet en een bundelzwam in een aangezuurde soja saus. Lekker hoog op smaak.

Gevolgd door een shot van appel met hierin bouchot mosseltjes, ernaast een mosselschelp gevuld met sorbet van citrus en tonic. Een verrassende combinatie die de prosecco een geweldige boost gaf, prima.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, een Fumees Blanches 2013 Reserve gemaakt van Sauvignon Blanc van het huis Francois Lurton. Een typische Sauvignon, niet te droog met een toets van tropisch fruit. Uit de keuken een mooie presentatie op een wit bord. Blokjes van geschoeide zwaardvis, tartaar van zwaardvis, stukjes van heel veel tomaten rassen, toefje basilicum crème, toefje bloody mary, rolletje frisse komkommer en krokant van zwarte olijf. Dit werd aan tafel aangevuld met een heldere gazpacho die in een de bloemenvaasjes zat die al op tafel stonden, grappig. Hele delicate smaken, lekker puur. De wijn sloot keurig aan.

Uit Maastricht een Auxerrois 2013 van het huis Hoeve Nekum, iets minder fris dan verwacht in een Pinot blanc stijl. Op het diep rode bord een vierkant van met limoen aangezuurde parel couscous met erop gepekelde makreel, wat groente structuren, taggiasche olijf afgewerkt met toefjes schuim van zwarte olijf. De couscous was mooi van textuur, de frisse toets booste de frisse tonen in de wijn en vulde tevens de ziltige makreel aan. Een uitgekiende combinatie.

Weer naar Frankrijk met een klassieker. Witte Chateauneuf du Pape 2013 van het huis Raymond Usseglio met enkele maanden vat rijping, vol met delicaat fruit en een romige afdronk. Uit de keuken een gerecht in klassieke stijl. Een keurig stuk gegaarde wilde zeebaarsfilet op een bedje van fruitige tomaten risotto, toefjes olijven crème, rolletjes komkommer en afgewerkt met een romige saus waarin wat basilicum olie. Een heerlijk eet gerecht met mooie smaken en goede textuur waarnaast de wijn keurig in balans was.

We schakelde terug naar Rueda 2014 van Val de Vid, lekker fris en soepel. Dirk de chef kwam mee uit de keuken voor het synchroon uitserveren van de tajine. Bij het tillen van de deksel kwam een aangenaam specerijen aroma je tegemoet, met tonen van onder andere anijs, kardemom en kaneel. Deze lagen onderin afgedekt met een glazen bord waarop een gebakken coquille, blokje langzaam gegaard buikspek, heerlijke mousseline van miso, toefjes gel van miso en gel van calamansi, lagen. Het aroma gaf een verrassend effect, erg lekker. De bereiding was top, en een goede smaken combinatie met mooie accenten. De wijn vond ik ietsje te licht tegen de de wat vollere smaken en het kruidige aroma.

Over naar gedecanteerd rood voor het pièce. De Mas Janeil Roussillon Villages
    2010 van Francois Lurton met Grenache in de hoofdrol, vol met rood fruit, subtiele kruidigheid en een toets van tabak, in de mond vitaal met een medium body en een zachte afdronk. Chef Robbin presenteerde de lams bereidingen. Lanzaam gegaarde procureur (14uur op 90gr.) waarbij de heerlijke huisgemaakte tsuyo no moto saus (het geheime wapenen, helaas niet op tafel blijven staan) geweldig aansloot. Ernaast een krokant gebakken lamsrack met prima cuisson, sappig, mals en krokant, toppie. Verder twee stukken krokant gebakken polenta, stronkje gekarameliseerde witlof, dubbel gedopte tuinbonen en een crème van doperwt om lekker mee af te wisselen. De wijn was een keurige begeleider prima in balans met de smaken op het bord. Een echt hoofdgerecht.

Ook hier geen traditionele dessertwijn maar een cocktail. Als basis witte rum met citroenschil en ijs, aan tafel aangevuld met een Moscato d'Asti, lekker fris en sprankelend. Uit de keuken een mega complex dessert gepresenteerd op een spiegel. Structuren van zes verschillende citrusvruchten, verschillende aardbei structuren met quenelle aardbeien ijs op knetters, chocolade structuren met kogel van chocolade met kokos en een appelpuree. Een echte proeverij, met ernaast een keurige begeleider, die door het ijs lekker fris bleef, genieten.

Als afsluiter een krachtige espresso Puro (iets minder geslaagde schuimlaag) met een drietal friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd. De bescheiden en wat ingetogen JeanPaul Schiffer (maître sommelier) in de hoofdrol, ondersteund door de twee enthousiaste chefs.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, zesgangen verrassingsmenu €39,50, aperitief €5,50, wijnarrangement €27,50 en koffie garnituur €2,20

Het keuken team lijkt na twee weken al helemaal ingewerkt en op elkaar te zijn afgestemd. Hele mooie gerechten met veel smaakbeleving en goede texturen, alsof ze al jaren samenwerken. Chef Dirk straalt plezier uit en is helemaal op zijn plaats, hij kan zich nu volledig focussen op het verwennen van gasten met culinaire hoogstandjes. Chef Robbin kan zijn creativiteit kwijt en zijn bereidings-technieken nog verder perfectioneren met zo'n ervaren chef naast hem, wat een symbiose.

We hebben een heerlijke middag beleefd en raden het restaurant aan voor de fijnproever, culi-lover en levensgenieters. Handig te weten is dat het restaurant makkelijk per trein bereikbaar is, mocht je samen van het wijnarrangement willen genieten. Kortom, de topper van Oisterwijk! We voegen het restaurant graag toe aan onze favorieten, bedankt!

22. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door cecile posthuma voor Den Burtman leuk

Weer een fijne avond met lekker eten en drinken!!!!!!

23. Dirk's profielfoto
    Dirk heeft een bericht geschreven voor adriaan
  24. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor Restaurant de Compagnon leuk

Bert Busbach kennen we van de twitter, wordt ook wel de truffel koning van Nederland genoemd. Toen er een aanbieding via Groupon langs kwam wilde we wel eens kennis maken. Voor €65,- een zevengangenmenu voor twee is erg aantrekkelijk en een upgrade naar een vip (diner/lunch) koste €100,- extra. Leuk voor in onze vakantie.

We hadden de week ervoor al even gekeken waar het precies lag. Ik kan een goede voorbereiding adviseren want in de hoofdstraat kennen ze het restaurant niet. Het ligt aan het eind van de steeg en heeft mooi uitzicht over het water van het Damrak. Het restaurant is verdeeld over drie woonlagen, allerlei trappen zorgen voor bereikbaarheid wat een hele knusse sfeer oplevert. Net als de wijnkelder die geïntegreerd is in het restaurant. Tafels zijn netjes ingedekt met fijn linnen en klassiek Engels zilverwerk. De met leer beklede stoelen zitten goed.

We kozen ervoor om binnen te zitten en kregen een tafel bovenin. De ramen stonden open en het klimaat was prima. We startten met een glas champagne van het huis Michel Marcoult, verfijnd met een zachte mousse. Ernaast een blini met kaviaar met quenelle crème fraise om op smaak te brengen. Lekker decadent. Gevolgd door een horentje van brikdeeg gevuld met crème van doperwt en blokje frisse verveine. Een shot gazpacho, en een merengue van verveine.

Broodgarnituur kwam op tafel met krokant afgebakken zuurdesembroodjes, verse olijven en natuurlijk de truffelboter van de compagnon, lekker.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht, een Sauvignon 2014 uit de Cheverny van het huis Léry, niet te droog met tonen van tropisch fruit, erg lekker. Op het bord een mooie presentatie. Twee quenelles tartaar van langoustine waarvan een op een kaviaar van aubergine, ernaast gemarineerde slakjes, plakjes Chioggia biet, takjes met anijs smaak en toefjes kruiden mayonaise. De tartaar was heerlijk aangezuurd en had een kleine bite, geweldig lekker. De slakjes waren verrassend zacht van structuur. De takjes zorgde voor heerlijke accenten. De wijn was tegen deze volle smeuïge smaken net opgewassen en was voornamelijk met zijn heerlijke aroma een keurige begeleider. De favoriete ronde van partner.

Over op een bekende Spaanse chardonnay van het huis Torres, de Gran VinaSol in een volle stijl. Op het bord een stuk gebakken dikke schol (met graat) ernaast een stuk kreeftenstaart, schijfjes van de inktvis (tentakel), part van artishock hart en een gelei van paprika, afgewerkt met een bisque van kreeft en een crème van artishock. De schol was lekker sappig, de kreeft was stevig. Een mooie smakencombinatie, met een hoofdrol voor de bisque, waarnaast de wijn een keurige begeleider was.

Door naar de elegantste begeleider van de middag, een Muscadet Sèvre et Maine Sur Lie 2013 van het huis Louis Metaireau, delicaat aroma met een toets van meloen, mineralig in de mond en een soepele afdronk. Uit de keuken een compacte presentatie in een schaaltje. Oesters op een bedje van lauw warme katenspek met pijnboompitjes, erop een frisse salade van rettich, verse zeesla en afgewerkt met een schuim van zeesla. Een verrassende smakencombinatie, helemaal geslaagd. Nog beter omdat de elegante wijn helemaal opbloeide en een stuk complexer werd vanwege de mooie mineraliteit. Mijn favoriete ronde van de middag.

“1 Schluck, 1000 Ideen” klinkt veelbelovend. Een biologisch gemaakte Oostenrijkse Zweigelt van het huis Mehofer, elegant, sappig en vol met fruit. Ernaast in en donker schaaltje een klassieke combinatie, gestoofde kalfswang met krokant gebakken zwezerik. De wang was afgewerkt met “schaafsel” van krokante ui, verder een stukje romanesco op een mousseline van knolselderij, cakeje en afgewerkt met een schuim van jeneverbessen. De wang was mooi hoog op smaak en de zwezerik was lekker zacht met een keurige krokante korst. De wijn vulde het gerecht aan met zijn fruitigheid.

Hola, we schakelden door naar een sherry, de East India solera van het huis Lustau, verrassend. Een olorosso geblend met de px, rond, rijk en complex. Ernaast een specialiteit van de chef gepresenteerd in een glazen dubbelwandige kom. Luchtig aardappelschuim met geraspte truffel, aardappel krokant en aan tafel afgewerkt met een thee van paddenstoelen. Klinkt simpel maar het was erg smaakvol met vooral aardse tonen en goede textuur. De sherry vulde het gerecht aan en ging er zelfs ietsje overheen met zijn complexe smakenpalet.

Terug naar licht wit met een Weisser Burgunder 2014 van Geil die na de sherry wat weg valt. Het hoofdgerecht bestond uit een keurig gegaard stuk harder filet met wortel, snijboon en een poeder van panko en lavas, aan tafel afgewerkt met een romige truffelsaus en vers geschaafde truffel. Lekker en puur met goede smaken, de wijn werd tijdens het eten weer een keurige begeleider maar bleef wat aan de lichte kant.

In plaats van kaas bestond de zesde gang, wegens hoogstwaarschijnlijk tijdgebrek, uit een pre dessert. Een quenelle ijs van eikenhout met een toefje crème fraise gepresenteerd op een eiken balkje. Een originele smaak waarin je het hout goed proefde. Ondertussen kwam Keesie de kat ons nog even begroeten, leuk.

De dessertwijn was een Kerner spätlese 2014 van het huis Geil die verrassend fruitig was. Op een blauw bord gemarineerde aardbeien, slierten dun gesneden gemarineerde komkommer, toefjes lemon crème, quenelle ijs van rabarber en boterkrokant. Een hele lekkere afsluiter.

De puntjes op de i met een krachtige espresso van Lavazza, voor partner een cappuccino met palmboompje en ernaast een houten rek vol lekkernijen.

Bediening was goed verzorgd, het liep allemaal soepel door in een ontspannen en ongedwongen sfeer.

Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, all-in zeven gangen vip arrangement €82,50 per persoon.

Het is er erg goed toeven bij de Compagnon. Een hele knusse, romantische en relaxte sfeer met gerechten gebaseerd op de klassieke keuken met luxe ingrediënten. De grote afwezige deze middag was de chef Bert, jammer want ik had graag even kennis gemaakt. Chef Frank Schipper heeft bewezen een hele goede plaatsvervanger te zijn. De Amsterdammers weten de locatie haarfijn te vinden, deze lunch was bijna geheel uitverkocht. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van de klassieke keuken en levensgenieters.

25. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door rudi reppert voor Cafetaria De Kombuis leuk

Ja vroeger.. ooit een geweldig goede frituur dus.. Nu qua sfeer, service en kwaliteit van de producten toch echt wel minder..

Edoch het niet echt gezellige, maar soms heerlijk zonovergoten, grote terras geeft nog steeds een waarlijk grandioos uitzicht over de pittoreske Zuiderhaven alhier. Wat een prachtige locatie, schitterend.. Maar ja, daar kun je natuurlijk ook gewoon nabij op een bankje of staand zonder snack van genieten..

Tsja..

6,1
  26. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Bert Homan voor Tastoe leuk
    Nederlands Holten

Nu voor de derde keer gegeten en weer een geweldige ervaring.

Bijzonder vriendelijk en behulpzaam personeel. Heel flexibel. Spelen op wensen klant goed in.

Keuken perfect. Moeilijke gerechten top klaargemaakt. Heerlijke combinaties en keurige prijs.

Echt een aanrader voor iedereen die in Holten en omgeving is.

Niet bij Tastoe geweest is echt iets gemist.

27. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door adriaan voor De Heer Kocken leuk

Zeven jaar geleden getipt door Alwin Houwing (toen nog net geen ster). Met name vanwege het gebrek aan lunchmogelijkheden nu pas ingeroosterd. Inmiddels is het voor ons het dichtst bijzijnde ster restaurant dat binnen onze fietsradius valt.

We waren ietsje te vroeg en het gehele team zat nog op het terras te eten, dit was gelukkig geen probleem. We kregen een tafel binnen bij de tuindeuren naar het terras in het redelijk strakke, klassiek ingerichte restaurant. De tafels zijn keurig ingedekt met damast en couverts van het type Haags lofje, de armstoelen zitten prima.

De huiswijn wijn was een Spaanse Verdejo van het huis Cal Y Canto die goed beviel. Ernaast een schaaltje met allerlei krokantjes, onderin een dip van tonijn met basilicum, verslavend lekker. Ondertussen werden de kaarten overhandigd. De wijnkaart is redelijk compact met zo' n honderd wijnen maar toch heel compleet. We kozen het prettig geprijsde vijf gangen verrassingsmenu met voor mij bijpassende wijnen.

De eerst amuse was een gemarineerd stukje meloen gerold in dukkah, een verrassend lekkere combinatie.

Het brood garnituur bestond een breekbrood met witte en bruine puntjes waarvan het witte voorzien was van krokantjes, jammie. Ernaast een dip van olijfolie crème met een structuurtje van zwarte peper, origineel.

De tweede amuse was een cakeje van mosterd met erop een toefje crème van oude kaas, hierin een krokantje van mosterd. Lekker, met een aangenaam frisse toets en mooi op smaak met mosterd in de hoofdrol.

De eerste begeleider werd uitvoering toegelicht door de enthousiaste Marc Kroon, leuk. Uit de Moezel een Riesling Helden 2013 van het huis Pauly, strak gemaakt, hoog in zijn zuren met mooie mineraliteit, heerlijk. Op het bord een mooie compositie. Een ring van avocado crème met hierin een frisse, beetje hartige bouillon van komkommer en meloen, met mint op smaak gebracht. Eromheen aangezuurde structuren van komkommer, toefjes frisse crème van geitenyoghurt en pareltjes van mierikswortel (subtiel). Verder nog rood kleurige accenten van stukken kreeft. Een verrassend gerecht, delicaat met mooie frisse tonen en complexiteit, waarnaast de wijn naadloos aansloot.

De tweede begeleider werd toegelicht door Kirsty de Heer, de vrouwelijke sommeliere. Een Jurançon SEC “Chant des vignes” 2014 van het huis Cauhape gemaakt van Gros Manseng en de voor mij onbekendere Camaralet. Complex aroma met tonen van grapefruit, ook in de mond tonen van grapfruit en een aangenaam bittertje in de afdronk. Uit de keuken Salade Niçoise D.H.K. Op het bord een hele mooie presentatie die niet aan salade doet denken. Twee blokjes geschroeide tonijn afgewerkt met verse bieslook, centraal een betoverende sorbet van karnemelk en ansjovis op een crumble van zwarte olijven, schijfjes olijf en toefjes mayonaise van gefermenteerde olijf, gekookt kwartelei, kogels dopewtenflan en druppels dikke saus van snijbonen. O,o wat een complexiteit, om eindeloos mee te combineren, helemaal mijn ding. De wijn kon het allemaal net aan, ondanks zijn krachtige smaak, hij was een keurige ondersteuner van het gerecht, toppie.

Wederom Marc die de presentatie verzorgde, die nu twee wijnen had geselecteerd. Een Bulgaarse Contemplations Chardonnay 2013 van het huis Katarzyna, vol met een stevige afdronk. Ernaast mijn persoonlijke voorkeur, een hout gelagerde Viognier van Oliver Zeter die duidelijk verfijnder en frisser was met tonen van rijp geel fruit en een subtiele vanille toets. Een klein rustpuntje in het menu met een mooi stuk langzaam gegaarde vlaswijting met bloemkool structuren, geschroeide zilveruitjes en een crumble met macadamia, aan tafel afgewerkt met een frisse jus. Prima cuisson, mooie smaken en aangename structuren. Ditmaal, ietsje meer een hoofdrol voor de heerlijke Viognier, genieten.

We schakelden over op rood met een Rioja crianza 2010, de La Buena Vid de Más Que Vinos, diep kersenrood, erg vitaal met mooie zuren en een fluwelige afdronk. Op het bord een platte cilinder stoof van kalfsnek, erop stukken gelakte zwezerik, ernaast linzen, venkel, courgette en stukken krokant. Aan tafel afgewerkt met een geconcentreerde eigen saus verrijkt met merg, speciaal. Het stoofvlees was mooi hoog op smaak, de zwezerik was keurig gegaard en gelakt met zout citroen, hierdoor een aangenaam fris toets. Ook eronder troffen we een frisse crème aan van zout citroen met veel power, dit verzorgde een prima koppeling naar de heerlijke wijn.

Nu geen dessertwijn maar een cocktail. Gemaakt van prosecco en tonic aangevuld met een brunoise van groene appel en een takje mint. Het dessert werd gepresenteerd op een zwart bord, quenelle ijs met vlier, met eromheen verschillende structuren van groene appel en tonic van sappig tot krokant. Dezelfde smaken als de cocktail, licht, sprankelend en verfrissend een keurige afsluiter.

Er kwam toch nog een kogeltje olijvenijs aan tafel overgoten met olijfolie, erg lekker.

Bediening was uitstekend verzorgd door een enthousiast driekoppig team dat plezier uitstraalde. Het liep allemaal gesmeerd in een ongedwongen joviale . Voor partner werd er nog even, bij de plaatselijke super, Rivella ingekocht, top service.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijfgangen verrassingsmenu €55,-, huiswijn €4,24 en wijnarrangement €40,-

Toch wel een beetje spijt dat we niet eerder zijn gegaan, en geluisterd naar een achteraf zeer betrouwbare tip. Dit is een keuken die duidelijk in mijn straatje past. De stijl is een goede combinatie van modern en klassiek,met originele en regelmatig verrassende smaken, gecombineerd met mooie texturen en prima cuissons. Ernaast hele mooie wijnen, uitstekend geselecteerd en gepresenteerd door een enthousiaste sommelier. Kortom een echte aanrader voor hen die het hierboven staande aanspreekt. Tot de volgende keer, bedankt!

28. Dirk's profielfoto
    Dirk vindt de recensie door Eduard voor Wereldrestaurant Breed leuk

Afgelopen maandag zijn we naar dit restaurant geweest ter gelegenheid van de verjaardag van mijn vrouw. We werden vriendelijk ontvangen en rondgeleid door het restaurant, zodat we wisten wat de bedoeling was. De kwaliteit van het eten vonden we zeer goed en het was ook erg lekker. De porties die je kreeg waren royaal te noemen en er was voor ieder wat wils.

Wat we wel een nadeel vonden was dat het restaurant erg krap was. De eilanden waar eten gehaald kunnen worden staan erg dicht op elkaar, waardoor bij veel drukte veel stromen mensen tegen elkaar in gingen. Het was aan één zijde zelfs zo dat je op een "weghelft" twee stromen mensen had. Een stroom stond in de rij naar links toe om van het warm buffet wat te halen, en de andere stroom ging naar rechts om pizza te laten bakken. Dit zorgde voor ongemakkelijke situaties, zeker ook omdat in je rug een rij bezig was naar de teppanyaki plaat te bewegen.

Al met al is er over de indeling van het restaurant, in onze ogen, niet heel goed nagedacht. Wat erg jammer is, omdat de rest van onze indruk zo goed is. We kunnen zelf niet heel erg tegen het hele hutje-mutje gevoel en zullen om die reden niet snel nog een keer komen.

6,1
  29. Dirk's profielfoto
    Dirk heeft Pechka toegevoegd als favoriet restaurant

Pechka eetgelegenheid gesloten

€ -