• Lid sinds 18 december 2016

Het Wapen van Sluis

Sluis

D'hondt Patrick heeft nog geen foto toegevoegd

1. D'hondt Patrick's profielfoto
    D'hondt Patrick heeft een recensie geschreven voor Het Wapen van Sluis

Een mooie lege doos: op een vroege zaterdagavond liet ik me verleiden door het gezellig ogende restaurant met sfeer en tafellinnen in Sluis. Oorspronkelijk hadden we eerst een ander restaurant op het oog, waar we eerder slechts een koffie hadden gedronken, maar de kaart ons bekoorde. Wat hebben we ons dit beklaagd.
    Een mooi knus tafeltje aan het raam gevonden voor ons drietjes. Het aperitief kwam vlot, het hapje (uitgebakken, taaie scampi met bedenkelijk currysausje) kwam te laat. Bij de menukaart liep het reeds fout, elk had een andere kaart waar menu's enz. uit ontbreken. Ondertussen konden we bij het tafeltje voor ons horen dat deze gasten niet tevreden waren van een stoofpotje van wild waar tuinkers en citroen bij geserveerd is. Amper saus. Dat beloofde.
    Onze bestelling: 2 dagsoepen, 1 kreeftensoep, 2 gebakken paling, 1 paling in 't groen. 1 cola zero, 1 blonde leffe en 1 bru bruisend. De dranken kwamen er aan: 1 gewone cola, 1 chaudefontaine...
    Het aperitief was slechts halfweg of onze soepen kwamen reeds op een drafje. Mijn bisque was dik als snert! En had reeds een vel van te laten op de pass te staan. Brood kwam nadat de soepen op waren. Excuus van de serveerster; 'ze komt net uit de oven', daarom was ze koud. De gastvrouw kwam binnen om te bemiddelen en te excuseren bij de tafel voor ons. Excuses van: de te jonge chef / enz... Daar had die klant niets aan.
    Ondertussen liep het helemaal scheef bij het tafeltje, deze keer naast ons. Daar was de Spaanse wijn plotseling Italiaans geworden, met de domste commentaar van de bediening: 'we werken de kelderrestjes op, om straks een nieuwe wijnkaart op te starten.' De serveerster en ... hebben beiden geen yota verstand van wijn: een streek werd plots: 'tepranillo' of was het 'tinto'? Etiketten lezen is één ding, ze begrijpen... Wat loop je dan te doen in de zaal??
    Onze hoofdgerechten kwamen er aan: paling gekookt in vet (moest gebakken zijn) zodat ze nog amper 1.5 cm lang was, opgediend met gebakken zeekraal en citroenschijf?! Paling in het groen, platgekookt. Wel grote kom platte koude frietjes. Opgediend op koude, niet gemastikeerde borden, wat trouwens ook gelde voor het bestek. Toen de gastvrouw op vraag hoorde dat de paling veel te vet was, enz (ik kon het vet er zo uitduwen) was die blijkbaar helemaal niet verwonderd en wilde me sussen met een drankje. Waarop ik haar zei dat het daarover niet gaat; drinken gaat deze keuken niet redden.
    De desserts aangekondigd als chocoladeroomijs met een chocolade ganache bleek ingetrokken te zijn en viel mee. Een vanilleijs kwam dan plots zonder onder bordje om hopeloos te wachten op bestek.
    Na voor de derde maal de rekening gevraagd te hebben, ging ik dan zelf naar de bar, waar nog een tafel zijn ongenoegen uitsprak over die avond, zij hadden helemaal geen hapje gehad bij hun aperitief, de tafels naast hen wel?? De rekening betaald; volle pot. Met bittere nasmaak verlieten we de zaak, blijkbaar waren de dames te druk bezig om ook maar iets van afscheid te nemen.
    Wapen je tegen Het Wapen van Sluis in de toekomst, of blijf er veiligheidshalve gewoon weg! Gouden raad; mooie vernieuwde zaak, beter eerst de keukenbrigade en zaal vernieuwen of opleiden. 4 tafels van de 7 die klachten hebben is net iets teveel, neem jullie verantwoordelijkheid. Zelf heb ik er 30 jaar horeca-ervaring opzitten.
    D'hondt Patrick prom. 80 Koksijde.