• Lid sinds 12 september 2010
  • Leeftijd: 35

Ik heb psychologie gestudeerd en werk momenteel ook als docent psychologie & mentor bij Tilburg University. Daarnaast ben ik fractievoorzitter bij de Partij voor de Dieren in waterschap Brabantse Delta. Ik organiseer jaarlijks de Avond voor Konijnen voor Stichting KonijnenBelangen, en heb het boek 'Konijnen adopteren en verzorgen' geschreven. Zelf heb ik ook 6 ontzettend vermakelijke konijnen thuis, allemaal uit een opvang . Mijn overige hobby's/interesses zijn: schrijven, koken en vogels spotten.

Inmiddels ben ik al geruime tijd veganist. Ik ben er zeer enthousiast over, want het geeft me volop mogelijkheid om creatief te koken en anderen te inspireren. Ik hoop dat diervriendelijke en gezonde voeding ook in de Nederlandse horeca steeds populairder zal worden.

Focus Foodbar

Tilburg

Vannu

Bavel

1. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft een recensie geschreven voor Focus Foodbar

Mijn vriend en ik hebben dit jaar kerstavond doorgebracht bij Focus Foodbar. Het menu trok ons over de streep, door de sterke kerst-vibe.

Wij kozen voor een alcoholvrije avond. Ik had wat alcoholvrije biertjes (alcoholvrije wijn en likeurtjes stonden helaas niet op de kaart), en als aperitief een mocktail. Deze werd gevolgd door een amuse waarvan ik de ingrediënten inmiddels niet meer scherp heb, dus ik houd het erop dat het ons goed smaakte.

De eerste gang was caprese van coeur de boeuf, met daarbij huisgemaakte mozzarella van macadamia-noten. Ik vind dierlijke mozzarella en de meeste vervangers erg onappetijtelijk, maar door de wat notige smaak en structuur vond ik deze, zeker in combinatie met de smaakvolle tomaat, geurige basilicum, pijnboompitjes en dressing heel goed passen.

Voor de tweede gang waren er twee keuzes, wij gingen voor de knolselderijsoep met gebakken paddestoelenmelange en miso-truffelpesto. Ik vond dit een waar smakenfestijn, echt heerlijk. Het was wel een groot bord, waardoor ik na deze gang al bijna vol zat... De gastvrouw vertelde ons dat dit snel weg zou zakken omdat het immers van groenten is gemaakt, maar dat klopte toch niet helemaal. ;-)

Als derde gang ging ik voor de rucola-bietensalade met carpaccio van appel, rozijnen, walnoten en yuzu-limoendressing. Dat was heel prima, lekker fris en aards van smaak. Mijn vriend was voor de frisse wintersalade gegaan, wat hem ook goed smaakte maar wel ook weer een erg vol bord was.

Het hoofdgerecht was voor mij ook echt het hoogtepunt, door de heerlijke roast van kikkererwten en amandel (dat klonk wat droog, maar zo smaakte het zeker niet) met cranberry-compôte, een yummy zoete aardappel-pompoenpuree met rode wijn-jus die daar heerlijk bij smaakte, en gepofte cherrytomaat en geroosterde spruitjes. Super! Mijn vriend had het andere gerecht gekozen, wat naar mijn smaak wel zeer veel grote stukken groente bevatte, maar waar ik verder weinig over kan zeggen.

Het nagerecht was spannend: gingerbread cake met masala chai-botercrème, gochugaru-sinaasappel sorbet - dat zou geniaal kunnen zijn óf helemaal de plank misslaan. Het was geniaal! De cake en de crème waren hemels, het sorbetijs zorgde voor het frisje dat niet mocht ontbreken. De pittige nasmaak van het ijs was even wennen maar paste eigenlijk wel bij de kruidige cake.

Mijn vriend had ook nog een mylkshake besteld, daarvan wist ik al hoe heerlijk die zijn!

Tenslotte: de bediening was zeer vriendelijk en het restaurant was sfeervol (ook door de kerstmuziek die een passend volume had). Ik moest soms wel erg lang wachten op drankjes, en toen aan een andere tafel mensen zeer uitgebreid en lang een videocall hadden was dat erg verstorend (niet heel feestelijk..) en werd daar niet subtiel iets van gezegd terwijl het personeel dit wel zag. Dat had nog wat beter gemogen.

Over het algemeen hebben wij erg genoten, en zou ik zeker overwegen hier nog eens de kerst door te brengen!

2. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft een recensie geschreven voor Vannu
    Vegetarisch Bavel

Cynthia

Ik wist niet wat ik hoorde toen Restaurant Vannu haar komst aankondigde. Toen ik er gisteren, minder dan een week na de opening, aanschoof, had ik dat gevoel nog eens: intussen had men namelijk besloten dat het restaurant helemaal veganistisch zou worden! Nog voordat ik iets geproefd had, hadden ze punten gescoord.

Eten bij Vannu is eten op niveau. Je kunt drie tot zes gangen bestellen, je hebt drie mogelijkheden voor het drankenarrangement (van alcoholisch naar laag-alcoholisch en non-alcoholisch), en daaromheen word je nog verwend met amuses en friandises (TE ZIEN OP FOTO 4), en je kunt een aperitiefje bestellen. Werkelijk alles dat er geserveerd werd vond ik origineel en verrassend. Ik ging 'vroeger' regelmatig op dit niveau uit eten en ik vind het geweldig dat dit tegenwoordig ook veganistisch kan (zoals bij de restaurants van Studio Konijnenvoer ook het geval is).

Mijn hoogtepunt van het menu was de gestoofde knolselderij (die wel iets weg had van een stukje varkensvlees) met eikenhaas (een mij nog onbekende maar heerlijk smakende paddenstoel) en andijviestamppot in de vorm van een knoedel! Heel bijzonder en lekker. - TE ZIEN OP FOTO 2

Een paar andere bijzondere ingrediënten die ik even wil noemen:
    - Crème van lieve vrouwe bedstro (dat klinkt niet zo lekker, maar dat was het dus wel! mijn vriend kreeg het als topping van de kersendrank die hem geschonken werd als non-alcoholisch drankje bij het dessert);
    - Gebakken en gelakte rettich (deze had wel iets weg van een stukje vis) - TE ZIEN OP FOTO 1;
    - Een paddenstoelencrème die met wat grof zeezout GODDELIJk smaakte op het brood van Nederlands graan;
    - 'Spek en bonen' waarbij de spek gemaakt was van gerookte shiitake;
    - Zelfgemaakte vegan brie gemaakt van knolselderij en cashew - TE ZIEN OP FOTO 3.

Ik heb genoten van de gerechten, zowel wat betreft smaak als wat betreft uiterlijk. Ik had het laag-alcoholische drankarrangement erbij, waardoor er een wijntje, een non-alcoholisch bruin biertje (het eerste van Nederland!) en een perzik met camillethee drankje voorbij kwamen. Ook hier weer een bijzondere ervaring.

Al het personeel was bijzonder vriendelijk. Duidelijk ook heel enthousiast en trots over hun mooie restaurant. En dat is terecht. De sfeer was er goed, het zag er binnen én buiten prachtig uit, en voor het eten geldt: het kost wat, maar voor een avond uiteten op dit niveau heb ik dat over.

3. Cynthia's profielfoto
  4. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft een recensie geschreven voor Trattoria 89 | Konijnenvoer

Cynthia

Tijdens een weekendje Wolfheeze deed ik Trattoria 89 aan, voor het eerst. In het 'oude' Konijnenvoer restaurant was ik al eens eerder, en dat maakte toen grote indruk.

Ik koos voor het vijfgangenmenu, omdat dat voordeliger was dan één gang weglaten ;-) Eerst nam ik een cocktail: de Nutty Professor, met Frangelico (likeur op basis van hazelnoten die ik zelf heel lekker vind), er zaten wat zurige elementen in en een veganistisch schuimlaagje. Vaak is het eiwit de reden dat ik als veganist cocktails niet kan drinken, hier was het prima 'geveganised'!
    De eerste gang wist me meteen al te imponeren. En dat kwam doordat er lende (dungesneden 'vlees') was gemaakt van seitan, wat uit tarwegluten bestaat. De structuur en de smaak daarvan vond ik erg overtuigend, en de combinatie ervan met de zurige andere elementen van het gerecht, waaronder het verrassend goed eetbare kappertjesblad, en met de pijnboompitjes, was erg verheugend! Ik werd blij van ieder hapje.

Dan de tweede gang, daar was ik wat minder enthousiast over. Het was aspergesoep. De asperges waren uitgebreid in miso gemarineerd, maar ik moet zeggen dat ik de smaak daarvan niet heel bijzonder vond. Ik ervoer het als een wat luxere versie van de aspergesoep die ik gewend ben. Een leuk element was de kruiden en olie die in de soep zaten, en ik was wel enthousiast over de daslookboter met daarbij heerlijk brood dat de perfecte verhouding had tussen knapperig en zacht.

De derde gang was de knapperig gebakken gnocchi, en ik vond het een feest van smaken en structuren die in dat gerecht bij elkaar kwamen. Romige tomatencrème, vegan crème fraiche, olijfjes, heerlijk bereide aubergine, geurig basilicumblad en gefituurde vegan kaas! Dat laatste vond ik verrassend lekker, ook door het grote contrast van de grove, knapperige korst met de andere structuren in het gerecht die glad en zacht waren.

Dan de vierde gang, het hoofdgerecht. Daarbij had ik gevraagd om de bijpassende wijn. Ik was er blij mee dat ik dat gedaan had, want ik kreeg een stevige, kruidige rode wijn waarvan ik dacht 'ZO!', ik vond het wat moeilijk te geloven dat deze nodig was om tegen het hoofdgerecht op te kunnen boksen (dat vertelde de ober mij)... totdat ik het hoofdgerecht proefde. Want de smaken daarin waren inderdaad sterk. Hoe zeg je dat? Subtiel genoeg (ook door de smaak van pasta die vrij mild is), maar sterk. Het waren vrij grote stukken pasta, perfect al dente bereid, in een soort van bouillionnetje/sausje die een Italiaanse worstsmaak moest nabootsen. Ik ken de originele smaak niet, maar ik vond het erg lekker, ook in combinatie met de citroen die erbij zat. Er zat een hint van pittigheid in het gerecht, en ook daar sloot de wijn goed bij aan. Wat ik erg bijzonder vond aan het gerecht was dat er koningsoesterzwam was gebruikt om iets vlezigs na te bootsen. Die was langere tijd gemarineerd in bietensap, waardoor het een roze kleur kreeg. Daarna werd het gegrild en gesneden. Ik vind (konings)oesterzwam een goede vervanger voor vlees, door de structuur.

Het nagerecht was een madeleine (cakeje). De madeleine wordt in schrijfcursussen gebruikt om te illustreren hoe je herinneringen op kunt roepen door een bepaalde smaak (of andere zintuiglijke ervaring) weer te ervaren, omdat Proust dat ooit deed. Op de madeleine (hoogtepunt van dit gerecht!) was een crunchy laagje van, geloof ik, hazelnoot gemaakt. Hij lag op een vegan hangop die ik erg lekker vond, met twee stukjes rabarber erbij. Er lag een bolletje vegan yoghurtijs bij op een bedje van crunch die zelf niet zoveel smaak had maar wel een contrasterende structuur. Het geheel beviel wederom goed.

De bediening was erg vriendelijk. Het restaurant is op verdieping -1, maar waar ik zat kwam nog behoorlijk wat zonlicht binnen en dat was heerlijk. De sfeer was goed, dat zag ik overal om me heen. Ik zat er zelf alleen, en las af en toe in mijn boek, maar dat voelde hier helemaal niet 'vreemd'. De inrichting was niet mijn stijl - het is tegenwoordig hip om bewust slordigheden in het uiterlijk te hebben maar dat vind ik niet aansluiten bij de kwaliteit van dit eten.

Ik zou dit het beste vegan restaurant van Nederland durven noemen, alleen moet ik De Chique Zaak (het andere concept van Studio Konijnenvoer) nog uitproberen. ;-)

5. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Librije's Zusje toegevoegd als favoriet restaurant

Librije's Zusje eetgelegenheid gesloten

€€€ -
    • Regionaal
    Spinhuisplein 1 Zwolle
  6. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Culinair Nederland: Cultureel erfgoed!
  7. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Onze culinaire toekomst
  8. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Minnaar
  9. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Brood en truffels
  10. Cynthia's profielfoto
  11. Cynthia's profielfoto
  12. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Weg van wijn
  13. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op een recensie van Taj Mahal

Wat een vreemde recensie. Ik was er 5 dagen na jou, en ik kreeg wel papadums met sausje vooraf, de bediening was juist ontzettend vriendelijk en behulpzaam, en het is een vrij klein, gezellig restaurantje - verre van een 'vreetschuur'. Ik reageer niet snel op recensies maar ik denk dat deze zeer overdreven dramatisch is.

14. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft De Kop van 't Land toegevoegd als favoriet restaurant
    Zeedijk 32 Dordrecht
  15. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Arq toegevoegd als favoriet restaurant

Arq eetgelegenheid gesloten

Ds. Jan Scharpstraat 298 Rotterdam
  16. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Biogondisch toegevoegd als favoriet restaurant
    • Eetcafé
    Cynthia heeft De Oude Plek toegevoegd als favoriet restaurant
    • Chinees-Indisch
    Pliniusstraat 18 Rotterdam
  20. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Spirit toegevoegd als favoriet restaurant
    • Afhaal en bezorg
    Mariniersweg 9 Rotterdam
  21. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Culinaire agenda van augustus
  22. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft gereageerd op het artikel: Culinaire kunst voor de normale mens
  23. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Biblio toegevoegd als favoriet restaurant
    • Internationaal
    Van Vollenhovenstraat 15c unit 26&27 Rotterdam
  24. Cynthia's profielfoto
    Cynthia schreef:

Haha ik sta al 2 jaar op nr 2 ;) maar beetje kinderachtig om er een wedstrijdje van te maken toch, ik schrijf gewoon recensies omdat ik daaraan verslaafd ben haha

25. Cynthia's profielfoto

• Afhaal en bezorg
    • Broodjes
    St.Janstraat 24 Breda
  29. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Sultan toegevoegd als favoriet restaurant

Sultan eetgelegenheid gesloten

€ -
    • Turks
    • Midden-Oosters
    Haven 10 Breda
  30. Cynthia's profielfoto
    Cynthia heeft Symbiose toegevoegd als favoriet restaurant
    Galileistraat 160 Den Haag

Meer updates