• Lid sinds 29 november 2008
  • Leeftijd: 39

Ik ben samen met Gerard en Jeroen eigenaar van eet.nu. Tevens ben ik de lead-developer van de eet.nu website.

Heb je vragen of ideeën die eet.nu kunnen verbeteren, schroom dan niet om contact met mij op te nemen!

1. Bestelrestaurants

Guava

Sittard

Windraak31

Windraak

Ambrozijn

Valkenburg

1. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft een recensie geschreven voor Guava
    Lunchroom Sittard

Vandaag hier geluncht met mijn 9 collega's. Het restaurant straalt gezelligheid uit met allerlei leuke dingen om naar te kijken en leuke kleuren.

Helaas is het restaurant niet echt gemaakt voor een grote groep. Het past net, maar bestellen ging een beetje mis en alle gerechten kwamen niet tegelijk. De bediening is wel heel vriendelijk en alles is uiteindelijk ook gewoon goed gekomen.

Het eten was lekker en goed vullend. Zeker een aanrader als je met een wat kleinere groep een plek zoekt voor een lunch!

2. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: AI in recensies

Deze recensies zijn nog niet gecontroleerd door onze redactie, maar ik verwacht niet dat ze goedgekeurd worden. Dat heeft trouwens niet met de teksten te maken, maar meer met de metadata die we hebben. Ik ben ook een beetje huiverig voor het gebruiken van online tests om AI teksten te detecteren, omdat ik ook vaak genoeg origineel werk er door heb zien gaan, wat vervolgens als AI-gegenereerd werd gedetecteerd.

Wat betreft AI voor het schrijven van teksten; dit wordt inderdaad iets interessants waar we de komende tijd mee te maken gaan krijgen, niet alleen op het gebied van recensies. Ik weet nog niet precies wat mijn mening erover is.

Ik gebruik zelf best wel vaak ChatGPT tegenwoordig, bijvoorbeeld om droge technische documentatie te laten lezen die ik vervolgens vragen kan stellen tijdens het werk, of voor het schrijven van one-off scripts om iets heel specifieks te doen waarbij automatiseren net een beetje meer tijd scheelt dan het handmatig doen. Maar buiten het programmeerwerk gebruik ik het in mijn vrije tijd ook voor het voorbereiden van D&D content. Ik ben me heel erg bewust van het spectrum waarin je LLMs kan gebruiken voor het schrijven van teksten, en ik ben niet persé tegen het gebruik ervan als gereedschap voor het schrijven van recensies.

Wat uiteraard wel een probleem is, is wanneer het gebruikt gaat worden om oneindige recensies te schrijven voor een restaurant, maar dat probleem zijn we al sinds de start van Eet.nu mee bezig, en daarbij is de metadata dus ook belangrijker dan de geschreven tekst.

3. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft een recensie geschreven voor Windraak31

Hier afgelopen zondag wezen eten met het EVEN GENIETEN arrangement. Je begint dan wat vroeger met eten (16:30), en hebt een beperkte tijd (2 uur), maar in ruil daarvoor krijg je ongeveer 9 euro korting per persoon. Wij zijn sowieso vroege eters, dus voor ons geen probleem.

We werden vriendelijk ontvangen en naar een (klein) tafeltje geleid, waarna ons het concept werd uitgelegd. Om te beginnen kies je 3 gerechten van de kaart, en wanneer die op zijn mag je telkens 1 nieuw gerecht uitkiezen. Je mag bij elk gerecht ook een bijgerecht kiezen (frietjes, aardappelkroketjes, of een frisse salade).

Wij hadden redelijk snel onze 3 gerechtjes gekozen, kregen nog een plankje met brood en olijfjes, en toen moesten we wachten. Het derde gerechtje werd bijna precies een uur na aankomst in het restaurant geserveerd, en toen had ik wel even het gevoel dat door het tempo tussen de gerechtjes laag te houden ze de prijs ook laag konden houden. Gelukkig was het daarna tussen elke ronde maar 5-10 minuten wachten op je bestelling en ging dat gevoel ook weg.

De menukaart is lekker gevarieerd en bevat ook veel opties voor vegetarische en veganistische eters. Ik vond het allemaal lekker, maar mijn vrouw had 2 keer de sushi besteld en de tweede keer vond ze de rijst van de sushi meer op pap lijken en had ze spijt van die bestelling. De toetjes worden op een leuke manier gepresenteerd op een plank waar je ze zelf af mag pakken. Als je daarna nog wilt bijbestellen is dat ook geen enkel probleem.

De bediening is vriendelijk en makkelijk aanspreekbaar. Ik vond ons kleine tafeltje wat minder fijn, er was in principe niet genoeg plaats om alles neer te zetten én je menukaart te kunnen blijven lezen. Ik zag een aantal andere tafels waar 3+ personen zaten en die hadden dat probleem niet, dus wellicht is het beter als je met meer mensen gaat eten.

Wij zaten een kwartier voor onze eindtijd al propvol, dus hebben de rekening betaald en zijn tevreden naar huis gegaan. Wat mij betreft een aanrader, zeker voor mensen in de buurt.

4. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft een recensie geschreven voor Ambrozijn

Heerlijk geluncht dankzij een cadeaubon die we van vrienden hadden gekregen.

Een fantastische ambiance in een oude kerk die op een mooie manier gemoderniseerd is zonder afbreuk te doen aan het oude gebouw.

De service was uitmuntend. Ik heb geen moment met een leeg glas gezeten, er werd na de reservering gebeld om die dieetwensen door te spreken en er is goed rekening gehouden hiermee tijdens het diner zelf.

Ook het eten was heerlijk. Diverse gerechtjes die letterlijk een smaakexplosie geven in je mond, maar ook genoeg "traditionele" smaken om mee af te wisselen.

5. Tom-Eric's profielfoto

17. Tom-Eric's profielfoto
  18. Tom-Eric's profielfoto
  19. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: Nieuwe Eet.nu features

Ja, stiekem was die post over ActivityPub een test om te zien hoe die post uitzag in onze Mastodon feed. Zo ziet jouw post op dit topic bijvoorbeeld uit:
    file

Op dit moment is het mogelijk om Eet.nu accounts en restaurants direct te volgen op Mastodon en andere ActivityPub diensten. Je kan dat gewoon doen door de URL van het profiel of restaurant in Mastodon's zoekbalk te gooien.

Het kan dat hier nog grote wijzigingen gaan gebeuren, en dat alles in de toekomst stuk gaat, dat is één van de redenen dat het nog niet echt gelanceerd is. Eén van de dingen waar ik nog graag naar wil kijken zijn de handles en eventueel de mogelijkheid om die aan te passen. Jij hebt bijvoorbeeld @arnaud-de-klerk@www.eet.nu, maar dat komt omdat je de enige Arnaud de Klerk op Eet.nu bent. We hebben heel veel mensen die alleen hun voornaam hebben gebruikt en nu dus bijv. @jantje1234@www.eet.nu als accountnaam hebben.

20. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric vindt de recensie door Rianne voor Simla leuk

Rianne

Wij hebben door Simla de catering voor onze bruiloft laten verzorgen. We hadden als hoofdgerechten de kip Tika Masala, Beef Saag Curry en Shabjee kashmiri. Als bijgerechten hadden we de vega pakura's, samosa's en 2 soorten nan. Daarnaast heeft Simla er nog daal en een Indiase salade aan toegevoegd.

Alle gerechten waren heerlijk en er was zelfs voor 5 extra personen aan eten gemaakt. We hebben van een heleboel gasten de vraag gekregen van welk restaurant we de catering hadden, en te horen gekregen dat ze hier zeker een keer willen gaan eten omdat het zo lekker was. Ook was er genoeg keuze voor veganisten en gasten met allergieën.

Het eten werd op tijd bezorgd en alle gerechten werden voor ons neergezet op de tafel die we hiervoor hadden klaargezet. We hadden bordjes geschreven met de naam van het gerecht, en deze hebben ze netjes voor ons bij de juiste gerechten gezet. De warmhoudschalen konden we de dag erna terugbrengen, het was echt super fijn geregeld.

Heel erg bedankt voor het heerlijke eten en de goede service Simla, we zijn zo blij dat jullie restaurant in Sittard zit, en we zullen zeker nog vaker van jullie heerlijke eten komen genieten.

21. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: Nieuwe Eet.nu features

We hadden zelf al bedacht dat, omdat we een online gids zijn, we het beste elke maand een nieuwe lijst kunnen maken. Het is ook leuk om dan verschuivingen in de lijst te kunnen zien zoals nu bijvoorbeeld bij de Lekker Top 100 ook het geval is.

22. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: Nieuwe Eet.nu features

Ik heb de sheet geüpdatet met je suggestie (minimaal 3 recensies in laatste 12 maanden), en om eerlijk te zijn denk ik dat het wel een leuk lijstje wordt zo. Het is niet te vergelijken met een Lekker Top 100, Bib Gourmand, Gault & Millau of Michelinsterren lijst, maar het komt denk ik wel goed overeen met wat de gemiddelde bezoeker van onze website het vaakste naar op zoek is.

23. Tom-Eric's profielfoto

Met die criteria is dit het resultaat: Arnaud's Top 100

Filters aanpassen is op zich wel een goed idee, maar we willen niet een OF-clausule introduceren. Gelukkig kan je in plaats van 2 prijsniveau's los selecteren als filter ook een filter toevoegen voor prijsniveau-2-en-hoger om hetzelfde resultaat te krijgen en moeten we het alleen qua interface aanpassen.

Een filter voor aantal recensies is een stuk makkelijker te maken, ik ga kijken of we dat volgende week voor elkaar krijgen.

Gerard heeft zojuist een een update live gezet waarmee de cafetaria top 100 van de homepage verdwenen is trouwens.

24. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: Nieuwe Eet.nu features

Hebben we vaker over nagedacht en naar gekeken, maar ik zou het zelf jammer vinden als je als website iets wat dynamisch is en elke dag kan veranderen statisch maakt door het elk jaar vast te zetten. Een dynamische lijst zou wel heel leuk zijn, maar je moet dan wel goed nadenken over de criteria van die lijst, omdat je misschien niet een snackbar erin wilt die toevallig veel recensies heeft (of misschien juist wel?).

Je kan naar de lijst van restaurants in Nederland gesorteerd op waardering kijken om een idee te krijgen van de restaurants die je tegen zou komen om na te denken over de juiste criteria.

Als je aan paar suggesties hebt voor criteria wil ik best een "proef" lijstje maken in een Google Spreadsheet om te kijken of het een leuk lijstje is voor de website. Als we daar dan iets uit krijgen wat er waardevol uitziet wil ik er best een soort van "Eet.nu Top 100" van maken en jou er credit voor geven!

25. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: Nieuwe Eet.nu features

Ik denk dat die er wel af kan inderdaad. Ik zal er morgen naar kijken!

26. Tom-Eric's profielfoto
    Huiskamerrestaurant Sittard

Ziet Moreno dit in zijn ActivityPub profiel?

27. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft een recensie geschreven voor Herfstblad

Nog een keer een test.

28. Tom-Eric's profielfoto

Dit is weer een test.

29. Tom-Eric's profielfoto

Hallo. Dit is een test.

30. Tom-Eric's profielfoto
    Tom-Eric heeft gereageerd op het topic: Nieuwe Eet.nu features

We zijn begonnen met het werken aan een ActivityPub integratie. Een open protocol dat gebruikt kan worden om "sociale netwerken" aan elkaar te koppelen.

Sinds de overname van Twitter door Elon Musk is dit in sneltreinvaart aan het groeien, met ondersteuning van bedrijven zoals Tumblr, WordPress en zelfs Meta/Instagram. De meest populaire app die hier nu gebruik van maakt is Mastodon een open-source alternatief voor Twitter dat op dit moment meer dan 12 miljoen gebruikers heeft.

Ons initiële doel is om het mogelijk maken om Eet.nu gebruikers en restaurants te kunnen volgen vanaf andere ActivityPub-powered sociale netwerken. De eerste code daarvoor is deze week live gegaan en we zijn nu bezig met het vinden van bugs en deze te fixen. Ik voorzie dat initieel dit vooral een side-project blijft, maar als het aanslaat besteed ik er graag meer tijd aan.

Meer updates