Perceel in Capelle aan den IJssel

3. Betalen pin Visa Master Card

1308196993 84
1322056019 84
1419069203 88

1. Om iets te vieren hebben we bij het Perceel gegeten. Vooraf heb ik wat gerechten voorbij zien komen en ook hier heb ik recensies gelezen waardoor mijn verwachtingen hoog waren. Mijn verwachtingen zijn overtroffen. Wat een fantastisch restaurant is het Perceel.

De sfeer is ongedwongen en prettig. De mannen in de bediening waren zeer vriendelijk attent en voelden alles goed aan. En dan het eten, wat een ervaring. De gerechten waren prachtig opgemaakt en de smaken super goed. Er werd ons verteld dat de signature dish van de chef erg lekker is en daar is niets aan gelogen, fantastisch gerecht.

Je hebt restaurants met een ster en je hebt restaurants met een ster, maar het Perceel zit wat mij betreft aan de bovenkant, top!

2. De Rieslingweek heeft op mij altijd wat extra aantrekking kracht omdat dit een van mijn lievelingdruiven is. Fijn te zien dat een van mijn favoriete restaurants meedeed die op de shortlist stond.
    Vorige keer nog flink wat oponthoud op de weg, nu helemaal zonder vertraging waardoor we royaal op tijd waren en een wandeling konden maken door het park achter het restaurant.
    Maarten Koek zag ons aankomen en de deur zwiepte open voor we er waren, leuk. We mochten een plaatsje kiezen, dit werd ons vertrouwde tafeltje aan het raam, fijn. Het schaaltje met emping gekruid met Ras el Hanout, stond al op tafel, jammie. Als aperitief de witte huiswijn, Côtes de Gascogne een blend van Gros Manseng en Sauvignon die erg goed beviel. De hapjes zagen er verzorgd uit, een heerlijk zoet broodje met frisse crèmepjes. Plat broodje met dip van doperwt, feta, pomelo en muntolie, mooi mediterrane toets. En eitjes om uit te lepelen gevuld met een eiersalade waarin bloemkool, boleet, hazelnoot en afgewerkt met geschaafde parmigiano reggiano. Een lekkere combinatie.

De chefsbite klonk aantrekkelijk, dus verleid. Oester met gefermenteerde peer yoghurt en gepofte wilde rijst. Presentatie prima, smaak was redelijk naturel, toch altijd erg lekker zo’n oester.

De eerste amuse was gerookte zalm met stukjes witte asperge, royaal gegarneerd met Hollandaise, gedroogde eidooier en verse kruidenmelange. Een heerlijk lepel gerecht.

Het asperge soepje kende we nog van vorige keer, lekker romig vanwege de kamille olie en een verrassende frisse toets door stukjes vruchtvlees van rode grapefruit.

Een broodje kwam op tafel met nieuw smeerseltje gemaakt van dille met zaden, erg lekker.

De eerste begeleider werd door Maarten Koek uitvoerig toegelicht, Winzerhof Stahl "Erstes Fass" trocken 2016. Zoals verwacht een Riesling maar een blend met Scheurebe, aangenaam fris en sappig met een vleugje banaan. Uit de keuken een prachtige presentatie. Als basis een platte cilinder tartaar van dorade, aan een zijde gegarneerd met plakjes radijs, schijfjes watermeloen, rucola en bloemen, aan de andere zijde gepofte rijst, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van watermeloen met selderij en tomaat. Hele delicate smaakjes en mede door de gepofte rijst een prima textuur. De wijn sloot keurig aan. (9,6)

Over naar rood met een Dornfelder 2014 van Karl May, mooie diepe kleur en lekker sappig in de mond. Uit de keuken een fleurige presentatie. Twee stukken langzaam gegaarde lamsnek, erop krokant gebakken wonton met salade van groen asperge en een melange slablaadjes, eromheen verschillende structuren van bospeen, aan tafel afgewerkt met lekker aangezuurde eigen jus met hierin dubbelgedopte tuinboontjes. Ernaast uitgeserveerd een bakje met mousseline van aardappel met gepofte spelt en verse bieslook. De nek was zeer zacht en hoog op smaak, garnituur was hiernaast mooi in balans en zorgde voor ruim voldoende afwisseling. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,4)

De dessertwijn was een Riesling Schloss Schwabsburg 2015 Auslese van het huis Huff met mooie zoet zuur balans. Uit de keuken een dessert met Thaise invloeden. Als basis een mousse van kokos, erop gemarineerde ananas, toef schuim van yoghurt , quenelle ijs van koriander en krokantjes van deeg, kokos en (iets later ook nog) groene curry. Smaakjes die me erg aanspreken, vooral de combinatie koriander met kokos en groene curry. De wijn was keurig in balans. (9,5)

Bediening was uitstekend verzorgd. Maarten Koek presenteerde op kundige wijze de wijnen. Sharon Tetterlo is een top gastvrouw die op hele vriendelijk en zachtaardige wijze gezelligheid aan tafel brengt. Ze is in blijde verwachting en binnenkort op zwangerschap verlof.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Samengevat was het weer een hele fijne beleving. Sterk van chef Jos Grootscholten dat hij van minder luxe producten toch heerlijke gerechten kan maken en natuurlijk zijn bord presentaties. Wat een tikkeltje tegen viel was dat de wijnen niet allemaal Riesling waren, blijkbaar zijn alle wijnen uit Duitsland in de Rieslingweek toegestaan. Niet te min een mooie selectie.

3. adriaan

19271 punten
  4. Vorige keer waren we er in de winter, ditmaal gereserveerd in de zomer. De reis duurde wat langer dan gepland maar we waren er gelukkig toch nog op tijd. Maarten koek stond ons al op te wachten, leuk. Het terras was vanwege het mindere weer niet ingedekt, we kregen een plaatsje aan het raam, prima. Het schaaltje met emping gekruid met Ras el Hanout, stond al op tafel, jammie. Als aperitief de witte huiswijn, een uit zuid west Frankrijk gemaakt van Gros Manseng en Sauvignon die erg goed beviel. De eerste drie hapjes zagen er geweldig uit, aangekleed met veel bloemetjes. Maar ook smaaktechnisch dik in orde.

De oester wilde we ook wel, ditmaal uitgevoerd met Lapsang souchong thee en dille olie. Keurig gepresenteerd, een hele grote Gillardeau oester met een zeer delicate smaak, super.

De tweede amuse was Hollandse nieuwe op een aardappel krokantje met een lekkere dip, prima.

De laatste amuse was een asperge soepje met een verrassende smaak component, de rode grapefruit die aan het soepje een hele andere beleving gaf, mooi.

De eerste begeleider werd door Maarten uitvoerig toegelicht, een Australische Pikes White Mullet 2014, een blend waarin de riesling de boventoon voert, mooi aroma en complex met heerlijke zuren in de mond. Op het bord een tartaar van dorade met erop roosjes van pata negra ham, tussen komkommer schijfjes quenelles van aardappel en groene blaadjes, ernaast toefjes crème van komkommer en een sausje van venkel. Een heerlijk licht gerecht met delicate smaakjes die prima samen smelten met de zuren van de heerlijke wijn.

Over naar een Franse Albariño 2015 van Laurent Miquel, bloemig aroma met tonen van grapefruit, fris in de mond met aangename mineraliteit en een rijke afdronk. Uit de keuken een forelfilet met erop stukjes kreeft en stukjes fetakaas afgewerkt met bloemetjes. Ernaast een quenelle spitskool met gedopte tuinboontjes, afgewerkt met daslook olie en een schuimige kreeftensaus. De forel die vorige keer in mijn beleving wat te gronderig was, was ditmaal veel subtieler. De kreeft en feta zorgde voor een goede balans en een aangename textuur. Allemaal relatief lichte smaken die keurig in balans waren met de wijn.

Over naar rood met de Pinot Noir 2015 Estate Series van Errazuriz, mooie heldere robijn rode kleur, in het aroma tonen van kers, aardbei en subtiele rooktoets, sappig in de mond met een elegante afdronk. Op het witte bord twee bereidingen van lam. Een balk van de rug, keurig doorgegaard met krokant gebakken vetrandje en een stukje uit de nek, langzaam gegaard met hele zachte textuur. Ernaast witte asperge en een crème van tamarillo (boomtomaat) met hierop krokant van brood, zaden en zilte groentjes. Aparte uitgeserveerd een bakje met mousseline van aardappel met krokante spelt en verse bieslook. De filet was mooi op smaak en het krokantje vetje gaf een extra dimensie, ook de cuisson sprak me erg aan. Net ietsje verder dan de medaillons die ik wel vaker op het bord heb. Het stukje uit de nek was behoorlijk hoog op smaak. De wijn was een prima ondersteuner en vulde het gerecht met zijn aroma, frisheid en aardse tonen aan.

De dessertwijn was weer een originele, Cerdon 2015 van Renardat-Fache, licht mousserend met in het aroma tonen van aardbei in de mond zacht met relatief weinig suikers. Op het bord een klassieke combinatie. Verse aardbei en een quenelle basilicum ijs met mousse van appel en pistachenootjes. Mooie smaken gecombineerd met aangename structuren.

Als afsluiter een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises waarin de gezouten karamel met jasje van popcorn in positieve zin opviel.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd ondanks het uitverkochte huis. Maarten Koek (door Heerlijk uitgeroepen tot Fromager van 1016) presenteerde op kundige wijze de wijnen. Sharon Tetterlo is een top gastvrouw die alle gasten op hele vriendelijk en zachtaardige wijze aandacht geeft. De leerling Marjolijn Moes was ook kundig in het presenteren van de gerechten.

Prijs-kwaliteitsverhouding is goed tot zeer goed, huiswijn koste €5,25, oester €4,50, vier gangen menu €44,50 begeleidende wijnen en het koffie garnituur €7,50.

Kortom een hele mooie beleving deze middag en terecht dat Perceel in de toplijst van Nederland staat. De signatuur van Jos Grootscholten, met het gebruik van verse kruiden en bloemen is deze middag zeer goed tot zijn recht gekomen, temeer daar het nu het seizoen van de bloemen is. We voegen Perceel dan ook graag toe aan onze favorieten lijst.

5. Als we aankomen bij Restaurant Perceel worden we feestelijk ontvangen door Maarten Koek de Beste Fromager van Nederland 2016 en gastvrouw Sharon Tettero. We worden begeleid naar onze tafel. Onwijs mooie zaak met een onwijs relaxte sfeer. Het feest kan beginnen.

Nadat we hebben gekozen, krijgen we gelijk een paar prachtige amuses voor onze neus neergezet. Gele biet met passievrucht en koffieparels, een kroepoek van koolrabi met miso en mandarijn en een mini pizza met basilicum en Parmezaanse kaas. Heerlijk en delicaat, alleen de mini pizza vind ik er persoonlijk niet bij passen. De eerste twee amuses zijn namelijk erg verfijnd. Verslavend lekker is de licht gezouten geitenboter en de avocadodip. Je kunt er niet vanaf blijven!

Dit is nog maar het begin. Er volgen namelijk nog meer verrassende gerechten van sterrenchef Jos Grootscholten. Daar komt ie...Een gestoomde oester met geschaafde radijs en een vinaigrette van Lapsang Souchong. Waanzinnig lekker! De volgende verrassing staat klaar! Mosseltjes met appel, kervel, limoen, komkommer en dille. Weer zo'n ontzettend smaakvol en verfijnd gerecht. En we gaan door. Een gazpacho van kers en geitenkaas. Terwijl ik aan mijn tafelgenote vertel dat ik dacht dat ik op wintersport werd getroffen door visioenen over dromedarissen, serveert Maarten Koek compleet in de deuk en toch serieus de op lage temperatuur gegaarde zalmfilet met bospeen, paarse wortel, gepofte rijst en een vinaigrette van citrus en soja.

En dan komt het hoofdgerecht. Het gerecht waar ik zo dol op ben VARKENSWANG! Nee niet zomaar varkenswang! Varkenswang van het Ibericovarken en wel 48 uur gegaard op 68 graden Celsius. Nou daar mag je me 's nachts voor wakker maken. Niet normaal lekker. We nemen geen kaas, omdat hiervoor gelet op al die verwennerijen geen ruimte meer voor is.

De zoete afsluiter bestaat uit verschillende bereidingen van mango en mandarijn met pistachenoten, broodpudding, crème van praliné en lavas. Heerlijk. Heerlijk en nog eens Heerlijk!!!

Een overgetelijke lunch bij Perceel, waarvoor dank! We moeten alleen nog een keer terug voor de Fromager!

6. Koen en Ria de Groot

We waren zaterdag 28-11-2015 in Perceel. Was echt een fantastische avond. Heerlijk gegeten en fantastisch personeel.

7. Het was de week van de d.w.t.s. winnaars en een van de “runner up” was een interessante naam dus maar meteen geboekt voor de lunch. Capelle aan de IJssel is vanaf Breda niet goed aangegeven dus ging het, omdat we de weg niet kende, niet helemaal goed op de snelweg, maar we waren nog net op tijd. Parkeren kan voor de deur, handig. Sharon Tettero en Maarten Koek (sommelier) stonden ons al in de hal op te wachten, leuk. We mochten een tafel kiezen en dat werd er een aan het raam met uitzicht op de IJssel. De inrichting is klassiek met een moderne toets, twee grote kroonluchters vallen meteen op. Lichte tinten, de draagbalken en gordijnen zijn zwart. Links een houten bar met erachter aan de muur een glasrek. Rechts van de bar is een venster met inkijk naar de keuken. De tafels zijn van blank gevernist eiken en de gestoffeerde armstoelen zitten comfortabel.
    Als aperitief de witte huiswijn, een uit zuid west Frankrijk gemaakt van Gros Manseng en Sauvignon die goed bevalt. Ernaast een schaaltje emping gekruid met Ras el Hanout, verslavend lekker. Verder een “kruiwagen” met een krokant “eiken” blaadje met frisse crème en een schaaltje met noten waarvan de walnoot was gevuld. Een leuke presentatie.
    Op een kiezel een mini pizza Margarita, met aroma van oregano, frisse tomaten toets en een luchtige krokante bodem, keurig. Het menu werd uitgelegd en we vulde onze lunch aan met de extra specialiteit van de chef en met de chefsbite die als eerste werd uitgeserveerd. Een warme Gillardeau oester met geklaarde boter, salty fingers en krokantjes, puur genot.
    Er werd er een sapje gepresenteerd in een uitgeholde rode biet om de mond te neutraliseren. Sap van rode biet, bleekselderij en mosterd, “lekkere” aardse tonen en we zijn gereed voor de eerste ronde.
    Een schaaltje met zuurdesem brood werd uitgeserveerd met ernaast een schaaltje geitenboter met erop stukjes gezouten pompoenpit en bieslook.
    De eerste begeleider is een Viviser 2012 uit Baden van het domein Ziereisen, in Frankrijk bekend als de Chasselas. Met een heerlijk aroma dat naadloos aansloot bij het gerecht. Een tartaar van dorade met erop partjes van tomaat, schijfjes rettich, schijfjes toast, blaadjes assortiment en ernaast een vinaigrette van selderij met mierikswortel. Delicate smaakjes met een mooie textuur, uitstekend in balans en mooi combinerend met de wijn.

Voor bij de specialiteit van de Chef was een Riesling geselecteerd, een droge van het huis Riffel met bloemig aroma, in de mond mooie zuren en een klein prikje op de tong. Op een schijf van een boomstam een plate cilinder van rundertartaar met erop fijn gesneden rauwe ui en augurk, gepofte quinoa, toefjes mayonaise met gefermenteerde groenten, blaadjes jonge veldsla en zuring. De tartaar was lekker smeuïg en mooi op smaak en dit werd aangevuld door de mooie delicate smaken van het garnituur en de heerlijke wijn.

We schakelen door naar een vollere witte, een Aneto 2011 uit de Douro gemaakt van een viertal druivensoorten. Rijp fruit met een toets van vanille, rijk en complex in de mond. Op het bord een zuurkool gerold in vetspek (lardo), gegaarde forel met erop krokant gebakken kaantjes met fijngesneden bieslook ertussen een quenelle compote van kwee-appel, het geheel is afgewerkt met waterkers en een vleesjus. De forel heeft een super cuisson maar de smaak is erg gronderig, iets minder mijn ding. De zuurkool combineert uitstekend met de lardo maar er blijft een taai stukje over in de mond op het eind, jammer. De wijn was een schot in de roos en keurig in balans met het gerecht.

We schakelden over op Spaans rood met de Arbol Blanco 2004. In het glas een diep donkere kleur, in het aroma tonen van zwart fruit, vijg en tabak, heerlijk fruitig in de mond met elegante tannines. Op het bord een stukje duivenborst met aardpeer structuren, tamarinde bereidingen, bundelzwammen en aardappel krokant, afgewerkt met komkommerbloemetjes en een eigen jus. Het gerecht werd later nog aangevuld met luchtige aardappelpuree met erop gepofte spelt en onderin een groene saus en het gegaarde hele pootje van de duif. De borstfilet had een perfecte cuisson en had een verfijnde smaak die mooi combineerde met het garnituur. Het boutje had een typische gril toets en de wijn was met zijn mooie zuren een prima begeleider, mijn favoriete ronde van de middag.

De dessertwijn was minder origineel, een Moscato D'Asti 2013 van Canelli. Uit de keuken een schaaltje met saus van eikenbast met hierin een Rumbaba cakeje in twee delen met ertussen een quenelle sorbet van karnemelk. Ernaast nog een krokantje en onderin compote van mandarijn. Niet echt “spannende” smaakjes en een wat eenvoudige slotronde.

Als afsluiter een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd, op een hele vriendelijke en kundige wijze.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed, de all in prijs was €99,50 en de huiswijn koste €5,25.

De hooggespannen verwachtingen zijn grotendeels vervuld, hele mooie cuissons en een elegante stijl van bereiden met delicate smaakjes waarnaast keurige wijnkeuzes. Wij hebben weer een heerlijke culinaire middag beleefd, bedankt.

8. Eind november een besloten etentje gehad. Ik ben nogal van wat een boer niet kent..... dus dit was even wennen maar erg lekker! Een fijne sfeer en prima bediening. Wat me wel op viel dat de bediening wel telkens met de wijn langs kwam maar voor mij als niet wijn drinkende gast moest ik bij de bar halen en werd niet aan mij gevraagd als mijn glas leeg was of ik nog iets wou nuttigen. Heb er telkens om moeten vragen en dat voelde wat ongemakkelijk. Wat er geserveerd werd was eerlijk. Persoonlijk ben ik niet van een kaasplanken maar dat is persoonlijk.

Ondanks dat we totaal niet in de buurt wonen lijkt het me wel wat om nog eens terug te gaan.

9. Nostalgische overwegingen en goede recensies hebben ons naar restaurant Perceel gebracht. Wat ik vreemd vond was dat ik (degene die de reservering heeft gemaakt) 3 dagen van te voren via de mail werd verzocht een keus te maken voor het 4 of 6 gangen menu. Persoonlijk doe ik dat liever op de avond zelf. Als gevolg daarvan werd er op de avond zelf ook geen menu getoond, wat vreemd was, want van de 6 gasten aan tafel was er buiten mij dus niemand op de hoogte wat er zou gaan gebeuren, kennelijk is het de bedoeling dat ik dat ga uitleggen aan mijn tafelgenoten. Buiten de kaart om wordt je wel aan het begin gevraagd of je een extra gang wilt proberen, dit noemen ze de chefs bite en kost je 4,50 wat heel redelijk is. Het 6 gangen menu is in orde, maar ik was nergens echt onder de indruk. De patrijs was niet gelijkmatig gaar, tegen het rauw aan. De melkkoe had zelfs een zeen erin. Deze lag op de rand van het bord, moet niet te missen zijn geweest door het bedienend personeel, maar deze hebben daar geen reactie op gegeven. De overige gerechten waren goed, maar misten wel een beetje steralure.
    De wijnen worden op het menu afgestemd, je kunt kiezen voor een heel of een half glas. Van de 4 wijnen die ik geproefd heb was ik er van 2 onder de indruk, en helaas van 2 niet. De laatste rode wijn was zelfs minder dan de rode wijn ervoor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. We mochten 125 euro p.p. afrekenen, wat ongeveer wel gangbaar is voor een menu met 1 ster, maar helaas klopt het menu niet met de prijs.
    Bovenstaande is heel jammer, temeer daar de gastvrouw en de bediening verder dik in orde zijn. Ze hebben er duidelijk plezier in.
    Samenvattend zullen wij niet nog eens hier langs gaan. Daarvoor is er in NL nu inmiddels genoeg te kiezen.

10. Voortreffelijk gegeten, uitstekend wijnarangement. Vlotte en werkelijk aardige bediening. Prima hoeveelheden van de in een woord zalige gerechten. Echt een aanrader, kost wat maar dan heb je ook wat.
    Ga zo door!

11. Prachtige foto's van heerlijke gerechten. Afgelopen zaterdag van een vergelijkbaar menu met wijnarrangement genoten, in "Het Perceel". Ons gezelschap bestond uit vier personen, we konden na afspraak om 20:15 aan tafel, gezellig bij het raam gezeten.(Pas op het opstapje.) Alle overige tafeltjes waren ook bezet. Attente bediening, goede timing, smaaksensatie, prachtige presentatie, en ach de kosten, minder dan een tank brandstof.

12. Marja en Martijn

Geweldig gegeten. In Telegraaf gelezen sterniveau en daar was geen woord van overdreven. Wat een verrijking voor onze stad. Over enige tijd kunnen wij zeggen... wij hebben in een sterrestaurant gegeten. Alleen de kaart leek wel een boodschappenlijstje, dat mag wel een beetje professioneler. En als wij vaker willen komen dan willen we misschien ook wel wat meer keus. Al is elke week het chocoladedessert bepaald geen straf.

Blijf bij jezelf, besef dat succes ook vergankelijk kan zijn en dan zullen jullie binnen enkele jaren een begrip zijn in culinair Nederland. Top!