Vrij parkeren.

1416912058 88
1441321954 85
1446203934 89
1519433624 94

1. Om iets te vieren hebben we bij het Perceel gegeten. Vooraf heb ik wat gerechten voorbij zien komen en ook hier heb ik recensies gelezen waardoor mijn verwachtingen hoog waren. Mijn verwachtingen zijn overtroffen. Wat een fantastisch restaurant is het Perceel.

De sfeer is ongedwongen en prettig. De mannen in de bediening waren zeer vriendelijk attent en voelden alles goed aan. En dan het eten, wat een ervaring. De gerechten waren prachtig opgemaakt en de smaken super goed. Er werd ons verteld dat de signature dish van de chef erg lekker is en daar is niets aan gelogen, fantastisch gerecht.

Je hebt restaurants met een ster en je hebt restaurants met een ster, maar het Perceel zit wat mij betreft aan de bovenkant, top!

2. De Rieslingweek heeft op mij altijd wat extra aantrekking kracht omdat dit een van mijn lievelingdruiven is. Fijn te zien dat een van mijn favoriete restaurants meedeed die op de shortlist stond.
    Vorige keer nog flink wat oponthoud op de weg, nu helemaal zonder vertraging waardoor we royaal op tijd waren en een wandeling konden maken door het park achter het restaurant.
    Maarten Koek zag ons aankomen en de deur zwiepte open voor we er waren, leuk. We mochten een plaatsje kiezen, dit werd ons vertrouwde tafeltje aan het raam, fijn. Het schaaltje met emping gekruid met Ras el Hanout, stond al op tafel, jammie. Als aperitief de witte huiswijn, Côtes de Gascogne een blend van Gros Manseng en Sauvignon die erg goed beviel. De hapjes zagen er verzorgd uit, een heerlijk zoet broodje met frisse crèmepjes. Plat broodje met dip van doperwt, feta, pomelo en muntolie, mooi mediterrane toets. En eitjes om uit te lepelen gevuld met een eiersalade waarin bloemkool, boleet, hazelnoot en afgewerkt met geschaafde parmigiano reggiano. Een lekkere combinatie.

De chefsbite klonk aantrekkelijk, dus verleid. Oester met gefermenteerde peer yoghurt en gepofte wilde rijst. Presentatie prima, smaak was redelijk naturel, toch altijd erg lekker zo’n oester.

De eerste amuse was gerookte zalm met stukjes witte asperge, royaal gegarneerd met Hollandaise, gedroogde eidooier en verse kruidenmelange. Een heerlijk lepel gerecht.

Het asperge soepje kende we nog van vorige keer, lekker romig vanwege de kamille olie en een verrassende frisse toets door stukjes vruchtvlees van rode grapefruit.

Een broodje kwam op tafel met nieuw smeerseltje gemaakt van dille met zaden, erg lekker.

De eerste begeleider werd door Maarten Koek uitvoerig toegelicht, Winzerhof Stahl "Erstes Fass" trocken 2016. Zoals verwacht een Riesling maar een blend met Scheurebe, aangenaam fris en sappig met een vleugje banaan. Uit de keuken een prachtige presentatie. Als basis een platte cilinder tartaar van dorade, aan een zijde gegarneerd met plakjes radijs, schijfjes watermeloen, rucola en bloemen, aan de andere zijde gepofte rijst, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van watermeloen met selderij en tomaat. Hele delicate smaakjes en mede door de gepofte rijst een prima textuur. De wijn sloot keurig aan. (9,6)

Over naar rood met een Dornfelder 2014 van Karl May, mooie diepe kleur en lekker sappig in de mond. Uit de keuken een fleurige presentatie. Twee stukken langzaam gegaarde lamsnek, erop krokant gebakken wonton met salade van groen asperge en een melange slablaadjes, eromheen verschillende structuren van bospeen, aan tafel afgewerkt met lekker aangezuurde eigen jus met hierin dubbelgedopte tuinboontjes. Ernaast uitgeserveerd een bakje met mousseline van aardappel met gepofte spelt en verse bieslook. De nek was zeer zacht en hoog op smaak, garnituur was hiernaast mooi in balans en zorgde voor ruim voldoende afwisseling. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9,4)

De dessertwijn was een Riesling Schloss Schwabsburg 2015 Auslese van het huis Huff met mooie zoet zuur balans. Uit de keuken een dessert met Thaise invloeden. Als basis een mousse van kokos, erop gemarineerde ananas, toef schuim van yoghurt , quenelle ijs van koriander en krokantjes van deeg, kokos en (iets later ook nog) groene curry. Smaakjes die me erg aanspreken, vooral de combinatie koriander met kokos en groene curry. De wijn was keurig in balans. (9,5)

Bediening was uitstekend verzorgd. Maarten Koek presenteerde op kundige wijze de wijnen. Sharon Tetterlo is een top gastvrouw die op hele vriendelijk en zachtaardige wijze gezelligheid aan tafel brengt. Ze is in blijde verwachting en binnenkort op zwangerschap verlof.
    Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend.

Samengevat was het weer een hele fijne beleving. Sterk van chef Jos Grootscholten dat hij van minder luxe producten toch heerlijke gerechten kan maken en natuurlijk zijn bord presentaties. Wat een tikkeltje tegen viel was dat de wijnen niet allemaal Riesling waren, blijkbaar zijn alle wijnen uit Duitsland in de Rieslingweek toegestaan. Niet te min een mooie selectie.

3. Als we aankomen bij Restaurant Perceel worden we feestelijk ontvangen door Maarten Koek de Beste Fromager van Nederland 2016 en gastvrouw Sharon Tettero. We worden begeleid naar onze tafel. Onwijs mooie zaak met een onwijs relaxte sfeer. Het feest kan beginnen.

Nadat we hebben gekozen, krijgen we gelijk een paar prachtige amuses voor onze neus neergezet. Gele biet met passievrucht en koffieparels, een kroepoek van koolrabi met miso en mandarijn en een mini pizza met basilicum en Parmezaanse kaas. Heerlijk en delicaat, alleen de mini pizza vind ik er persoonlijk niet bij passen. De eerste twee amuses zijn namelijk erg verfijnd. Verslavend lekker is de licht gezouten geitenboter en de avocadodip. Je kunt er niet vanaf blijven!

Dit is nog maar het begin. Er volgen namelijk nog meer verrassende gerechten van sterrenchef Jos Grootscholten. Daar komt ie...Een gestoomde oester met geschaafde radijs en een vinaigrette van Lapsang Souchong. Waanzinnig lekker! De volgende verrassing staat klaar! Mosseltjes met appel, kervel, limoen, komkommer en dille. Weer zo'n ontzettend smaakvol en verfijnd gerecht. En we gaan door. Een gazpacho van kers en geitenkaas. Terwijl ik aan mijn tafelgenote vertel dat ik dacht dat ik op wintersport werd getroffen door visioenen over dromedarissen, serveert Maarten Koek compleet in de deuk en toch serieus de op lage temperatuur gegaarde zalmfilet met bospeen, paarse wortel, gepofte rijst en een vinaigrette van citrus en soja.

En dan komt het hoofdgerecht. Het gerecht waar ik zo dol op ben VARKENSWANG! Nee niet zomaar varkenswang! Varkenswang van het Ibericovarken en wel 48 uur gegaard op 68 graden Celsius. Nou daar mag je me 's nachts voor wakker maken. Niet normaal lekker. We nemen geen kaas, omdat hiervoor gelet op al die verwennerijen geen ruimte meer voor is.

De zoete afsluiter bestaat uit verschillende bereidingen van mango en mandarijn met pistachenoten, broodpudding, crème van praliné en lavas. Heerlijk. Heerlijk en nog eens Heerlijk!!!

Een overgetelijke lunch bij Perceel, waarvoor dank! We moeten alleen nog een keer terug voor de Fromager!

4. Koen en Ria de Groot

We waren zaterdag 28-11-2015 in Perceel. Was echt een fantastische avond. Heerlijk gegeten en fantastisch personeel.

5. Eind november een besloten etentje gehad. Ik ben nogal van wat een boer niet kent..... dus dit was even wennen maar erg lekker! Een fijne sfeer en prima bediening. Wat me wel op viel dat de bediening wel telkens met de wijn langs kwam maar voor mij als niet wijn drinkende gast moest ik bij de bar halen en werd niet aan mij gevraagd als mijn glas leeg was of ik nog iets wou nuttigen. Heb er telkens om moeten vragen en dat voelde wat ongemakkelijk. Wat er geserveerd werd was eerlijk. Persoonlijk ben ik niet van een kaasplanken maar dat is persoonlijk.

Ondanks dat we totaal niet in de buurt wonen lijkt het me wel wat om nog eens terug te gaan.

6. Nostalgische overwegingen en goede recensies hebben ons naar restaurant Perceel gebracht. Wat ik vreemd vond was dat ik (degene die de reservering heeft gemaakt) 3 dagen van te voren via de mail werd verzocht een keus te maken voor het 4 of 6 gangen menu. Persoonlijk doe ik dat liever op de avond zelf. Als gevolg daarvan werd er op de avond zelf ook geen menu getoond, wat vreemd was, want van de 6 gasten aan tafel was er buiten mij dus niemand op de hoogte wat er zou gaan gebeuren, kennelijk is het de bedoeling dat ik dat ga uitleggen aan mijn tafelgenoten. Buiten de kaart om wordt je wel aan het begin gevraagd of je een extra gang wilt proberen, dit noemen ze de chefs bite en kost je 4,50 wat heel redelijk is. Het 6 gangen menu is in orde, maar ik was nergens echt onder de indruk. De patrijs was niet gelijkmatig gaar, tegen het rauw aan. De melkkoe had zelfs een zeen erin. Deze lag op de rand van het bord, moet niet te missen zijn geweest door het bedienend personeel, maar deze hebben daar geen reactie op gegeven. De overige gerechten waren goed, maar misten wel een beetje steralure.
    De wijnen worden op het menu afgestemd, je kunt kiezen voor een heel of een half glas. Van de 4 wijnen die ik geproefd heb was ik er van 2 onder de indruk, en helaas van 2 niet. De laatste rode wijn was zelfs minder dan de rode wijn ervoor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. We mochten 125 euro p.p. afrekenen, wat ongeveer wel gangbaar is voor een menu met 1 ster, maar helaas klopt het menu niet met de prijs.
    Bovenstaande is heel jammer, temeer daar de gastvrouw en de bediening verder dik in orde zijn. Ze hebben er duidelijk plezier in.
    Samenvattend zullen wij niet nog eens hier langs gaan. Daarvoor is er in NL nu inmiddels genoeg te kiezen.

7. Voortreffelijk gegeten, uitstekend wijnarangement. Vlotte en werkelijk aardige bediening. Prima hoeveelheden van de in een woord zalige gerechten. Echt een aanrader, kost wat maar dan heb je ook wat.
    Ga zo door!

8. Prachtige foto's van heerlijke gerechten. Afgelopen zaterdag van een vergelijkbaar menu met wijnarrangement genoten, in "Het Perceel". Ons gezelschap bestond uit vier personen, we konden na afspraak om 20:15 aan tafel, gezellig bij het raam gezeten.(Pas op het opstapje.) Alle overige tafeltjes waren ook bezet. Attente bediening, goede timing, smaaksensatie, prachtige presentatie, en ach de kosten, minder dan een tank brandstof.

9. Marja en Martijn

Geweldig gegeten. In Telegraaf gelezen sterniveau en daar was geen woord van overdreven. Wat een verrijking voor onze stad. Over enige tijd kunnen wij zeggen... wij hebben in een sterrestaurant gegeten. Alleen de kaart leek wel een boodschappenlijstje, dat mag wel een beetje professioneler. En als wij vaker willen komen dan willen we misschien ook wel wat meer keus. Al is elke week het chocoladedessert bepaald geen straf.

Blijf bij jezelf, besef dat succes ook vergankelijk kan zijn en dan zullen jullie binnen enkele jaren een begrip zijn in culinair Nederland. Top!