Pure-C in Cadzand

1420849076 80
1474219189 79
1508181988 81

1. A schrauwers

Vorige week het menu nature met bijpassende wijnen genomen. Het eten was echt een ervaring. Creatief opgediend en een combinatie van smaken was echt een belevenis.
    Wat echter tegenviel was de bediening en attentheid van het personeel in het restaurant. Het personeel had weinig oog voor de gasten. Een glas wijn bij een gerecht niet ingeschonken, een bestelde fles water niet gekregen. Nadat we de rekening betaald hadden was er niemand die ons uitliet. Onze jassen zijn we zelf maar gaan zoeken. Helaas een smet op een geweldige culinaire ervaring.

2. Christiane

Bij Pure-C lunchen is een belevenis, een feestje. Alles klopt. De entourage, de bediening, de sfeer, maar bovenal de buitengewoon smakelijke gerechten, die prachtig gedecoreerd opgediend worden. De innoverende bij elkaar passende smaken geven je permanent het gevoel dat " er een engeltje over je tong.....".

3. frank 21 punten

Mijn ervaring met Pure-C kan ik heel kort in zijn, in één woord super, de sfeer, het eten, alles is af. Ik heb hier al meerdere malen mogen genieten van de culinaire hoogstandjes van Syrco en medewerkers, hier is de gast nog de koning. Als je na een jaar komt eten en het personeel kent je nog en weet nog wat je de vorige keer gegeten hebt, dat noem ik nog eens interesse in je gasten.

Ik zou zeggen Syrco en medewerkers ga zo door en wellicht Pure-C kennende iedere dag een schepje erop. Top, van mij een dikke vette 10

4. roberto 183 punten

Mijn verwachtingen waren hooggespannen, maar deze zijn absoluut niet uitgekomen.
    Vond de gerechten niet echt bijzonder. Het lam van mijn laatste gerecht was ronduit taai en niet gaar.
    De prijs/kwaliteit verhouding vind ik mede daarom ook volledig zoek. Lunchmenu Pure C 109,00 euro wijnarrangement 72,00 euro.
    Wel een mooi etablissement, gastvrij en een mooi uitzicht over de Schelde.

5. Anne Jannes

6. Pure C was de grootste stijger in de Lekker en we wilde dit restaurant graag in onze zomervakantie bezoeken. Toen we 20 juli wilde reserveren bleek het restaurant reeds maanden volgeboekt. De eerste mogelijkheid voor de lunch was pas op 5 september. De dieetwensen worden bij reserveren meteen opgenomen. In de bevestigingsmail lezen we “Mocht u onverhoopt vertraagd zijn, vragen wij u telefonisch contact met ons te zoeken. Wanneer wij niets van u vernomen hebben kunnen wij 15 minuten na het gereserveerde tijdstip uw tafel niet langer garanderen.” Een week van tevoren wordt een herbevestiging gevraagd, hierin lezen we een krasse regel: “In geval van een no-show zijn wij genoodzaakt €85 per persoon in rekening te brengen”, oeps!

We vertrokken met heerlijk zomerweer, ruim op tijd, richting Cadzand. Maar goed ook want we hadden aardig wat vertraging door werkzaamheden op de E34. Slechts een half uurtje “te vroeg” parkeerde we de auto op het eigen terrein voor de ingang, handig. We hadden nog even tijd om naar het strand te lopen en de zeelucht op te snuiven, fijn. Vijf voor twaalf arriveerde we bij de ingang en stipt 12 uur werd de deur van het restaurant geopend.
    Via een gang, met wierook geur, kwamen we bij een balie waarachter een jonge dame die de reserveringen controleerde. We werden door de maître naar onze tafel geleid, deze was in een nis achter witte gordijnen in het hip ingerichte restaurant. In de zaal onder lichtkoepels twee grote eilanden met ieder vier tafels en een lange houten tafel voor een grotere groep. Langs de ramen nog enkele tweepersoons tafels met uitzicht op de duinen en de zee. Voor het restaurant is een royaal terras met zitkuil, mooi hoor.

Als aperitief een chardonnay uit de Pays D'Oc van Guillaune Aurele waarna het menu word gepresenteerd. We gaan voor het zes gangen proeven menu, zonder vlees. De eerste amuse wordt keurig gepresenteerd op een schaaltje met ijs. Op een lang smal RVS “lepeltje” stukjes scheermes met citrusgel en zeekraal, verrassend smaakvol. De tweede amuse bestond uit een schelp met twee gekookte mosselen en een schelp met mousse van mossel met ijs van duindoornbes, heerlijk.

De sommelier komt met de wijnkaart die ik graag even doorneem. Redelijk compact en overzichtelijk uitgevoerd met mooie tot uitstekende wijnen van halve flessen tot zelfs vijf liter flessen.

De derde amuse is met kokkels, op schijfje ui en komkommer bereiding met een pindasaus, aan tafel afgewerkt met een soepje van pikant kersenbier wat uit het bierflesje wordt geschonken, verrassend.

De laatste amuse komt op een marmeren plaatje, een stukje harder op een sambal Taotjo (met gefermenteerde sojaboon) en pompoen bereidingen. De amuses voldeden helemaal aan de hooggespannen verwachtingen en we waren gereed voor het menu.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, een Griekse witte van het huis Sigalas gemaakt van Assyrtiko en Athiri, 2012. Een verrassend wat ingetogen aroma met veel mineralen en subtiele zuren, strak in de mond met een ziltige afdronk. Op een rechthoekig bord een mooie presentatie van kleine stukjes maatjes haring met een mousse van yoghurt, rode biet, stukjes rode ui, waterkers en een toefjes gel van grapefruit. Mooie smaken maar net iets minder overtuigend dan de heerlijke amuses. De smaak van de haring vond ik net wat te grof voor de delicate wijn.

De tweede begeleider kwam uit de Savoie, een Jacquère 2011 van het huis Jean Vullien, soepel met fijne zuren. Op het bord een bolletje geitenkaas op een bedje van fijngesneden courgette met ernaast tomaat bereidingen en op een leiplaat een krokant soesje met bolletje geitenkaas, toefjes crème van aubergine en mayonaise. Subtiele smaken die goed aansluiten bij de wijn.

De derde begeleider komt uit Hongarije, een op hout gerijpte Furmint 2011 van het huis Dobogó, met heerlijk aroma en complexe smaak. Op het bord een cilindertje Noordzeekrabsalade met hierop een crème van koffie, een zeemeermin van krabmousse, stukjes artisjok, kleine tuinbonen, toefjes sinaasappelgel afgewerkt krokantje en cressjes. De tuinboontjes combineren mooi met de sinaasappelgel. De krabsalade is mild en de zeemeermin is krachtig van smaak. De wijn is voor mij de hoofdrolspeler van deze ronde, erg lekker.

Naar Portugal voor de vierde begeleider van het huis Pedra Cancela, mooi fris aroma met tonen van groene appel, fijne zuren in de mond en een elegante afdronk. Uit de keuken een stukje gegaarde schol met cilindertjes gekookte aardappel, rolletje spitskool met hierop een krokantje van Dukkah, gezouten citroen en een romige saus. Fijne smaken die goed zijn maar niet echt overtuigen, het krokantje van Dukkah heeft de meeste indruk achtergelaten. De wijn paste goed en was wederom een fijne keuze van de sommelier.

Voor het hoofdgerecht was een rode geselecteerd, een Cape Rock SGMV 2008, een verrassende keuze voor bij vis. De wijn is gekoeld met in het aroma tonen van zwarte bes met subtiele kruidigheid, in de mond mooie zuren, weinig tannines en een zachte afdronk. Op het bord een stukje op de huid gebakken zeebaars, cilindertje polenta, mousseline van tarwegras, crème van aardpeer en schijfjes rode biet afgewerkt met een saus van avocado. De cuisson van de baars was goed en deze combineerde goed met het garnituur. Opvallend was dat de wijn goed aansloot bij het gerecht met name door zijn fijne zuren.

De dessertwijn was iets aparts, een licht mousserende Moussamoussettes van het huis Mosse. In het aroma tonen van pruim en in de mond sprankelend, licht zoet met subtiel bittertje. In een zwart schaaltje een taartje van kwark met puntjes ijs en mousse van framboos, verse framboos saus van roos en afgewerkt met krokant. Mooie pure smaken. De roos is duidelijk aanwezig en geeft het gerecht een fijne toets. De wijn is goed maar niet helemaal mijn smaak.

De afsluiter nemen we op het terras. Een krachtige espresso met een vijftal prima friandises.

Bediening is prima geregeld, de gerechten worden keurig gepresenteerd. De sommelier presenteerde de wijnen met voldoende informatie. De kledingstijl is vlot, de dames in het wit, de heren in het blauw, de maître en sommelier dragen nog een donker colbert. Wat prettig is dat we aan tafel niet te veel verschillende gezichten zien.
    Prijs kwaliteitsverhouding is ruim voldoende, menu kost 68,- , huiswijn 5,50, begeleidende wijn 7,50 tot 9,- en koffiearrangement 8,-.
    Als we de vraag moeten beantwoorden, is het de reis waard? Dan kan ik zeggen dat het gebodene net iets onder de verwachting lag en ik de reis te ver vind. De amuses waren dik in orde, wijnen erg goed maar van de gerechten had ik iets meer verwacht met iets meer ingrediënten uit de zee. Ambiance en bediening waren wel grote klasse.

7. Voor onze huwelijksverjaardag hebben we voor Pure-C gekozen. We bezoeken echt wel heel veel sterrenrestaurants maar dit overtrof echt alles!! Top gerechtjes en prima geserveerd door jong zaalpersoneel. Super attent en vriendelijk. Zeer fijne en pure keuken. Proficiat. Zeker voor herhaling vatbaar

8. Ik had eerder het genoegen uitgenodigd te worden in Oud Sluis. Nu ging ik mijn vrouw verwennen met de betaalbare optie. We werden niet teleurgesteld. We kozen voor het zes gangen ontdekkingsmenu. Vooraf ook al een zestal amuses met een verrassende huisapéro met venkel en een lekkere huischampagne. Het menu zelf was een goede afwisseling van vis en vlees en van verschillende structuren. We zaten wat achteraan maar verkozen dit wel boven de plaatsen met zicht op zee. In dat geval zit je naast elkaar wat toch minder intiem is. Twee verbeterpuntjes. De verantwoordelijke voor de wijn zijn kennis verhogen zodat hij ook werkelijk kan aanbevelen. De maitre mag ook een versnelling lager. We zijn aan de kust niet echt op zoek naar grootstedelijke dynamiek. Zeker aanbevelenswaardig. Smakelijk.

9. Afgelopen week zijn wij te gast geweest bij Pure-C. Het was even zoeken omdat het etablissement gevestigd is op de 2e etage van Hotel Aan de Kust in Cadzand.

De entree van het hotel is donker en oud, een lift brengt je echter terug in het heden. Wanneer je uitstapt op de 2e etage kom je in een compleet andere wereld. De gang verwelkomt je met een zacht wierookachtige geur, en veel licht. Het contrast is enorm!
    De strakke lounge achtige inrichting doet me nog het meest denken aan Restaurant George in het Centre Pompidou in Parijs. Met doeken wordt de ruimte sfeervol opgedeeld. De loungemuziek is goed op de sfeer van het restaurant afgestemd.

We werden vriendelijk verwelkomt door de gastvrouw welke ons naar aanleiding van een tweet al had verwacht. Helaas was onze reservering niet goed doorgekomen waardoor we even schrokken. Dit werd echter direct vriendelijk opgelost en niet veel later werden we naar een tafeltje begeleid.
    de lichte open ruimte bood een mooi uitzicht over zee waardoor je snel op je gemak voelt.

Wij begonnen met een glas champagne Cuvée speciaal voor Sergio gebotteld en een huiscocktail met venkel voor mijn vrouw. Na het proeven van deze cocktail had ik direct spijt van mijn conventionele keuze voor de bubbels. de cocktail was gelaagd subtiel en erg lekker fris.

Wij kozen voor het 8-gangen 'Samen Proeven menu'.
    De parade van amuses begon kort hierna. Helaas was met het mis gaan van de reservering dus ook mijn allergie voor schaal- en schelpdieren niet doorkomen.
    De eerste amuse bestond uit een drieluik, waarvan een deel uit schaal- en schelpdieren. We gaven dit door aan de zwarte brigade welke direct dat gedeelte omruilde.
    De ingelegde groentes met een huis gemaakte Ceasar dressing, croutons en salade smaakte goed. Een fris begin van de avond. De gast participatie door het zelf opbouwen van deze gang was speels en leuk. Je ziet dit tegenwoordig vaker in de modernere zaken en ik vind dit in gematigde vorm een leuke afwisseling.
    Bij het serveren van de tweede amuse herhaalde zich helaas de aanwezigheid van schaal- en schelpdieren. Men excuseerde zich hiervoor en gaf te kennen dat mijn allergie nog niet bekend was in de keuken.

Bij het serveren van de eerste gang had men het echter op de rit. Wat ons alleen tegen viel, was dat dit de derde maal op rij was dat er in mijn gerecht geen vervanging werd geserveerd voor de schaal- en schelpdieren. Bij een restaurant van een dergelijk statuur zou dit in mijn ogen niet mogen. Ik kan me voorstellen dat het in een enkel geval de artistieke keuze van de chef kan zijn om het gerecht zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke vorm te behouden, maar drie maal geen substituut vonden wij erg mager. Een sterrenkeuken moet hier op in kunnen spelen.
    Tevens ontdekte mijn vrouw in haar gerecht, in haar baby courgettebloem, een bladluis.
    Na een opmerking over bovengenoemde kregen wij een extra tussengang aangeboden van het huis. Dit betrof een heerlijke tartaar van zeebaars.

De hierop volgende gangen waren zeer smakelijk, de roggenvleugel in huis gemaakte sambal was lekker. Iets te pittig voor het palet van mijn vrouw, maar prima voor het mijne.

De gerookte paling met biet was subtiel en geraffineerd van smaak. Het gerecht had een diversiteit aan texturen wat een prettig mondgevoel gaf.

De hoofdgang van vlees betrof een mooi seizoensproduct dat bestond uit gekonfijte ree en ree-filet. De cuisson was prachtig saignant en het schuim en jus waren zeer smaakvol. De jus werd voor de liefhebber overigens extra geserveerd. En ik ben een liefhebber!

Als afsluiting kregen we zowel een kaasplankje als een zoetdessert. We lieten de kaas vergezellen door een heerlijk glas 20 jaar gerijpte Pedro Ximenez, een persoonlijke favoriet van ons.
    Het zoete dessert was een tweeluik. Één gedeelte was fris met diverse texturen, het andere was voor mijn persoonlijke wat zwaar.

Als begeleiding van de gangen werden heerlijke wijnen geserveerd. De sommelier was voor mij dan ook de held van de avond. Door de zorgvuldig gekozen wijnen opende de gerechten zich in de mond.
    Het is goed te zien dat de heilige (Franse) huisjes steeds meer tegen de vlakte gaan en men bij de vis ook een gekoelde Pinot Noir durft te serveren. Men gaf overigens ook deze van een biertje bij deze gang.
    Ook een trend welke je steeds meer tegenkomt.

Terugkijkend is dat dan ook tekenend voor ons bezoek aan Pure-C, de wijn heeft de diepste indruk achtergelaten. Het eten was erg lekker, maar nooit echt spectaculair, we hadden iets meer verwacht op dit niveau en er ging net wat teveel mis.

10. Michel Klaster

11. Wil geen slecht woord horen over die hardwekende mensen van Pure/C, de inrichting geweldig, de muziek de juiste en wat je op je bord krijgt nog spannerder!

Syrco, de 26 jarige chefkok, is een veelbelonend talent in de vorm gegoten door Sergio, ga nog eens jongelui zoeken, die zoveel geven en kunnen op zo'n jonge leeftijd, we hebben er iedere keer met geweldig plezier gegeten en zeer zeker ook gedronken! Bedankt voor de aangename uren met onze vrienden!

Anke en Paco.

12. Al 2 keer wezen eten in deze toptent en de laatste keer was zelfs weer net iets beter als de eerste keer! Vlotte bediening, uitstekend eten en een avondvullende beleving die je niet mag missen. Zorg dat je wel het menu "Pure-C beleven en proeven" neemt, dan krijg je echt het beste waar voor je geld.

Zie al uit naar mijn derde keer!

13. Het eten was lekker, bediening vlot. Jammer dat je zolang van tevoren moet reserveren.

14. Verwacht niet dat je in Oud Sluis eet. Pure-C is anders, heel anders zelfs, toch maf, de kwaliteit van het eten iets beter. De inrichting is prachtig. Een beetje St. Tropez. De bediening is vlot. Dat dit adres het goed zal gaan doen is boven iedere twijfel verheven, daar is Sergio te veel vakman voor. Wij komen volgende zomer zeker weer terug.

15. Hooggespannen verwachtingen! Prachtig wit decor doet zeer relaxed en een beetje mediterraan ( Ibiza - St Tropez) aan.

Prachtige ruime ronde tafels.

Voorgerechtje van bieten was zeer speciaal, hoofdschotel van lam was voortreffelijk, bisque en poon waren uitmuntend, om over het dessert maar te zwijgen.

Samenvattend : prachtige, eerlijke streekproducten die gebracht worden door een jong en enthousiast team.

Schitterend, en we hebben overigens al weer twee maal gereserveerd.

NB : een beetje Oud - Sluis in het anders.

16. Wij kwamen terug van een trouwerij, zagen er netjes uit. Liepen lekker in de duinen en besloten het spontaan eens bij Pure C te proberen. Helaas was alles vol, kregen we te horen. Het was 19.00u, op het terras waren de tafels bezet, binnen was het leeg... Mag ik dan ergens een glaasje wijn en wellicht een tapas nuttigen? Nou, dat zou dan nog wel kunnen in de zithoek rond de haard, buiten.... Dat was best leuk zitten, maar na 20 minuten genegeerd te zijn door de bediening (geen kaart, geen aperitief, helemaal niets!) zijn we teleurgesteld weggegaan!

17. Marc 41 punten

Hooggespannen verwachtingen! We werder geplaatst aan tafel aan het raam. Hoge tafel, op krukken naast elkaar zitten leek ons niet zo'n succes. Gelukkig konden we na een paar gangen naar een andere tafel. Shared dinner was wel aardig. Bieten was wat mager en hoofdschotel van lam viel tegen. Bisque en poon was lekker. Hadden al eea over Pure-C gelezen maar wij zijn er niet van overtuigd om een volgende keer terug te komen. Sommelier was overigens erg vriendelijk en kundig.