Salon de Provence in Breda

Gratis parkeren in de wijk om het restaurant.

di lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 21:00

Uitzonderingen

Gesloten

• 2 jun t/m 15 jun

1367219498 89

1. Deze maand door twee koppels heropend als 2.0 versie. Parkeren kan gratis in de buurt, fijn. We werden opgewacht bij de voordeur, leuk. Moderne inrichting met lichte tinten, vierkante tafels, ingedekt met linnen en zilveren couverts in rococo stijl, waaraan comfortabele draaibare kuipstoelen. Achterin een bar met ingebouwde kaastrolley gevuld met Nederlandse kazen en rechts ervan de open keuken waar we de chef in actie zagen. Menukaart heeft voldoende al la carte mogelijkheden en een gastronomisch menu dat start vanaf vijf gangen. Klassieke wijnkaart met relatief veel wijnen uit het top segment,(Bourgogne in de hoofdrol), maar ook een ruim assortiment wijnen per glas.

Als aperitief een Albariño uit de Rias Baixas van Zarate die zeer goed beviel. Kaas soesjes stonden al op tafel evenals de heerlijke Kaaps-Maleise piccalilly.
    Het hapjes duo bestond uit een krakeling van bladerdeeg gekruid met lange pepers. En een tarteletje gevuld met geitenkaas en rode biet, lekker.

De wijn werd doorgezet bij de eerste gang. In een turquoise schaaltje drie bruingebakken coquilles met structuren van rode kool, appel schijfjes en dulse zeewier. Relatief eenvoudig met pure smaken, het wier gaf een ziltige toets die prima combineerde met de coquille en de wijn. (7,5)

De elegante Soave Classico 2018 van Suavia werd keurig gepresenteerd. Ernaast een tafelbereiding van steak tartaar die je kon combineren met garnituur naar keuze. We gingen voor de complexe variant. Die werd na het mengen gedresseerd op het bord in vier keurige quenelles. Ernaast een zuurdesem krokantje met kwartelei, kappertjes, bundelzwammen en plakje augurk. De tartaar was goed op smaak gebracht in een frisse stijl met aangenaam pikante toets. Het nadeel was dat ieder hapje hetzelfde smaakte. Met het heerlijke hapje van het bijgerecht kon even afgewisseld worden. De wijn vond ik hiernaast iets te licht. (7,25)

Door met een Oostenrijkse Weissburgunder van Judith Beck, fris en verfijnd met verrassende rooktoets in de afdronk. Ernaast een van de toppers van deze middag. Tarbotfilet met sappige Zeeuwse mosselen, structuren van venkel, verse kruidenblaadjes en zuurdesem krokant, aan tafel afgewerkt met bouillon van tarbot opgemonteerd met mosselvocht. Pure smaken die prima combineerden waarnaast de wijn keurig in balans was, genieten. (8,5)

Over naar rood met een Spätburgunder 2017 van Stern, gemaakt in elegante stijl met tonen van kers en een vleugje vanille. Ernaast een medaillon van ‘Kaamse Kiep’ (De Walnoot) met structuren van mais, quenelle mieliepap, ravioli gevuld met hoendergehakt en quenelle sjalotcompote, aan tafel afgewerkt met de eigen jus. De hoen was lekker sappig en hoog op smaak, de wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma en zuren. (8)

Bij het dessert twee wijnen. Buitenverwachting 1769 gemaakt van laat geoogste Muscat de Frontignan 2016. En de exotische El Muelle gemaakt van Palomino fino met px 2019 verfijnd en complex. Op een zwarte leiplaat twee bereidingen met eendenlever. Een half bokkenpootje met drie toefjes eendenlevercrème en boeren jongens, mooi naast de El Muelle.
    En een dikke plak gekarameliseerde Benedictus (Oosterhout) waarop terrine van eendenlever met boerenjongens en schaafsel van zwarte truffel. Volle smaken die naar meer doen verlangen, waarbij de Muscat verfrissing en kruidigheid bracht, heerlijk! (8,5)

Als afsluiter nog een hele krachtige espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd met verschillende tafelbereidingen, keurige presentaties en veel persoonlijke aandacht. Partner was erg te spreken over haar alcoholvrije arrangement.

Samengevat kunnen we stellen dat het een geslaagde kennismaking was. Klassieke bereidingen met pure smaken van ingrediënten uit de regio waartussen soms een Zuid-Afrikaanse toets. Een fijne ambiance en bediening die de kneepjes van het vak kent, bedankt.

2. Zodra je hier binnenstapt waan je je in Frankrijk, alleen de zonnewarmte, Frans gekeuvel en krekels missen. Ik krijg meteen heimwee naar mijn favoriete vakantieland.
    Tafels gedekt zoals het moet, met mooi tafellinnen en zilveren bestek. De keuken is gedeeltelijk open.
    Het eten is bijzonder goed, niet de klassieke Franse keuken met zware sauzen e.d. maar mooi opgemaakte, lichte gerechten van verrassende combinaties (hert met bonen!).
    Daarbij goede wijnen (soms iets te koel geserveerd, maar dat is simpel op te lossen met twee warme handen).
    Veel vaste klanten (die de losse sfeer waarderen) en dat is een goed teken.
    Heerlijke plek om naar toe te gaan, zeker bij aanvallen van heimwee naar Frankrijk.
    Wij komen binnenkort terug, want de vakantie is nog ver weg!

3. Henk Visscher

De derde maal gegeten en drie maal top. Henk Visscher

4. Paar weken geleden daar gaan eten met hoge verwachting.
    Maar wat viel dat tegen! Niets bijzonders kunnen ontdekken,
    kleine gerechten, stukken koolraap in hoofdgerecht.
    Spekjes door groenten, je kon ze amper zien!
    Stuk brood zelf snijden! Geen kraanwater, te duur?
    Wel dure bubbels, belachelijk!
    We gingen zeker niet voldaan van tafel!
    Jammer, geen volgende keer...

5. Ad de Leeuw

Erg lekker gegeten.

6. iz

7. Gerechten zien er mooi uit, al passen de verschillende smaken niet helemaal bij elkaar. Dames in de bediening zijn geen horeca mensen maar proberen het wel. Prijs te hoog voor wat het is.

8. Buikspek gegaard met tandoori masala, gebakken coquille, prei met gecarameliseerde bloemkool, piccalilly, haricots verts, zilveruitjes en schuim van cashewnoot.
    Alleen van een dergelijk voorgerecht ga je al helemaal uit je dak!! En dan volgen er nog een tussen-, hoofd- en nagerecht. Allemaal even weergaloos van smaak en opmaak bereid door twee vakidioten in de keuken en allerhartelijkst geserveerd door Paulien. Buitengewoon goede prijs/kwaliteitverhouding welke terecht weer is onderstreept met een BIB-gourmand. Chapeau!!

Eén vorige recensie
  9. lea

10. Dineren in een wat kleiner maar sfeervol restaurant. De ontvangst is zéér gastvrij en de bediening soepel.

Vanuit mijn comfortabele stoel keek ik in de open keuken naar een tweetal zéér gemotiveerde koks die, zo bleek even later, heerlijke gerechten voor ons gemaakt hadden.

De verzorging van de borden verdiend zeker de aandacht. Eerst kijken vóór je gaat eten.

Zeker een aanrader.

11. P. Manders

Heerlijk gegeten, tikkie aan de dure kant. Teveel tafels en later op de avond erg benauwd. De eigenaresse die in de bediening staat doet heel aardig, maar dat lukt haar van geen kanten. Zit geen warmte in, heeft geen klantgevoel.

Lekker eten, maar voor mij niet meer.

12. Gisteren weer heerlijk gegeten bij Salon de Provence. Ik word hier altijd erg gelukkig van. Het eten is heerlijk en wordt met veel liefde, kennis en creativiteit bereid en de gastvrouw is hoe een gastvrouw hoort te zijn. Kortom, als je het ons vraagt een echt aanrader!

13. Jaqueline

Met vrienden hier gegeten voor de eerste keer en zeer verrast! De gerechten gaan van zeer goed tot absoluut top! Wij hebben in restaurants met een michelinster (dit restaurant heeft een bib-gourmand) minder gegeten. De warme gerechten steken wel iets af tegen de gerechten uit de koude keuken (vooral qua details en opmaak, smaken en producten zijn prima) maar dat is misschien een ruimte ding, de open keuken is zeer klein. Ook de gastvrouw was een prettige verschijning aan tafel die je een warm welkom gevoel gaf in "haar" restaurantje (dit wel nadat de stress van het binnenkomen van de meeste gasten voorbij was). Ook de wijnadviezen bevielen ons goed. Dat we dan maar een 7 aan de service geven lag dan ook niet aan haar maar aan de hulp die er bij liep, hoewel vriendelijk waren we deze liever tegengekomen in een bruine kroeg, de stijl en wijze van bediening van deze dame paste in ieder geval ons inziens niet bij een restaurant als dit. Geen groot ding maar we zouden het wel in overweging nemen als we zakelijk zouden willen eten. Wij raden iedereen aan hier een avondje culinair te genieten!

14. Meindert Hobbema

Het was een Michelin-inspecteur met een extreem goed humeur, die heeft besloten dit restaurant een Bib Gourmand toe te kennen. Mooi opgediend eten dat vlak smaakt. Mevrouwen in de bediening die het bord voor je neerzetten en zonder iets te zeggen weer vertrekken. Potsierlijke wijnadviezen. He, Jammer. We hadden ons er zo op verheugd, Toch weer even verder zoeken.

15. Wij hebben gekozen voor een 7 gangen menu en dat zeker de moeite waard. Jan en Pauline weten er altijd weer een feest van te maken. Jan en Robert gaan op alle wensen in die maar kan bedenken.
    Dit is gewoon een top restaurant.Zeker een aanrader.

16. Kees van Beek

Elke keer wordt je weer verrast door de culinaire kunsten van de keukenbrigade.
    Bediening top zoals gebruikelijk dus alles was daar voor een avond vol genieten.
    Tot snel weer.

17. Dennis 131 punten

Super lekker gegeten en gedronken. Het 7-gangen menu is echt een aanrader. Dit is echt op en top genieten.

18. A. Mahieu

Erg genoten vanavond van het speciale 7-gangen menu! Heerlijke gerechten en een goed bijpassend bob-arrangement erbij. Erg vriendelijke en persoonlijke bediening. Zeker voor herhaling vatbaar! Complimenten aan de keuken en bediening! Tot ziens weer!

19. M. van den Berg

Een heerlijke avond gehad bij de Salon. Mooie, uitgebalanceerde gerechten en een goede adequate bediening. Prima wijnkaart met een aantal verrassende wijnen uit Frankrijk en de Nieuwe Wereld. Kortom super.

Een aanrader!

20. Wij hebben er heerlijk gegeten en gedronken op zaterdagavond 03-11. In een woord geweldig! Sfeervolle ambiance, alles voldeed aan onze wensen en was zelfs boven verwachting!

21. Een bijzondere ervaring. Goed eten maar verder was het eerder hilarisch dan op niveau. Weinig kennis van wijn (gewoon lekker als kwalificatie) diverse wijnen wel op de kaart, maar niet aanwezig, erg amicale houding van een van de medewerksters, en eigenaresse liet duidelijk blijken dat het toch allemaal wat teveel is...veel stress, en erg warrig.

22. Vanavond heerlijk gegeten in een gezellig, knus restaurant met vriendelijke bediening en perfect eten. Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding (3 gangen voor € 35) , mooie wijnen en een mooie avond uit.

23. Geweldige sfeer met even geweldige gastvrouw. Kookkunst op hoog niveau met de lekkerste producten die er zijn.
    Wat opvalt is dat het totaalplaatje erg goed klopt. Hier werken mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
    Een onvergetelijke avond culinair genieten. bedankt

24. Kees van Beek

Een super aanrader zowel voor prive als zakelijk. Innovatieve keuken met toch een traditionele basis wat het allemaal heel erg lekker en herkenbaar maakt en dit allemaal in een huiselijk kader.

Bediening is zeer attent en is er duidelijk op gericht om het de gasten naar de zin te maken.

Wat mij ( ons ) betreft het restaurant van Breda en omstreken en duidelijk op weg naar een ster.

25. Steven Kaper

26. Het beste en sfeervolste restaurant van Breda en omstreken. Dit is en blijft ons favoriete restaurantje!

27. Lynsey Gras

Altijd weer een feestje om hier te mogen eten. Gezellig, goede bediening, heerlijk eten, goede stoelen, kortom: een echt avondje uit!

28. Al vaker hier gegeten en eigenlijk altijd goed tot zeer goed. Qua bediening varieert het, maar als de eigenaresse er zelf is dan is het allemaal in harmonie.... Goede keuken en goed gastheerschap. Wat mij betreft één van mijn favorieten in Breda!

29. Gererd Driemenstra

Ok!