Salon de Provence in Breda

Gratis parkeren in de wijk om het restaurant.

di lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 21:00

1272070724 88
1341945170 94
1411819617 83
1420553923 82

1. Een pareltje in het hart van Breda! Inmiddels hebben we kennis mogen maken met de lunch en het dinner. De bediening is vriendelijk en attent. Het eten is verrukkelijk en met oog voor detail bereid. Salon de Provence brengt uit eten gaan naar een nieuw niveau.

2. adriaan 73381 punten

Met zonnig lente weer retour naar Breda voor ons tweede bezoek. Het interieur was smaakvol aangekleed met bloemen en planten, een nieuwe vloer en minder tafels, prima. We kregen de keuze en de tuin vonden we deze middag de beste optie.
    Als aperitief een “Junge Reben” Riesling 2020 van A. Christmann die uitstekend beviel. De chef presenteerde de hapjes, leuk. Cakeje van mais waarop een dot crème van mais met groene peper afgewerkt met gepofte wilde rijst en een sugarsnap. Goede smaken met verrassende crispy textuur.
    En een wafel van opengewerkte koekjes waartussen een cremeux van venkel afgewerkt met een dot citrusgel. Smaakvol met subtiele anijstoets.

De keuze van het menu was voor partner vegetarisch en voor mij juist wat minder vegetarisch. De wijnkaart begint serieus vorm te krijgen met een uitgebreid aanbod van Bourgogne en Bordeaux, door de vaste opslag blijven de prijzen aantrekkelijk. Tevens een vermelding dat ze niet de “klassieke” wijnarrangementen serveren maar wijnen combineren met meerdere gerechten.

In een zwarte schaal de amuse. Jus van citroentijm met spaghetti van snijboon waarin een quenelle mousse van crème fraise bestrooid met aardappelkrokantjes en furikake. Frisse vegetale toetsen, lekker.

De begeleider voor bij de eerste twee gangen werd kundig gepresenteerd. Uit Ribeiro de María Andrea 2020 van Eduardo Peña, bloemig aroma in de mond redelijk vol en rond met tonen van steen- en citrusfruit. Uit de keuken een hele strakke presentatie. Een worstenbroodje met vulling van aardpeer met gerookte amandel en Grutte Grize (romige Friese geitenkaas). In het garnituur structuren van aardpeer (mousse, crème en krokantjes) met blokjes gelei van lavas en blaadjes postelein. Het garnituur vond ik erg lekker, het broodje met bescheiden hartigheid kon mij helaas iets minder bekoren. (6,75)

Gelukkig meteen verder met het hoogtepuntje van de middag. Geplette langoustines waarop een quenelle Oscietra kaviaar, kleine plakjes granny smith met takjes dille, toefjes avocadocrème met blaadjes zeevenkel en dunne krokantjes, eromheen een karnemelk dille vinaigrette. Verfijnde smaakjes waar ik helemaal blij van werd, de wijn was keurig in balans. (9)

Uit een magnum een luxe Bourgogne 2018 van Guy Amiot et Fils, gemaakt in een gebalanceerde romige stijl met aangename mineraliteit. Ernaast zacht gegaarde zeebaars in een jus van kropsla met schuimige saus van bergamot, waarbij blaadjes kropsla aangemaakt met een vinaigrette van kappertjes, kletskopjes, takjes monniksbaard en een buideltje gevuld met zeebaars. Verfijnde smaken met sappige texturen die door de heerlijke wijn naar een hoger niveau werden getild. (8,25)

Verder met de licht krokant gebakken zwezerik in een stroganoffsaus afgedekt met een schuimige lauriersaus, erop plakjes kastanje champignon met zoetzure zilverui chipjes. Keurige cuisson, prima textuur en verfijnde smaken. De Bourgogne was een echte ondersteuner, genieten. (8,5)

Over naar rood met een Langhe Nebbiolo van Parusso, transparant robijn rood, heerlijk aroma, in de mond mooie zuren, aangename kruidigheid en een zachte afdronk. Op een wit bord twee bereidingen van kamperlam, een rouleaux van de nek waarop een stukje rugfilet, links aardappelgratin en rechts een tartelette gevuld met dubbel gedopte doperwten en tuinbonen, aan tafel afgewerkt met een lamsjus. Keurige bereidingen met pure smaken waarbij de heerlijke Nebbiolo naadloos aansloot. (8)

Bediening was uitstekend verzorgd met de puntjes op de i. Partner was helemaal tevreden met haar theearrangement die soms als een kleine proeverij was uitgevoerd.

Samengevat was het genieten op het terras in het zonnetje van verfijnde gerechten met pure smaken en strak gepresenteerd, waarnaast keurig geselecteerde begeleiders. Dat een wijn meerdere gangen begeleid stoort gelukkig niet. Kortom, een adres om in de gaten te houden, bedankt.

Eén vorige recensie
  3. Stef

4. Nadat we het niet echt eens konden worden voor de lunch, besloten we uiteindelijk maar uit eten te gaat. Tijdens de corona periode werkte Salon de Provence samen met Zuyd & Uijtewaal voor de afhaalmaaltijden en omdat de andere 2 ons ook erg goed bevallen waren, stond deze ook al even op ons verlanglijstje.
    We werden zeer vriendelijk gegroet en ontvangen door de bediening en gezien het mooie weer mochten we plaats nemen in de binnentuin. Niet ruim, maar wel gezellig met veel groen en goed zittende meubels.
    We begonnen met een lekker glaasje cava en kregen de menukaarten uitgereikt. Er was keuze uit 5, 7 en 9 gangen en een á la carte menu. Ondertussen kregen we een eerste bite op tafel om de smaakpapillen even wakker te maken en dat lukte best aardig. Vervolgens kwam er nog een lekker amuse op tafel op basis van komkommer. Lekker fris!
    Uiteindelijk besloten we voor 7 gangen te gaan:

- Worstenbroodje (violet artisjok, Parmezaanse kaas, groene asperges,
    gezouten citroen, longpepper) -> Erg lekker en verrassend. Echt worstenbrooddeeg, maar met een meer kazige vulling, die mijn kaas-verslaafde tafelgenote goed kon waarderen.
    - Courgette (pattison, daslook, zilte groente, bleekselderij, bergamot) -> Nog een vegetarisch gerecht en perfect uitgevoerd. het zuur van de granita van bergamot combineerde geweldig met de rest van de smaken.
    - Zeebaars (diepzee garnaalworstje, venkel, kruisbes, citroentijm saus) -> Erg erg lekker. En met name het garnaalworstje was een verrassend element. Lekker hartig.
    - BBQ Little Gem (harissa, zoete paprika, radijs, zuurdesem croutons, gerookte knoflookjus) -> Werd geserveerd met een rode Pinot Noir uit Oostenrijk welke een fruitige en rokerige smaak had. Combineerde best aardig met het gerecht. De harissa was lekker op smaak en lekker pittig en was een mooie aanvulling op de licht geroosterde smaak van de Little Gem.
    - Kalfslende (kruidnagel, ui, koolrabi, vinaigrette van ansjovis en kappertjes, nagelkaas) -> Dit gerecht combineerde zelfs nog beter met de voorgenoemde wijn. Het vlees was langzaam (sous vide?) gegaard op 67 graden en dan pastrami gesneden. Samen met wat (zure) uitjes en de saus een geweldig smaakbommetje.
    - Braam (parfait, witte thee, witte aalbessen, aceto balsamico, hangop) -> Tja, dit kon natuurlijk niet mis. Klassieke combinaties van smaken en niet voor niets. Heerlijk fris, zoet, zuur. Mooie opmaat naar het laatste dessert:
    - Amandelkoek (rabarber, aardbei, hibiscus, ijs van amandelmelk) -> Erg lekker. Zou trouwens ook niet verkeerd te zijn om dit te serveren met (de) koffie gezien het niveau van zoet.

Hierna moesten we natuurlijk nog even de koffie proberen met wat lekkere zoetigheden. De bediening was uitermate prettig & vriendelijk. Omdat het niet echt druk was, namen de ook goed de tijd voor alle gasten. Heel fijn.
    Deze gaat van het verlanglijstje naar het "nog maar eens naar teruggaan lijstje".

5. Marco Ooms

6. Zodra je hier binnenstapt waan je je in Frankrijk, alleen de zonnewarmte, Frans gekeuvel en krekels missen. Ik krijg meteen heimwee naar mijn favoriete vakantieland.
    Tafels gedekt zoals het moet, met mooi tafellinnen en zilveren bestek. De keuken is gedeeltelijk open.
    Het eten is bijzonder goed, niet de klassieke Franse keuken met zware sauzen e.d. maar mooi opgemaakte, lichte gerechten van verrassende combinaties (hert met bonen!).
    Daarbij goede wijnen (soms iets te koel geserveerd, maar dat is simpel op te lossen met twee warme handen).
    Veel vaste klanten (die de losse sfeer waarderen) en dat is een goed teken.
    Heerlijke plek om naar toe te gaan, zeker bij aanvallen van heimwee naar Frankrijk.
    Wij komen binnenkort terug, want de vakantie is nog ver weg!

7. Henk Visscher

De derde maal gegeten en drie maal top. Henk Visscher

8. Paar weken geleden daar gaan eten met hoge verwachting.
    Maar wat viel dat tegen! Niets bijzonders kunnen ontdekken,
    kleine gerechten, stukken koolraap in hoofdgerecht.
    Spekjes door groenten, je kon ze amper zien!
    Stuk brood zelf snijden! Geen kraanwater, te duur?
    Wel dure bubbels, belachelijk!
    We gingen zeker niet voldaan van tafel!
    Jammer, geen volgende keer...

9. Ad de Leeuw

Erg lekker gegeten.

10. iz

11. Gerechten zien er mooi uit, al passen de verschillende smaken niet helemaal bij elkaar. Dames in de bediening zijn geen horeca mensen maar proberen het wel. Prijs te hoog voor wat het is.

12. Buikspek gegaard met tandoori masala, gebakken coquille, prei met gecarameliseerde bloemkool, piccalilly, haricots verts, zilveruitjes en schuim van cashewnoot.
    Alleen van een dergelijk voorgerecht ga je al helemaal uit je dak!! En dan volgen er nog een tussen-, hoofd- en nagerecht. Allemaal even weergaloos van smaak en opmaak bereid door twee vakidioten in de keuken en allerhartelijkst geserveerd door Paulien. Buitengewoon goede prijs/kwaliteitverhouding welke terecht weer is onderstreept met een BIB-gourmand. Chapeau!!

Eén vorige recensie
  13. lea

14. Dineren in een wat kleiner maar sfeervol restaurant. De ontvangst is zéér gastvrij en de bediening soepel.

Vanuit mijn comfortabele stoel keek ik in de open keuken naar een tweetal zéér gemotiveerde koks die, zo bleek even later, heerlijke gerechten voor ons gemaakt hadden.

De verzorging van de borden verdiend zeker de aandacht. Eerst kijken vóór je gaat eten.

Zeker een aanrader.

15. P. Manders

Heerlijk gegeten, tikkie aan de dure kant. Teveel tafels en later op de avond erg benauwd. De eigenaresse die in de bediening staat doet heel aardig, maar dat lukt haar van geen kanten. Zit geen warmte in, heeft geen klantgevoel.

Lekker eten, maar voor mij niet meer.

16. Gisteren weer heerlijk gegeten bij Salon de Provence. Ik word hier altijd erg gelukkig van. Het eten is heerlijk en wordt met veel liefde, kennis en creativiteit bereid en de gastvrouw is hoe een gastvrouw hoort te zijn. Kortom, als je het ons vraagt een echt aanrader!

17. Jaqueline

Met vrienden hier gegeten voor de eerste keer en zeer verrast! De gerechten gaan van zeer goed tot absoluut top! Wij hebben in restaurants met een michelinster (dit restaurant heeft een bib-gourmand) minder gegeten. De warme gerechten steken wel iets af tegen de gerechten uit de koude keuken (vooral qua details en opmaak, smaken en producten zijn prima) maar dat is misschien een ruimte ding, de open keuken is zeer klein. Ook de gastvrouw was een prettige verschijning aan tafel die je een warm welkom gevoel gaf in "haar" restaurantje (dit wel nadat de stress van het binnenkomen van de meeste gasten voorbij was). Ook de wijnadviezen bevielen ons goed. Dat we dan maar een 7 aan de service geven lag dan ook niet aan haar maar aan de hulp die er bij liep, hoewel vriendelijk waren we deze liever tegengekomen in een bruine kroeg, de stijl en wijze van bediening van deze dame paste in ieder geval ons inziens niet bij een restaurant als dit. Geen groot ding maar we zouden het wel in overweging nemen als we zakelijk zouden willen eten. Wij raden iedereen aan hier een avondje culinair te genieten!

18. Meindert Hobbema

Het was een Michelin-inspecteur met een extreem goed humeur, die heeft besloten dit restaurant een Bib Gourmand toe te kennen. Mooi opgediend eten dat vlak smaakt. Mevrouwen in de bediening die het bord voor je neerzetten en zonder iets te zeggen weer vertrekken. Potsierlijke wijnadviezen. He, Jammer. We hadden ons er zo op verheugd, Toch weer even verder zoeken.

19. Wij hebben gekozen voor een 7 gangen menu en dat zeker de moeite waard. Jan en Pauline weten er altijd weer een feest van te maken. Jan en Robert gaan op alle wensen in die maar kan bedenken.
    Dit is gewoon een top restaurant.Zeker een aanrader.

20. Kees van Beek

Elke keer wordt je weer verrast door de culinaire kunsten van de keukenbrigade.
    Bediening top zoals gebruikelijk dus alles was daar voor een avond vol genieten.
    Tot snel weer.

21. Dennis 131 punten

Super lekker gegeten en gedronken. Het 7-gangen menu is echt een aanrader. Dit is echt op en top genieten.

22. A. Mahieu

Erg genoten vanavond van het speciale 7-gangen menu! Heerlijke gerechten en een goed bijpassend bob-arrangement erbij. Erg vriendelijke en persoonlijke bediening. Zeker voor herhaling vatbaar! Complimenten aan de keuken en bediening! Tot ziens weer!

23. M. van den Berg

Een heerlijke avond gehad bij de Salon. Mooie, uitgebalanceerde gerechten en een goede adequate bediening. Prima wijnkaart met een aantal verrassende wijnen uit Frankrijk en de Nieuwe Wereld. Kortom super.

Een aanrader!

24. Wij hebben er heerlijk gegeten en gedronken op zaterdagavond 03-11. In een woord geweldig! Sfeervolle ambiance, alles voldeed aan onze wensen en was zelfs boven verwachting!

25. Een bijzondere ervaring. Goed eten maar verder was het eerder hilarisch dan op niveau. Weinig kennis van wijn (gewoon lekker als kwalificatie) diverse wijnen wel op de kaart, maar niet aanwezig, erg amicale houding van een van de medewerksters, en eigenaresse liet duidelijk blijken dat het toch allemaal wat teveel is...veel stress, en erg warrig.

26. Vanavond heerlijk gegeten in een gezellig, knus restaurant met vriendelijke bediening en perfect eten. Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding (3 gangen voor € 35) , mooie wijnen en een mooie avond uit.

27. Geweldige sfeer met even geweldige gastvrouw. Kookkunst op hoog niveau met de lekkerste producten die er zijn.
    Wat opvalt is dat het totaalplaatje erg goed klopt. Hier werken mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
    Een onvergetelijke avond culinair genieten. bedankt

28. Kees van Beek

Een super aanrader zowel voor prive als zakelijk. Innovatieve keuken met toch een traditionele basis wat het allemaal heel erg lekker en herkenbaar maakt en dit allemaal in een huiselijk kader.

Bediening is zeer attent en is er duidelijk op gericht om het de gasten naar de zin te maken.

Wat mij ( ons ) betreft het restaurant van Breda en omstreken en duidelijk op weg naar een ster.

29. Steven Kaper

30. Het beste en sfeervolste restaurant van Breda en omstreken. Dit is en blijft ons favoriete restaurantje!

31. Lynsey Gras

Altijd weer een feestje om hier te mogen eten. Gezellig, goede bediening, heerlijk eten, goede stoelen, kortom: een echt avondje uit!

32. Al vaker hier gegeten en eigenlijk altijd goed tot zeer goed. Qua bediening varieert het, maar als de eigenaresse er zelf is dan is het allemaal in harmonie.... Goede keuken en goed gastheerschap. Wat mij betreft één van mijn favorieten in Breda!

33. Gererd Driemenstra

Ok!