Op dit adres zit nu: Crijns

De Hofstee in Bladel

1277281945 94
1416611927 93
1441944651 94

1. Ton Kuyken

Wij hebben bij dit restaurant het afgelopen jaar reeds een viertal keer tot onze volle tevredenheid gegeten. Tot nu toe bestond onze keuze altijd uit 'a la carte'. Gisterenavond hebben wij de Hofstee nog eens bezocht. Ons verzoek om in de sfeervolle tuin te mogen zitten werd meteen gehonoreerd waarbij vermeld werd dat als het te koud werd wij het diner in het restaurant mochten voortzetten (top). Voor deze keer viel onze keuze op het weekmenu d.w.z. 3-gangen menu inclusief 2 glazen wijn voor EUR 30,-. Dit werd ook nog eens vooraf gegaan door een overheerlijke uitgebreide amuse. Gelet op de prijs van het weekmenu waren wij toch wel enigszins sceptisch maar dit bleek totaal onterecht. De geserveerde gerechten waren zonder uitzondering subliem. Ook de medewerkers geven het gevoel meer dan welkom te zijn. Uitermate vriendelijk en deskundig waarbij speciale complimenten aan Mart want die bleek op dat moment pas 2 uur werkzaam te zijn binnen dit restaurant. Kortom voor alle onderdelen een 10 waarbij wij de medewerkers graag een 11 zouden willen geven. Samengevat Rob en medewerkers bedankt voor de gezellige avond.

2. Souza van Limpt

3. De komst van het jonge talent Björn Olaf Royd Cocu als maître/sommelier zorgde voor extra aantrekkingskracht. Een prima moment om te reserveren was voor de proeverij van de nieuwe kaart. Hierbij zou Björn zijn persoonlijke geselecteerde collectie begeleiders presenteren, leuk.
    Het was druilerig herfstweer en dan is een een lunch binnen extra gezellig. Björn stond ons al op te wachten bij de ingang, keurig in kostuum. Hij begeleide ons naar het restaurant waar we een tafel uit mochten zoeken, leuk.
    Het restaurant heeft al een kleine opfrisbeurt gehad. De plafonds zijn wit geschilderd, de rode gordijnen zijn vervangen door blauwe. De balken rondom het oude loungegedeelte bij de open haard zijn verdwenen, er zijn enkele mooie bloemstukken geplaatst en er is plaats gemaakt voor een modern abstract schilderij.

Als aperitief bestelde ik een witte wijn, Bjorn presenteerde op een keurige wijze de Salwey 2011 gemaakt van Grauburgunder, die goed bevalt. Het borrelgarnituur bestond uit stukken stevige kerrie kroepoek met hierop druppels mayonaise die met calamansi aangezuurd waren gepresenteerd op een schaaltje met eikels. Verder een schaaltje met gekarameliseerde amandelen (pas op, verslavend) en een bakje met gemarineerde zwarte olijven.

Hierna werden twee amuses gelijktijdig uitgeserveerd. In een wijnglas een hartige gel van rode biet met hierop een fijne brunoise van fruitige gele biet, makaron van biet en bolletje mozzarella. Ik was helemaal weg van de bietencombinatie, zalig.
    In een miniatuur soepterrine een bospaddenstoelenmousse met hierop krokante paddenstoel, aardappelkrokant, cressje en blaadje sla. Mooie smaken.

We hadden al wat foto's van de gifkikker op Facebook voorbij zien komen en hier was hij dan. Keurig gepresenteerd op een bedje van kikkereitjes met hieromheen rode blaadjes, (beide niet eetbaar). Hij was gemaakt van komkommergelei met hierin een subtiele dosis Szechuanpeper. De kikker in een keer in de mond en hier ongeveer acht seconden op kauwen. De beleving was niet spectaculair (in ieder geval minder dan verwacht) dit kwam omdat er nog verschillende gerechten geproefd moesten worden, oké.

De eerste begeleider was een Oostenrijkse Grüner Veltliner 2011 Terrassen biodynamisch gemaakt van het top huis Loimer. Overgeschonken in karaf en keurig op temperatuur, enkele graden koeler dan optimaal. Een voorbehandeling die de meeste begeleiders kregen. In het aroma een toets van honing en kamille en aangenaam fruitig in de mond, erg lekker. Hierbij een complexe gang waarin we de signatuur van de chef niet meer herkennen, lol. Op de bodem een schijf gelakt buikspek, zalf van pastinaak, hierop vier schijfjes verse sint jakobsmossel, crumble van aubergine met bospaddenstoel, in soja gemarineerde mini shiitake, fijne brunoise van aangezuurde gele biet , op de rand een paaltje gel van soja en een zwarte parel gevuld met een rabarber bouillon. Het geheel word aan tafel afgewerkt met schaafsel van de hand van boeddha. Wat een smaakjes. De buikspek vond ik wat teveel aandacht opeisen en de combinatie met de wijn iets verstoren. Verder een heerlijke gang.

De tweede ronde is met een van mijn favoriete ingrediënten. Hierbij een loepzuivere Riesling auslese 2011 van het huis Bischel met een heerlijk aroma en zalige zoet zuur balans. Uit de keuken drie bereidingen van ganzenlever. Een ravioli gevuld met ganzenlever met een saus van rabarber, schuim van rode biet en een zalf van macadamia. De smaak van de lever was in de ravioli slechts zeer subtiel aanwezig waardoor de zalf van macadamia de de hoofdrol opeiste.
    De tweede bereiding is de licht krokant gebakken variant, een klassieker die keurig is uitgevoerd.
    De topper was voor mij de gepocheerde lever op een fruitige appelmoes van granny smith en een confituur van appel. Ernaast een kogeltje in cola gelakte paté, een cilinder met gekonfijte eend met hierop een gouden kogel gevuld met rabarber bouillon, als afwerking nog enkele stukjes verse vijg. De wijn was hierbij de ideale partner, wat een snoepfestijn, heerlijk.

Nu kwam er een klein plagerijtje van de sommelier. Een mooi groot Chassagne glas werd gepresenteerd. Hierin een heerlijke wijn met bourgogne karakter en ik mocht raden. Dat viel niet mee, haha. Het was een Portugese Esporão Reserva Branco gemaakt van de voor mij onbekende druivenrassen, de Roupeiro, Arinto en Antao Vaz. De wijn is royaal op hout gerijpt (Frans en Amerikaans) en hierdoor iets minder verfijnd dan een Bourgogne. Het gerecht werd door de chef zelf toegelicht. Gebakken Noordzee tarbot op een bedje van bladspinazie, quenelle puree van knolselderie, ravioli met runderstoof in een gevogelte jus en een geweldige Hollandaisesaus. De cuisson van de tarbot was prima en deze smaakte heerlijk in combinatie met de Hollandaise. De heerlijke wijn paste uitstekend bij het gerecht en vooral de boterige smaak in de saus maakt hem nog mooier, prima. Het kannetje bleef op tafel en was onweerstaanbaar.

Een grote verrassing in de begeleiders, regionaal bier. Triple Hop van Brouwerij de Gouden Leeuw te Vessem gelegen aan de rivier de Beerze. Een heerlijk rijk en fruitig bier. Uit de keuken klassiek gerecht van Patrijs. Op een bedje van zuurkool getrancheerde borst ernaast een gestoofde bout, schijfje eekhoorntjes brood, takje brokolie en saus van eekhoorntjesbrood. Als extra werd er nog een mediterrane saus toegevoegd geschonken uit een lief klein RVS kannetje met lange dunne schenktuit. De cuisson van het borstje was goed, het boutje was ietsje droger maar dit konden we met de mediterrane saus op basis van jus van gevogelte compenseren. Het bier paste prima en gaf het gerecht een bourgondisch karakter.

We schakelden over op rood uit Hongarije. De Birtokbor van het huis Heimann gemaakt van Cabernet Franc, Merlot en Kekfrankos. Een mooie diepe robijnrode kleur met in het aroma donker fruit en aangename kruidigheid, rijk en fruitig in de mond met een zachte afdronk. Uit de keuken een grote verrassing in Indonesische stijl. In een oosterse kom Rouleau van kwartel, crème en brunoise van pompoen, rolletje zoetzure komkommer, schuim van kokos met sereh en een kousenband in een knoop. Hierover werd een heerlijke rendang saus gegoten. Ik ben liefhebber van de Indonesische keuken en heb zelden zo'n verfijnd gerecht uit deze keuken gegeten. Wat een smaken, geweldig. Ook de wijn maakte indruk. Normaal vind ik jasmijnthee een passende begeleider voor Indonesische gerechten maar deze wijn combineerde prima. De kruidigheid van het gerecht sloot prima aan bij deze wijn en maakte hem nog complexer, mooi!

Tijd voor een korte pauze met een hele speciale thee, geserveerd in een wijnglas. Een fijn moment om even met de chef terug te koppelen. De thee was op smaak gebracht met een wolkje melk en een assortiment kruiden waarvan de steranijs het meeste opviel, grappig.

Zwaar geschut uit Griekenland van het Alpha Estate, een gerijpte wijn uit 2008 gemaakt van Syrah, Xinomavro en Merlot. Krachtig en complex aroma, rijk in de mond en een stevige lange afdronk. Uit de keuken een klassieker met twee lapjes herten filet op een bedje van rode kool met ernaast een zalf van knolselderij, spaghetti van hartige snijboon, krokante toffee met stoofvlees vulling en een quenelle appelcompote. Het vlees heeft een goede cuisson en deze smaak maakte de wijn een stuk zachter, goed.

Partner was inmiddels helemaal voldaan,r ik wilde nog wel door hoewel de trek inmiddels helemaal gestild was. Björn had een mooie Madeira geselecteerd, de Alvada 5 years van het huis Blandy's, in het glas een donkere amber kleur met in het aroma tonen van krenten en karamel. Op het bord een kleine “tosti” of “wentelteefje” met fourme d'ambert, blokje gemarineerde ananas, streep bloemenhoning en drupje appelstroop. Ik ben fan van kaasgerechten en deze mocht er zijn. Heerlijk, vooral de mooie smaak van de ananas. De Madeira combineerde goed bij de wat stevigere smaken.

Naar de nieuwe wereld voor een heerlijke dessertwijn. Uit Zuid Afrika de Kia Ora Late Harvest 2005 van Kanu gemaakt van Chennin Blanc in een heerlijke Sauternes stijl. Mooie Amber kleur met rijk aroma. Uit de keuken een van de grote specialiteiten van de chef. Een peperkoek soufflé en wel van oude wijvenkoek. Heerlijk luchtig met stukjes koek en hoog op smaak. Ernaast nog zwarte potje met een quenelle vanille ijs op een bedje van koekkruim om af te wisselen. Wat een verwennerij.

Partner zat inmiddels aan de thee met friandises terwijl Björn voor mij nog een verrassing in petto had. Een port proeverij met een drietal delicate oude ports. Een Colheita 1965 van Barros, Colheita 1976 van Noval en een vintage 1986 van Dow's. Er waren overeenkomsten in de ports, de fruitigheid heeft plaats gemaakt voor karamel, de aroma's zijn delicaat maar in de mond is de invloed van de alcohol voor mij iets te overheersend, jammer. Maar wel weer iets geleerd. Ernaast nog wat mooie kazen, kletzenbrood en appelstroop om de smaak wat te verzachten. Een stukje munster, Epoisses, Spaanse blauwschimmel (Valdeon?) en harde geitenkaas uit de streek.

Als afsluiter een krachtige Nespresso, voor de friandises was inmiddels weinig plaats overgebleven. Wat een copieuze lunch.

Bediening was grote klasse, Born heeft deze middag geschitterd. Wat een talentvolle jonge man met een breed scala aan kennis en wat een perfectionist. Ondanks dat heeft hij een rustige uitstraling met een verwenners mentaliteit. Iemand die meedenkt bij het maken van de gerechten om deze nog beter bij de begeleiders te laten aansluiten. Inmiddels al opgewaardeerd naar restaurant manager, hij verdient het. Een aanwinst voor het restaurant. De witte brigade heeft ook zijn uiterste best gedaan. Rob probeert te vernieuwen en verrassen zonder zijn klassieke stijl te verlaten. Kortom een geweldige koppel dat de Hofstee naar een hoger plan zal brengen. Een aanrader voor de culinaire liefhebber.

4. Per mail van Restaurant de Hofstee een uitnodiging ontvangen voor een 10 gangen diner voor slechts Eur 49,50 , excl wijn arrangement.
    Gezien de zeer goede ervaring met dit restaurant nam ik deze uitnodiging met twee handen aan.
    Ik wist dat ik mijn smaak papillen weer zou gaan kietelen. Tien gangen ??, Zou het niet teveel zijn ??
    In samenspraak met de sommelier besloten we ook het wijn arrangement te nemen.
    Als starter begonnen we met Albacore tonijn/sesam en soja., geserveerd met een frisse Framingham Classic Riesling uit New Zealand. Heerlijk !! Alles wat de keuken serveerde was overlekker. In bijzonder wil ik de wilde zeebaars uit Zeeland vermelden, opgediend met een weinig bladspinazie en Hollandaise. Het bijbehorende Esporao Reserva 2011 van Alentejo uit Portugal is ook het vermelden waard. Verrassend was het geserveerde Rendang met pompoen en kousenband. Bij dit surinaams gerecht dronken we een glas Heimann Kekfrankos 2011 uit Hongarije. Een stuk vlees van het hert met geraspte peperkoek en rode kool. Mensen, wat was dat lekker !! Verfrissend was weer de Fourme dÁmbert met ananas met de bijgeschonken wijn uit Portugal zijnde Blandy's Alvada 5 years oud.
    Alle gerechtjes waren van die grootte dat je wel genoot van de smaak van het gerecht maar dat je je niet direkt verzadigd voelde. Nog nooit gegeten een gerecht dat peperkoek souffle wordt genoemd. Hoe kan de keuken zo'n engelen gerecht maken ??
    De sensatie van al het lekkers was weer overweldigend.
    Als slot, ook het vermelden waard, de chocolade waar een glas Karelas Mavrodaphne Reserve 2005 uit Griekenland bij werd geserveerd.
    Gegeten op: 12 oktober 2013.

Hans jmb
    culinair genieter

5. Afgelopen donderdag heerlijk gegeten in dit zeer sfeervolle restaurant in Bladel. De ervaring klopte vanaf het moment van de ontvangst tot na het diner; super attente en gastvrije bediening. Ik heb heerlijk gegeten. Verrassende gerechten, mooie smaakcombinaties en een fantastische opmaak van de gerechten.

6. We hebben onze favoriet in Bladel weer eens bezocht. Met regenachtig weer was het binnen extra gezellig aan het raam bij openhaard. Het interieur is nog niet serieus veranderd maar deze is sfeervol en passend bij de Hofstee.
    Het aperitief wordt door Rob van der Veeken (patron en chef) aangeboden. Een heerlijke Nederlandse mousserende wijn, brut 2011 van de Apostelhoeve met heerlijke aroma en aangenaam fruitig in de mond. Het borrelgarnituur bestond uit grote stukken luchtige kroepoek met hierop druppels mayonaise die met kalamansie aangezuurd waren, erg lekker. Verder een schaaltje met gekarameliseerde amandelen en een bakje met zwarte olijven.

De kaart werd uitgereikt, we kozen voor het vijf gangen menu met begeleidende wijnen. De eerste amuse kwam op een gebogen lepel, ijspastille van met citrusfruit gezuurde komkommer, hierop een schilletje van citrus en een stukje ansjovis. In de mond eerst het koele fruitige, dan komt hierbij een aangenaam bittertje van het schilletje en op het eind komt het ziltige van het visje. Een drietraps beleving, erg leuk bedacht.
    De tweede amuse kwam op een zwart tegeltje, makaron van tomaat met hierop fruitige gel en een bolletje mozzarella, mooi! Ernaast op een lepel een bolletje mousse van asperge op een fruitige saus. Dit werd opgevolgd door een originele presentatie. Een golfbal van asperge mousse met ernaast een makaron van wortel. Hierbij werd een tube, gevuld met piccalilly, uitgeserveerd zodat je het balletje op je persoonlijke smaak kon afstemmen.

De eerste begeleider wordt door Sander Scheltinga de nieuwe sommelier op keurige wijze gepresenteerd. Een Riesling reserve 2011 van het huis Martin Schaetzel uit de Alsace, beetje ingetogen aroma en delicaat in de mond. Uit de keuken een kleurrijke presentatie opgebouwd rond een lapje Albacore tonijn. Gemarineerde asperges, kogel van avocado, gel van Limoncello en het geheel is afgewerkt met cressejes. De tonijn had een subtiele smaak en het garnituur speelde de hoofdrol. De wijn paste wel maar had voor mijn iets aromatischer mogen zijn, een delicate ronde.

De tweede begeleider sprong wel uit het glas, Cheverny Blanc van Philippe Sauger die een beetje Chardonnay aan de Sauvignon heeft toegevoegd. Er kwam een proefglaasje naast te staan. Een witte wijn die Maurice van Bussel, die de avond ervoor getafeld had, had achtergelaten, leuk! Uit de keuken een vegetarisch gerecht dat aan tafel door Rob van der Veeken de chef werd afgewerkt. Een ring van sperziebonengelei met decentraal een cilinder van bereiding van sperzieboon met erop een quenelle ijs van avocado. Centraal een bereiding met zaden, doperwt, asperge en krokant. Verder op bord nog schijfjes zoet zure biet en twee halve kogels rode bieten ijs. Mooie smaken die goed samen gaan, goede en afwisselende mondbeleving. De blinde geschonken wijn met oxidatieve stijl combineerde uitstekend bij de rode biet. De Cheverny vond ik wat beter bij het geheel combineren, niet in de laatste plaats door zijn heerlijke aroma.

Uit Portugal een Vinho Verde 2010 gemaakt van Alvarinho van het huis Foral de Melgaço, bloemig aroma met hints van tropisch fruit en een elegante afdronk. Uit de keuken op de graat gebakken schol met structuren van venkel, couscous, blokje crème fraiche met hierop haringkuit. Het geheel wordt aan tafel overgoten door een heerlijke Beurre Blanc saus die met zee-egel op smaak is gebracht, super! De cuisson van de schol was prima, heerlijk sappige vis met krokant korstje, de venkel combineerde er prima bij. De saus maakte er een feestje van, snoepen tot het kannetje leeg was. De wijn was een prima ondersteuner maar bleef vanwege de rijke saus, waar we een lichte overdosis genomen hebben, wat op de achtergrond.

Voor het hoofdgerecht was er een klassieke wat gerijpte Bordeaux geselecteerd, Chateau Belvue 2008. Vol en krachtig boordevol donker fruit en zachte tannines in de afdronk. Gebakken lamsmedaillon met licht krokante kruidenkorst, asperge, toren (schaakstuk) van paprikagelei, crème van gefermenteerde knoflook en een heerlijke, geconcentreerde lamsjus. Op een sideplate een stukje gestoofde lamsnek. Cuisson zeer goed, mooi rosé gebraden en mooi op smaak. Het stukje nek was erg krachtig maar dit paste prima bij de rijke saus. De krachtige wijn was een prima begeleider en ondersteuner van het gerecht, prima gekozen!

Een keuze mogelijkheid tussen kaas of zoet, we kozen beide voor het zoet.

De dessertwijn was er een die ik nog niet kende, leuk! Nectare 2008 gemaakt van Primitivo di Manduria van het huis Soloperto. Een versterkte wijn vol rood fruit en een ronde, fluweel zachte afdronk. Op het bord verse aardbeien en frambozen met toefjes schuim van yoghurt, quenelle ijs van basilicum, ijspastille van basilicum en halve kogel gelei van rozen. Voor de mondbeleving nog twee makarons en wat koekkruim. Verrassende smaak combinaties met als smaakmaker het basilicumijs, heerlijke afwisseling met de rozen gelei. Dit gecombineerd met een prima ondersteuner maken het gerecht, voor mij, de topper van deze lunch.

Als afsluiter nog een prima espresso met assortiment friandises waarbij het balkje gezouten karamel in positieve zin opviel.

Bediening was deze middag prima verzorgd. De wijnen werden door Sander Scheltinga de nieuwe sommelier uitvoerig toegelicht. Daar wij de enige gasten waren kregen we de volle aandacht en de chef lied zich ook regelmatig aan tafel zien, leuk!

Prijs kwaliteit is goed tot zeer goed, menu 39,50, wijn arrangement 34,50 en koffie arrangement 5,75. We hebben wederom een fijne middag beleefd bij de Hofstee. Tot de volgende keer.

7. Attent gemaakt door een zakenrelatie ben ik, met mijn vaste vriendengroep, restaurant de Hofstee in Bladel gaan bezoeken.
    Op het grote parkeerterrein, grenzend aan het restaurant,was gelukkig nog plaats voor het parkeren van onze wagens.
    Wij werden door een persoon gastvrij ontvangen.. Onze jassen werden in een grote gardarobe kast gehangen, waarna wij naar onze tafel werden begeleid.
    De sfeer in het restauant doet gezellig aan ofschoon een van ons een verf lucht meende te ruiken. Op een vraag aan een ober werd verteld dat de eigenaar van het restaurant bezig was met het verfrissen van het interieur.
    Genietend van een aperatief werd een bol zelf gebakken brood geserveerd.
    Uit de menukaart kozen wij voor een 5 gangen menu.
    Wij begonnen met een gemarineerde Coquille met een schuim van tarwe gras. Dit alles super vers!
    Hierna werden we verwend met een Thaise Tam Jam soep. (met een mooie combnatie van een Riesling en een verrassend koel geserveerd Thais biertje).
    Tot heden een super verwennerij!
    Als erg positief hebben wij ervaren dat de eigenaar en eerste kok van het restaurant zich kwam voorstellen en een praatje kwam maken.
    Beslist een aanrader is het consumeren van de spartel verse kabeljauw met ossenworst! Een hemels gerecht.
    Beslist ook het te raden is het geserveerde lams vlees met een kruidenkorst en een lekkere paprika creme. Dit alles opgemaakt in een vorm van en schaakstuk.. Fantastisch!
    Voor dat we eindigden met een kop koffie hebben we genoten van de kaasplank met erbij geserveerd een viertal verschillende soorten port.
    Bij afscheid hebben we het bedienend personeel bedankt voor hun gastvrijheid, hun hoffelijkheid en hun voortreffelijke uitleg bij het geserveerde maal en wijn.
    Het bezoek aan retaurant de Hofstee is voor ons allen meer dan goed bevallen. Wij komen terug.
    Hans J Floris

8. Wil Frijters

Wij hebben deze avond genoten van heerlijke gerechten,en mooi opgemaakt.
    De kok heeft duidelijk zijn best gedaan.
    Daarom vinden wij het jammer dat zo'n goede kok en tevens eigenaar ,personeel heeft rond lopen die niet weten hoe je mensen verwend,ronduit slecht.
    En het interieur is nodig aan vervanging toe,het lijkt wel of je in Oostenrijk zit,met al dat hout.

9. Goede ontvangst een 7 gangen diner met een sterren opmaak.
    Een service en een omgeving die een ster verdient dus Micheline mannen kom maar op, hier hoort hij echt thuis.

Enthousiasme en vakmanschap gecombineerd geweldig.

10. Een paar keer geweest. Heerlijk gegeten. Fantastisch hoe er door sommelier bij iedere gang de perfecte wijn wordt geschonken en een geweldig verhaal bij verteld wordt.
    De kaastafel... Subliem, wat een schitterende kazen.
    Het wachten is op een ster.
    Volgens ons al dubbel en dwars verdient.

11. adriaan

19296 punten
  12. De planning was om eind mei de Hofstee te bezoeken daar we dan in de buurt logeren. Een mooie Paasaanbieding heeft ons toch over de streep getrokken om eerder te gaan. Een viergangenmenu inclusief glas champagne, wijnarrangement, water én koffie met zoete lekkernijen voor € 65,- p.p konden we niet laten schieten.
    Het weer liet het helaas niet toe om op de fiets te gaan dus de auto gepakt. Deze konden we op de royale parkeerplaats voor de deur makkelijk kwijt. De inrichting is ten opzichte van vorig bezoek niet opvallend gewijzigd, wel heeft het eet- en glasservies een upgrade gekregen. We waren benieuwd of Ron Verhage er was, die we kennen als sommelier van Linnen, hij was verhinderd. Arno Aartsen, de port expert, zou de wijnen deze middag verzorgen.
    We kregen een tafel aan het raam en we bestelde een witte wijn als aperitief. Een biodynamische Sauvignon Blanc 2011 van Domaine Du Haut Perron uit de Touraine werd gepresenteerd. Een elegante fruitige wijn met stuivend aroma. Erbij een borrelgarnituur met een schaaltje zwarte olijven, gepofte wilde rijst en hartige spritskoekjes, lekker.
    De eerste amuse was in paassfeer, een ei gevuld met Parmezaanse kaas, mousse van knolselderij en piccalilly. Leuk hoe de smaak overgaat van de hartige kaas via de romige knolselderij naar de fruitige piccalilly, die onderin zat.
    De tweede amuse werd gepresenteerd in een cocktailglas. Marshmallow van appel, stukjes zure haring, wasabi ijs en twee bereidingen van rode biet, makaron en gel. De haring voerde de boventoon en het ijs was subtiel. Veel afwisseling in mondbeleving, een fijne amuse.

De eerste begeleider was een meer traditionele (niet te drooge) Duitser, Jean Baptiste Riesling Kabinett 2010 van het huis Gunderloch. Beetje ingetogen aroma waarin de typische Riesling te herkennen is. In de mond zijn de zuren door het zoet gecamoufleerd waardoor hij erg soepel weg drinkt en de wijn bezit fraaie mineraal tonen. Uit de keuken komt een mooie compositie die op een leiplaatje werd uitgeserveerd. Tartaar van makreel, bereidingen van komkommer, mousse van avocado, schuim van dashi en gepofte quinoa. Subtiele smaken waarmee aardig afgewisseld kon worden. De wijn ging naarmate hij iets warmer werd lekkerder ruiken maar bleef wat op de achtergrond.(9)

De tweede begeleider is een Muscat 2009 uit de Alsace van het huis Leon Beyer, mooi strak en elegant. Op het diepe bord dat wordt uitgeserveerd liggen stukjes asperge, ham en ei met erop saffraanijs, de asperge bouillon wordt aan tafel toegevoegd. Het ijs bleef net boven de warme soep waardoor hij niet smolt. De bouillon was mooi op smaak niet te romig. Vertrouwde smaken met als extra de warm koud beleving met het saffraan ijs. Het is moeilijk een soep tot het einde spannend te houden. De wijn is met zijn elegante fruittonen een mooie ondersteuner van het gerecht. (8,8)

We hadden gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot uitbreiden en kregen nu een Portugese begeleider gemaakt van een viertal druivenrassen. De Grainha 2009 van het huis Quinta Nova, een heerlijke wijn met complexe neus en rijke mondbeleving. Rob de chef komt zelf uit de keuken om het topgerecht van deze middag uit te serveren en toe te lichten. Op een blauw glazen bord een mooi stukje gegaarde wilde zeebaars met hierop krokante schubben die voor een aangenaam mondgevoel zorgden. Ernaast een hollandaisesaus met zeealgen, ravioli gevuld met oester, twee saffraan mosselen, geblancheerde paksoi en een cilindertje met bereiding van kool. De vis was sappig en subtiel van smaak de hollandaisesaus was hierbij een uitstekende aanvulling. De ravioli met oester smaakte hemels en gaf een mooi contrast met de vis. Met het groente garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De wijn was een prima begeleider en ondersteuner van het gerecht, super! (9.6)

Voor het hoofdgerecht is een rode uit Hongarije geselecteerd, van het huis Takler uit de streek Szekzárd, de Bikavér ofwel Stierenbloed uit 2007, gemaakt van een drietal druivenrassen. Diep robijnrood van kleur, rijk, vol en rond. Op het bord bereidingen van het Kempische lam, een getrancheerd stukje van de rug, kotelet, stukje nek en een aardappel gevuld met stukjes nier. Erbij nog een groente garnituur met ziltige zeekraal, een quenelle aubergine pure en een jus van lam. De cuisson van het koteletje en de rug zijn super. Aan de rug zijn nog stukjes vet blijven zitten die krokant gebakken zijn. Deze geven het vlees een vollere smaak. Het stukje nek was wat vettig en aan de smaak van de niertjes moest ik even wennen, de aardappel verzachte de smaak en dat vond ik prettig. De wijn was een mooie aanvulling met zijn aroma maar zeker ook in de mond, een prima keuze weer. (9.4)

Het volgende gerecht kreeg twee begeleiders, een Huxelrebe 2009 Beerenauslese van Raddeck met fijne fruittonen en niet te zoet. En een tien jaar oude witte port van het huis Niepoort, oranje van kleur en met rijke complexe neus, in de mond vol en krachtig. In een diep bordje een crème brûlée van ganzenlever met erop drie bereidingen van rabarber. Een quenelle compote, ijs en een makaron van rabarber die optimaal met de Beerenauslese samen gaan. En voor de crème brûlée is de port geselecteerd die ik persoonlijk wat te pittig vond voor de milde smaak van de ganzenlever. De Beerenauslese gaf meer ondersteuning en was duidelijk verfijnder. Een aangename ronde weer. (9,2)

Arno de enthousiaste port expert waarmee ik gezellig kon kletsen liet me nog een glaasje Crusted port 2007 van het huis Niepoort proeven. Dit is een blend van de restanten van twee prima vintage ports uit 2003 en 2005, die leveren een prima eindproduct op. Mooie donkere kleur met heerlijke neus, zacht en rijk in de mond met lange afdronk, heerlijk! Helaas geen kaas erbij, wat voor mij het einde is van een lang traditie. De uitgebreide kaaswagen was deze middag niet opgesteld, jammer.

We gaan verder met een ijswijn 2007 uit een ongebruikelijk land, Georgië van het huis Satrapezo gemaakt van een voor mij onbekende druivensoort, Rkatsiteli. Hij heeft een mooie gele kleur en een bloemig ronde neus als een mooie nectar en in de mond is hij als een heerlijk fruitig bonbonnetje, zalig. Het dessert bestond uit drie kleine gerechten. In een wijnglas een huisgemaakte advocaat met vanille schuim en kruimels van melkchocolade. In een vierkant bakje een bolletje huisgemaakt koffieijs op een bedje van koffie kruimels. En de hoofdrolspeler was een eitje van witte chocolade gevuld met gel van ananas en een dooier van passievrucht. Dit leverde een hele mooie wijnspijs combinatie op, heerlijk. (9.3)

Als afsluiter de espresso met een viertal friandises, blokje noga, madeleine, kletskop en een soort pindarotsje met pure chocolade.

Bediening is onder leiding van Anne Geissen prima geregeld, vier personen voor een zevental tafels is een royale bezetting en het moge duidelijk zijn dat niets de aandacht ontging. Arno Aartsen presenteerde de wijnen op een gezellige, ontspannen, bourgondische wijze. Hij had veel aandacht voor de gasten wat sfeer verhogend werkte.

Prijs kwaliteit is goed tot zeer goed, een fijne beleving weer van een nieuw favoriet adres.

13. Gisteren als verrassing mijn vriendin meegenomen naar de Hofstee. Wij zijn normaal niet het type mensen om naar een etablissement te gaan in deze klasse, maar we zijn absoluut niet teleur gesteld.

De bushalte is op loopafstand wat betekende dat we allebei aan de wijn konden, enige nadeel is dat de laatste bus niet zo heel laat vertrekt dus dat is iets waar je wel rekening mee moet houden, als je besluit dat je met het OV gaat. Na een korte wandeling waren we bij de prachtige oude boerderij waar in de Hofstee gevestigd is.

De ontvangst was uitstekend en erg gastvrij, na een wandeling door het mooie restaurant kwamen wij in het deel waar onze tafel gereserveerd was. Helaas was dit in een deel van het restaurant waar nogal veel hout aanwezig was. Eigenlijk was alles hout. Iets meer dan wij mooi vinden. Dus bij een volgend bezoek moeten we even regelen dat we in het, naar onze mening, mooiere gedeelte aan de voorkant zitten. Maar ik begreep dat er op termijn, als de zaak helemaal goed staat, er een herinrichting aan zit te komen, dus die wachten we in spanning af.

De gerechten zijn van ontzettend hoge kwaliteit en zijn bijzonder te noemen. Het restaurant streeft naar een ster en als dit niveau gehandhaafd wordt dan moet die er zonder meer kunnen komen. Dit is natuurlijk ook te danken aan het uitstekende personeel. Iedereen die bij de Hofstee staat, staat voor hetgeen wat hij of zij aan het doen is. Ondanks dat wij beiden geen fanatieke wijndrinkers zijn wist de sommelier ons bij elke gang te verrassen met een uitstekende wijn. Alleen de sherry bij het nagerecht was ons iets te veel van het goede.

Uiteindelijk waren wij met allebei vier gangen van de kaart met wijnarrangement iets minder dan 200 euro kwijt, wat natuurlijk een hele hoop geld is. Maar de keuken, bediening en de locatie van Hofstee zorgen er voor dat dat bedrag absoluut gerechtvaardigd is en ik verwacht dat het met de Hofstee helemaal goed moet komen. Het was gisterenavond gezellig druk wat mij aangeeft dat de Hofstee zijn naam al in korte tijd goed aan het vestigen is. Wij hebben er in ieder geval een favoriet bij!

14. Bart

15. De ontdekking van 2011. De Hofstee heeft per 1 september nieuwe eigenaars, Rob van der Veken (chef) samen met zijn echtgenoot Shameeza (maître). Rob heeft vijf jaar naast Margot Reuten gewerkt bij Da Vinci en een kortere periode bij Gerard Wollerich en hij vond het en goed moment om zijn droom vorm te geven. Aan zijn rechterhand sous chef Werner die vier jaar naast Dick Middelweerd (Treeswijkhoeve) heeft gewerkt. De sommelier Arno Aartsen is vinoloog met SVH meestertitel, gespecialiseerd in port, hij is helaas vanwege een blessure afwezig. Gelukkig is er dan Anne, een topper uit de zwarte brigade van Da Vinci die tot mijn groot plezier is overgeschakeld naar Bourgondisch schenken, kortom een dreamteam.
    Het eerste nieuwtje is de mogelijkheid voor de lunch op zondag, deze hebben we meteen gereserveerd. Het weer was wisselvallig zodat dat een tafel binnen de beste optie was. We kregen een ronde tafel, gezellig bij de open hard aan het raam. Keurig gedekt met fijn linnen, met bestekdelen van het model Haags lofje en aangekleed met verse bloemen en kaarslicht. Het restaurant is een echte hofstee, knus ingericht met veel hout, een mooie oude rode tegelvloer, rekken met wijn en centraal een ruime bar. De tafels staan op royale afstand van elkaar en op de achtergrond een jazzy muziekje. Het terras is knus ingericht met verschillende door haag afgescheiden ruimtes die voor privacy zorgen en veel groen.
    We bestellen een witte wijn als aperitief en kregen een Sauvignon 2010 van het huis Du Haut Perron uit de Touraine, mooie fruitige wijn met stevige afdronk. De borrelhap bestond uit bladerdeeg stengels met parmezaan en een bakje milde zwarte olijven. Kort hierna kwam een langwerpig bordje met amusehapjes. Een rabarberlolly die in een keer in de mond moest, deze had een heel subtiele smaak, aangenaam. De tweede was een spritskoekje met zout kristallen en hierop een quenelle mousse van olijfolie, een prima combinatie van hartig, zoet en zalvend. In de derde meer aardse tonen met blokjes rodebiet met hierop een quenelle bietenijs.

De tweede amuse was een hele luxe, een stukje pure kingkrab en in een vertikaal suikerrolletje een salade van kingkrab met hierop een schuim van appel, ernaast nog twee komkommerbereidingen en blokjes appel. De kingkrab was puur met rijke smaak, de combinatie met zowel de milde komkommer en subtiele appel was helemaal toppie, de wijn was net wat te krachtig voor deze super verfijnde combinatie.

Voor de eerste gang een Hongaarse Olaszrizling 2009 van het huis Figula, in de neus hints van rijpe meloen en kruisbes, subtiel fruit in de mond en elegante afdronk. Op het bord mooie stukken kreeft met uitstekende cuisson en volle smaak, een gekarameliseerde langoustine, aardappelsalade, venkel crème, mini tomaat, een gekruid blaadje van deeg. Voor de mondbeleving wat zaden, nog ziltige groente en een blokje aloë vera. In een klein glaasje ernaast geconcentreerde kreeften bisque. De kreeft combineerde mooi en zeker ook soms verrassend met de smaken op het bord. De aloë vera gaf een speciaal accent, de bisque gaf hartige afwisseling, de wijn was een prima ondersteuner en begeleider. De langoustine was uitstekend en zorgde voor zoete accenten. Veel smaken die van dit gerecht een avontuur maken, helemaal toppie. (9.8)

Anne schenkt de volgende wijn ditmaal uit Oostenrijk, een Neuburger 2007 van Ernst Tribaumer. Mild aroma met mooie minerale toets en hints van noot, in de mond rijk met enige kruidigheid, een speciale wijn van een druif die ik nog niet kende. De presentatie van het volgende gerecht lijkt op een schaakbord. Witte sint jacobsmossel wordt afgewisseld door donkere zomertruffel op een bedje van krokante zomergroenten met blokjes kalfswang en ernaast nog een schaakstuk van topinamboer (aardpeer). De subtiele mossel vindt aardse ondersteuning bij de truffel een stukje mondbeleving door de knapperige groenten en wat smaakversterking bij de kalfswang. Ook de wijn is een prima aanvulling op heerlijke smaken. Kortom, wederom een topgerecht. (9.7)

Uit Chili de Chardonnay 2009 van Tarapaca met lichte houtrijping, mild citrusfruit met tonen van mango in de neus en in de mond vol met dikke afdronk. Op het bord gebakken scholfilet met een krokant jasje en een mooie fruitige schuim, artisjok met krokant jasje, zoetzure pompoen, pompoen crème en risotto. Een mooi stukje schol dat goed combineert met het smakenpalet op het bord, de schuim heeft een volle smaak en de artisjok is mild, de wijnkeuze is ook weer goed, de wijn is opgewassen tegen de wat rijkere smaken op het bord. (9,0)

Weer terug naar Oostenrijk met de Blaufrankisch 2008 van Heinrich, in de neus tonen van kers, zwarte bes en een hint van hout, in de mond elegant sappig zwart fruit. Twee stukken krokant gebakken zwezerik, gekarameliseerde witlof, lapje gestoofd kalfsvlees, amandelschaafsel, kaviaar voor de mondbeleving met ernaast nog een mooie kalfsjus met rode wijn. Weer een gang om van te smullen, de jus is mooi op smaak zonder overheersend te worden, de zwezerik smelt op de tong en het kalfsvlees is super mals. De wijn vult de smaken mooi aan en word zelf steeds lekkerder tijdens de gang. (9.5)

Naar Italië met de Primitivo van Doppio Passo, mooie rode robijn rode kleur, tonen van kersen en pruimen, soepel en iets rond in de mond met goede balans tussen tannine en fruit. Op het bord een gevuld broodje, spinazie, snijboontjes aardappelschijfjes en kers, overgoten met een kruidenjus. De vulling van het broodje was speciaal, twee mooie stukken Bresse duif met ertussen een stukje ganzenlever omwonden met een hartig lapje spek. De duif had een uitstekende cuisson en een rijke smaak, de ganzenlever vulde het aan evenals het hartige lapje spek. Het broodje was wat moeilijker te eten met vulling, daar het met inhoud moeilijk te snijden was, maar na deze eruit te hebben gehaald ging het prima. Met de groentes kon je afwisselen, de kersen gaven ook fijne accenten. De wijn was een goede ondersteuner en kon de smaak van de duif krap bijbenen. (9.3)

Tijd voor de erfenis van de vorige eigenaar, het hakblok met kaas waarmee de Hofstee een grote reputatieheeft opgebouwd. Het blok waar inmiddels een grote collectie kazen een plaatsje hebben gevonden. Ze passen er zelfs allemaal niet eens op want op de ton en tafel naast het hakblok liggen nog mooie kazen. Rob is uit de keuken gekomen om me te begeleiden naar het hakblok om te helpen bij de keuze. Ik ga voor mijn favorieten, Munster, Epoisses en in calvados gedrenkte camembert aangevuld met een drie jaar oude geiten kaas, een twee jaar oude komijnekaas, Grana Padano en een Rijpenaar VSOP. De drie jaar oude geitenkaas was de meest speciale kaas, de smaak van geit is nog steeds aanwezig maar de structuur van de kaas is erg droog geworden. Op tafel is inmiddels het garnituur voor de kaas uitgeserveerd. Donker notenbrood, vijgenbrood, dadels en pruimen compote. De begeleider wordt door Anne gekozen daar ik zelf niet veel van port weet. Bij de Hofstee hebben ze een van de grootste collecties port van Nederland en een dubbele magnum van Graham die door Arno Aartsen gewonnen is. De keuze van Anne is een zuid Afrikaanse vintage 1999 van Du Toitskloof geworden. Een mooie port met verfijnde belegen smaak, een minpuntje is het hoge alcoholpercentage dat hem wat moeilijker drinkbaar maakt bij de geconcentreerde kazen.
    Om te proeven word er nog een soufflé van kalamansie (citrusfruit) gepresenteerd in een klein kopje. Een hele mooie luchtige met subtiele fruitige smaak.

Partner heeft gekozen voor een zoet dessert, in een wit schaaltje mooie blokjes fruit, netjes geordend en een lepel ijs van kalamansie en een zoete vinaigrette. Hierbij werd de bekende Electra Orange Muscat uit Californië met appelcider smaak. Ze was hiermee in haar nopjes.
    Als afsluiter nog een mooie espresso met een drietal frandises.

Daar we een groot deel van de tijd met zijn tweeën in het restaurant zaten is een extra taak van de bediening om voor een stukje gezelligheid te zorgen. Dit gaat Anne van nature erg goed af, ze straalt plezier uit, is ervaren en heeft kennis van zaken waardoor ze al een onmisbare schakel is geworden. Samen met Rob, die zelf zijn kunstwerkjes mee uitserveerde, hebben ze voor een onvergetelijke middag gezorgd.

Prijs kwaliteit is erg goed, het zes gangen all in menu kost 99,- wat een smak geld is maar prima waar voor zijn geld bied.

16. F. de Vries

Vrijdag meer dan uitstekend gegeten. Elk gerecht een feest, goed van smaak en presentatie. Speciaal de geweldige kaas tafel is het vermelden waard.

Mooie zaak maar ook buiten erg sfeervol. En als afscheid de snoeppotten, leuk bedacht.

Voor iedereen een aanrader.

Bedankt.

17. Misschien wel ons favoriete restaurant.

Heerlijk eten, prachtige zaak, en Astrid en Hein zijn toppers in hun benadering van de klanten.

45 minuten rijden hebben wij er graag voor over.

18. Weer heerlijk gegeten bij De Hofstee. Lekker in de tuin gezeten en genoten van het lekkerste voorgerecht van Nederland. De Hachette de Hofstede, een combinatie van al het lekkers op de kaart. Leuke sfeer en een eerlijke prijs-kwaliteit verhouding.

19. Ik ben hier met een zakenlunch aangeland, het was voortreffelijk.

Als je echt wilt genieten van een culinair hoogstandje in een mooie ambiance dan is dit echt een aanrader!

Wat een heerlijkheid wordt hier op tafel gezet.

20. a. donkers

heerlijk gegeten een prettige sfeer echt een dikke aanrader prima!