Op dit adres zit nu: Bistro M

Lèche Plat in Arendonk

1. adriaan 74492 punten

Léche Plat is een van de deelnemers van de Rieslingweken. Daar we in Reusel aan het logeren zijn en ik liefhebber ben van de Riesling wijnen wilde ik dit graag eens meebeleven. Het reserveren in België is niet zo strak geregeld als in Nederland en gaat niet via de Rieslingweeks site maar bij het restaurant.

Bij binnenkomst viel meteen op dat het interieur aardig is aangepast. Het romantische heeft plaats gemaakt voor het strakkere design. De lange gordijnen en de lambrisering zijn verdwenen. De muren zijn strak wit en de deuren met kozijnen hebben een grijstint gekregen. De tafels zijn vervangen door robuuste massief houten vierkanten tafels met hieraan luxe lederen design stoelen.

We kregen onze vertrouwde plaatsje aan het raam en starten met de eerste Riesling als aperitief. Uit de Pfalz van Reichsrat von Buhl de 2011 met een frisse strakke stijl. De eerste hapjes werden gepresenteerd op een grappig houten bankje, leuk. Een huisgemaakte soepstengel en een dun bruin toastje met een dip van zwarte olijven tapenade.

Ivan de chef presenteerde zelf de amuse, leuk. Een handgerolde couscous met doperwten met hierop een schijfje gerijpte panchetta. Een mooie combinatie.

Het eerste gerecht is met zacht gerookte geitenkaas met handgepelde grijze Noordzeegarnalen, artisjok en oosterse vinaigrette. De geitenkaas was zeer mild van smaak en deze combineerde goed met de garnalen. De wijn sloot bij deze combinatie prima aan. Afwisseling was er voldoende met de artisjok, toefje mosterd en het assortiment groene blaadjes. Een klein beetje structuur was er met de gepofte zaden. Een goede eerste ronde.

De tweede riesling kwam uit de Rheingau, een 2012 van Eva Fricke met een duidelijk rondere stijl. Uit de keuken een flink stuk op lage temperatuur gegaard melkvarken in eigen jus, met keurig groenten garnituur. Bestaande uit Melousse ui, jonge wortel, doperwten en kleine paddenstoelen. Mooie pure smaken. Het varken was erg zacht van structuur, tikkeltje droog en het kleine vetrandje gaf wat extra smaak. De wijn vond ik iets te licht tegen de vollere smaken van het gerecht, jammer.
    Leuk om even te vermelden dat de chef nog op de hoogte was van de voorkeuren van partner. Ze kreeg een gerecht met snoekbaars, heerlijk vond ze het.

De dessertwijn was een spätlese uit de Moesel van het gerenommeerde huis Loursch Eifel. Uitgevoerd in een hele verfijnde klassieke stijl met fijne zuren en een prima zoetzuur balans, heerlijk. Uit de keuken twee kogels witte chocolade mousse met stukjes pistache en sponge cake van pistache, ernaast partjes verse aardbei met hierover een espuma van rabarber. De Mouse was mild van smaak en had een romige structuur die mooi combineerde met de frisse aardbei. De wijn combineerde goed met de aardbei en rabarber maar hij viel weg naast de mousse, jammer.

Als afsluiter nog een goede espresso met een tweetal lekkere huisgemaakte friandises.

Bediening was met Leen in goede handen, het was wel wat drukker op deze eerste pinksterdag maar het liep allemaal gesmeerd.
    Prijs-kwaliteitsverhouding is goed. Menu €37,- begeleidende wijnen €5,20 en dessertwijn €5,60

We hebben wederom een fijne middag beleeft maar ik vind wel dat er tijdens de Rielingweken iets meer aandacht aan wijn spijs mag worden besteed. Nu kregen we de gerechten van het “suggestie bord” waar helemaal niets mis mee is maar die combineren niet optimaal met riesling wijnen.
    Ondanks dit kleine kritiekpuntje van de kritische wijn-spijs liefhebber blijft Léche plat een aanrader voor hen die van lekker eten houden in een gezellige ongedwongen sfeer.