The Jane in Antwerpen

1472051970 92
1519002558 88
1524219291 88

1. Jan 10 punten

Was uitgenodigd door een relatie, maar helaas kon ik niet terecht bij dit restaurant vanwege bepaalde dieet wensen. Werd aan de telefoon al arrogant te woord gestaan en zij konden niet afwijken van het menu. Waardeloze tent. Meer naam dan daad.

2. Ik ben vorige week met een collega, wiens naam ik uit privacy overweging niet zal noemen, wezen dineren. Hoewel wij allebei wel wat gewend zijn op culinair gebied was dit werkelijk alles overtreffend. Mijn collega en ik komen uit Amsterdam. Dit was zo geweldig dat de zakelijke onderwerpen die wij hadden voorgenomen te bespreken nauwelijks aan de orde zijn gekomen. Telkens weer keken we elkaar aan waren zo verbaasd over de fantastische smaken van de gerechten en de presentatie dat we onze zakelijke onderwerpen daardoor vergaten. U bent de absolute klasse op het culinaire vlak. Mede namens mijn collega WB bedankt, we gaan dit nog een keertje doen, absoluut..

3. adriaan 42205 punten

Het meest populaire restaurant dat ik ken, al vanaf de eerste dag na de opening, ruim twee jaar geleden, continu uitverkocht. Na zoveel goede berichten moest het er toch maar eens van komen. De eerste week van januari waren we vrij dus op de reserve lijst gaan staan voor alle mogelijkheden, gelijk dezelfde avond al bericht voor een vaste reservering, wat een geluk.

De reis liep voorspoedig en langs de ring was gelukkig een plaatsje vrij. Na een relatief korte wandeling waren we al bij het groenkwartier dat nog volop in ontwikkeling is. De oude kerk waarin de Jane gevestigd is ziet er als nieuw uit indrukwekkend. Om stipt twaalf uur gingen de deuren open. We werden begeleid naar een lage ronde tafel met lederen hoekbank in het centrale gedeelte van de zaal met uitzicht op de bar. De inrichting is modern en hip, de akoestiek is goed.

Als aperitief een Italiaanse Goldmuskateller 2015 van Tiefenbrunner die goed beviel. Ernaast twee stukjes roti paratha met een schaaltje rilette van makreel aangemaakt met een vleugje geitenkaas. Smaakvol. Verder met een Tom Yum Goong, lekker fris en goed gekruid.

Het menu lag al op tafel, de maître kwam kwam even afstemmen. We wilde graag het “kleine”menu, dat is hier bestaat uit acht gangen. Hierdoor kleine aanpassingen van het gepresenteerde menu. De oester verviel en het hoofdgerecht werd aangepast naar rund. Ik had weliswaar aangegeven dat rund niet een van mijn favorieten is, dit kon helaas niet anders, jammer. Er is een keuze voor het wijnarrangement, ik ging voor de Jane Essentials.

De volgende amuse was softshelkrab in tempura met een pittige daikon dip uitgeserveerd met chopsticks (voor de liefhebbers).
    De laatste amuse was artishock met ansjovis en kappertjes, erg lekker.

Het was even wachten alvorens we verder gingen vanwege de ontvangst van de andere gasten waardoor een klein minpuntje van onze plaatsje duidelijk werd. Het tochtte namelijk een beetje telkens wanneer de voordeur open ging, tja.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht door een sympathieke jonge sommelier. Greco di Tufo 2014 van Pietracupa, verfijnd met tonen van citrus en aangename mineraliteit. Uit de keuken een schaaltje met verse makreel venkel en groene kruiden. Aan tafel afgewerkt met een kruidige saus van wei en vers geraspte mierikswortel. Frisse en delicate smaken waarnaast de wijn keurig in balans was. (9.3)

De tweede gang volgde erg snel. Blokjes o-toro (buik van de blauwvin tonijn) met Creuse oester afgewerkt met radijs, frisse parels en Kyoto-uienolie. Heel licht en verfijnd waarbij de oester verrassend op de achtergrond bleef. (9.3)

De tweede begeleider was een Chardonnay 'Patchwork' 2015 uit de Arbois van het huis Stéphane et Bénédicte Tissot, fris, rijk en een vleugje oxidatief, erg lekker. Op het bord plakjes verse coquille met stukjes knolselderie, groene appel en een saus van mandarijn. Hele pure smaken, de heerlijke wijn was de smaakmaker. (9.4)

Over naar rood met een Fleurie 2014 van Julien Sunier een lekkere fruitige en sappige beaujolais. Uit de keuken het eerste warme gerechtje. Stukje gebakken rode poon met drie toefjes van verschillende crème, aan tafel aangevuld met een pasta met garnalen en saus op basis van garnalen. Heel smaakvol. De chardonnay, die ik nog wat had, sloot ietsje beter aan dan de Fleurie. (9.3)

Verder met parelhoen, stukje borstfile met erop een stukje gekarameliseerde witlof en krokantje van de huid, ernaast een ravioli gevuld met het vlees van de dij. Verder een geweldig lekker streepje aioli (helaas maar een hapje) aan tafel afgewerkt met een eigen jus gerookt in hooi. Goede bereidingen en een goede smaakbalans waarbij de wijn het gerecht met zijn zuren aanvulde. (9.3)

Voor het pièce was Italiaans rood geselecteerd “a Rina” 2014 van Girolamo Russa, mooie robijn rode kleur, elegant aroma met tonen van kers en subtiele kruidigheid, fruitig in de mond met aardig wat tannines in de afdronk. Op het bord een stukje kort aangebraden “dry aged” rund met verfijnd garnituur. Ernaast nog een schaal met stoof van de ossenstaart met spruitjes en aardappelmousseline. Hoewel t rund minder mijn ding is toch geheel opgegeten. Prima cuisson en ruim voldoende afwisseling met garnituur. Het stoofpotje was eveneens mooi op smaak. De combinatie met de wijn was erg goed. (9)

De dessertwijn was een Riesling Kabinett 2014 van Dr. H. Thanisch gemaakt in een lichte frisse stijl. Uit de keuken een kom met structuren van groene appel, fijne brunoise, ijs waarin wat den en een appelsaus, verder granité van gin en tarwegras. Hoewel het gerecht erg lekker startte werd het naar een paar hapjes wel wat minder. De wijn sloot naadloos aan. (8.5)

Het tweede dessert zag er prima uit, structuren van Inaya chocolade met kokos rum en koffie. Goede tot hele goede smaken die weliswaar in conflict waren met de wijn, jammer. (8)

Bediening was zeer goed verzorgd, snelle jongens, charmante dames en een sympathieke sommelier zorgde ervoor dat alles vlekkeloos verliep. Wijnkeuzes waren goed maar ik begrijp dat het niet makkelijk is om een perfecte match te selecteren die past bij twee verschillende gerechten. (Iets waar ik overigens ook geen voorstander van ben).

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik eerlijk gezegd slechts voldoende. Beetje teveel verwend door de opkomende jonge chefs denk ik.

Samengevat kan ik stellen dat de beleving eigenlijk een hele grote proeverij was met hele mooie presentatie, ontzettend veel smaakjes en texturen, zoveel zelfs dat ik het regelmatig niet helemaal goed kon bevatten. Het doel van de smaakjes om elkaar te versterken en aan te vullen tot een geweldige smaak beleving bleef helaas uit. Zelfs niet bij een enkel gerecht. Hierdoor toch enigszins teleurgesteld omdat de verwachting net even wat hoger lag bij dit zeer gerenommeerde restaurant, bedankt.

4. Alles maar dan ook alles klopt, van de service, het eten, de beleving! Prijs kwaliteit is 't zo meer dan waard en iedereen aan te raden! Voor ons persoonlijk was 't heerlijk dat het personeel heel hip was en niet zo stijf, wat wel vaak is in sterren restaurants. Bij The Jane word je op en top verzorgd en eet je werkelijk fantastisch maar is de sfeer bijzonder fijn, muziek passend, een ware beleving. We hebben genoten!!!

5. ADK 3857 punten

Eerst even de negatieve puntjes, dan zijn deze gelijk uit de weg:
    • Het reserverings- & annuleringsbeleid geeft je allerminst een welkom gevoel. Dat zou echt anders moeten.
    • De deephouse/ambient muziek is soms storend hard.
    • Als je naast een van de 4 verdeelstations zit, heb je continu mensen naast je staan werken en gekletter van servies en bestek. Dit hoort en kan niet op dit niveau.

En dan nu verder:
    Je komt binnen in indrukwekkend pand welke een mooie mix heeft van modern en klassiek. Glas in lood welke speciaal voor deze zaak gemaakt is, met eten als onderwerp. Het pand is echt prachtig gerestaureerd en het is duidelijk waarom dit restaurant bij de 10 mooiste van de wereld hoort.
    We werden naar onze tafel geleid en binnen 5 minuten stonden de eerste amuses al op tafel om de smaakpapillen wakker te schudden. Kleine gerechtjes maar bomvol smaak: De toon is gezet. De huischampagne (à 18 euro per glas) laten we ons prima smaken.
    À la carte doen ze hier niet aan. Er is een 7 of 8 gangen menu, waar je eventueel een 2-tal gangen aan toe kan laten voegen. Mocht je 7 of 8 gangen te veel vinden, dan kan je ook voor 5 gangen gaan: De keuken kiest dan welke gerechten vervallen. Verder kan je wel doorgeven of je bepaalde zaken niet lust of ergens allergisch voor bent. Hier zal dan rekening mee worden gehouden.
    Daarnaast kan je kiezen tussen een 2-tal wijnarrangementen: een basis & een wat luxere versie. Zelf kiezen we er voor om niet aan de wijnen te gaan. Qua eten gaan we voor het volledige 8-gangen menu waarbij we als extra Foi Gras bestellen. Het menu komt er dus als volgt uit te zien:

Amuses:
    Chachouka met humus & Libanees flatbread
    Paprika met avocado & mais
    Aubergine met sumac & zoethout
    Aardpeer, kardemon, hand van Buddha

Deze amuses smaakten heerlijk en waren geweldig opgemaakt. Alleen het Flatbread was niet echt heel spannend.

Voorgerechten:
    Zeeuwse Oester, soja, jusjus & yuzo
    Couscous met wortel, granaatappel & Arabische bloemen en falafel
    Steak tartare
    Coquille met appelwortel en gebrande ui
    BBQ Kool met Zeeuwse mosselen en botterga (klassieker van Oud Sluis)
    2 Bereidingen van kabeljauw, brandade & noordzeegarnaal met een tappenade van ...

De Steak tartare & de Couscous (met name de Falafel) waren de grootste helden van de voorgerechten. De Steak tartare werd aan tafel bereid en kende naast een geweldige smaak een zalige textuur. De truffelmayonaise maakte het gerecht compleet. Je kon er nog voor kiezen om als supplement zwarte truffel toe te laten voegen (à 20 euro), maar dit hebben we niet gedaan. Ik persoonlijk vind truffel nogal overrated. Maar deze Steak tartare is verreweg de beste welke we ooit op hebben. De falafel was ook een zeer plezierige verassing qua smaak. Zeker de granaatappel voegde een lekkere scherpe smaak toe. Ook werd er op tafel een geurig potje met gedroogde bloemen en heet water gezet welke een aroma verspreiden om de ervaring nog wat verder op te leuken.

Hier na hebben we als extra gerecht Foi Gras (met kweepeer, koffie & Macadamia noot) besteld: Hier hebben we zeker geen spijt van gehad. Ja, het gerecht is natuurlijk niet verantwoord, maar was wel echt geweldig. Je kan het niet maken je bord af te likken in een restaurant als dit, maar anders! Geweldig.
    Wel “grappig” tijdens het wachten op dit gerecht kwamen ze melden dat de chef-kok de eerste batch had afgekeurd en dat de Foi Gras dus opnieuw gemaakt werd en iets later kwam.

Net voor het hoofdgerecht kwam, kwam de bediening ons “ongevraagd” 2 glazen rode wijn brengen, “omdat deze toch echt bij het volgende gerecht passen”. Een leuke geste! Dit volgende gerecht was dan het hoofdgerecht: Duif met schorseneer, rode biet & bloedworst. De duif was nog mooi rosé van binnen en goed op smaak gebracht. Smolt werkelijk waar op de tong. Daarnaast een gekonfijte duivenpoot... Ziet er wat luguber uit en er zit wat weinig vlees aan, maar was wel heerlijk. Samen met de Foi Gras & Steak tartare de helden van de avond.

Qua desserts kon men kiezen tussen een kaasplank of een klassiek (dubbel) dessert. We hebben voor het laatste gekozen en daarmee werden we ook niet teleurgesteld:
    Chocolade met aardpeer & Belgisch Stoutbier
    Kokos met ananas, kalamansi & Jamaicaanse peper.

Eerst dus zoet, daarna fris... een perfecte afsluiting van een verder zeer fijne 4 uren waarbij we heerlijk verwend zijn op culinair gebied.

6. Rob en Els

7. frank

8. Jane, Sergio en ik gaat niet samen

Eindelijk was het dan zover, een lunch bij The Jane in Antwerpen. Velen waren jaloers omdat het mij wel gelukt was om te reserveren. Maar waarom was ik na afloop dan niet tevreden of lyrisch zoals iedereen?
    Was het omdat ik verwend ben omdat ik alle topzaken in Nederland al meermaals bezocht heb? Of was het omdat ik me niet op mijn gemak voelde omdat ik de hele tijd met mijn gezicht naar een grijs doek zat te kijken? Of omdat we 3! keer hebben moeten zeggen dat mijn vrouw geen kaas lust? Of was het was het omdat zij toch vervolgens iedere keer weer kaas kreeg? Of omdat we te horen kregen dat de bestelde Chardonnay 18 Euro per glas kost? Of was het omdat we bij Oud Sluis ook niet tevreden waren? Of omdat de bediening niet echt vriendelijk maar net zoals in Zeeland gejaagd was? Of was het omdat ik meermaals zelf mijn water moest bijschenken? Of was het omdat ik een eerder besteld glas rode wijn pas kreeg toen ik halverwege mijn hoofdgerecht was? Of was het omdat we twee keer moesten zeggen dat wij het dessert ipv kaas wilden? Ik weet het niet. Ik heb het geprobeerd. Maar de liefde ontbreekt. Jane, Sergio en ik dat gaat niet samen.