Hier zie je hoe de meningen over de restaurants in Antwerpen verdeeld zijn.

Met storm richting Antwerpen, zat het in het verkeer al behoorlijk tegen, een omleiding zorgde ervoor dat we door het centrum moesten reizen, o,o. Gelukkig nog op tijd op locatie. Parkeren kan voor de deur, handig maar wel even zoeken naar een vrij plaatsje.
    Ontvangst was goed, we kregen een fijn plaatsje aan het raam. Inrichting is modern met luxe, mooi fijn linnen op tafel en zilveren couverts.
    Aperitief was matig, de hapjes en amuses vond ik bescheiden. Eerste gang was meer een eet gerecht vanwege de wat grote portie fregola. Tweede gerecht kon niet overtuigen. Hoofdgerecht eveneens, wel hierbij een mooie wijn. Dessert was oké.
    Bediening zeer goed.
    Prijs-kwaliteitverhouding voldoende.
    Een beetje teleurgesteld gingen we weer naar huis.

Warm en huiselijk kader, zeer attente bediening, héééérlijke gerechten en fantastische wijnkaart. Aanrader in hartje Antwerpen!

Julie

Absolute topper!! Eerder toevallig gepasseerd want het restaurant is eigenlijk wat afgelegen. Dit was een ware verwennerij. Prijs - Kwaliteit - Bediening allemaal dik in orde!

Kris Beeldens

Vertaal van English naar Nederlands

By far one of the better restaurants in Antwerp. Good for a delicious menu at a very reasonable price and they also have a very nice choice à la carte! Cosy atmosphere and an affectionate host!

7. Italiaans Antwerpen

Heerlijk gegeten in dit authentieke Italiaanse restaurant waar de Siciliaanse eigenaar zelf achter het fornuis staat

Kobe

Een topadresje in (centrum) Antwerpen! Bij Le Zoute Zoen word je al van bij het binnenkomen warm onthaald. Een leuke start van de avond! Deze trend zet zit verder. Naast een joviale & attente bediening doorheen de avond, wist de keuken mij aangenaam te verrassen! Het tempo van de verschillende gangen van de degustatiemenu was goed getimed, correcte cuissons & heerlijke smakencombinaties. TOP!

10. Snackbar Antwerpen

men.

Het bestellen moet erg snel. Je hebt amper tijd om vragen te stellen. Het eten is genoeg en goed. Alleen jammer dat als je voor redelijk wat geld eet, je 0.40 cent voor de wc moet betalen.

men.

De buitenkant trok ons aan om hier te gaan eten.

Toen we binnen waren en verder tot achterin het restaurant waren en een vieze tafel gevonden kwam na enkele minuten een Oostblok meisje die zowat geen Nederlands of Frans of wat dan ook sprak. Ze was de serveerster als we het zelf konden bestellen voor in de zaak en direct wilde betalen zodat we het later konden afhalen.

De tafels bleven gewoon vies. Verder stond er een deur van een keuken open waar je in een grote vuilnisbelt keek dus toen wisten we waar die vuilbakken en bedorven vlees geur van af kwam.

Nee we hebben het niet geriskeerd hier iets te nemen. Het was te vies hier.

Na een bezoek aan MAS hier voor een lunch geweest. UITSTEKEND! Mijn vrouw had een dieetwens die op ongewoon professionele wijzen werd ingewilligd. Haar eigen glutenvrije boterhammen werden gebruikt en zelfs zeer leuk verfraaid opgediend met een vegetarisch gerecht. Kijk, dan ben je geen prutser, maar dan weet je hoe het hoort!

De hamburger van dit franchise concept is uiteraard goed getest. En dat proef je. Ik denk wel dat dit de beste was die ik ooit geproefd heb. Zeer goede aangename formule waar wij zeker voor een lunch vaker te vinden zullen zijn!

klaas zwanepol

Nooit heb ik een recensie geschreven, maar voor dit etablissement maak ik graag een uitzondering. Dit restaurant kan men echt beter voorbij gaan.
    Elders kan men beter en voordeliger terecht. Slechte, ongeinteresseerde bediening. Kwaliteit van het eten staat in geen verhouding tot de prijs. Bijv. 2 garnalenkroketten voor E.15,90; Holtkamp levert voor dat bedrag een hele doos en vele malen beter!
    Kortom: niet heen gaan!!

Henk Tito

Henk Tito

Heerlijk gegeten voor goede prijs. Sangria is erg lekker.

16. Italiaans Antwerpen

Alex

Hi

Gisteren zijn ik en mijn vriendin gaat eten bij Verona te Antwerpen. Het eten was een teleurstelling. Wij hadden een pizza en een pasta besteld. Geen van beiden hadden smaak. De pasta had een vreemde geur, waarschijnkijk waren de tomaten en pasta zelf niet vers. De pizza had helemaal geen smaak, tomaten en kaas proefden naar een gewoon broodje en de geur gaf eerder aan dat het ander gerecht was. We hebben ons eten toch grotendeels laten staan. Toch heb ik vriendelijk alles betaald.

4 jaar geleden was ik nochtans hier komen eten, en het eten was behoorlijk goed. De garçons zijn wel behulpzaam en vriendelijk.

Het is jammer dat ze zo de Italiaanse keuken bekladden. Ze noemen zich "de Italiaan", maar ik betwijfel het. Ik vermoed dat ze daar een een gebrek aan Italiaanse authenciteit en cultuur van producten hebben. Want Italiaans eten verkoopt. Je krijgt uiteindelijk voor wat je betaald. Het is ook in het centrum en een aantrekking voor toeristen. Helaas vind ik persoonlijk dat je voor EN het eten EN de gezelligheid gaat. Het 2de was gelukt, het eerste niet.

Voor wat te drinken zal het goed meevallen, maar voor het eten daar denk je beter 2x na.

Groeten

Alex

17. Internationaal Antwerpen

Ik ben vorige week met een collega, wiens naam ik uit privacy overweging niet zal noemen, wezen dineren. Hoewel wij allebei wel wat gewend zijn op culinair gebied was dit werkelijk alles overtreffend. Mijn collega en ik komen uit Amsterdam. Dit was zo geweldig dat de zakelijke onderwerpen die wij hadden voorgenomen te bespreken nauwelijks aan de orde zijn gekomen. Telkens weer keken we elkaar aan waren zo verbaasd over de fantastische smaken van de gerechten en de presentatie dat we onze zakelijke onderwerpen daardoor vergaten. U bent de absolute klasse op het culinaire vlak. Mede namens mijn collega WB bedankt, we gaan dit nog een keertje doen, absoluut..

Wil je graag snel bediend worden? Kom hier eten!
    Ben je zelf een erg luidruchtig persoon, heb je een huilende baby of lach je altijd veel te hard? Kom hier eten!
    Heb je een fascinatie voor portofoons? Kom hier eten!
    Hou je van fysiek contact met vreemden en weinig persoonlijke ruimte? Kom hier eten!
    Heb je altijd al een gevangeniservaring willen hebben met oud brood en boze mensen? Kom hier eten!

Kun je ja antwoorden op twee of meer van de bovenstaande vragen, kom vooral hier eten. Ga anders alsjeblieft ergens anders heen.

We waren er toevallig precies op een jubileum dag. Alweer 23 jaar geleden geopend als bescheiden restaurant waar de bezoekers van de botanische tuin een kleine versnapering konden nuttigen. Nu uitgegroeid tot (voor ons) de culinaire hotspot van Antwerpen die inmiddels bij foodies wereldwijd bekendheid heeft vergaard.

Als aperitief de Rueda van Janvier Sanz, gemaakt van Verdejo met in de neus tonen van rijpe groene appel. Hiernaast de bekende bladerdeeg hapjes met sesam, een nieuw kaas soesje en het broodgarnituur.
    De kaart werd gepresenteerd, hierbij werden twee voorgerechten, de vis suggestie en een extra dessert (tompouce) toegelicht.

De amuse werd gepresenteerd in een dubbelwandige glazen kogel, onderin een vloeibare uiencompote afgedekt met een aardappel mousseline en een krokantje van parmezaan. Uitstekende smaken en een hele mooie textuur, een prima start.

Op een zwarte tegel een toastje met een rolletje dungesneden Wagyu afgewerkt met twee toefjes crème, een delicatesse.

Op een platte rib voor ieder een stukje Short rib, gestoofd en gelakt met erop krokante uitjes en ernaast een toefje uien mayonaise waarop krokantjes. Het vlees was om te zuigen, de marinade zorgde voor een subtiele zoete toets, heerlijk.

Ik had Paling in ’t groen gekozen, het hoogtepuntje van ons bezoek van vorig jaar. Ernaast een Griekse witte van het huis Sigalas, gemaakt van Assyrtiko en Athiri 2013. Verrassend aroma met veel mineralen en subtiele zuren, in de mond fris en complex met een ziltige afdronk. Op het bord een mooie compacte presentatie die aan tafel werd afgewerkt met een zalige groene kruidensaus. Als basis mooie grote stukken gegaarde palingfilet, centraal een stukje gerookte paling, ernaast rolletjes van pappardelle (pastalint), rolletjes van komkommer, toefjes haringkuit en een melange van verse groene kruiden takjes. Een bourgondisch snoepgerecht. De Griekse wijn sloot naadloos aan, toppie. (9.8)

Partner had Ris de veau. Ernaast “The velvet devil“ 2013 van Charles Smith, volle smaak met toets van gekruide pruim en een zachte afdronk. Op het bord een royaal stuk licht krokant gebakken kalfszwezerik op een bedje van parel couscous. Ernaast stukken knolselderie, pastinaak en een krokantjes van aardpeer. Afgewerkt met plakjes truffel, kokkeltjes en een crunch van panka en roggebrood. Aan tafel afgewerkt met een zachte, licht kruidige runderjus. De zwezerik was uitstekend gebakken, super zacht en heerlijk in combinatie met de jus waarvan het kannetje gelukkig op tafel bleef staan. Met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De wijn sloot keurig aan maar had van mij net ietsje zachter en sappiger mogen zijn. (9.6)

Door naar de desserts met, voor mij, de nieuwe Royal fresh. Ernaast de Sweetheart 2014 van Oliver Zeter gemaakt van laat geplukte Sauvignon Blanc. In de neus tonen van passievrucht en citrusfruit, in de mond mooie zuren en een ronde fruitige lange afdronk. Uit de keuken een geweldige presentatie op een diep bord met relatief kleine spiegel. Op de rand soesjes en parels van citrus, kaneel, aardbei en roos gelegen op een fijne brunoise van Granny Smith. De afwerking was met een krans van witte chocolade. Onder in het bord een cocktail van cointreau, sinaasappel en gember afgedekt met een sabayon. Het eten viel nog niet mee zonder de constructie serieus kapot te maken. Het lekkerst was om de smaken van de rand te combineren met de heerlijke cocktail. De wijn sloot naadloos aan. Het gerecht was fris maar had zeker ook zoette tonen. (9.6)

Partner had het kaasdessert met een brede selectie kazen van Kaasaffineurs Van Tricht. De begeleider werd een bier, Liefmans Goudenband een donker bier met complex aroma en een stevige afdronk. Uit de keuken een geweldig mooie presentatie onder een glazen stolp. Op een kubus van brood lag een grote kaascracker waarop de selectie kazen met garnituur. De kazen waren uitstekend gerijpt en mooi op temperatuur waardoor ze hoog op smaak waren. Het garnituur vulde de smaken aan, een prima afsluiter van een bourgondische middag. (9.7)

Bediening was uitstekend verzorgd door een viertal dames keurig gekleed in zwarte kostuums, die keurig werden aangestuurd door maître Cindy van Damme. Alles liep gesmeerd op een hele correcte wijze.

Prijs-kwaliteitsverhouding blijft voor mij zeer goed tot uitstekend.

Wij hebben deze middag weer genoten van de geweldige gerechten en voelden ons weer helemaal in de watten gelegd. Het bezoek is een reis waard en een aanrader voor de bourgondiërs en luxe eters.

Mario Geerts

Afgesproken met zakenrelatie. Vanuit Nederland naar Rimbaud in Antwerpen gereden. Restaurant bestaat niet meer, volgens een omstander al enkele maanden niet meer. Stond mooi voor paal voor mijn relatie. In allerijl nieuwe locatie moeten vinden. Heeft mij nog al wat extra gekoste. Wie vergoedt deze kosten? Verwijder dit restaurant maar van jullie site.

21. Internationaal Antwerpen

adriaan

19569 punten

Het meest populaire restaurant dat ik ken, al vanaf de eerste dag na de opening, ruim twee jaar geleden, continu uitverkocht. Na zoveel goede berichten moest het er toch maar eens van komen. De eerste week van januari waren we vrij dus op de reserve lijst gaan staan voor alle mogelijkheden, gelijk dezelfde avond al bericht voor een vaste reservering, wat een geluk.

De reis liep voorspoedig en langs de ring was gelukkig een plaatsje vrij. Na een relatief korte wandeling waren we al bij het groenkwartier dat nog volop in ontwikkeling is. De oude kerk waarin de Jane gevestigd is ziet er als nieuw uit indrukwekkend. Om stipt twaalf uur gingen de deuren open. We werden begeleid naar een lage ronde tafel met lederen hoekbank in het centrale gedeelte van de zaal met uitzicht op de bar. De inrichting is modern en hip, de akoestiek is goed.

Als aperitief een Italiaanse Goldmuskateller 2015 van Tiefenbrunner die goed beviel. Ernaast twee stukjes roti paratha met een schaaltje rilette van makreel aangemaakt met een vleugje geitenkaas. Smaakvol. Verder met een Tom Yum Goong, lekker fris en goed gekruid.

Het menu lag al op tafel, de maître kwam kwam even afstemmen. We wilde graag het “kleine”menu, dat is hier bestaat uit acht gangen. Hierdoor kleine aanpassingen van het gepresenteerde menu. De oester verviel en het hoofdgerecht werd aangepast naar rund. Ik had weliswaar aangegeven dat rund niet een van mijn favorieten is, dit kon helaas niet anders, jammer. Er is een keuze voor het wijnarrangement, ik ging voor de Jane Essentials.

De volgende amuse was softshelkrab in tempura met een pittige daikon dip uitgeserveerd met chopsticks (voor de liefhebbers).
    De laatste amuse was artishock met ansjovis en kappertjes, erg lekker.

Het was even wachten alvorens we verder gingen vanwege de ontvangst van de andere gasten waardoor een klein minpuntje van onze plaatsje duidelijk werd. Het tochtte namelijk een beetje telkens wanneer de voordeur open ging, tja.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht door een sympathieke jonge sommelier. Greco di Tufo 2014 van Pietracupa, verfijnd met tonen van citrus en aangename mineraliteit. Uit de keuken een schaaltje met verse makreel venkel en groene kruiden. Aan tafel afgewerkt met een kruidige saus van wei en vers geraspte mierikswortel. Frisse en delicate smaken waarnaast de wijn keurig in balans was. (9.3)

De tweede gang volgde erg snel. Blokjes o-toro (buik van de blauwvin tonijn) met Creuse oester afgewerkt met radijs, frisse parels en Kyoto-uienolie. Heel licht en verfijnd waarbij de oester verrassend op de achtergrond bleef. (9.3)

De tweede begeleider was een Chardonnay 'Patchwork' 2015 uit de Arbois van het huis Stéphane et Bénédicte Tissot, fris, rijk en een vleugje oxidatief, erg lekker. Op het bord plakjes verse coquille met stukjes knolselderie, groene appel en een saus van mandarijn. Hele pure smaken, de heerlijke wijn was de smaakmaker. (9.4)

Over naar rood met een Fleurie 2014 van Julien Sunier een lekkere fruitige en sappige beaujolais. Uit de keuken het eerste warme gerechtje. Stukje gebakken rode poon met drie toefjes van verschillende crème, aan tafel aangevuld met een pasta met garnalen en saus op basis van garnalen. Heel smaakvol. De chardonnay, die ik nog wat had, sloot ietsje beter aan dan de Fleurie. (9.3)

Verder met parelhoen, stukje borstfile met erop een stukje gekarameliseerde witlof en krokantje van de huid, ernaast een ravioli gevuld met het vlees van de dij. Verder een geweldig lekker streepje aioli (helaas maar een hapje) aan tafel afgewerkt met een eigen jus gerookt in hooi. Goede bereidingen en een goede smaakbalans waarbij de wijn het gerecht met zijn zuren aanvulde. (9.3)

Voor het pièce was Italiaans rood geselecteerd “a Rina” 2014 van Girolamo Russa, mooie robijn rode kleur, elegant aroma met tonen van kers en subtiele kruidigheid, fruitig in de mond met aardig wat tannines in de afdronk. Op het bord een stukje kort aangebraden “dry aged” rund met verfijnd garnituur. Ernaast nog een schaal met stoof van de ossenstaart met spruitjes en aardappelmousseline. Hoewel t rund minder mijn ding is toch geheel opgegeten. Prima cuisson en ruim voldoende afwisseling met garnituur. Het stoofpotje was eveneens mooi op smaak. De combinatie met de wijn was erg goed. (9)

De dessertwijn was een Riesling Kabinett 2014 van Dr. H. Thanisch gemaakt in een lichte frisse stijl. Uit de keuken een kom met structuren van groene appel, fijne brunoise, ijs waarin wat den en een appelsaus, verder granité van gin en tarwegras. Hoewel het gerecht erg lekker startte werd het naar een paar hapjes wel wat minder. De wijn sloot naadloos aan. (8.5)

Het tweede dessert zag er prima uit, structuren van Inaya chocolade met kokos rum en koffie. Goede tot hele goede smaken die weliswaar in conflict waren met de wijn, jammer. (8)

Bediening was zeer goed verzorgd, snelle jongens, charmante dames en een sympathieke sommelier zorgde ervoor dat alles vlekkeloos verliep. Wijnkeuzes waren goed maar ik begrijp dat het niet makkelijk is om een perfecte match te selecteren die past bij twee verschillende gerechten. (Iets waar ik overigens ook geen voorstander van ben).

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik eerlijk gezegd slechts voldoende. Beetje teveel verwend door de opkomende jonge chefs denk ik.

Samengevat kan ik stellen dat de beleving eigenlijk een hele grote proeverij was met hele mooie presentatie, ontzettend veel smaakjes en texturen, zoveel zelfs dat ik het regelmatig niet helemaal goed kon bevatten. Het doel van de smaakjes om elkaar te versterken en aan te vullen tot een geweldige smaak beleving bleef helaas uit. Zelfs niet bij een enkel gerecht. Hierdoor toch enigszins teleurgesteld omdat de verwachting net even wat hoger lag bij dit zeer gerenommeerde restaurant, bedankt.

Erik van der Linden

Verschrikkelijk lang moeten wachten. Na 1,5 uur ons (overigens prima) voorgerecht gekregen. bij de zalm en pepersaus uit een pakje (waar je vervolgens €3,40 voor moet betalen, staat wel op menukaart overigens) is iets te gek. Het ergste echter is de kwaliteit van de huiswijn.

23. Internationaal Antwerpen

Slechte service, bestelling verkeerd gebracht. Er zat zand in de sla en stoofvlees was veel te flets. Hier zien ze mij nooit meer terug.

24. Zuid-Amerikaans Antwerpen

Met z'n achten (colega's m/-), op een door-de-weekse avond, uit wezen eten, op ruim 20 min lopen vanaf ons hotel.
    Wel een belletje vooruit maar dat bleek overbodig: plek zat. Bijzonder aangenaam verrast door het concept: een menutje of "all you can eat" voor < 30€. Wij gaan voor dit laatste.
    Het concept houdt in dat obers met grote spiezen gegrild vlees/vis/fruit aan je tafel komen en er stukken van af snijden.. Zo veel en zo lang je maar wilt!!
    De bediening heeft humor en is attent.
    Wij hebben genoten en hebben het er onderling nog steeds over: Een echte aanrader!!

25. Aziatisch Antwerpen

Wij zijn gaan eten bij Tong Mein zaterdag 26.11.2016. Het eten was heel lekker, wat wij een enorme tegenvaller vonden was het feit dat een restaurant in het centrum van Antwerpen geen menukaart heeft in het Nederlands.

De prijzen zijn veel te hoog en de kwaliteit veel te laag. De pizza is net karton met saus en de spaghettisaus komt volgens mij uit een pakje van de supermarkt. De ober zijn met hun verkeerde been uit bed gestapt en spugen nog net niet op je als je vraagt om een kinderijsje omdat je de rest van de toetjes niet lust. Ze pakken je bord weg als ze denken dat je klaar bent, zodat iemand anders daar kan zitten. Helaas dat ik Niet minder dan een 1 kan geven anders kregen ze een dikke -10. Dus loop aub dit restaurant voorbij als je in Antwerpen bent.

27. Internationaal Antwerpen

We hebben al met veel deals meegedaan maar dit was de ronduit onvoldoende:
    - toetjes: oude ontdooide appeltaart uit de vriezer, kant en klaar. Sorry dit kan echt niet. Gewoon niet opgegeten zo vies.
    - personeel: loopt een blaaskaak die niks kan hebben en die gewoon je hele humeur verziekt
    - drinken is asociaal duur: 2,85 voor een ijsthee en je werd er vaak op aangekeken net zo lang tot dat je wat besteld
    - vies spelletje: zeggen dat je dingen hebt besteld, terwijl dit niet eens zo is. Vroeg naar info over een hoofdgerecht: krijgen we er 2. Ons een schuldgevoel aanpraten.

we komen hier nooit meer...

T Zilte is een restaurant dat ik al een poosje volg maar vanwege de serieuze prijzen nog nooit heb bezocht. Ik kwam ze tegen op de Groupon site waardoor de nieuwsgierigheid het won van het verstand, dus maar meteen geboekt voor een lunch op een donderdag.

Makkelijk met de auto bereikbaar en voor ons aan de goede kant van Antwerpen. De ligging is aan het water bij de jachthaven in de moderne M.A.S. toren waar op de onderste acht etages het museum is gevestigd. Alle etages zijn met de roltrappen te bereiken, wat zeker de moeite waard is. Het uitzicht van het dak is fantastisch. Op de negende etage het luxe en modern ingerichte restaurant, wat eveneens een mooi dakterras heeft. Een voordeel dat alle tafels aan de raam zijde liggen. Aan de binnenzijde een loungegedeelte met grote bar. Achterin bevind zich de keuken waarvoor een grote klimaatkast met witte wijnen. Bovenin op een soort vide met nog twee klimaatkasten waarin rode wijnen.

Als aperitief een Campagne, een blanc de blancs van Autréau, zacht en mineralig, erg lekker. Ernaast een drietal hapjes. Een bal van stro-aardappel met toefje mierikswortel mayonaise met een hele mooie textuur. Verder nog twee krokantjes met verfijnd minder uitgesproken smakenpalet.

De eerste amuse zag er prima uit. Als basis een flan van gevogelte lever, erop stukjes carabineros die met een gel van wortel was afgedekt. Verder nog stukjes van verse wortel, toefjes yoghurt en een saus van carabineros. Erg delicaat.

De tweede amuse had als basis een gelei van dashi, erop een bolletje van dungesneden makreel gevuld met venkel, ernaast venkel structuren (vers, granité en bloemen). Mooie pure smaken en goede texturen.

Een drietal broodsoorten kwamen op tafel, de brioche met onderin sappige roomboter was mijn favoriet.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. Een Soave classico Monte Fiorentine 2015 gemaakt van Garganega. Mooi aroma met tonen van exotisch fruit, sappig en verfijnd in de mond. Uit de keuken een mooie fleurige presentatie van kreeften structuren. Stukje schaar, twee stukjes van staart en twee cannelonie's, verder drie bitterballen gevuld met een ragout van de varkenspoot, structuren van radijs en centraal een straciatella, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette. En complex smakenpalet met verfijnde smaken waarin enkele lekkere frisse accenten. De cannelonie's van kreeft waren hoog op smaak, de wijn sloot keurig aan. (9.5)

De wijn werd doorgeschonken voor de tweede gang die vrijwel meteen volgde. Een platte cilinder van luchtige foie met ernaast blokjes Toro (vet gedeelte van de buik van de tonijn) structuren van groene tomaat, oesterblad en een sesam vinaigrette. Een verrassend mooie en complexe smakencombinatie waarnaast de wijn een beetje weg viel. (9.4)

We bleven in Italië met een Bianco di Jacopo 2014 uit de Friuli Colli Orientali van Ronco del Gnemiz, mooi aroma en fijne zuren. Op een mooi bord een keurig gebakken kabeljauwfilet met erop stevige aardappelkaantjes, ernaast geschroeide stukken prei, zacht gegaarde mosselen en aardappel met een kruidenjasje in een beurreblanc en een sausje van waterkers. Goede bereidingen en complexe smakencombinatie. De gebrande schil van de prei gaf een mooie toets. De kaantjes waren ietsje te hard, de mosselen super en de wijn in balans. (9.2)

Over naar rood met een Biographie Côtes du Rhône 2015 van Paul Jaboulet, aangenaam fruitig met een medium body. Op een mooi zwart bord een royale portie van in hapklare stukjes getrancheerde eendenborstfilet, ernaast structuren van rode oerbiet, cantharellen, stukken hazelnoot en hennepzaad, aan tafel afgewerkt met een eigen jus. De eend had een hele goede cuisson en was mooi hoog op smaak. De biet vulde dit goed aan, het hennepzaad gaf een speciale toets. De wijn was keurig in balans. (9.3)

De meest verrassende begeleider van deze middag was de Olorosso el Galeon, 20 jaar gerijpt van het huis M.Sanchez Ayala, complex en droog waarin tonen van gedroogde zuidvruchten en mooie oxidatieve toets. Op het hele mooie bord twee stukken mousse van chocolade in de vorm van een tablet, ertussen een zaden melange met stukjes pistache en toefjes duindoornbes, verder nog een granité van koffie en een quenelle yoghurtijs. Een hele mooie complexe smakencombinatie met prima texturen. Verrassend hoe de sherry zich als een kameleon aanpaste aan de smaken van het gerecht. (9.5)

Bediening was zeer goed verzorgd, alles helemaal volgens het boekje in een formele stijl. Uitleg bij de gerechten en wijnen was beknopt. Bij navraag werd er duidelijk meer informatie vrijgegeven.

Prijs-kwaliteitsverhouding was voldoende. Vijf gangen menu met Grouponbon €97,-, champagne €18,- en wijnarrangement €45,-

Samengevat kan ik zeggen dat de hoge verwachting, die door het serieuze prijskaartje ontstaan, niet helemaal zijn waargemaakt. Eten is zonder meer erg goed, prima bereidingen, verfijnde gerechten met complexe smakencombinaties maar het echte wow gevoel heb ik toch niet mee mogen maken. De begeleidende wijnen vond ik wat onder het gemiddelde. De prachtige ligging met luxe, oa. heel mooi glasservice (Zwiesel 1872), hele mooie couverts gecombineerd met de veelkoppige bediening, rechtvaardigen de hoge prijzen. Een aanrader voor de luxe reiziger.

29. Portugees Antwerpen

Torfs andrea