Dôme in Antwerpen

€€€

2. Betalen American Express Master Card Visa

1. Ik was al eens getipt voor het restaurant maar na het lezen van de recensie van Be-Gusto, die het zijn beste lunch ervaring van het jaar noemde, moest het er toch maar eens van komen.

Ik had gelezen dat het parkeren in de buurt niet zo makkelijk was dus maar langs de binnenring geparkeerd (ca. 10 minuten wandelen) waar plaats genoeg was en het bovendien ook nog eens gratis was. Achteraf bleek dat er in de straat ook nog plaats was geweest.

Het restaurant is gevestigd in een indrukwekkend gebouw ontworpen door de bekende Antwerpse architect Jos Bascourt in de tweede helft van de 19e eeuw. Binnen is het eveneens indrukwekkend vanwege de ronde vorm en het plafond in de vorm van een koepel die rijk geornamenteerd is. Deze zal ongetwijfeld een groot deel van eerste etage in beslag nemen. Er ligt ook nog de originele mozaïek vloer. De kleine vierkante tafels zijn ingedekt met fijn katoen en zilveren couverts, de stoelen zijn van hout met een lederen zitting.

Als aperitief een witte wijn de Vigne Sparse van Giovanni Almondo gemaakt van Arneis 2013 met een bloemig aroma en in de mond aangenaam fris met mooie mineraliteit. Ernaast een beker met dunne soepstengels waarbij een dip van knolselderij puree met amandelschaafsel en ernaast een bordje met droge worst, beide goed.
    De eerste amuse was een soepje van prei met stukje oude comté en aardappelkrokant, lekker met een subtiel bittertje. Ernaast een quenelle verse kaas met radijs en wat mosterdzaadjes, aangenaam fris.

De eerste begeleider werd, zoals hier gebruikelijk is, zonder toelichting in het glas op tafel geplaatst. Deze was geselecteerd voor bij de eerste twee gerechten. Een beetje gesloten aroma met tonen van honing, in de mond aangename zuren en een soepele afdronk. Uit de keuken een keurige presentatie. Als basis een stengel gegrilde prei met erop partjes rode appel en eromheen stukjes blauwe kaas, schijfjes van druif en een emulsie van sherry azijn. Een aparte combinatie. De prei was wat moeilijk te verdelen maar de smaken waren puur en vulde elkaar aan. De wijn sloot keurig aan met zijn frisse toets.

Het tweede gerecht was een gepocheerde pijlinktvis met ernaast een met peterselie gepaneerde dunne schorseneer, krokant bladgroen en twee druppels saus op basis van ponzu. De inktvis was keurig gegaard, hij leek met het snijden wat taai maar in de mond was ie prima. De smaak is subtiel. De combinatie was goed maar relatief eenvoudig. De wijn combineerde goed en werd deze na het gerecht gepresenteerd. Het was een Vain de Rû van Dominique Andiran gemaakt van Colombard.

De tweede begeleider heeft een lichte Rhône stijl. Uit de keuken een gebakken coquille op een bedje van Beluga linzen met ernaast gebakken girolles en erop krokant gefrituurde zeesla en wat blaadjes frisee sla. De mossel was super vers en heerlijk sappig. De Beluga linzen blijven linzen maar ze zijn niet zo droog met een goede bite. De wijn combineerde goed en het was een La Belle Aude 2013 van Borie de Maurel uit de Minervois gemaakt van Marsanne.

Een hele aparte wijn kwam op tafel met een amber kleur, niet helemaal helder. In het aroma een oxidatieve toets, in de mond hoog in zijn zuren. Op het bord twee stukken filet van Noordzeetong op een bedje van risotto van spelt met ernaast blokjes butternut pompoen en erop wat krokant gefrituurde koolbladeren. Het geheel was afgewerkt met een saus van hooi. De vis had een prima cuisson, de spelt gaf een mooie bite, de pompoen een zoete toets en de koolbladeren een krokante toets. De wijn combineerde verrassend goed. Dit was mijn favoriete ronde van de middag. De wijn was een Riesling 2010 uit de Alsace, het domein moet ik helaas schuldig blijven.

We schakelen over op krachtige rood vol zwart fruit. Uit de keuken twee bereidingen van hinde, stoofvlees en een stukje filet in een lekkere saus. Als garnituur spruitjes, schijfje wortel, zilverui en een gekonfijte aardappel. Het stoofvlees was erg goed en mooi hoog op smaak het stukje filet was te lang doorgegaard en te droog. De wijn combineerde goed maar kon deze ronde helaas niet redden. De wijn was de L'Alternapif van Domaine Les Sabots d'Helene uit de Corbiers.

De eerste dessertwijn was duidelijk een riesling, mooi fruitig en niet te zoet. Op het bord een gebakken clementine met ernaast een keurige quenelle limoen ijs afgewerkt met koekkruim. Mooie pure smaken die prima combineren met de heerlijke wijn.

De tweede dessertwijn was stevig met een oxidatieve toets. Ernaast de “bekende” afsluiter, heerlijke chocoladetaart met een streepje slagroom. Mooie krokante bodem, erop luchtige pure chocolade mousse afgewerkt met cacaopoeder. Mooi hoog op smaak.
    De twee dessertwijnen waren de Riesling spätlese 2007 van Dr. Loosen en een witte Madeira, de Boal reserva van Barbeito.

Als afsluiter een krachtige espresso met een vijftal lekkere friandises.

Bediening was goed verzorgd door twee dames, redelijk onopvallend met goede uitleg bij de gerechten. De wijnen werden achteraf toegelicht om zo niet teveel aandacht van het eten af te leiden. Ik had me hierbij net iets meer interactie voorgesteld maar dat ging allemaal redelijk beknopt.

Prijs-kwaliteitsverhouding is voldoende, menu €79,-, aperitief €8,-, begeleidende wijnen €32,-, dessertwijnen €7,- en koffiearrangement €5,-.

In totaal ben ik tevreden maar de verwachtingen lagen, denk ik, net iets te hoog. Neemt niet weg dat het hier gaat om een originele keuken met mooie pure smaken. Niet te gecompliceerd met een mooie smaakbalans en prima cuissons (op de hindefilet na). De wijnen zijn keurig geselecteerd. Een nadeel vind ik dat is dat de menu keuze te beperkt is, alleen keuze uit 3, 7 en 9 gangen. De ambiance is prima met een jazz muziekje op de achtergrond. De lunch word goed bezocht, bijna de helft van het restaurant was gevuld.

2. Patricia K.

Al een paar keer gaan eten. Voor ons kan het niet beter. Alles verloopt altijd vlot en het eten is super. Fantastisch afgewerkt en goede smaken. Zeer goede prijs/kwaliteit en met goede aangepaste wijnen erbij.