Spelt in Amsterdam

Serving fresh and seasonal dishes in the heart of the city.

di lunch vanaf 10:30 diner tot 21:00
wo lunch vanaf 10:30 diner tot 21:00
do lunch vanaf 10:30 diner tot 21:00
vr lunch vanaf 10:30 diner tot 22:00
za lunch vanaf 10:30 diner tot 22:00

Verborgen tussen de pilaren, te midden van galerieën en winkeltjes met waardevolle snuisterijen, ligt Restaurant Spelt, geopend voor brunch, lunch en diner.

Restaurant Spelt opende zijn deuren in september 2008 en ligt in de levendige Nieuwe Spiegelstraat in Amsterdam, in de buurt van het concertgebouw, het museumplein en de meest mooie musea en theaters die Amsterdam te bieden heeft.

Sinds die tijd serveren chef Thomas Geraedts en zijn team, gerechten van kwaliteit met voor ieder wat wils.
Spelt verwijst naar het oer graan, dat staat voor kwaliteit en authenticiteit. Onze gerechten waar granen in zijn verwerkt, bestaan dan ook uit 100% Spelt graan.

Restaurant Spelt heeft 28 zitplaatsen binnen en een fijn terras van 19 zitplaatsen buiten. Binnen gezeten heb je een heerlijk uitzicht op de binnentuin of kun je je ogen de kost geven aan de creatieve koks in de kleine open keuken.

4. Betalen Visa pin Master Card American Express

1315520214 72
1331986221 71
1419804926 77
1469202947 73

1. Al een aantal keer hier gegeten.
    Een erg gezellig knus restaurant.
    Lekker, vers eten. Prima wijnen. De bediening is vriendelijk. Gelegen in een leuke straat met uitkijk op een mooie tuin.
    Kortom een aanrader!

2. Lotte van Oort

3. Een onverwachte avond uit eten. Onderweg naar het station werd ik door een aantal collega's mee gevraagd om te gaan eten bij Spelt. Geen probleem natuurlijk (vandaar geen prijs/kwaliteit, ik heb niet betaald). Bij binnenkomst valt gelijk op dat het hoog en smal is, net als de meeste huizen in de Amsterdamse binnenstad. Mijn Brompton mocht zonder problemen mee naar de tafel (vouwfietsen die netjes in een tas zitten mag natuurlijk ook geen probleem zijn). Het voorafje werd mooi opgemaakt geserveerd. Vervolgens de biefstuk, netjes medium, goed van smaak en heerlijk mals. Kortom het eten was gewoon goed. Voor de prijzen die ik had kunnen betalen was de prijs/kwaliteit ook een 8, zeker om te bedenken dat dit Amsterdam binnenstad is.

4. Hier gisteravond gegeten. Kan niet anders zeggen. Heerlijk gegeten. Mooie producten, mooie presentatie en erg smaakvol. Vooraf, makreel met meloen en Kkab. Hoofd, scholfilet met venkel, Hollandse garnaaltjes en bessen (weet niet meer welke dit waren, maar lekker fris) en als nagerecht stoofpeertje met speculaas. Allemaal heel erg geslaagd. Kwamen hier op aanraden en kan alleen maar zeggen dat ik het zelf ook iedereen aanraad. Echt het proberen waard. De dames in de bediening ook niet vergeten, erg attent, kundig en zorgzaam. We (want we waren met z'n tweeën) komen hier zeker nog eens terug.

5. Gisteren op een wat druilerige avond in restaurant Spelt gegeten.

Ik moet zeggen dat de hele ervaring ons heel erg heeft kunnen bekoren (om maar even in de graan sferen te blijven). We hebben met beide het 3 gangen menu genomen omdat dit ons wel spannend leek en de gerechten ons aanspraken.

De menukaart suggereert dat het om een brasserie-achtig restaurant gaat, maar het weekmenu laat een hele andere kant zien van deze keuken brigade. Voortreffelijk gegeten. Spannende smaakcombinaties, verse producten, mooie technieken. Erg verassend. We komen daarvoor zeker nog eens terug. De gastvrouw was ook alleraardigst. Dus al met al een heerlijke avond gehad.

6. Zaterdagavond gegeten bij Restaurant Spelt en gebruik gemaakt van een bon "3-gangen diner voor 25 euro p.p.". Dat hadden we beter niét kunnen doen want het was erg weinig.

Ik had een tafel voor 2 gereserveerd bij het raam maar bij aankomst bleek dat toch niet mogelijk te zijn. Aangezien het een kleine zaak is zijn er maar 2 tafels bij het raam en die waren uitsluitend voor 4 of 5 personen. We nemen het tafeltje ernaast. Onze jassen worden aangenomen dus het begin was goed. Ik moet wel zelf vragen om de wijnkaart en bestel een fles rode Montepulciano-wijn á € 19,50 volgens de kaart. Prima wijn! Ik lever mijn bon in en begrijp meteen dat het 3-gangen menu is vastgesteld, dus we mogen niet kiezen. We laten ons dus maar verrassen. Het voorgerecht was makreel. Lekker maar héél weinig. Vervolgens duurde het zeker 3 kwartier tot een uur (dat is echt te lang!) voor het hoofdgerecht kwam. Voor mij parelhoen en voor mijn man, die vegetarisch is, zeebaars. Wederom érg weinig! Ik vraag nog of dit alles is of dat er wellicht nog wat garnituur bij komt, maar dit was het. Ik heb het binnen 3 happen op en heb nog trek. Het dessert was ook erg weinig: klein bolletje koffieijs (ik proefde echter geen koffie) op een klein stukje bladerdeeg en een beetje hazelnoot-mousse erbij. De producten zijn niet slecht maar ook niet uitzonderlijk goed en, dit mag inmiddels duidelijk zijn, gewoon heel erg weinig. Ik meld het personeel dat het eten wel gesmaakt heeft maar dat ik het bijzonder weinig vond. Ze vinden het jammer maar doen verder niks met mijn commentaar. Ik bestel nog 2 cappuccino's na (die zou ik dan persoonlijk van het huis hebben gegeven om de klant nog prettig naar huis te laten gaan) en vervolgens de rekening. Op de rekening staat de fles wijn opeens voor € 20,50 i.p.v. € 19,50. Bleek een foutje op de kaart. Ik had een oude wijnkaart gezien en op de nieuwe was de prijs met viltstift doorgehaald en vervangen door € 20,50. Slordig! Ze berekenen dus stug € 20,50. Mijn man haalt onze jassen want die worden ons niet meer aangereikt, pas nadat ze mijn man met 2 jassen zien lopen wordt de bediening wakker.

Bijzonder jammer van deze leuke kleine zaak! De straat is leuk en de inrichting ook maar de service en prijs/kwaliteit-verhouding kloppen helaas niet.

7. Beste mensen,

Het moet mij van het hart...
    Ik heb met mijn man in dit restaurant gegeten en het was voortreffelijk. Geen kleine porties, maar normaal voor-hoofd-nagerecht. Misschien ligt het in deze dan ook aan de combinatie. Als je als hoofdgerecht een voorgerecht besteld, krijg je ook de grootte van een voorgerecht. Wij gaan zeker terug, dit is een unieke plek in Amsterdam en heerlijk eten.

8. Wil je snel af van je geld, ga dan naar Spelt.

Mijn vrouw bestelt een GROENTENTUIN a € 10,25.

Ik dacht, wat leuk, een amuse vooraf. Het was het gerecht, koud en klein.

Ik bestel de specialiteit: Heek met bisque, garnelen, en andere dingen die ik niet kon terugvinden, noch proeven.

Kassa: € 20,50.

Had de grootte van een voorgercht, en was niet meer waard dan een tientje. Bovendien zouteloos.

Dan de akoestiek van de zaak. Type badkamer, je moet echt schreeuwen tegen elkaar.

Zaak met veel pretentie. Nouvelle cuisine, c'est passé!

9. Zaterdag 20 maart 2010 hebben wij met 2 personen gegeten in Restaurant Spelt aan de Nieuwe Spiegelstraat 5, te Amsterdam.

We hebben voor, hoofd en nagerecht genomen, zelfs op dieetwensen speciaal gemaakt voor € 95,-. Als je de smaak prijsverhouding vergelijkt is het voortreffelijk. En in een huiselijke sfeer.

Je proeft wat je op bord krijgt, zo een mals stuk kalfsmedaillon.
    En ik ben echt niet de makkelijkste met eten, maar het was voortreffelijk. Ik kan het zeker iemand aanraden die biologische producten wel kan waarderen.

10. Vrijdagavond hebben wij met 4 personen gegeten in Restaurant Spelt aan de Nieuwe Spiegelstraat 5, te Amsterdam.

Eerst een drankje gedronken in het altijd gezellige maar o zo drukke Café Heuvel op de Prinsengracht. De op en top barkeeper, gastheer en eigenaar Pierre Heuvel stond zelf achter de bar, fantastisch om te zien hoe deze man alles in zijn bedrijf in de gaten heeft, niets ontgaat hem en voor iedereen een vriendelijk woord.

Om 19.30 liepen wij naar het kleine restaurant gelegen aan van de vele kuntsstraatjes binnen de Amsterdamse Grachtengordel.

Werden ontvangen door een van de twee serveerster en naar het laatste vrije tafeltje geleid, we hadden gereserveerd.

Een aperitief vervolgens werd ons de kaart aangereikt op een geprint wit velletje papier met de mededeling dat het restaurant aan een nieuwe kaart werkten. Wellicht had het restaurant er voor kunnen kiezen om een gekleurd vel te nemen en even door het lamineer apparaat kunnen halen, dat zou al een andere indruk hebben achter gelaten.

De kaart is zeer beperkt 3a 4 voorgerechten idem hoofd- en nagerechten.

Specialiteit van de dag Ossobuco van Hert.

Wij hebben geen wijnkaart gezien, werd niet aangeboden en wij hebben er niet naar gevraag.

Hebben gedurende de avond de open witte huiswijn gedronken.

Als voorgerecht bestelde wij twee maal de Limburgse salade, groene sla, met rauwe ham, kaas, crouton en een dressing a’ €. 10,75. En twee maal de Noordzee Krabkoekjes, 3 stukjes op een bordje met wat groene sla en een zoetzuur sausje. Wij hebben helaas op geen enkele manier een krabsmaak kunnen ontdekken, het leek meer op een snackje van Mora. Toen de serveerster vroeg of het gesmaakt had vertelde ik onze ervaring en dat wij het op een Mora snackje vonden lijken. De serveerster was verbolgen en riep dat ze wel degelijk zelf gemaakt worden. Kosten €. 9, = per portie.

Als hoofdschotel hadden twee gasten de Steak met frites. De steak was prachtig rosé gebakken echter smaakten het vlees nergens naar het vlees was gewoon smaakloos en een tikkeltje stug. De super dikke frites 4 stuks waren met het sausje wel goed te doen. De groene salade was naturel geen dressing helemaal niets, jammer voor die €. 19,50 per steak.

Twee hadden de oosobucco van hert, helaas ook deze smaakten erg vlak en viel niet makkelijk van het bod de beloofde rode kool hebben wij niet aangetroffen de niet aangekondigde risotto was erg smakelijk en vulde goed. De gecaramaliseerde lofbladen waren te rauw. Ook dit was erg jammer voor die €. 19,50 per portie. Toen ik mijn ervaring melden aan de serveerster antwoorden ze, “dat is jammer”

De mede tafelgenoten gaven het op, een kon ik er over halen om samen met mij een kaasplateautje te nemen. Al gebaarde de buren dat het maar zo, zo was. En dat werd helaas bevestigd, de 2 stukje geitenkaas en een stukje schapenkaas kwamen regelrecht uit de koelkast waardoor wederom geen smaak. De schapenkaas was erg scherp, maar dat is een kwestie van smaak, kosten €. 10,50.

Toch maar een kopje koffie na a. 2,10 ik vroeg de serveerster of daar misschien nog iets zoets bij geserveerd kon worden, ze antwoorden dat ze er en extra koekje bij zou doen.

Jammer, jammer jammer, de rekening bedroeg €. 176,85