Restaurant De Portugees in Amsterdam

1419519830 33
1460221948 51
1519013897 58

1. Etienne Schijff

Heel gezellig, lekker eten, leuke fijne bediening.

2. Ricovstralendorff

Touristtrap!! Maar met vriendelijke bediening.

3. Vanwege Sail 2015 een dagje naar Amsterdam met mijn man. We besloten bij De Portugees te eten, ik heb een Portugese achtergrond. Een aantal jaren geleden hadden we ook bij dit restaurant gegeten en toen was de bediening super en het eten ook, dus we hadden een goede ervaring met dit restaurant. Helaas was het deze keer totaal anders, dus óf de zaak heeft een andere eigenaar gekregen óf is achteruit gegaan, want het was nu geen prettige ervaring qua bediening en zorgvuldigheid.

We bestelden Bacalhau à Brás als hoofdgerecht en vooraf kozen we Caldo Verde (soep van aardappelen en groene kool). Het eten smaakte goed. Het toetje was één ijsbolletje en een toefje slagroom, normaal van smaak maar wat aan de zuinige kant. Helaas werd één van de toetjes geserveerd op een schaaltje waar een stuk vanaf was, dat oogde slordig.

Wat nog meer slordig was, was de bediening. Je moest erg lang op je eten wachten, aangezien wij geen haast hadden, bleven we rustig zitten en observeerden de gang van zaken. In de tijd dat wij aan het wachten waren, verlieten 2 groepen van 4 personen voortijdig het restaurant, omdat ze het te lang vonden duren. Later vertrok ook nog een stel van 2 personen, die betaalden hun stokbrood en drank en vertrokken, het duurde te lang voordat het hoofdgerecht werd opgenomen en de bediening kwam niet als ze naar hen wenkten. En het stel naast ons begon ook al te mopperen dat ze zo lang op hun eten en drinken moesten wachten.

Ook wij bestelden drank, dat werd aangeslagen op onze bon, maar we kregen het pas 30 minuten later. De ene serveerster hield alles het beste in de gaten, zij gaf de klanten (ook ons) zo veel als mogelijk aandacht en probeerde zo op tijd mogelijk de volgende gang te brengen. Echter, toen ze bij ons was om het hoofdgerecht en later om het toetje op te nemen, werd ze door de eigenaar geroepen en naar een ander tafeltje gestuurd. Extra wachttijd voor ons.

De andere serveerster (vrouw van de eigenaar?) liep als een chaoot heen en weer, idem dito voor de eigenaar, maakten dingen half af, vergaten dingen (bijv. de drank, die hadden we bij deze serveerster besteld), werden boos (de eigenaar ging schreeuwen tegen een paar klanten die klaagden over de lange wachttijd). De andere serveerster had het beste overzicht en structuur in haar werkzaamheden en bleef kalm, maar werd constant afgeleid + heen en weer gestuurd door de eigenaar en deze serveerster.

Vieze vaat werd in een bak achter in de zaak gedaan, in de buurt van de laatste tafeltjes. Aan een van die tafeltjes zaten wij, het was niet prettig om die vieze vaat zo bij ons in de buurt te hebben. Het bleef er namelijk staan totdat de bak vol was, dan werd het opgehaald, werd er een lege bak neergezet en begon het weer van voren af aan.

De zaak was qua muurversiering wel aardig ingericht, maar op de vloer te vol met tafeltjes, zodat je te krap zat. Er werd niet al te hygiënisch gewerkt door de bediening en ook niet in de keuken. De ene serveerster had correcte informele kleding aan om in te bedienen: jeans en een zwart t-shirt. De andere serveerster had een knie-lengte jeans aan en een gehaakte zwarte en over-sized bloesje dat steeds van een van haar schouders afgleed waardoor je haar oksel kon zien, dat kwam wat onsmakelijk over.

Ook werd voor klanten uit de toetjes-vitrine 4 stuks "pastéis de nata" (= roomtaartjes in cupcake-grootte) tegelijk met de blote handen gepakt en werden de bovenkanten van de taartjes met de toch wat vieze vingers aangeraakt door de serveerster. Dat kwam ook niet zo smakelijk over. We hebben dan ook geen ''pastéis de nata'' besteld.

Toilet was matig schoon, de wasbak bij het vrouwentoilet was verstopt en helemaal gevuld met water, het liep bijna over. Kennelijk was er nog geen tijd geweest om er iets aan te doen. Vrouwen konden beter hun handen wassen in het herentoilet.

Bij het afrekenen hebben we nog een kort praatje gemaakt met de serveerster van ongeveer 1 minuut. De eigenaar zag het en riep: "Niet kletsen!", dat vonden wij ronduit grof en onbeleefd, zo ga je niet om met je klanten. Geen sprake van Portugese gezelligheid en vriendelijkheid dus... We hebben wel een fooi gegeven, omdat we het haar gunden want zij werkte keihard. Maar we betwijfelen of zij de fooi echt heeft gekregen.

Conclusie: Het eten was goed, eenvoudig maar lekker. De bediening en houding naar de klanten toe was ronduit slecht waar het de eigenaar en de ene serveerster (zijn vrouw?) betreft: slecht overzicht en totaal geen structuur en zelfs onbeleefd. De andere serveerster deed haar best en op zich deed ze het goed, maar werd steeds weggeroepen door de eigenaar als ze ergens bezig was, waardoor ze steeds haar aandacht moest verdelen wat weer voor langere wachttijden zorgde.
    Vanwege de houding van de eigenaar en die ene serveerster komen we niet meer terug in dit restaurant. Als je uit eten gaat wil je niet alleen lekker eten, maar ook vriendelijke en attente bediening. Het was daar duur genoeg voor.

4. Het was een Groupondeal en een verrassingsmenu. Ik kon me niet voorstellen dat 't fout zou kunnen gaan, want de Portugese keuken is gewoon prima. Het werd een regelrechte deceptie. Vooraf een groentensoep. Nou, heb weinig van de groenten gemerkt, het was gewoon een vrij smakeloze bouillon, met hier en daar een sliertje wortel en wat koriander (of selderie) blaadjes.

Het hoofdgerecht, zwaardvis, was goed. Alleen de groente (als je van groente kon spreken...). Een stuk winterpeen van 5 cm doorsnee en een stukje broccoli met een kopje van 1cm doorsnee. Kan echt niet.

Tot slot een miniem (nooit zo klein gezien) bolletje ijs, wat slagroom en een Portugese koek, die wel lekker was.

Al bij al, niet voor herhaling vatbaar....

5. Met Groupon voucher. Wij waren onaangenaam verrast! Ons gerecht (vlees en vis) was van slechte kwaliteit, uitgedroogd en erg vet (frituurolie) en zonder smaak. De borden waren koud en de bediening traag. Wij gaan er zeker nooit meer naar toe en ik zou het ook aan niemand aanraden.

6. Een Portugees restaurant dat “De Portugees” heet klonk ons als iets simpels maar lekkers en authentiek in de oren. Bij het horen van het Portugese mannetje aan de telefoon tijdens de reservering werden we al helemaal enthousiast. Bij binnenkomst hangen er leuke tegels aan de muur, is het goed ingericht en werden we snel aan een tafel gezet. Onze keuze was of met z’n tweeën bij twee vreemde mensen aan een zes-persoons tafel of alleen aan een tafel boven, uiteraard kozen we het laatste. Al snel werden onze drankjes opgenomen en verscheen de rode wijn in een niet gepoleerd glas en een mandje met brood en boter op tafel. Later kwam het zelfde voorgerecht dat aan het hele restaurant werd geserveerd - een oranje soep. Ons was het niet duidelijk wat voor een soort soep het was en het was moeilijk te plaatsen. De gok lag op een soort pompoen bouillon, op zich wel in orde, de stukjes prei ter garnering erover gestrooid smaakten erg rauw in contrast. Onze hoofdmenu keuze was uit een vlees, vis of vegetarisch menu en nadat dit eenmaal gevraagd en daarna nog twee maal gedubbelchecked was kwam na een uur eindelijk het eten op tafel. De presentatie van dit eten liet veel te wensen over, het waren kleine hompjes neergekwakt op een groot bord. Het vlees was mals, maar verzopen in saus, de vis was veel te vet. Helaas werd het vlees al lauw geserveerd en op koude borden, waardoor we uiteindelijk koud eten zaten te eten. De aardappel en schijf wortel die ter garnering geserveerd waren smaakten gemiddeld, ietwat aan de droge kant. We vroegen om een tweede glas wijn en nadat deze bijgeschonken was bleek dat dit een andere rode wijn was, een die proefde als een lambrusco die lang open had gestaan. Na navraag bleek het zeker het geval dat het om een andere soort ging, maar de ober leek niets met onze navraag te doen en maakte zich snel uit de voeten. Over de hele avond waren de twee obers erg kortaf, werd er geen een keer een introductie bij het gerecht gegeven of tijdens en naderhand gevraagd of het smaakte. De bediening was erg slordig, in het opzicht dat de wijn over het glas werd geschonken en de soep ook over het bord klotste. De laatste gang was een dessert, een traditionele Portugees puddingcakeje dat goed smaakte, maar nog beter was geweest was hij warm geserveerd en het cakeje was dankzij de korst niet met een vork in stukjes te hakken om zo te eten, wij pakten hem met onze handen op. De vork bleek echter ook niet handig bij de ijsbol en slagroom die bij dit dessert kwamen. De koffie na smaakte verbrand of als koffie die lang was warm gehouden, een tegenvaller aangezien we bij binnenkomst wel een luxe koffieapparaat hadden zien staan. Deze halve cappuccino (de lepel op de schuim test doorstond hij niet) heb ik dus ook niet opgedronken, er werd enkel afgesloten met de kersenlikeurbonbon. De ober bood nog een nieuwe koffie aan toen hij zag dat ik deze niet had opgedronken, maar dit heb ik maar afgeslagen, aangezien ik niet het vertrouwen had dat het beter zou worden. De toiletten in dit restaurant zijn beneden en loop je de trap af dan krijg je een kijkje in de keuken, die er met de hangende knoflooktenen etc. heel authentiek uitziet. Helaas als je bij de toiletten aankomt blijkt dat er papier op de vloer ligt en ik vond ook een haar in de wasbak waar je je handen schoon kan wassen. Wij zijn bij dit restaurant terecht gekomen dankzij een aanbieding via de groupon website. Dit gaf ons de kans om voor wat minder geld hier eens te eten en het is voor restaurants natuurlijk de ideale kans om potentiële (vaste) klanten enthousiast te maken en laten kennis maken met het restaurant. Helaas werkte dit deze keer zeker niet voor mij, ik ben erg teleurgesteld en zal nooit meer bij De Portugees terug komen of anderen aanraden hier naartoe te gaan. Of het toevallig alleen deze avond was, of het was omdat we voor minder geld aten of dat dit gewoon altijd zo is weet ik niet, maar voor mij was de avond meer gevuld met leedvermaak dan vermaak. Zelfs een leeg waxinelichtjes-houder zonder waxinelichtje op tafel of de waterglazen waar de rest van de avond niets mee is gebeurd konden hier iets aan veranderen.