Restaurant de Compagnon in Amsterdam

Met de auto
    Restaurant de Compagnon ligt vlakbij centraal station. U kunt uw auto het best parkeren in een van de omliggende parkeergarages.

De Bijenkorf

Parkeergarage aan de Nieuwzijds Voorburgwal
    Nieuwezijds Kolk 18
    1012 PV Amsterdam

Vanaf Centraal Station
    Vanaf Centraal Station loopt u langs de grote kerk, links van het Centraal station, de Warmoesstraat in. De eerste steeg aan uw rechterhand is de Guldehandsteeg.

ma lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 22:00

di lunch 12:00 - 14:00 diner 18:00 - 22:00

1305197114 92
1420449698 91
1431974956 91

1. Twee maanden tevoren geboekt met een verzoek : aub een tafel bij het raam.
    Kant en klaar antwoord (4 keer herhald door de meiden) : wij kunnen niet garanderen.
    De taffels die waren aan het raam zijn leeg gebleven voor de tijd dat wij er waren (teminste 3 uur). Conclusie : is dat klant vriendelijk? Wat moet een klant doen voor een taffeltje bij het raam?
    Eerst keer gegeten met een Nu deal coupon. Tweede keer a la carte met hoop met een taffeltje bij het raam. Derde keer : zal nooit niet meer gebeuren omdat "zij kunnen niet garanderen".
    Jammer want mooi gracht pand als je bij het raam zit.

2. W.H. Visser

3. Ook met een Groupon voor een truffellunch voor 't eerst langs geweest (4 personen). Op de omgeving moet je niet letten, daar kies je voor als je hier wil gaan eten. De lunch hoef ik niet te beschrijven, die hebben vorige recensenten al beschreven. De creaties waren mooi en de porties afgemeten. Hoeveelheid truffel was ook redelijk royaal, maar de smaak een beetje vlak (omdat 't zomertruffel was ?). Soepje in (reageer)buis als amuse had mijn inziens iets te weinig gember.

Wijnkeus prima en de bediening vlot en attent. De eigenaresse, die ook meehielp in de bediening, kwam een beetje chagrijinig of moe over; de respons op kwinkslagen zodoende wat geforceerd. Eigenaar druk bezig met kennissen aan tafel beneden; niet dat 't ons veel kan schelen, maar zeg ook kort gedag tegen de andere gasten in plaats van ze alleen steriel aan te kijken. Interieur iets kalig, mogen bijvoorbeeld kaarsen bij of (als brandgevaar een issue is, theelichtjes in glaasjes).

Wel zeker de moeite waard om eens terug te komen voor een diner (te meer daar ik ook een Groupon hiervoor zag met allerlei goed/exclusief klinkende gerechten).

4. Bert Busbach kennen we van de twitter, wordt ook wel de truffel koning van Nederland genoemd. Toen er een aanbieding via Groupon langs kwam wilde we wel eens kennis maken. Voor €65,- een zevengangenmenu voor twee is erg aantrekkelijk en een upgrade naar een vip (diner/lunch) koste €100,- extra. Leuk voor in onze vakantie.

We hadden de week ervoor al even gekeken waar het precies lag. Ik kan een goede voorbereiding adviseren want in de hoofdstraat kennen ze het restaurant niet. Het ligt aan het eind van de steeg en heeft mooi uitzicht over het water van het Damrak. Het restaurant is verdeeld over drie woonlagen, allerlei trappen zorgen voor bereikbaarheid wat een hele knusse sfeer oplevert. Net als de wijnkelder die geïntegreerd is in het restaurant. Tafels zijn netjes ingedekt met fijn linnen en klassiek Engels zilverwerk. De met leer beklede stoelen zitten goed.

We kozen ervoor om binnen te zitten en kregen een tafel bovenin. De ramen stonden open en het klimaat was prima. We startten met een glas champagne van het huis Michel Marcoult, verfijnd met een zachte mousse. Ernaast een blini met kaviaar met quenelle crème fraise om op smaak te brengen. Lekker decadent. Gevolgd door een horentje van brikdeeg gevuld met crème van doperwt en blokje frisse verveine. Een shot gazpacho, en een merengue van verveine.

Broodgarnituur kwam op tafel met krokant afgebakken zuurdesembroodjes, verse olijven en natuurlijk de truffelboter van de compagnon, lekker.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht, een Sauvignon 2014 uit de Cheverny van het huis Léry, niet te droog met tonen van tropisch fruit, erg lekker. Op het bord een mooie presentatie. Twee quenelles tartaar van langoustine waarvan een op een kaviaar van aubergine, ernaast gemarineerde slakjes, plakjes Chioggia biet, takjes met anijs smaak en toefjes kruiden mayonaise. De tartaar was heerlijk aangezuurd en had een kleine bite, geweldig lekker. De slakjes waren verrassend zacht van structuur. De takjes zorgde voor heerlijke accenten. De wijn was tegen deze volle smeuïge smaken net opgewassen en was voornamelijk met zijn heerlijke aroma een keurige begeleider. De favoriete ronde van partner.

Over op een bekende Spaanse chardonnay van het huis Torres, de Gran VinaSol in een volle stijl. Op het bord een stuk gebakken dikke schol (met graat) ernaast een stuk kreeftenstaart, schijfjes van de inktvis (tentakel), part van artishock hart en een gelei van paprika, afgewerkt met een bisque van kreeft en een crème van artishock. De schol was lekker sappig, de kreeft was stevig. Een mooie smakencombinatie, met een hoofdrol voor de bisque, waarnaast de wijn een keurige begeleider was.

Door naar de elegantste begeleider van de middag, een Muscadet Sèvre et Maine Sur Lie 2013 van het huis Louis Metaireau, delicaat aroma met een toets van meloen, mineralig in de mond en een soepele afdronk. Uit de keuken een compacte presentatie in een schaaltje. Oesters op een bedje van lauw warme katenspek met pijnboompitjes, erop een frisse salade van rettich, verse zeesla en afgewerkt met een schuim van zeesla. Een verrassende smakencombinatie, helemaal geslaagd. Nog beter omdat de elegante wijn helemaal opbloeide en een stuk complexer werd vanwege de mooie mineraliteit. Mijn favoriete ronde van de middag.

“1 Schluck, 1000 Ideen” klinkt veelbelovend. Een biologisch gemaakte Oostenrijkse Zweigelt van het huis Mehofer, elegant, sappig en vol met fruit. Ernaast in en donker schaaltje een klassieke combinatie, gestoofde kalfswang met krokant gebakken zwezerik. De wang was afgewerkt met “schaafsel” van krokante ui, verder een stukje romanesco op een mousseline van knolselderij, cakeje en afgewerkt met een schuim van jeneverbessen. De wang was mooi hoog op smaak en de zwezerik was lekker zacht met een keurige krokante korst. De wijn vulde het gerecht aan met zijn fruitigheid.

Hola, we schakelden door naar een sherry, de East India solera van het huis Lustau, verrassend. Een olorosso geblend met de px, rond, rijk en complex. Ernaast een specialiteit van de chef gepresenteerd in een glazen dubbelwandige kom. Luchtig aardappelschuim met geraspte truffel, aardappel krokant en aan tafel afgewerkt met een thee van paddenstoelen. Klinkt simpel maar het was erg smaakvol met vooral aardse tonen en goede textuur. De sherry vulde het gerecht aan en ging er zelfs ietsje overheen met zijn complexe smakenpalet.

Terug naar licht wit met een Weisser Burgunder 2014 van Geil die na de sherry wat weg valt. Het hoofdgerecht bestond uit een keurig gegaard stuk harder filet met wortel, snijboon en een poeder van panko en lavas, aan tafel afgewerkt met een romige truffelsaus en vers geschaafde truffel. Lekker en puur met goede smaken, de wijn werd tijdens het eten weer een keurige begeleider maar bleef wat aan de lichte kant.

In plaats van kaas bestond de zesde gang, wegens hoogstwaarschijnlijk tijdgebrek, uit een pre dessert. Een quenelle ijs van eikenhout met een toefje crème fraise gepresenteerd op een eiken balkje. Een originele smaak waarin je het hout goed proefde. Ondertussen kwam Keesie de kat ons nog even begroeten, leuk.

De dessertwijn was een Kerner spätlese 2014 van het huis Geil die verrassend fruitig was. Op een blauw bord gemarineerde aardbeien, slierten dun gesneden gemarineerde komkommer, toefjes lemon crème, quenelle ijs van rabarber en boterkrokant. Een hele lekkere afsluiter.

De puntjes op de i met een krachtige espresso van Lavazza, voor partner een cappuccino met palmboompje en ernaast een houten rek vol lekkernijen.

Bediening was goed verzorgd, het liep allemaal soepel door in een ontspannen en ongedwongen sfeer.

Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, all-in zeven gangen vip arrangement €82,50 per persoon.

Het is er erg goed toeven bij de Compagnon. Een hele knusse, romantische en relaxte sfeer met gerechten gebaseerd op de klassieke keuken met luxe ingrediënten. De grote afwezige deze middag was de chef Bert, jammer want ik had graag even kennis gemaakt. Chef Frank Schipper heeft bewezen een hele goede plaatsvervanger te zijn. De Amsterdammers weten de locatie haarfijn te vinden, deze lunch was bijna geheel uitverkocht. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van de klassieke keuken en levensgenieters.

5. Voor een week of 4 terug zijn wij wezen eten bij de Compagnon, op aanraden van een collega van mij.

Hier nooit spijt van gehad, we werden hartelijk ontvangen, een glas champagne vooraf en er volgde 2 amuses. We werden verrast door mijn collega (die had nog gebeld op de dag zelf). Een 5-gangen menu met wijn arrangement. echt een topavond gehad. Sara en Bert hebben de zaken goed voor elkaar, goed eten, mooie wijnen, aandacht op maat en een sfeervolle ambiance. Het is dat ik te veel van eten op niveau houdt en overal wil eten, maar dit restaurant staat hoog op mijn "voor herhaling vatbaar" lijst!

Ik gun de compagnon graag een michelin-ster en sta er ook niet van te kijken dat die wordt uitgedeeld! Anders verschijnt deze ster nog wel in de aankomende jaren!

6. Op 10 december ben ik met Stichting Culitour naar restaurant de Compagnon in Amsterdam geweest.
    patron cuisinier Bert van Buschbach wordt al sinds jaar en dag gezien als de ongekroonde truffelkoning van ons land, dus dat beloofd wat.

We waren met een groep van bijna 20 personen, dus de gezelligheid zat er al snel in. Dit werd ondersteund door de altijd goedlachse chefbertus zoals hij op twitter beter bekend staat.
    We werden door gastvrouw Sara van Buschbach hartelijk ontvangen met een heerlijk glasje vrolijkheid.

We begonnen de avond met twee amuses waar ik bij een volgend bezoek graag een hoofgerecht van zou willen maken.

Amuse 1: gepocheerd eigeel met esdoornsiroop en truffel
    Amuse 2: crème en zoetzuur van pompoen met gefrituurde spiering

De smaakpapillen waren inmiddels goed gestimuleerd, dus we konden aan het menu beginnen. Al snel werd duidelijk dat chef Bert van Buschbach niet van standaard houdt en graag eigenwijs en gedurfd is en dat werd zeer gewaardeerd. Zeker toen blijk dat we geen vijf, maar zes gerechten zouden krijgen deze avond.

Het menu was alsvolgt opgebouwd:

Gang 1: drie bereidingen van zalm met structuren van rode biet
    Wijn: Benz Grouburgunder

Gang 2: Gebakken coquilles met Stellendamse garnalen, pata negra en saus van strandkrabbetjes;
    Wijn: Fiano

Gang 3: Houtduif met crème van ganzenlever met venkel en hazelnoten
    Wijn: Oloroso amaroso sherry

Gang 4: Hert met knolselder puree, bloedworst, paddo, spruit, lardo, truffel en jus
    Wijn: Haut cotes de Nuit

Gang 5: Kaas: Italiaanse geit, rauw melkse stilton, tomme en cheddar
    Wijn: Niepoort 10 yrs port

Gang 6: sinaasappelijs met brownie met botercreme en sinaasappel
    Wijn: Moscatel de Setubal

Ik ben er van overtuigd, aangezien ik zelf in de buurt van Amsterdam woon, dat dit adres vaker door mij aangedaan gaat worden.

In 1 woord: WOW!!!

7. Afgelopen zaterdag (10 december) streek de Culitour caravaan neer bij de Compagnon. De ontvangst was hartelijk zoals gewoonlijk, en de verwennerij begint direct bij binnenkomst al.

Met een heerlijk glas bubbels van gastvrouw Sara die tevens ook een hele goede vinoloog is, begon de avond goed. Het verse tafelbrood van Bert met de daarbij behorende boter en olie waren ronduit top.

De eerste amuse was een gepocheerd eigeel met esdoornsiroop en truffel .... kunst in een dopje!
    De tweede amuse was crème en zoetzuur van pompoen met gefrituurde spiering... en beloofde heel wat voor de rest van het diner. laat maar komen die gerechten!!

Gang 1: drie bereidingen van zalm met structuren van rode biet begeleid door een topwijn, nl. Benz Grouburgunder .... een geweldige sensatie op het bord en in het glas!

Gang 2: Gebakken coquilles met stellendamse garnalen, pata negra en saus van strandkrabbetjes, daarbij werd een Fiano uit Italie geschonken.... de saus deed een beetje bisque-achtig aan en was meer dan top! wijn- spijs combinatie was geweldig....

Gang 3: Houtduif met creme van ganzenlever met venkel en hazelnoten, met daarbij als wijn ehhhhhh sherry??? ja sherry! genaamd Oloroso amaroso sherry.... deze combineerde perfect met de creme en de nootjes, in 1 woord geweldig!

Gang 4: hert met knolselderpuree, bloedworst, paddo, spruit, lardo, truffel en jus.... weer een plaatje!!! en lekker!!!! de wijn... ook geweldig...namelijk Haut cotes de Nuit uit Frankrijk .... wat kunnen deze 2 mensen anderen verwennen zeg.... en dat te bedenken dat we nog 2 gangen te goed hebben...

Gang 5: Kaas: Italiaanse geit, rauw melkse stilton, tomme en cheddar... daarbij Niepoort 10 yrs port .... persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van kaasplankjes, echter in deze ambiance ben ik er toch aan begonnen en er geen seconde spijt van gehad...

Gang 6: De uitsmijter.... sinaasappelijs met brownie met botercreme en sinaasappel daarbij een lekkere dessertwijn... Moscatel de setubal, ook hier weer perfecte kunst op het bord en in het glas.....

De avond hebben we afgesloten met koffie, en al met al was het meer dan top.... zeker als je weet dat de keuken amper 3 bij 3 meter is.... zeker dan besef je dat het meer dan heel knap om zo'n prestatie neer te zetten....

Bert en Sara hebben het goed voor elkaar, en zeker ook een goed team om zich heen... helemaal top!!!

8. Al meerdere malen fantastisch gegeten bij dit leuke restaurant in een zijstraat van de warmoesstraat in Amsterdam. Een authentiek klassiek Frans restaurant met een geweldige kaart en heerlijke wijnen. Echt een aanrader!