Oostoever in Amsterdam

• Aan het water

ma Gesloten
di tot 23:00
za Gesloten

1. Een fietstocht langs 'memory-lake' (De Sloterplas) voert ons langs Eetcafé Oostoever waar we mede door de losbarstende regenbui een goed heenkomen zoeken en meteen de lunch willen gebruiken. We verwachten er op het eerste oog niet veel van: als we binnenstappen doet het interieur aan als een wat verlopen volkscafé. De verse muntthee die op het bord bij de ingang nog prominent wordt aangeprezen blijkt deze zondagmiddag niet meer voorradig, maar de innemendheid van de uitbaters en het heerlijke échte Amsterdamse sfeertje in het café (daar kan geen 'Schaap met de vijf poten' tegenop) laat je alles met een glimlach accepteren.

Een goede bak koffie laat ik vergezellen van een uitsmijtertje. De eieren worden uit het magazijn gehaald en de man grapt dat 2012 best nog wel kán en dat het een goed 'kippenjaar' was. Het uitsmijtertje is recht-toe-recht-aan: schijfje tomaat en wat plakjes zuur erbij en dat is het. Niks mis mee, geen tierelantijnen. Mijn vrouw gaat voor een kroketje zonder brood en ook dat is gewoon een lekker kroketje.
    Nee, voor een drie-sterren-lunch hoef je hier niet heen, maar voor geboren Amsterdammers is de sfeer als een warm bad.

Als de regen aanhoudt en we besluiten dan nog maar even te blijven zitten geeft de uitbater gastvrij aan dat we niet tegen onze zin wat hoeven te nemen om te mogen blijven zitten, maar het Texels bokbiertje laat zich desalniettemin uitstekend smaken terwijl we nog even genieten van het schitterende uitzicht over de inmiddels stormachtige Sloterplas.

Ik lees dat het avondeten hier voortreffelijk moet zijn en dat gaan we binnenkort dan ook zeker een keer uitproberen!