Brasserie Plancius in Amsterdam

1311965758 72
1355208508 71
1432084508 69
1480132008 68

1. Ik was gekomen voor een "high-tea", maar er was alleen keuze tussen 4 standaard smaken uit een klein doosje (e.g. rooibos, rode vruchten...). De cake die ons werd geserveerd was bewaard in een bier koelkast naast een aantal random bananen (?!). De cake zelf was zompig en zag er oud uit. De service was slecht: tafels waren vies en de serveersters zagen er ongeinteresseerd uit.

2. WimK 13 punten

Een toeristenval waarbij men blijkbaar er standaard vanuit gaat dat je er toch niet meer terug komt!
    Geluncht… koffiekop met lipstick erop. Na teruggebracht te hebben tijdje later nieuwe koffie.
    Brood met kroketten waarbij 2 grote plakken wit karton het brood bleken te zijn… oud en klef. Na opmerking hierover kon men dit wel even roosteren. En of de kroketten, gebakken in vet waar de lucht door de hele zaak te ruiken was, van het op kaart vermelde merk was durf ik te betwijfelen. Kortom veel geld voor slechte kwaliteit.

3. Met veel verbazing door de recensies heen gelezen. Is het echt zo wisselvallig? Dan hebben wij heel veel geluk gehad!

Wij hebben heerlijk gegeten met maar een paar echt kleine minpuntjes. Een beetje teveel sla bij de zalmtartaar en ik had wat fruit verwacht bij de sorbet. Niet helemaal terecht misschien, want meestal wordt dit natuurlijk aangegeven. Nu zag het er wat kaal uit.

Maar daar tegenover stond echt lekker eten, meer dan genoeg en op alle punten lekker op smaak. Met lekkere jusjes, lekkere sausjes die de gerechten mooi aanvulde. De bediening was niet heel ervaren maar compenseerde dit door vriendelijkheid, enthousiasme en snelheid.

Ook de sfeer was prima met een heel gevarieerd gezelschap.

Als ik nog eens in de buurt ben is de kans groot dat ik weer binnenloop.

4. Het restaurant ruikt naar verhitte olie; de geur gaat in je kleding zitten. De bediening is gehaast en wil je zodra je je laatste hap hebt doorgeslikt de deur uit werken. De bediening is snel maar als je relaxed wilt zitten en nazitten - geen aanrader.Weinig gastvrij.

5. Mik Jagerman.

We hebben er voor het eerst gegeten bij Plancius.Het eten was heerlijk en de bediening was zeer vriendelijk.Het is ons uitstekend bevallen en zullen er zeker terugkomen.

6. Diana van IJzendoorn

Vorige week zondag high tea was echt fantastisch, deze zondag high tea, viel zo tegen, broodjes waren veel kleiner en minder zoetigheid. Viel erg tegen als je je verheugd op iets lekkers.

7. Beetje stijlbreuk was het wel...stel je een café restaurant voor (op een toplocatie tegenover Artis), met prijzige wijnen in chique glazen tegenover personeel dat is opgeleid door BASIL himself...dat wil zeggen personeel dat onbeschoft is tegen z'n gasten, drankjes verwisselt, bestellingen meerdere keren vergeet, geen excuses maakt als na 45 minuten toch nog godzijdank een glas wijn arriveert voor iemand die net op wilde stappen, een bardame die zelf dronken lijkt te zijn, gezien het volume waarmee zij tegen haar gasten blaft, en die zich een weg baant over het terras met een verdacht instabiele motoriek en als een uiterst verwarde, bezeten Basil alle vragen beantwoord met tegenvragen, onder het motto: aanval is de beste verdediging.

Het zal je café maar zijn.

Maar goed, na de eerste 45 minuten (waarin we nog in shock waren en vol ongeloof om ons heen keken) ontstond er een heel fijn gevoel van verbondenheid tussen de ongeveer 25 bezoekers van het terras van Plancius. We zaten ten slotte allemaal in het zelfde schuitje en soms is iets zo rampzalig dat het leidt tot veel vermaak.

Het was een middag om nooit te vergeten!

8. Via Groupon een high tea gekocht bij Brasserie Plancius. Gezien eerdere ervaringen bij Groupon aankopen hadden wij niet al te hoge verwachtingen, maar wij zijn blij verrast! We werden super aardig ontvangen door de serveerster. Leuke bediening! Binnen 10 minuten stond er een pot thee op tafel waarvan meerdere malen is gevraagd of het water bijgevuld moest worden. Het was niet in de beschrijving van Groupon aangegeven, maar we kregen er een (groot!) glas prosecco bij. Er werd ons gevraagd of wij allergieën hadden. Ik heb aangegeven geen vlees te eten, en hier werd geen probleem van gemaakt. Ik kreeg heerlijke vegetarische hapjes. De hapjes en zoetigheden waren vers, veel variatie, goede hoeveelheden en genoeg keus. Voor het bedrag dat wij bij Groupon hebben betaald doet deze high tea zeker niet af aan duurdere high teas. Voor de deur en in de buurt is er genoeg parkeergelegenheid. Kortom, een leuke middag! Zeker voor herhaling vatbaar!

9. Redelijk goed gegeten in Plancius. Helaas toch wat missertjes. Mooi bordje carpaccio met iets te veel rucola er op. Vervolgens een stukje kabeljauw (echt een te klein stukje vis!) met seizoengroente en roseval aardappeltjes. De witte wijnsaus was te dun en geschift. De scroppino als dessert was mooi op smaak. Bediening mag ook wat alerter zijn.

10. 2 weken terug met een vriendin voor een high-tea bij Plancius geweest, een plek waar we niet meer terug komen. De high-tea begint daar om 13.30 uur, ivm meezittend openbaar vervoer kwamen wij 15 min eerder aan dan gepland. Een gezellig welkom werd ons helaas niet gegund. We dachten lekker op het terras te gaan zitten in het zonnetje maar moesten binnen gaan zitten waar we echter niet geholpen werden omdat het nog geen 13.30 uur was. Er werd letterlijk door de serveerster gezegd dat ze het concept van de high tea niet ging uitleggen omdat we te vroeg waren, terwijl er bijna geen andere klanten waren. Altijd fijn zulke gastvrijheid!
    Wat betreft de high tea zelf, we kregen alle hapjes in 1x. We begonnen met een aantal heerlijke broodjes, daar was niks op aan te merken. Er lagen echter nog 4 broodjes welke amper besmeerd waren, op 1 broodje zat helemaal geen beleg.
    De zoete gang viel ontzettend tegen, alles kwam regelrecht uit de vriezer. De supermarkt bij mij om de hoek maakt het nog lekkerder. Het soesje welke ons was gegeven was flink over de datum en ontzettend zuur. Er is niet gekeken naar de houdbaarheid van de soesjes. Vervolgens heeft de serveerster bij de andere klanten de soesjes weggehaald maar een excuses of iets konden we niet krijgen.
    Er werd meerdere malen aangegeven dat we wel rond 16.15 uur weg moesten ivm de gasten van het avondeten.
    Kortom slechte service, slecht eten, absoluut geen aanrader!

11. Dagje Artis, en daarna lekker eten bij Plancius aan de overkant. Eten was heel goed, alles vers en ook de bediening was heel vriendelijk. Zelfs met een bon van groupon volop keus! De service ging heel ver, had een groupon bon voor 4 personen en kwam maar met 2! Bediening stelde voor dat ik met dezelfde bon nog een keer met 2 personen mag komen! Ook zonder bon is het zeker voor herhaling vatbar! Complimenten!

12. Viel een beetje tegen veel groenten veel saus en weinig vlees. Trage bediening en onze tafel werd omver gelopen door het personeel.

13. Zaterdagavond zijn wij hier wezen eten. Heerlijk, ze hadden net een nieuwe menu kaart en wij namen vooraf de garnalen in knoflook met pepers en de tomaten soep, erg lekker. Daarna de ribeye en de zeetong. Geweldig.
    Erg lekker en gezellig gegeten en we komen snel weer terug.

14. ron 5 punten

Hier een kogelbiefstuk met pepersaus gegeten met z`n tweeen en beiden erg goed te spreken over het gerecht. Ook de bediening is snel en vriendelijk. Een aanrader

15. Aanbieding 5 gangen via Nudeal. Op de voucher stond bij de voorgerechten ook de gamba's. Meteen bij binnenkomst kregen wij te horen dat voor de gambas € 2,00 extra betaald moet worden. Eten werd zeer traag geserveerd. Op de soep moesten we 45 minuten wachten.
    Ook op het nagerecht (tiramusu) moesten we lang wachten. Niet voor herhaling vatbaar

16. Via Groupon diner voor twee. Ja dan denk je.. Maar alles perfect. Heerlijk voorgerecht, soep , partner carpaccio, hoofdgerecht tournedos en partner saté , nagerecht dame blanche en partner cheesecake. Was heerlijk allemaal. Super bediening. Vriendelijke mensen en snel allemaal. Dus.. gaan!

17. Afgelopen woensdag hier gegeten met een Vakantieveilingenbon, rode Sangiovese huiswijn erbij genomen die lekker was.

Voorgerecht 2 soepjes met brood en een wrap, allebei goed op smaak waarvan het kopstukje van de wrap nogal groot was uitgevallen.

Hoofdgerecht vis en boeuf wat er heerlijk uitzag en ook gewoon goed was, geen saus die uitliep.

Nagerecht fruit en parfait waarvan de sabayon voor mij te dun was maar wel lekker en de parfait was voor 2 personen, zo groot :).

Bediening was super snel en netjes, keuken liep ook heel soepel. Al met al, voor ons zag het uit als een goed geoliede machine.

De ambiance vond ik persoonlijk wat minder en de meubels zijn voor mij aan vervanging toe.

Al met al netjes en goed.

Gr Bert en Anita.

18. Ben 7466 punten

Via veiling.nl een 3 gangen diner gekocht aangezien de jongste zoon in het de la mar theater naar Yamato ging kijken.

Een cafe restaurant met een moderne uitstraling waar het vol was en je denkt, ik moet bespreken anders heb je geen plaats, al zal er toch een man of 60 kunnen eten.

Ze hebben een menukaart maar aangezien wij via veiling.nl hadden geboekt kregen we een A4 met hierop een vakantie veilingen keuzemenu. Als voorgerecht 3 keuzes :

Gerookte zalm en garnalen in een spinazie wrap.

Maar mijn vrouw ging voor de proeverij van 2 dagsoepen in 2 kleine kopjes, heerlijke champignonsoep en paprika met erwtjes.

Ik zelf ging voor 2 gefrituurde geitenkaasjes met verschillende slasoorten en honing. Heel lekker en apart.

Het hoofdgerecht was of cannelloni met ricotta en spinazie of pangafilet met een garnalenpoffertje, maar wij gingen voor de boeuf Bourgignon met aardappelpuree en gewokte groenten. Het smaakte, maar daar had je het dan mee gehad, allemaal in een bord en het liep door elkaar heen ( door de jus), dat kun je toch wel anders serveren.

Als nagerecht was het vanille parfait, maar wij namen verse fruit salade met sabayon. Oke, het verse fruit smaakte zoals het hoort. We hadden vantevoren nog om brood gevraagd en een kan water en deze werden allebei niet gerekend, dat is netjes. En we hadden geparkeerd er tegenover, bij Artis, wat erg duur is maar zij regelden een uitrijkaart voor € 7,50.