De Jonge Dikkert in Amstelveen

1216321914 69
1320913881 75
1502206623 77

1. W.H. Visser

2. Afgelopen zaterdag (6 februari 2016) met 2 personen gegeten: over all een prima avond en heerlijk gegeten! Onze keuze viel voor het 4-gangen menu en die was heerlijk en voldoende voor 2 dames :) Elk gerecht was een prachtig kunstwerk om te zien.

Wel twee puntjes die ik wil delen die ik graag anders had gezien die avond:
    We hadden netjes gereserveerd via de site, wat super makkelijk en snel ging. Bij aankomst vond ik de ontvangst zeer matig. Ik ben daar anders gewend. De dame in kwestie kwam erg koel over en had moeite ons terug te vinden op de lijst. Na een gevoelsmatige lange tijd maar te staan met jas aan in de gang en met mobile al in de hand om het bewijs of reserveringsnummer te zoeken, zag ze ons uiteindelijk "staan" (bovenaan de lijst) en waren we welkom: onze jassen mochten uit! Uiteraard mag iedereen zijn dag niet hebben hoor, maar de "toon" was daarmee wel gezet helaas en voelde mij door haar houding niet erg welkom.

Ander puntje:
    Toen het brood op tafel kwam, vertelden wij dat 1 van ons "glutenvrij" was wegens een gluten allergie en dus helaas het brood niet kon eten. Ze gaven aan daar rekening mee te houden qua menu enzo (wat overigens ook prima is gedaan), maar kwamen niet zelf met het idee om dan ook wat glutenvrij brood te brengen als alternatief, want dat hebben ze. Na een half uur hebben we zelf de bediening aangeschoten voor wat glutenvrij brood op tafel. Het duurde nog tot na het volgende gerecht tot het kwam. Een plateau met 3 sneetjes glutenvrij brood, maar zonder nieuw boter...en voor iemand die een gluten allergie heeft, kan dan niet dezelfde boter gebruiken die al gebruikt is voor gewoon brood. Ik heb nog het stukje boter zo kunnen snijden met een schoon mes, zodat ook de ander wat boter kon gebruiken. Wellicht een tip voor een eventuele volgende keer als iemand aangeeft een gluten allergie te hebben.

3. Gisteravond waren met 14 personen bij dit restaurant voor een 6 gangen Kerstdiner. Alle gerechten waren stuk voor stuk heerlijk. Heel leuke medewerkers en alles was perfect. Zo hoort een Kerstdiner te zijn. We zijn niets voor niets voor de 3e keer dit jaar bij dit restaurant geweest. Wij komen zeker weer.

4. Het begin was slecht: de parkeerplaats was helemaal vol, dus moest je een eind verderop in de wijk parkeren. Het is een sfeervol restaurant, je zit niet te dicht op elkaar. Maar wat duurde het lang voordat je alleen al de kaart kreeg. En wat een prijzen voor zulke kleine porties. En ook nadat we erom gevraagd hebben ging alles op z'n elf en dertigst. Blijkbaar is er maar 1 meneer die dit mag doen. Ook deze meneer gaf al aan dat het wel eens lang kon duren. Maar als je dan om extra brood vraagt om te tijd door te komen kon een vers stukje boter er niet vanaf. Na 90 minuten eindelijk eten op tafel. Dat was erg smakelijk, prima klaar gemaakt en een goede balans van smaken. Maar vrezend voor nog meer tijd kwijt te zijn hebben we ons toetje maar bij de snackbar gehaald.

5. Het was Rising Stars of zoiets, een initiatief wat ik volkomen overdreven vond en ook onnodig en ik was ook helemaal niet van plan om zelfs maar te kijken of er nog een restaurant tussen zat wat ik misschien toch wel wilde bezoeken, maar het vlees is zwak en ik bedacht me op een vrijdag dat ik helemaal geen zin had om voor de zaterdag weer eens uitgebreid te koken, maar wel erg veel trek had in lekker eten. Overleg met de mannen leverde op dat ik toch even ging kijken en jawel, De Jonge Dikkert had nog wel een tafel voor vier. Nu stond De Jonge Dikkert niet heel hoog op mijn lijstje, maar het is wel een restaurant waar ik ooit een keer wilde eten, dus dat kwam eigenlijk best mooi uit.
    De aanrijroute verliep soepel, het parkeren ook, jammer alleen dat je helemaal om de mooi verlichte molen moet lopen voordat je bij de entree bent. Een nette ontvangst in het redelijk opgezette restaurant. Zoals ik had gevraagd kregen we een ronde tafel. Weliswaar midden in het restaurant en in de looproute van het personeel, waardoor twee mannen aan tafel van plaats wisselden, want op een plek bewoog de vloer de hele tijd wat als storend werd ervaren en wat ik me kan voorstellen ook. Een glaasje champagne om mee te beginnen natuurlijk. Niet aan tafel ingeschonken, wat ik altijd jammer vind. Wel van Moët&Chandon volgens de vriendelijke bediening. In ieder geval gewoon lekker.
    Erbij een amuse. In een glaasje een mousse van geitenkaas met bleekselderij en compote van vijgen. Lekker, maar wel een tikkie zwaar. De geitenkaas was gelukkig nog goed te proeven, dat vond ik prettig. Het Rising Starsmenu stond op tafel en per gang was een wijn geselecteerd en we besloten dat maar eens te doen. Ik wilde wel graag even de wijnkaart inzien, wat geen enkel punt was. Een mooie, maar prijzige kaart vond ik het, dus het arrangement was wat mij betreft prima. Water, bruisend en plat, kwam. Zo ook brood, boter, olie en peper en zout en de eerste wijn werd ingeschonken. Een Chardonnay Organic Barossa Valley, Angove 2011. Een prettige, niet te vette chardonnay die me uitstekend beviel.
    Erbij het voorgerecht. Zwaardvis gegrilleerd en rauw met laoscrème, sesamcrumble en soja-sesamvinaigrette. Een nogal bleek bord was het, maar de zeer kort gegrilde zwaardvis was heerlijk, zo ook de tartaar ervan. Leuk vond ik dat de laoscrème in de vorm van een schelpje erbij lag en dat er wat zoetzure komkommer bij zat was een feestje. De soja-sesamvinaigrette vond ik ook erg aangenaam. Kortom: een fijn gerecht. De tweede wijn, een Vermentino, Toscane, Antinori 2010, kon me wat minder bekoren. Ik ben sowieso niet heel kapot van de veel te dure Antinoriwijnen.
    Het gerechtje erbij, huidgebakken snoekbaars met aardpeer, duxelle, mosselen en basilicumolie, vond ik wel erg lekker. De snoekbaars was perfect gebakken, de duxelle was mooi hoog op smaak, de mosseltjes waren heerlijk en de aardpeer die in de vorm van chips en aan tafel bijgeschonken crème verscheen was een fijne toevoeging. Weer een gerecht waar ik tevreden over was. De drie heren wilden graag het extra gerechtje wat op het menukaartje werd aangegeven, ik liever niet gezien de porties. Zij dronken daarbij een glaasje Pinotage, Robertson, Viljoensdrift 2011 die hen beviel, ik dronk voor de gezelligheid nog een glaasje van de Organic Chardonnay.
    Het extra gerechtje bestond uit gebraiseerde varkenswang met gezouten pinda’s, rettich zoetzuur en jus van koriander. Ik kan niet anders dan concluderen dat ze het alledrie erg lekker vonden, de borden gingen geheel leeg en de varkenswang was bijna net zo lekker als die ik thuis maak, wat een groot compliment is, want daar zijn ze helemaal dol op. Wederom een goed gerecht dus.
    Een tussenamuse verscheen. In een glaasje een tartaar met mediterrane groenten en kruiden en pijnboompitten. Heerlijk fris en erg lekker vond ik het. En gewoon ook heel leuk, zo’n aardig klein hapje tussendoor. Bij het hoofdgerecht schonk men een glas Matsu, Tempranillo, Rioja 2011 en ook die beviel me, een typische Rioja en daar hou ik van.
    Erbij het hoofdgerecht, gebraden hertenbout met atjar van rode kool, krokante kruidkoek en jus van gerookte knolselderij. Een flinke portie vlees kregen we, helaas aan de koude kant, maar wel prima van cuisson. Flink wat aardappelmousseline ook, diverse groentjes, wat aardappeltjes, lekkere jus en ik was tevreden. De krokante kruidkoek heb ik niet gezien, maar dat vond ik eerlijk gezegd niet zo erg. Het was goed zo.
    Een dessertamuse verscheen. In een potje een crème van Irish Coffee. Heerlijk! En wederom zeer attent. Bij het dessert kwam een glaasje Primitivo Dolce, Cignomoro 2011 en die vond ik wel aardig.
    Het dessert bestond uit een taartje van pure chocolade met Doyenne de Comice, stroop van rode wijn en rode wijn-roomijs. Eerlijk gezegd een nogal matig dessert. Het chocoladetaartje was zurig, met de peer was niets gedaan en het ijs van de rode wijn had ernstig weinig smaak. Jammer.
    Bij de espresso en thee kwam nog een vriendelijk plateautje met zoetigheden en na het betalen van de rekening verlieten we De Jonge Dikkert. Leuk om er een keertje gegeten te hebben!

6. We reden er toevallig langs en zijn op de mooie lokatie afgegaan. De sfeer binnen is goed, gezellig. Bediening is vriendelijk en kundig. Het eten is erg lekker, tonijn met krab, vervolgens ossenhaas en als desert pannacota van witte chocolade, ijs en rood fruit. Tussendoor de frisse amuses en met een vol gevoel weer verder. Niet de goedkoopste wel een goede aanrader met nette prijs/ kwaliteitsverhouding.

7. Heerlijk genoten van een goede lunch. Vooraf tonijntartaar met mayonaise van kreeft. Zeer smaakvol. Hoofdgerecht eendeborst met truffeljus en een zeer smaakvolle truffelrisotto. Als dessert ipv zoetigheid voor de kazen gekozen. Hier hoefde ik geen supplement voor te betalen. Goede selectie van kazen. Ook het dessert van mijn vriendin was lekker. Brood werd continu bijgevuld. De bediening was zeer vriendelijk en professioneel. Wij hebben geen last gehad van te kleine porties. De wijn combineerde echt fantastisch bij het hoofdgerecht. Ik vind een 6.9 echt te laag voor dit restaurant, vandaar een 10. Prijs/kwaliteit was zeer goed.

8. Qua sfeer zit je in deze molen natuurlijk perfect. Wij zaten 'boven', recht tegenover de grote bar, die beneden is gevestigd.

Het eten was goed en de bediening zeer correct, maar de porties, vooral van het voorgerecht, waren wel erg klein.
    Ook werden gerechten soms aangekondigd alsof we iets heel bijzonders op het bord kregen, wat toch niet zo was.
    Een voorbeeld: hoe speciaal het ook wordt gemaakt, een dessert van aardbeien met vanilleijs blijft toch een doodordinair toetje! Je verwacht toch iets anders van een verrassingsmenu in een dergelijk restaurant.

Al met al hebben we toch goed gegeten (mede door een paar wél verrassende amuses tussendoor). Als de prijs met pakweg 5 tot 10 euro's omlaag zou gaan, dan zou ook de prijs/kwaliteit goed zijn.
    Nu is dit restaurant eigenlijk te duur voor wat je krijgt.

9. lekker eten maar minimale porties. Thuis een uitsmijter gemaakt om het hongergevoel weg te eten

10. gezelschap van der Spek

4 gangen menu voorgerechtjes heel klein wel super lekker,amuse(soepje)heerlijk,hoofdgerecht ossenhaas niet super mals groente bijna rauw, pré dessert en dessert super,wijn uitstekend,heel goede bediening en prettige sfeer.

11. Marjolein en Rene

voor de tweede keer hier gegeten. Ontvangs is prima. Als je wilt kan je eerst nog even aan de bar een drankje doen. Echter de gevraagde kaart bleef uit dus zijn we maar naar onze tafel gegaan en daar de kaart bekeken en een keuze gemaakt. Ik miste het wild op de kaart (oktober) terwijl er wel allerlei zomerse groenten en gerechten op stonden. Naar ons gevoel kwamen de gerechten iets te snel door. de bediening is vriendelijk maar iets te hooghartig. Iets meer lol of contact met de klant mag wel. Afstand klant bedienend personeel is daardoor te groot. Kwam ook tot uiting bij het uitserveren. Wij hebben 5 verschillende obers aan tafel gehad. Of er werd niets verteld, of men kwam zoveel vertellen alsof het leek dat de goede man/vrouw zelf alles had bedacht. de gerechten zijn in prijsverhouding goed te noemen. Verder heb ik het idee dat de kok meer passie heeft voor "kunst op een bord" Je hoeft welliswaar een bord niet vol te proppen maar een iets grotere portie kan geen kwaad en kunnen de "kunstwerkjes" achterwegen blijven. Overwegend wat opgedirkt publiek. Ik moet eerlijk bekennen dat ons eerste bezoek ons meer plezier heeft opgeleverd dan deze tweede keer.

12. stevige prijs, maar wel op en top smaak op je bord. Hier eet je om te genieten! zalig

13. Een behoorlijk dure tent die bijzonder kleine hapjes serveert. Bediening was redelijk, maar daar had ik meer van verwacht. Het eten was erg lekker, vooral het kaasplankje, maar helaas toch weer naar de snackbar.Als iets erg lekker is klaargemaakt lijkt het wel of een restaurant ervan uit gaat dat de portie dan minimaal moet zijn. Van lekker eten zit je schijnbaar sneller vol??? Eens maar nooit weer. Wel jammer.