Aan de Poel in Amstelveen

€€€

50 eigen plaatsen (ook valet parking)
    betaald parkeren (gratis vanaf 16:00 uur)
    dichtstbijzijnde parkeergarage: `Gemeentehuis` op 200 meter

1419615417 75
1449919707 76
1462041423 77

1. Patrick bakker

Zalig eten, De chef en zijn brigade die aan tafel komen zijn geweldig ! Maar de bediening is vreselijk. Lopen in spijkerbroeken hebben geen flair komen arrogant over michelin onwaardig.

2. Aan de Poel was genomineerd door de 500 beste chefs van het land voor de beste prijs kwaliteitverhouding, een punt dat ik en de meeste restaurantbezoekers van deze tijd erg belangrijk vinden.

De ligging van het restaurant is uitstekend, geschakeld aan Amsterdam en toch grenzend aan de natuur en een groot meer. Makkelijk vanaf de snelweg te bereiken, parkeren kan voor de deur. Wel slechts 3 uur met parkeerschijf maar in de straat zijn ook voldoende plaatsen. De vaste gasten zetten de auto voor de deur, handig.

Het was wel even schrikken toen onze naam niet op de gastenlijst stond, dat was gelukkig loos alarm. We werden begeleid naar een tafel net achter de ronde bar die met een draadjesgordijn is afgeschermd. Goed uitzicht over het restaurant en naar buiten. De inrichting is een beetje industrieel met luxe, zwart geschilderde wanden en plafonds waardoor de met linnen gedekte tafels die uitstekend zijn uitgelicht eruit springen. De boompjes met verlichting brengen sfeer. Links een grote open keuken en achterin nog een grote private dining ruimte.

Als aperitief een Sauvignon die die goed beviel deze werd anoniem in het glas gepresenteerd. Ernaast een luchtige cracker van kaas met een bombe van piccalilly, mooie textuur met frisse toets, goede start. Ernaast een taco van wortel gevuld met oosterse smaakjes, delicaat met een fijne bite.

Chef Stefan van Sprang presenteerde zelf een vegetarische amuse, onder een stolp met met rook, wat de ruimte vulde met een fijne houtskool geur. Tevens nam hij onze wensen door, prima.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd. Riesling Haus Kloosterberg 2015 van Markus Molitor uit de Moezel, erg koel geschonken waardoor het subtiele zoetje werd gecamoufleerd. Uit de keuken een tweetrapsgerecht. Op het grote bord een bruingebakken langoustine op een bedje van kool afgedekt met plakjes knolselderie afgewerkt meteen licht pikante saus met een toets van citroengras, daar werden we blij van. Ernaast een rolletje van kool met sesam waarop een zelfde langoustine, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren en heerlijke aroma, genieten. (9.6)

Verder met een Zuid Afrikaanse Chenin Blanc 2015 ‘The Ladybird’ van het huis Laibach. Heerlijk aroma, in de mond verrassend fris. Uit de keuken een klein maar verfijnd gerecht. Als basis geschroeide lamellen van de zeebaars, erop een mousseline van gerookte aardappel waarin krokante rolletjes gevuld met diepzeegarnaal en takjes zeekraal, verder nog en blaadje sla waarop wat ziltige zee-egel en ring van sjalot. Slechts twee happen maar wel geweldig lekkere met veel smaak en mondbeleving. Een ware delicatesse. (9.6)

Over naar rood met een bijzondere bourgogne van Thomas Morey uit de Chassagne Montrachet, verfijnd aroma en in de mond hoog in zijn zuren, heerlijk. Op het bord borstfilet van patrijs met ernaast polenta met krokant geroosterde kaas waarop een stukje fris gemarineerde prei, chip van ui met blaadje kool en een heerlijke crème, aan tafel afgewerkt met een geconcentreerde eigen jus. Het huidje was krokant gebakken, het filetje mooi hoog op smaak wat door de saus en wijn nog eens werd versterkt, wow. Ruim voldoende afwisseling met de heerlijke smaken van het garnituur, toppie. (9.8)

De dessertwijn kwam uit Australië van het huis Chambers Rosewood gemaakt van Rutherglen Muscat gerijpt in een solera systeem. Een lichte roodbruine kleur met in het aroma hints van krenten en zoete besjes, in de mond een aangenaam bittertje dat mooi combineert met chocola. De patissier presenteerde zelf het dessert, leuk. Een omgevallen beker van chocolade gevuld met kruidige stoofpeer, blokjes marshmallow, quenelles roomijs, anijs cressjes en voor de bite nog wat salty popcorn en stukjes pecannoot. Heerlijke herkenbare smaken die mooi combineren. De wijn sloot naadloos aan, een hele lekkere maar machtige afsluiter. (9.3)

Bediening was zeer goed verzorgd in een gezellige, beetje informele sfeer. Ruim voldoende personeel om de uitverkochte lunch soepel te laten verlopen. De chef bezocht alle tafels en ook Sous Jasper Hermans hielp regelmatig bij het uitserveren, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed tot uitstekend.

Een grote keuken waar duidelijk op smaak gekookt, verfijnd met luxe ingrediënten, mooie smaken, smakencombinaties en oog voor textuur. Begeleide door keurig geselecteerde wijnen beknopt maar doeltreffend toegelicht. Ook de ligging met fantastisch uitzicht is top. Ofwel een aanrader voor de verwende eter, fijnproever en levensgenieter.

3. S. Saif

1 punt
  4. Het eten zowel als alles er om heen (bediening, servies etc.) is een klasse apart en daarom blijven we terugkomen.

5. Heel mooi opgediend Goed eten. Gezellige sfeer. Prachtige plek

6. Het eten en de wijnen waren heerlijk. Twee minpuntjes, bij het begroeten door de chef kok dacht hij dat een van ons geen vis wilde, wat niet klopte. Verder wilde we een gang vervangen door wat anders maar dat was niet door gekomen, dit werd wel goed en snel opgelost.

7. Reeds 5 keer geweest in het restaurant. Altijd weer een mooie ervaring.

Nu toch paar puntjes..

Ivm verjaardag had ik gevraagd of er na mijn online reservering telefonisch contact opgenomen kon worden, ivm verrassing. Dit is helaas niet gedaan.

Lekker buiten gezeten in de tuin. Helaas zaten wij naast een stuk tuin waar het onkruid hoog naast onze tafel stond. Dit verwacht je eigenlijk niet in een dergelijk restaurant.

Het eten en drinken, gastvrijheid en vriendelijkheid zijn meer dan top. Fantastisch dat de chef kok zo betrokken is bij de gasten.

8. Matty Havelaar

Elke keer opnieuw is het eten een belevenis, zelden eet je hier hetzelfde gerecht, zo vaak is er vernieuwing. Zeer vriendelijke bediening die kennis heeft van zaken en als de zon begint te schijnen buiten op het terras, wil je nooit meer weg...

9. theo van Seggelen

Uitstekend gegeten in een relaxte sfeer.

10. j.kooiker

Geweldige voorgerechten met tonijn en Aziatische meltkroes van ketjap en kruiden, tongstrelend. Te warme basis van het schilderachtige nagerecht. Prijs per saldo over de top.

11. Henk Gierveld

Mooi eten, goede attente en niet al te formele bediening die bedienen zoals het hoort in mijn optiek. Hier komen mijn vrouw en ik zeker terug, we hebben genoten!

12. Eerste bezoek aan een twee-michelin-sterren restaurant. Helaas was het te koud om buiten te zitten, ze hebben een beschut terras met uitzicht op een meertje (zonder bootjes e.d. helaas, weinig te zien). Valet parking mogelijkheid is opvallend aangezien het betaalde parkeerterrein letterlijk 30 meter van het restaurant ligt.
    Interieur is jammer genoeg niet gezellig, vrijwel alles zwart, erg kil, koel en zakelijk (praktisch alles op het terras is ook zwart of donker). Wij kwamen voor lunch, de bediening en uitleg zijn prima. De lunchkaart vergt flink wat aandacht, best ingewikkeld. Gekozen voor chef's menu, plus apart dessert.

Het eten is goed, maar lijkt soms wat onnodig ingewikkeld. De samenhang en eenheid gaan daardoor wat verloren (teveel kleine stukjes van van alles op het bord). Qua smaak vond ik het als geheel niet opvallend.

13. Hier op 12 maart gegeten. Menu was prima, veel vis, wat vlees en een mooi desert. Daarna had ik thee met friandises. De friandises waren smakelijk, maar kent dit restaurant geen thee variaties? Geen keuze, teleurstellend.
    Bediening was verre van twee sterren kwaliteit. Ijsblokjes met de hand in een glas doen, dit kan echt niet. En hoe zit het ook al weer met eerst de dames serveren? Om nog maar niet te spreken over die tafel die opgebouwd werd en het gesleep met stoelen, terwijl wij nog aan tafel zaten, moesten we naar huis? Bij twee sterren verwacht ik een belevenis. Dit had gekund met het eten, maar de zwarte brigade deed hier echt afbreuk aan, zonde.

14. Prachtige restaurant, heerlijk gegeten maar wat een dramatische bediening.
    De hele avond tegen lege glazen gekeken, Niemand die vraagt of het lekker smaakt, ook de sommelier niet ... had veel meer kunnen verkopen.
    Lauwe koffie op het eind van de avond zonder friandises ( die wel op de rekening staan )
    Niemand die je gedag zegt of bedankt......teleurstellend na toch ruim €.500 te hebben uitgegeven

15. Michel Klaster

16. Een avondje "aan de poel" is een avond ontspannen, genieten en verwend worden. De echte klassiekers blijven gelukkig op de kaart staan. Daarnaast regelmatig wisselende gerechten.
    Aanbod van prachtige wijnen (ook die, die je ooit in je leven in je glas wil).
    Informele en juist daardoor warme sfeer.
    In tegenstelling tot eerder beschreven ervaring van andere gasten, hebben wij nog nooit het idee gehad dat we aan het einde van de avond niet meer gewenst waren. We hebben in diverse gezelschappen (zakelijk en privé) en met z'n tweetjes gedineerd en vaak tot na twaalfen aan tafel gezeten.
    Die ster is wel degelijk verdiend. Ze weten hier waar ze mee bezig zijn en naar ons idee doen ze iedere dag een beetje beter hun best om nog beter te zijn dan de dag ervoor. Grote klasse!

17. Hier in januari 2012 voor het eerst gegeten. Zeker erg goed eten met oog voor detail voor de gerechten!

Leuk restaurant om een keer geweest te zijn. Mooie locatie ook. Personeel was erg wisselend, van behulpzaam en vriendelijk tot ongeinteresseerd. Toen wij aangaven geen wijn te drinken moesten we bijna smeken om drinken toen de glazen leeg waren.

18. Afgelopen zaterdag weer genoten van het 6 gangen chef's menu. Wederom verrassende smaakcombinaties, oogstrelende opmaak en goede service. Mijn partner is Joods en zoals altijd zonder enig probleem menu aangepast zonder ook maar iets in te boeten op de smaken, beleving en opmaak.
    Dit alles samen samen met het arrangement heeft gezorgd voor een heerlijke avond die elke cent waard was.

19. Ik ben hier nu voor de derde keer geweest en dat is niet voor niets. De steeds wisselende menukaart zorgt ervoor dat je je hier altijd kan laten verrassen door de pareltjes die de keuken bereidt. De vorige keer was ik hier met mijn echtgenote en zaten we op het fantastische terras, de laatste keer was ik er met een zakenrelatie. Die heeft me toevertrouwd dat hij binnenkort terugkomt met zijn partner.

We aten onder andere de carpaccio van kreeft, de gebakken hertenkalf met appelstrudel en de proeverij van witte chocolade en bosfruit. Het wijnarrangement was tongstrelend en zo gebalanceerd, dat het water mij opnieuw in de mond loppt wanneer ik dit schrijf.

20. Gisteren met een grote groep 35 personen gegeten. Het eten is goed maar niet heel bijzonder. Het dessert was zeker niet geweldig. De bediening is op het level van een middelmatig restaurant (zeker geen gastheren en gastvrouwen). Verder vond ik het restaurant geen sfeer hebben en vanaf 10.15 werden wij de 'tent' uit gekeken. Met andere woorden geen aanrader.

21. Zojuist terug van een lunch. Een pracht locatie, prima eten maar de bediening is ronduit een ramp. Geen aandacht voor de gasten in ieder geval niet voor ons gezelschap. Enorme lange wachttijden. Voordat het voorgerecht op tafel stond waren we een uur en een kwartier verder.

Jammer dat er niet op het terras gegeten kon worden, met 23 graden moet dat toch te doen zijn. Voor dit geld kun je op heel veel plaatsen veel beter terecht.

22. Afgelopen zaterdag gegeten "Aan de Poel". Vanaf de ontvangst tot en met de koffie was het een aaneenschakeling van super eten en fantastische wijnen. De bediening is als een geoliede machine, snel, correct en heel vriendelijk. Al met al top!

23. Walter Bakker

Wat een top tent is dit, zeg! Heb heel wat ervaring met uit eten gaan, kook zelf op redelijk niveau (hobby) en heb grote liefde voor het vak. Hier klopt alles. Vanaf de ontvangst t/m het vertrek weten ze hier hoe het hoort.

Het begint met valet parking, wat met een fikse bui toch heel prettig is. Drankje in de lounge of aan de bar en dan langzaam richting tafel. En dan begint het echt. Super vriendelijke bediening. De wat juniore ober werd goed begeleid door een wat meer seniore, maar niet alsof je met een stagiair te maken hebt. Gewoon goed en professioneel. Prachtige amuses, echte kunstwerkjes. Vooraf verrassende heilbot en een ware smaakexplosie bij het hoofdgerecht, dat een heel mooi klein stukje entrecote was. Heerlijke schuimpjes, cremes en purees. En de bijpassende wijnen maakten het helemaal af. Afgesloten met een dessert en heerlijke koffie met zelfgemaakte bonbons. Zowel de chef (Stefan van Sprang) als de sommelier (Robbert Veuger) kwamen aan tafel om te horen hoe ze het hadden gedaan. Nou, perfect! De heren en het hele team beoordelen we met een heel mooi rapport.

24. Afgelopen zaterdag voor de 1e keer bij "Aan de Poel" gegeten.

Wij (mijn vriendin en ik) zien eten meer als een hobby dan als primaire levensbehoefte en gaan dus ook heel veel uit eten. Ik heb het geluk dat ik al heel wat mooie restaurants heb mogen bezoeken, maar "Aan de Poel" was een absolute topper!

Wat een ongelooflijke leuke avond! Geweldig eten natuurlijk, (het 2 jarig verjaardagsmenu, 6 gangen) maar ook zeker de service en het leuke personeel.
    Voor ons was het een avond om niet snel te vergeten en we gaan dinsdag weer en hebben ook meteen voor kerst gereserveerd!

25. Zaterdag 12 september 2009 met 9 personen gegeten ter gelegenheid van de 25e trouwdag van mijn broer. We hebben een geweldige avond gehad. In één woord: super!

26. Cor

27. Bediening is slecht. Het eten is een 5,5. Mooie locatie, maar verder stelt het weinig voor.
    Nooit meer!

28. Afgelopen donderdag 28 mei vierde ik samen met (oud)collega's mijn 25-jarig jubileum bij de KLM met een heerlijk dinermenu bij restaurant aan de poel. Het was in 1 woord helemaal top.

Jullie verbazen me iedere keer weer met culinaire kunstwerkjes die allemaal overheerlijk zijn. Het is echt een feest om bij jullie te komen dineren.

Het was een zeer geslaagde avond in een prachtige sfeervolle omgeving die van mijn jubileum een waar feestje heeft gemaakt! Ga vooral zo door! Wij komen zeker terug!

29. Bedankt voor een geweldige zaterdagavond.

We zijn geweest met de hele familie. Het menu wat een aanbeveling was, was fantastisch en zag er bovenal super uit.
    Als eind een heerlijk dessert van aardbei en framboos, vooral die cocktail. Bediening attent en snel.

Tot snel op het terras hoop ik.

30. Michiel

Afgelopen zaterdag het dinermenu genomen.

Na twee veelbelovende gezichten, smaakten de gerechten daarentegen nergens naar en hadden helemaal niets met de Franse keuken te maken. Personeel was veel te gehaast, erg amicaal, pleps en onprofessioneel naar ons toe. Er was zelfs sprake van onbeschofte behandeling.

Tijdens het wijnproeven kwam er ineens een gerecht op tafel en dat is jammer, niet zoals het hoort.

Kort samengevat dient er veel geleerd te worden als het om smaak gaat en de wijze waarop men met gasten omgaat.

31. m.j.harmsen

doordat mijn moeder een hersen-infarct kreeg, en daardoor niet naar het gereserveerd kerst-diner kan/kon komen toch af moeten zeggen, jammer genoeg. zeer coulant geholpen en niet boos. hopelijk kunnen wij nog een keer gewoon gaan dineren. wij gunnen het nu aan andere mensen. veel succes, het is zeer erg lekker...

32. Geen verassende smaken. Bediening heeft veel meer aandacht voor vaste gasten dan anderen. Ambiance stijlvol.

33. Begrijp voorgaande recensie niet. Ben er geweest met een groep van 11 personen. Eten was uitmuntend zowel qua presentatie als smaak. Bediening super vriendelijk, niet opdringerig en not too much. Had eerder gehoord van anderen dat het erg donker is. Vind dit juist erg goed. De tafels zijn perfect uitgelicht zodat je het gevoel hebt met je eigen tafel te eten wat een prive en knus gevoel geeft. Jongens, ga zo door en laat je niet afleiden door mensen die het niveau niet gewend zijn. Natuurlijk wel altijd alle kritieken waar mogelijk meenemen om verder te verbeteren.

34. Zaterdag avond met 7 personen bezocht.
    Prachtige locatie, edoch slechte bediening, wat recencies beloven is goed overdreven.
    Prijs 5 gangen menu maakt verwachtingen niet waar.