De Fuik in Aalst

1274120043 98
1280201576 95
1420076841 68

1. Van Aalst

Het eten was niet volgens verwachting. Als je een verrassingsmenu bestelt, dan wil je ook dat het verrassend is. Niet de gewone gerechtjes van de kaart. Helaas bevatte de verschillende gerechten te veel smaken en was het moeilijk om de essentie te proeven. Niets bijzonders en zeker geen Michelinster waardig. Het personeel was correct en kundig, maar de gastvrouw en chefkok kwamen niet authentiek over. Het voelde wat onnatuurlijk en gemaakt. Prijs/kwaliteit is uit balans, zeker in vergelijking tot andere restaurants uit deze prijsklasse. Jammer, maar wij zouden dit restaurant niet nogmaals proberen.

2. Via de nieuwsbrief geattendeerd op het Nieuwjaarsmenu. Daar ons laatste bezoek inmiddels al weer ruim vier jaar geleden was, waren we toch wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen. Fijn dat je er ook op de zondagmiddag terecht kunt.
    De reis door de mooie waterrijke omgeving verliep voorspoedig. We kregen een fijn plaatsje aan het raam met prachtig uitzicht over het water en Brabantse landschap. Het interieur is, buiten de decoratie, zo ongeveer gelijkgebleven.

Sommelier Bram Faber presenteerde het huisaperitief. In het glas zaten al ijsklontjes kaneelstokje en steranijs, er werd een zoete witte port en een scheut tonic toegevoegd. Een lekker aperitief met kruidig aroma waarin de steranijs de hoofdrol speelde. Ernaast de knabbels. In een glaasje emping met provinciaalse kruiden en in een schaaltje nog drie lekkere hapjes. Een zwarte parel gevuld met gazpacho. Cakeje met groene crème en een makaron van rode biet met toefje crème met mierikswortel. Chef Martin Ruisaard nam zelf onze wensen en voorkeuren op, prima.

De amuse was een uit elkaar getrokken caesar salade, erg smaakvol.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Bram Faber. Een zoete Argentijnse witte gemaakt van Torrontes en Riesling 2016 van het huis Amalaya, fruitig aroma met tonen van groene appel, in de mond sappig en rond. Uit de keuken twee stukjes rouleau van tonijn en eendenlever met structuren van mandarijn, krokantje van honing en een toefje mascarpone met bieslook. Een delicaat gerecht met goede smaakbalans, de eendenlever was mooi aanwezig. De wijn sloot keurig aan maar hij was voor mij net ietsje te zoet. (8.8)

Verder met een droge witte Bordeaux 2014 van het gerenommeerde huis Guiraud, heerlijk aroma met tonen van citrus verrassend vol in de mond. Uit de keuken een signature gerecht, leuk gepresenteerd. Een toren van schaaltjes met drie verschillende bereidingen van zeefruit. Bovenin een gebakken coquille in een serehjus, jammie. Middenin een carabineros met stukje verse peer, aan tafel aangevuld met een garnalenbisque. De bisque was mooi hoog op smaak met een zoete toets, erg lekker. Onderin een kreeftenkroket met kerriemayonaise. Deze was meer een snack. De korst was net wat te dik waardoor de smaak van de kreeft niet echt herkenbaar was, jammer. (8.8)

Over naar rood met een Chianti Colli Senesi 2015 van Casale Daviddi, fris rood fruit en een beetje boers. Op het bord een stukje tamme eendenborstfilet uit Helvoirt met een blokje aardappelgnocchi, mini mais en pastinaak, aan tafel afgewerkt met een saus van tomaat. Cuisson van de eend was ietsje te ver, smaak was goed, jasje was helaas niet krokant gebakken. Garnituur bood voldoende afwisseling en de wijn vulde het gerecht keurig aan. (8.5)

De dessertwijn was een Amatus 2015 gemaakt van laat geplukte Monastrell druifjes, diepe kleur, geconcentreerd rood fruit in de mond met mooie zoet zuur balans. Op het bord een klein proeverijtje. Moelleux van Valrhona Chocolade met erop stukjes grapefruit. Ernaast een chocolade taartje met gemalen pistache waarop een quenelle vanille-ijs en makaron. Keurige bereidingen met mooie pure smaken die door de frisse wijn werden versterkt. De Moelleux met grapefruit vond ik de top combinatie. (9)

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso met een keuze van de uitgebreide friandise wagen.

Bediening was zeer goed verzorgd, chef Martin Ruisaard helpt regelmatig mee bij het uitserveren, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed.

De fuik is een blijft een adres waar je lekker kunt eten in een fijne ambiance met prachtig uitzicht. Vooral op warme zonnige dagen is het terras een echte aanrader.

3. Nico 38 punten

De binnenkomst verliep moeizaam. We hadden een tafel gereserveerd op het prachtige terras. Echter er zou noodweer aankomen, we moesten maar gelijk binnen plaatsnemen werd ons op strenge toon medegedeeld. We mochten ook geen aperitief meer buiten gebruiken ondanks dat er nog geen druppel gevallen was. De deuren werden voor de zekerheid ook maar gesloten, het was 25 graden en aan de overkant van de maas lagen mensen heerlijk te poedelen in het water en wij zaten opgesloten. Wat schetste onze verbazing, een kwartier later kwam een oud top bestuurder van een grote multinational binnen en hij ging met zijn gevolg gewoon buiten zitten. Zo zie je maar, baas boven baas.

Ondertussen kregen we een amuse, een hoorntje van filo gevuld met futloze filet American, een mega olijf met een mega pit en een mierzoete macaron gevuld met zalmmousse, absoluut geen mondvermaak. Tweede amuse, wederom zalmmousse maar nu met broccolischuim, geserveerd in een bloempot, dit smaakte prima.

We kozen voor het menu met wat aanpassingen. De starter was een combi van tonijn. Het ene stukje tonijn ten grote van een postzegel was om en om gebakken en het andere gemarineerd in kikoman, daarbij een quacamole, een mierzoet merique krokantje en king krabsalade (smaakte naar Noordzee krab) wederom in een bloempot gepresenteerd. Het geheel was moeilijk uit de bloempot te krijgen en de drie items hadden geen match met elkaar.

Het tweede gerechtje hadden we laten vervangen door kwartel, deze was niet op het karkas bereid maar om en om gebakken en daardoor gortdroog. Gelukkig zorgde de prima uiencompote voor smaak en de knolselderijpuree was heerlijk.

Hoofdgerecht een plakje pinkdikte op de huid gebakken kabeljauw. Deze rook niet fris en was ook niet op de huid gebakken, het velletje hing er lullig bij. Gepresenteerd op matige Hollandaise. Zowel de snijbonen, groene asperge als de verdwaalde suger snap hadden nauwelijks het kookvocht gezien en kon je betitelen als rauwkost. Gelukkig had de bediening gehoord dat de knolselderijpuree lekker was, want die kregen we nog een keer!

We mochten nog even buiten zitten van de schooljuf. En er werd koffie besteld, hierbij zaten kansloze friandises in een koektrommeltje 6,50 per kopje.

De bediening, prima maar communiceert niet met de gasten, een gemiste kans waarom zo stijf! Waterbeleid, schandalig: 5 euro per persono voor kraanwater met koolzuur. Huiswijn en rosé voor 5 euro per glas is van redelijke kwaliteit. De Saint Veran was uitstekend. Rekening 250 euro met z’n drietjes.

Chef Martin, ik wil best nog wel een keertje terug komen, maar dan voor het mooie terras. En als je belooft met meer passie te koken! We zullen het maar op een off dag houden door de warmte.

4. Sublieme locatie. Buitenlandse allure, top sommelier. Menu enigszins over the top (te zuur/zout e.d.) maar kan ook door jonge honden enthousiasme komen. Kreeg dekentje (ongevraagd) aangereikt tijdens eten op fantastische terras, voor het geval ik het koud zou krijgen bij de ondergaande zon. Heerlijk!

5. Afgelopen vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan de Fuik, de eerste keer nadat het het is overgenomen door de huidige eigenaar. Ik ben van mening dat het restaurant er bepaald niet op is vooruitgegaan.Uiteraard zit je nog steeds prachtig op het terras uit te kijken over het water. De kwaliteit van het eten is redelijk in orde, niet speciaal. Dat maakt de prijskwaliteitverhouding scheef. Een gerecht met kalfswang vond ik oneetbaar omdat het vlees veel zeen bevatte. Overigens kende de persoon die de borden afnam het woord 'zeen' niet. Wijnen waren goed, uitleg over de wijnen uitstekend.
    Maar wat vooral opviel waren de lange wachttijden tussen de gangen. Zo moesten we op het pre-dessert drie kwartier wachten! Dit met name maakte de eetervaring onplezierig. Ons zullen ze niet meer zien in Aalst tot aan de volgende overname (die wellicht niet lang meer op zich zal laten wachten).

6. Heerlijk en heel gezellig gegeten bij De Fuik! Voorgerecht op het terras aan de Maas, echt zo mooi, rest van het diner gezellig binnen!! Nieuwe eigenaren sinds 1 maand en ze gaan het vast goed doen! Wij aten daar een zeven gangen menu via Sweetdeal maar als je er gewoon gaat eten is het prijzig. Neem je een drie gangen ben je 53,00 kwijt geloof ik pp en voor het eten wat je krijgt, zo lekker, is de verhouding eigenlijk toch wel goed. Maar zag ook zeven gangen incl wijnarrangement van ver boven de 100 euro maar dat is je eigen keuze natuurlijk! Fantastische avond gehad!!

7. Ben

8. We hadden als afsluiting van de restaurantweek onze favoriet de Fuik geboekt. Het weer zat helaas niet mee en we moesten binnen plaats nemen maar ook hier heb je een geweldig mooi uitzicht over het water en het Brabantse land. We hebben het menu uitgebreid met de twee mogelijke opties en de als biefstuk bereide sukade vervangen door drie bereidingen van kalf.
    Het eten was over de gehele linie zeer goed maar we misten in de gerechten wel de signatuur van Marco de chef. Ofwel de mooie smaakvolle sausen en de bereidingen van grootmoeder in een culinaire jas. Het kaasgerecht was mijn favoriet van deze middag en dit was het enige gerecht wat echt op top niveau was.

De wijnen waren zorgvuldig door Ben geselecteerd, klassieke keuzes met twee uitschieters naar boven. De Chennin Blanc en de dessertwijn uit Juraçon. De andere waren goed gekozen maar spraken mij persoonlijk wat minder aan.

Bediening was onder leiding van Inez Poldervaart uitstekend verzorgd. Alles liep gesmeerd. De wijnen werden keurig door de sommelier ingeleid en de gerechten werden door verschillende personen van de bediening ingezet en toegelicht.

Prijs kwaltijd was zeer goed, uitbreidingen van het menu kosten 10,- , begeleidende wijnen 7,50 en de huiswijn kost 5,-. Deze prijs vind ik voor twee begeleidende wijnen zeker gerechtvaardigd en voor de andere drie net iets te veel.
    Ik snap dat je tijdens de restaurantweek iets minder hoogwaardige producten krijgt en hierdoor kunnen we stellen dat we, ondanks dat het niet over de gehele linie top was, een geslaagde middag hebben beleefd.

9. JM Veerman

Met 4 personen,al jaren bekend bij de Fuik, gedineerd op 4 juli. Vriendelijke ontvangst, uitstekend personeel, gezellige sfeer in een vol restaurant.
    Alleen het eten viel ons erg tegen. De hoofd gerechten, entrecote, lamsvlees en twee maal vis, waren allen veel te zout. Het speklaagje rondom het stukje lamsvlees was met het mes moeilijk door heen te komen. De amuses vooraf niet veel bijzonders, oa een gevulde olijf en een klein stukje gebakken kaas, konden ons niet bekoren. De coquilles St Jacques waren zonder meer bij beide tafelgenoten rauw. Jammer . Wij vonden de prijs/kwaliteit verhouding slecht. De wijnen daarentegen heerlijk, goed advies van de sommelier.Euro 25 voor een bodempje Calvados teveel !
    Wij komen niet meer terug bij de Fuik, zo'n hoge rekening voor een toch wat matig diner.

10. Met twee personen op een door de weekse dag een lunch genoten van zes gangen. Bijzonder lekker gegeten. Wij vonden alles erg goed van smaak. Groenten werden in een gang vaak op meerdere wijzen bereid. Smaakcombinaties daarbij erg goed. Goede uitleg over wat er geserveerd werd. Met een tafeltje aan het raam ook prachtig uitzicht over een Hollands landschap. Zeker een aanrader!

11. Ben 5244 punten

Een tijdje terug hadden wij al via Groupon een 10-gangen-proeverijmenu gekocht bij restaurant de Fuik. Wij waren er nog nooit geweest maar door de goede recensies over dit restaurant was mijn interesse gewekt.

1e paasdag zou eigenlijk met familie gevierd worden maar door omstandigheden werd deze afspraak een week verschoven en besloot wij een paar dagen terug een poging te wagen om op het laatst te boeken.
    Tijdens het maken van de afspraak via de eigenaresse kreeg ik al een fijn gevoel over deze dag. Vriendelijk, meteen to the point werd een afspraak gemaakt om onze Groupon afspraak te verzilveren.

Op de minder mooie 1e Paasdag stonden wij om 16.30u bij de ingang van het restaurant en werden we hartelijk welkom geheten door 1 van de jongere leden van het team van restaurant de Fuik.
    We werden naar de van tevoren besproken tafel aan het raam geleid ( Bijna de helft van de tafels heeft wel uitzicht over de Maas).
    Het restaurant heeft tafels met een ruime opzet die voldoende ruimte bieden zodat je geen last hebt van de overige bezoekers.
    De tafels zijn gedekt met fijn linnen en stevige servetten. Fijne stoelen met eventuele kussens voor diegene die hier behoefte aan heeft en op de achtergrond niet storende loungemuziek.
    Er is ruimte voor 50/60 couverts en daarnaast een open haard idee met loungebanken waar je lekker kunt borrelen of wat wij achteraf deden de koffie met friandises hier nog nuttigen.
    Als aperitief kunnen wij eigenlijk niet om een lekker glaasje port heen dus ook ditmaal werd uit de keuze voor port er een besteld. Een 10 jaar oude Tawny port van Kopke. Een lekkere tawnsmaak die wij graag willen, dus een fijn begin.

Daarnaast kwam er op tafel, zout, pepers, boter (guernsey), olie en stevige stukken brood.
    Als amuse kregen we een drietal smaakbelevingen. Het 1e was cheddarkaas in een krokant koekje. Best lekker, krokant en de kaas was lekker romig. Daarbij een macaron van appel, lekker fris met daarin een mousse van paté. Als derde wat eiwitschuim met mango ( mooi fris) en krokante kippenhuid, bij die laatste had ik vlot wat water nodig in verband met de zoutsmaak.

Met de sommelier werd de afspraak gemaakt om bij de 10 gerechtjes 5 verschillende wijnen ( werden er 6 ) te serveren die zouden passen bij de gerechten. Aangezien Leonie de BOB was nam zij water en af en toe een slokje van mijn wijnen die nogal eens bijgevuld werden ( mijn dank).

Als 1e gerecht een ceviche van makreel. Daarbij kwam een mayonaise van peper die ik lekker fris vond en een aspergesalade van groene en witte asperge waar je in het geheel wat zuren van limoen aantrof. Een mooi fris visgerecht om te beginnen.

Hierna wat huisgerookte zalm op een broodkoekje. Het brood was stevig van samenstelling en het geheel paste/smaakte goed bij elkaar. De crème fraiche en de daarbij behorende haringkaviaar hadden gezamenlijk een mooie frisse zurige smaak.

Als derde een coquille. Deze was heerlijk zacht in combinatie met een pastinaak mousse. Daarbij een lardo, een flinterdun stukje vlees, ik denk een soort ham wat prima paste bij de jus van sereh (citroen).

Bij deze 1e drie gerechten werd telkens een weisburgunder geschonken uit 2008 van Markus Molitor. Ik proefde en rook appel , peer en karamel. Mooi helder geel met frisse zuren en een mooie nadronk. Hij paste het beste bij de coquille.

Als 4e gerecht een steak tartaar. Goed vast vlees met er langs en erover wat stukjes eierdooier, augurkensorbet en slablaadjes. Lekker fris zeker gecombineerd met de sorbet van tomaat (heerlijk) en de krokantjes van zuurdesem. Mooi opgemaakt.

Daarna eendenlever met rookvlees. Deze had men gemaakt door middel van een rouleaux. De gerookte ham uitleggen, een laagje lever erop en oprollen en de rol in schrijven snijden. Een lekker combinatie tezamen met de pastei en de gelei van sherry.

Bij deze twee gerechten werd een gewurztraminer geserveerd maar tot mijn verrassing niet uit de Elzas. Deze kwam uit Chili uit de Leyda Valley van het huis Ventolera. Een lichtgroen/geel , heldere wijn met prima zuren, een beetje ziltig. Een prima keuze bij de vorige 2 gerechten.

Het 6e gerecht, een stukje lamsschenkel. Deze was gestoofd in een rode wijn saus met daaronder wat kaviaar van aubergine. Een vast stuk vlees dat goed was bereid maar mijn smaak niet was (6), zeker niet omdat de vorige 5 zo lekker waren en de volgende 4 ook overigens, dus mijn keus zou het niet geweest zijn.
    Ik vond de wijn hierbij, een spatburgunder uit Baden van wijnhuis Michel een smakelijke mooi fruitig wijn met lichtte tannines. Omdat ik de schenkel niet top vond kwam de spatburgunder voor mij ook niet voldoende tot zijn recht.

Als 7e gerecht pekinggans: dit was weer helemaal top, heerlijk mals in een lekkere zoete saus met wat atjar van rode kool die hier helemaal bijpaste. De rijstsoufflé met wat hoi sin was neutraal maar in combinatie met het geheel prima van smaak.
    Hierbij een Monastrell uit 2009 van het huis Juan Gil, een mooie volle ronde wijn met smaken van kersen of bramen. Volgens de sommelier 11 maanden gelegen op Frans eiken(klinkt grappig een spaanse wijn op Frans eiken) en dat proefde je, stevige tannine en een fijne lange nadronk. Die druif wordt steeds meer mijn favoriet.

Over op het achtste gerecht: eigenlijk meer een joepie gerecht voor mijn vrouw maar ik vond hem ook heerlijk: een crème brulee van de kaas van reblochon, lekker gevuld met allerlei zoete smaken en daarbij een paar dadels, vijgen en notenbrood.
    De wijn, een witte port van Zellaer, grappig want deze hadden we net een paar weken terug nog gedronken bij Frouckje State en dus bekend. Een mooie witte port van 19,5%, lekker fris, niet te zoet, niet overheersend met een goede nadronk, deze paste perfect bij dit gerecht.

Als 9e een Magnum, je zou kunnen zeggen, och een ijsje, maar in heerlijke melkchocolade en ik zou er thuis wel enkele in de diepvries willen, toch iets anders een huisgemaakte als eentje bij de super.

Als laatste een mooi tableau van citrussmaken. Heerlijke smaken van limoenijs, ananas, yoghurt, passievrucht, een frisse macaron en een lekker krokantje, een prima afsluitend gerecht.

Bij de laatste 2 gerechten een Auslese , gruner Veltliner van Rabl uit 2007. Een wijn die vaker in restaurants terugkomt bij nagerechten vooral om zijn volle geur en smaken van citrus en ananas, een mooie frisse zoetige wijn.

Daarna gingen we nog even bij de semi openhaard zitten voor koffie met wat lekkers. Een fijn plekje, heerlijke cappuccino en nog enkele friandises gekozen van het aanbod van de snoepwagen.

Al vanaf het 1e contact (telefonische reservering) tot aan het vertrek had ik het gevoel van warmte, plezier in het vak, klaar staan voor je gasten. Elk lid van de brigade straalde een rust en goed gevoel voor de gasten uit. We hebben genoten van een prima avond.

Via een Grouponbon (€ 89,00) kennis gemaakt met dit restaurant.
    Daarnaast met een wijnarrangement voor mij, port, koffie met friandises en een goede fooi, totaal € 170,00 inclusief Grouponbon betaald.
    Gewoon water werd telkens aangevuld en stond niet op de rekening.
    Persoonlijk zou ik het 6e gerecht uit de aanbieding halen en bij de Spatburgunder een ander gerecht plaatsen.

12. Met uitstekend weer rijden we langs het water via de toeristische route naar de Fuik waar we gereserveerd hebben voor de Polderlunch. Een all-in 5 gangen menu met ingrediënten uit Brabant en Gelderland en een vleugje Friesland voor slechts 75,-.
    We kregen een fijne tafel aan het raam met uitzicht over het zon overgoten Brabantse landschap.
    Het aperitief, een glaasje champagne van het huis Moët & Chandon, de Réserve Impériale, speciaal geselecteerd voor de Alliance groep. Dit houdt in dat er iets meer pinot noir druiven in de blend zitten.
    Het borrelgarnituur werd uitgeserveerd, in een kom met donker zaad twee sesamkoekjes en kroepoek van parmezaan. Verder een kom met stukjes droge Friese worst en op een vierkant bordje twee makarons van biet met ertussen kruidenkaas. In een plexiglazen blokje zitten twee reageerbuisjes met vloeibare rode kool met appel. De rode kool was fruitig door de appel. De makaron mild, smelt op de tong en de smaak gaat over in romige kruidenkaas, een aangename start.

Op een leiplaatje twee voor ons nieuwe hapjes. “Ajo Blanco” een Spaans soepje, de belangrijkste ingrediënten zijn amandelen en knoflook. Het soepje heeft een elastische buitenkant die in de mond meteen breekt. Subtiele knoflook met een hint van amandel, leuk.
    In een houten stoombakje vinden we broodjes bapau gevuld met eend en erop een beetje stevige pindasaus. Een heerlijk hapje waarbij de pindasaus een belangrijke smaakmaker is.

De sommelier presenteert zijn eerste begeleider, een gewurztraminer 2009 van het huis Ventolera uit Chili. Een mooie kruidige neus maar in de mond toch net wat anders dan een Elzasser met iets meer fruitigheid en mineralen.

Alvorens de eerste gang uit te serveren komt er nog een drieluik amuses. Bolletje gelei van tomaat gevuld met geitenkaas op gepofte rijst, bitterbal met een vulling van paling en een zuurdesem cracker met ossenworst, bruinebonenijs en gerookte popcorn. Het geitenballetje was mild, de paling in de bitterbal was mooi aanwezig, lekker. Het derde hapje gaf de mooiste beleving, eerst proef je de bruinebonen met het krokant en later komt de ossenworst.

Het voorgerecht was mooi gepresenteerd. Twee schijven Rouleaux van “Brakels” runderrookvlees en eendenlever op een veeg vleespastei met erlangs nog druppels wortelgember-marmelade, sherrysnoepjes, zoetzuur van prei en op de rouleaux krokantjes van speculaas. De vleespastei smaakte naar leverpastei en combineerde prima met de marmelade en de prei. Het rookvlees werd romig door de milde eendenlever, de krokantjes gaven hieraan een fijn accent. De sherrysnoepjes zorgden voor een extra afwisseling waardoor er volop te proeven was. De wijn de geleidelijk wat warmer werd verloor hierdoor wat fruitigheid en de zwoele kruidigheid completeerde het gerecht. (9.4)

De tweede begeleider kwam uit Australië, Semillion 2010 van het huis Rolf Binder, mooie gele kleur, complexe neus met hints van geroosterd hout en een rijke afdronk. Op het bord Konings- en Bundelzwam, een streep aardappelmousseline, wat zuurkool, een saus van morille en een schuim van champignons. De koningszwammen waren gekookt in bouillon van paddenstoelen, ze waren mild van smaak. Er waren ook gedroogde koningszwammen die lekker geconcentreerd smaakten. De zuurkool gaf fruitige accenten. De wijn verreikte het gerecht naar een hoger platform en was een prima vondst van de sommelier. (9.3)

We schakelen over op rood met de Spätburgunder 2008 van oude stokken van Michel Munzinger. Mooie helder rode kleur met in de neus hints van kersen en kruiden en een subtiele afdronk. Op het bord een mooi stuk gerookte Maaspaling op een bedje van Friese boerenkool en een plak Gelderse Lardo ham, een toefje pastinaak en een saus van Friese worst. Wat een mooie combinatie weer van rijke smaken die elkaar uitstekend aanvullen. De wijn is wederom prima gevonden met zijn toevoeging van heerlijke zuren en fijne kruidigheid. (9.6)

Naar Spanje voor de “Silver Label” van Juan Gil gemaakt van monastrell 2009, twaalf maanden gerijpt op eiken. Een mooie volle geconcentreerde wijn met complexe afdronk. Op het bord “Pekinggans Loevenstein” op de wijze van Marco. De gans is gebakken op het vet en heeft 24 uur gegaard in de oven op ca. 57 graden en is hierna even gefrituurd. Het resultaat is een super mals stukje gans. De saus is met hoisin en deze is super goed gelukt met een uitstekende smaak en een dunne viscositeit. Als garnering atjar van rode kool, rijstsoufflé met hierop wat korrels wilde rijst, een mini paksoi en een kropje sla van de BBQ. Het kannetje met saus bleef op tafel en dat is bijna helemaal op gegaan. De stukjes ganzenborst waren heerlijk in combinatie met de saus en de wijn. Met de garnering konden we voldoende afwisselen, de atjar was lekker fruitig en de sla had een rijke rooksmaak. Een topgerecht! (9.8)

De dessertwijn is uit Australië van het huis Chambers Rosewood gemaakt van Rutherglen Muscat gerijpt in een solera systeem. De wijn heeft een lichte roodbruine kleur met hints van krenten en zoete besjes en in de mond een aangenaam bittertje dat mooi combineert met chocola. Op het bord een Bosschebol met een crème van chocolade, granité van espresso en twee rolletje cannelloni gevuld met mandarijnen mousse. Ernaast in een glaasje een bolletje vanilleroomijs, Bommelse bluf en wat krokante amandel. Mooie smaken die prima combineren met de wijn. (9.4)

Als afsluiting nog een espresso met een blokje karamel, gekonfijte aardbeien en een weckpotje met advocaat.

De bediening was op volle sterkte, Inez Poldervaart verzorgde de sociale contacten samen met Marco Poldervaart die zelf veelal de gerechten van toelichting voorzag. Ben Scheffers had een uitstekende collectie wijnen bij de gerechten geselecteerd en deze op een kundige wijze aan tafel gepresenteerd. Verder nog Elke Horvers die ervoor zorgde dat alles gesmeerd verliep, keurig.

Marco heeft een eigen stijl van bereiden met typisch Nederlandse ingrediënten die me erg kunnen bekoren, waardoor hij tot mijn favorieten is gaan behoren. Deze aanbieding is erg aantrekkelijk en zal tot en met 2 februari gelden. Dus grijp je kans nu het nog kan voor deze vriendenprijs.

13. Vanaf Waalwijk via de toeristische route langs het water naar Aalst. Het restaurant ligt op de dijk direct aan de Maas, modern, horizontaal gestreept, gebogen dak en met een royaal terras. Bij binnenkomst in de hal valt meteen de bar op. Links is de trap naar de bovenetage die ook voor feesten wordt gebruikt en rechts het reguliere restaurant waar we binnen gaan. Veel glas met uitzicht op de rivier en aan de overzijde het Brabantse natuurschoon met boerderijen. Rechts een lounge ruimte met langgerekte open haard en leren bankstel. Donker bruin visgraat parket, bruine gordijnen en grijstinten op de muren. Niet te veel decoratie maar de wand met de koeienkop die je aankijkt valt wel in positieve zin op. De tafels zijn met linnen ingedekt en de bruin leren armstoelen zitten prima.

We krijgen een tafel bij het raam en we nemen een witte wijn als aperitief, een Verdejo uit de Rueda. In een glaasje sesamkoekjes en kroepoek van parmezaan. Op een plaatje een bakje met droge Friese worst, een bakje met olijfjes, twee makarons van biet met ertussen kruidenkaas en in een buisje vloeibare rode kool, een aangename start.

Na het uitserveren van de vers gebakken brood bolletjes nog een drietal hapjes. Bolletje gelei van tomaat gevuld met geitenkaas op gepofte rijst, bitterbal met kreeften vulling en een zuurdesem cracker met ossenworst, bruinebonenijs en gerookte popcorn. Het geitenballetje was mild, de kreeft in de bitterbal kon je goed proeven, lekker. Het derde hapje gaf de mooiste beleving, eerst proef je de bruinebonen met het krokant en later komt de ossenworst.

De eerste begeleider is een Australische Riesling 2007 van het huis Pegasus Bay, in de neus een heerlijke oily toets, in de mond typisch riesling met een zoetje in de afdronk. Marco de chef presenteert het voorgerecht. Marbré van langzaam gegaard wild zwijn pastrami en paté van eendenlever, met balsamico aangezuurde biet, wortel marmelade en kruim van pinda. Het vlees geeft de zalvende paté een aangename bite. De biet kan het best samen met de marmelade worden gegeten voor een mooie zoetzuur balans die voor fijne afwisseling en aanvulling zorgt bij de marbré. De pinda die subtiel aanwezig is zorgt voor een smakelijk accent . De wijn is het mooist met zijn aroma, een prima eerste ronde. (9.5)

De tweede begeleider is een Spaanse van het huis Edetana 2010 gemaakt van witte grenache en viognier en heeft iets houtrijping. Mooi rijk aroma, elegant in de mond met bittertje in de afdronk. Twee glazen piramides bestaande uit ieder drie schaaltjes komen uit de keuken. In het kleine schaaltje oester met sabayon van champagne gekruid met wat dille. De champagne was subtiel te proeven en is erg lekker bij de oester.
    In nummer twee een coquille met jus van citroengras en een toefje crème van pastinaak. Het citroengras geeft een aangenaam aroma af. De coquille heeft een prima cuisson en combineert heerlijk met de hartig fruitige jus.
    In nummer drie een gebakken langoustine met krokant spek en pompoen, ook weer uitstekend.
    Een prima en verfijnde bourgondische gang met veel smaken waaronder veel van mijn favoriete ingrediënten. De wijn combineerde uitstekend met zijn mooie aroma, de smaak was door zijn subtiel bittertje in de afdronk niet helemaal top. (9.8)

De derde begeleider is een traditionele chardonnay uit de Bourgogne 2009 van het huis Rougeot. Op het bord mosselhachee volgens grootmoeders recept, op de huid gebakken snoekbaars, gekonfijte zuurkool en een saus van mossel en gember. De snoekbaars is lekker sappig en heeft wat aardse tonen, de mosselhachee was nieuw voor mij en smaakte uitstekend. De wijn was een prima begeleider en ondersteuner. (9.5)

Een rode Duitser gemaakt van Spätburgunder 2008 van het huis Michel. Mooi fruitig aroma met enige kruidigheid, fruitig in de mond met elegante afdronk. Gepocheerde kalfshaas, krokante zwezerik, Fryske boerenkool en worstjus. De haas was super sappig en mals en had een subtiele smaak zeker tegenover de boerenkool de flink op smaak was met zijn spekjes. De hoofdrolspeler is de zwezerik, droog krokante korst en smeuïge cuisson, heerlijk. De worstjus was lekker hartig met typische rookworst smaak. Een prima ronde weer. (9.5)

Weer naar Spanje met de Ventus 2007 een blend van vijf druivenrassen en twee jaar houtrijping. Donkere robijnrode kleur, rijke neus, complex en elegante lange afdronk. Hertenrug met wildjus, bolletje snert, bitterbal met linzen, en op een gebakken paddenstoel nog een blokje balkenbrij. Het bolletje snert was apart, het smaakte naar traditionele erwtensoep. Linzen zijn mooi gaar in de bal. Het malse vlees met tikje wildsmaak was lekker met de krachtige jus en de wijn combineerde hier prima bij met zijn rijke palet. (9.4)

Een Oostenrijkse dessertwijn, Beerenauslese van het huis Feiler Artinger 2007. Mooie rijke neus met tonen van tropisch fruit, rond in de mond als een bonbonnetje. In een kopje een luchtige soufflé van Amarena kersen. Op het bord een langgerekte worst elastische kersen, makaron van kers en gemarineerde kersenpartjes. Verder een cilindertje mousse van witte chocolade en een groene “eierdooier” van limoen gevuld met mousse van witte chocolade en voor de mondbeleving nog een kletskop. De gemarineerde partjes vielen op vanwege de fijne rijke smaak, een erg lekker accent. De wijn is een topper die het gerecht extra finesse geeft. (9.4)

Als afsluiter de espresso met friandises van de rijk gevulde trolley waarvan je naar hartenlust mag kiezen.

De bediening bestond uit twee jonge dames die geruisloos het werk op keurige wijze volbrachten. De wijntjes werden wat minder uitvoerig omschreven maar het voldeed. Marco presenteerde de meeste gerechten zelf en dat is erg leuk.

Kortom, het was aangename middag vol culinair genot. Voor de liefhebbers is er de week vanaf 26 januari een aantrekkelijke aanbieding genaamd het “Polderdiner”.

14. Dinsdag 30 augustus met mijn vrouw daar gegeten als verjaardagscadeau. Genoten van de heerlijke gerechten, en de bijpassende wijnen. Ook het uitzicht over de Maas en de uiterwaarden is een traktatie. Zeker de moeite waard om terug tegaan.
    Familie Poldervaart, ga zo door.

Henri & Gerie

15. Op een doordeweekse dag afgereisd naar Aalst. Onze tafel van drie personen bleek samen met een andere tafel de volledige bezetting van die avond te vormen. Op zo'n moment vallen dingen op die anders wellicht onopgemerkt zouden blijven. De bediening verdween na iedere gang naar de keuken en was dan niet beschikbaar. Het voorgerecht was een beetje te koud en leek zo uit de koeling te komen. Het hoofdgerecht en het dessert waren echter goed.

Op een donkere avond met weinig gasten verliest De Fuik te veel van haar charme. Had ik op een fraaie zomerdag op het mooie terras gezeten en hetzelfde besteld, dan was de beoordeling wellicht een punt hoger geweest.

16. Constantijn van Gerwen

Het eten is van goede kwaliteit, maar eenzijdig. Het personeel was erg afwezig en gaf niet altijd de uitleg, wat je toch mag verwachten van een 1 ster restaurant. De sfeer is fantastisch. Kijkend naar prijs kwaliteit kom ik echter uit op een magere voldoende. Ik had meer verwacht!

17. Jo 273 punten

Fantastisch gelunched met prachtige wijnen en mooi uitzicht over de Maas. De bediening vond ik alleen een beetje koud en kil, je voelde je niet echt gast. Verder top!

18. Paul

19. Het is koud en nat; geen zin om de deur uit te gaan. Maar ook geen zin om te koken. Om van dit ranzige gevoel af te komen is er maar 1 alternatief: de Fuik. Na een warm welkom hebben we de keuze van de gerechten maar aan Wim Brundel over gelaten. Het was niet alleen een eet-, maar ook een smaakfeest. Ik wist werkelijk niet dat wat me overkwam. Met elk gerecht wordt niet alleen het oog verwend, maar ook mijn smaakpapillen. Met dank aan de creatieve geest van Ralph Drost en aan Maurits en de rest van zijn brigade. Ik dacht tot gisteren dat ik wat van wijn af wist. Maar de wijn, steeds uitgebreid toegelicht door Freek, die onze gerechten begeleidden, bleken steeds weer een ontdekking te zijn. Op weg naar huis kon de kou ons niet meer deren. Dank, vrienden uit Aalst.

20. Omdat we als onderdeel van een culinair arrangement van Lutgerdina Charter (http://www.lutgerdina-charter.nl) hier hebben gegeten, konden we niet alleen genieten van een meer dan voortreffelijke maaltijd in een fantastische sfeer, maar konden we ook nog vlak voor het restaurant blijven slapen. Leuke riviercruise, heerlijk diner, exclusieve slaapplaats. Dat doen we zeker nog een keer.

21. Dit restaurant is zonder meer 1 of 2 sterren waard,zeker wat betreft de kwaliteit van de gerechten en de bediening