Op dit adres zit nu: Buddha Restaurant

Ouzeri Yamas in Zeist

1. Zaterdagavond voor 2 personen gereserveerd. Warm en gastvrij ontvangen. Twee rode wijnen, droog en zoet waren heerlijk. Eerst bestelden wij een voorgerecht van 'Trio Meze' (olijven, feta & peperoni). En brood met 'Tzwtziki' (Griekse yoghurt, komkommer, knoflook en olijfolie). Deze worden netjes (tijdig) geserveerd toen wij aan het genieten waren van een goed gesprek met een glas wijn in een hele leuke glas met stengel in de vorm van een Griekse pilaar. Het voorgerecht was heerlijk. Een lekker en gebalanceerde combinatie van smaken.

De sfeer was ontspannen met traditioneel Griekse muziek in de achtergrond. Als je je ogen even dicht deed voelde je een beetje op vakantie zonder zorgen! De hoofdgerechten; mixed grill en gyros zagen er voortreffelijk uit op onze borden. Een zeer fraaie presentatie en heerlijke geuren! Geserveerd met een knapperige verse salade en licht gekruide knapperige frietjes. Alle het vlees was perfect gegrild (licht krokant aan de buitenkant en sappige van binnen). De versheid en de zorg in de voorbereiding, bereiding en presentatie heeft geleid tot een zeer hoge culinaire beleving. Elke hap was puur genieten! Zalig! Voor die prijs €54 voor zijn tweeën, kreeg ik echt waar voor mijn geld. Zelf vond ik het te weinig en liet ik een royale fooi achter.

Het interieur is schoon, strak & modern (en daar houden wij van). Ik kan me voorstellen dat sommige mensen verlangen naar Griekse pilaren en beelden hier en daar. Misschien kan de binnenruimte iets meer Griekse uitstraling krijgen.

Al met al, door de gastvrijheid van de bediening, goede sfeer en de passie van deze Griekse chef kok hadden wij een zeer geslaagde avond bij Ouzeri Yamas in Zeist!

2. Het restaurant oogt 'gesloten' als ik even voor zessen voor de deur sta. Maar dat blijkt schijn: het modern ingerichte zaakje blijkt gewoon open. Erg druk is het niet en mijn vriendin en ik krijgen dan ook een plaatsje bij het raam toebedeeld door de vriendelijke eigenaar.
    De spijskaart vertoont een keur aan heerlijkheden, maar opmerkelijk genoeg ontbreken de voor Griekse restaurants zo kenmerkende Kreta- en Rhodos-achtige schotels met een mix van de aangeboden gerechten.
    Na een voortreffelijke Tzatziki ga ik voor de Bekrimeze van varkenshaas. Voortreffelijk! Op verzoek van mijn vriendin geserveerd met een ruim bemeten schaal met gebakken aardappelen.
    Het is niet druk en dus krijgen we alle aandacht en kunnen we zelfs desgewenst een door de kok zelf samengesteld menu bestellen. Er is echter keuze genoeg op de kaart en dus laten we het bij de standaardgerechten.
    Als toetje kiest mijn vriendin voor een voortreffelijke bananenboot en ik krijg - zelfs tegelijk - een koffie Brasil die de kok op mijn aanwijzingen maakt. Wederom voortreffelijk! Na een likeurtje van de zaak - helaas en opmerkelijk geen ouzo - gaan we voldaan huiswaarts.
    Jammer dat het bij het raam wat kil was en dat het op deze doordweweekse avond wat stilletjes was, want dit zaakje verdient zeker een ruimere klandizie!