in Doesburg

Een culinaire verleiding

1. D.M. van den Heuvel

Op woensdag 26 maart 2014 hebben wij een heerlijke "liefdesproeverij" genuttigd bij dit knusse, gezellige restaurant in het historische centrum van hanzestad Doesburg.

Bij binnnenkomst werden wij gelijk welkom geheten, onze jassen aangenomen en werden wij naar onze plek gebracht.
    De aankleding is klassiek, maar met een knipoog. Het oogt luxe, maar niet op zo'n manier dat het intimiderend is. Meer een luxe huiskamergevoel.
    Onze gastheer is een enthousiast vinoloog, en weet je glas wijn naar een hoger niveau te tillen, door zeer beeldend en onderbouwd de achtergrond van de wijn te vertellen. En dat werkt. Ik ben geen echte wijnkenner, maar ik proefte alle accenten in de wijn ineens.
    Je kan kiezen of je de vijf gangen van de 'liefdesproeverij' vlees, vis of vegetarisch georienteerd wil. Ik koos vlees, mijn partner vis.
    We begonnen met een heerlijke amuse, waarna we via een trio soep (met de prijswinnende mosterdsoep), stoofpotje, kabeljauw, zeeduivel, parmaham, en nog vele heerlijk bereidde en mooi gepresenteerde gerechten, uitkwamen bij het dessert. Hierbij werd een zeer bijzondere dessertwijn met dadel en walnoot accenten geadviseerd.
    Deze paste uitstekend bij het dessert met karamel mousse, vanilleijs, slagroom en dadeltaart.
    Een kopje koffie en thee sloot het geheel af.

Wat erg prettig was om te ervaren was dat ze erg de tijd voor je nemen. De opmerking "Wilt u nu direct uw dessert geserveerd hebben of wilt u nog een kwartier wachten? Of langer?" is exemplarisch voor de avond.

Ruim 3 uur later werd onze jassen aangereikt en stapte wij zeer voldaan weer naar buiten.
    Het was een topavond.