1. We waren in de buurt vanwege een weekeindje weg, dus we gingen eens deze plek midden in de natuur testen met een vv-voucher.
    Na lezen van recensies op eet.nu gingen we met zwaar-kaliber lood in onze schoenen op weg naar het restaurant.

Weekendreserveringstoeslag:
    10 euro p.p. moest al betaald worden, omdat we een reservering hadden in het weekend, wat op zich al niet echt gastvriendelijk is. Zoals ik ook bij recensies voor sommige eerdere, restaurants schreef, vv is een promotiemiddel voor het promoten van je restaurant bij nieuwe klanten en geen strafmiddel.
    Zet anders in je veiling ma t/m do of nog beter, laat de mensen lekker beslissen wanneer ze komen.
    Toen wij er zaterdag jl. waren, was de zaak totaal niet vol en zei de oberin ook, dat het niet full-house was.
    We kunnen naar genoeg andere vv promo-plekken, die in het weekeinde geen toeslag vragen.

We hadden onze drankjes besteld (biertje en grote fles water) en voordat we onze gerechten hadden uitgekozen, werd al meteen een poging gewaagd om ons een fles wijn te 'slijten'. Dat sloegen we beleefd af, aangezien ik al een biertje had, geen wijndrinker ben en mijn vrouw hoogzwanger is (iets wat iedereen kan zien momenteel van meters afstand).
    OK, dacht ik, weer eens een plek waarin aan de geldboom wordt geschud.

In tegenstelling tot wat in de veiling stond, konden we slechts kiezen uit vlees (schnitzel) of vis (pangasius). Vegetarisch was niet mogelijk, maar daar was een oplossing voor: 5 euro p.p. bijbetalen om van de kaart te kiezen. Ja, dat loopt dan snel in de papieren: 20 euro weekendtoeslag voor twee personen en 10 euro toeslag om a la carte te mogen kiezen, dus totaal al 30 euro er bovenop. Alleen de tweede toeslag kan ik begrijpen (redelijk), maar zoals eerder gezegd vind ik de eerste toeslag (weekendbelasting, terwijl de zaak niet vol is) buiten alle redelijkheid.
    We kozen maar voor a la carte (schnitzel kan je in elk western- of bowlingrestaurant in het land eten, daarvoor hoef je niet perse naar Rijssen & pangasius en tilapia zijn vissoorten, die hun eigen faeces eten, dus dat viel ook af).

Voorgerecht was een broccoli-soep voor mijn vrouw en een garnalentaartje voor mij.
    Soep was goed, niet te waterig, maar ook niet te cremig, dus goed.
    Garnalentaartje was lekker, wel iets te uienfris, kennelijk houden de jonge 20+ koks binnen van veel uien, maar viel mij goed, omdat ik ook van uien houd (onion is good for your blood), dus bij mij viel 't goed.

Toen het hoofdgerecht; we verheugden on allebei op een lekkere viswok.
    Ik zag het grote platte bord met lekkere gewokte verse vis met verschillende krakende groenten al voor me, waarbij ik lekker de frietjes of aardappeltjes ernaast kon leggen.

Wat we kregen, was echter een grote teleurstelling. Wel royale hoeveelheden vis, maar in een soepbord, zoals van de broccolisoep, drijvend in een hoeveelheid 'soep', wiens smaak overheerst werd door -daar heb je 'm weer- het zoet van de uien + een voor ons onbekende saus (oester ?!).
    De frietjes (droog) aten we maar uit de bak op (wilden er geen papje van maken door het in het bord te gooien, de witlof met kaas was overcooked/totaal stuk/grijsgekookt.
    De visstukken smaakten neutraal en aangezien wij uit een visgebied komen, weten we hoe verse vis smaakt. De vis was niet vers, maar op het randje.

Het nagerecht hebben we maar overgeslagen (kop koffie slechts genomen), omdat er op dat moment niets meer er boven op kan na de rijk gevulde vissoep.

Aanbevelingen:
    1 - Zorg ervoor, dat de jongens in de keuken begeleid worden. Investering in een chef, die de jonge staf corrigeert en begeleidt, is hard nodig m.i.

2 - Schoenmaker, houd je bij de leest. Concentreer je op zaken, waar je goed in bent. Deze plek is uitermate geschikt om lekker te carnivoren (spareribs, kip, friet etc; dat moeten die jongens wel kunnen denk ik) na een potje buggyen/crossen in het bos met grote gemeenschappen, maar voor een restaurantwaardige maaltijd geldt dus punt 1 - boven.

Ik zie net op moment van schrijven, dat Schwarzwald het 3-gangen menu op vv website er vanaf heeft gehaald. Dat noem ik prijzenswaardig, hand in eigen boezem steken en conclusies trekken.

Wel positief is de omgeving en het decor van het restaurant: bosrijk en interieur heeft smaak met mooie spotverlichting + de enorm grote designkraan van de wasbak van de toiletten.
    Nu nog investeren in de begeleiding van de jonge koks en alles komt goed

1. Ik begrijp uw frustratie over het bijbetalen. Dit is tegen het vakantieveiling gevoel om voor weinig geld uit eten te gaan.

Wil bepaalde punten toch echter wel even toelichten.

Absoluut onwaar. Deze komen op de vrijdag vers bij ons binnen en worden altijd afgecked door de keukenbrigade voor ze worden verwerkt in de gerechten.

Aanbevelingen:

Deze chef staat er ook.

Hoe komt u hierbij? We draaien 250 mensen per week met deze arrangementen. Dat per maand drie mensen het ergens (vaak om budgetaire reden) het er niet mee eens zijn stoppen we hier zeker niet mee.

Nu nog investeren in de begeleiding van de jonge koks en alles komt goed.
    Jonge koks? De gemiddelde leeftijd van de keukenbrigade is 31 jaar waarvan de chef met 25 jaar- en de souschef met 10 jaar keukenervaring.

2. Beste Schwarzwald,

Ik begrijp ook uw reactie, natuurlijk moet u uw zaak verdedigen, net als ieder ander. OK, ik heb niet goed gekeken op vv website, arrangement staat onder "Frans" en wordt nog steeds aangeboden, maar zoals ik zei, kunt u de weekendtoeslag beter weglaten. Kan zorgen voor meer klandizie van nieuwe klanten en mogelijk meer promotie.

Ik wil echter aangeven, dat klanten met een mindere beoordeling niet allemaal weggezet kunnen worden door u of welk restaurant dan ook als zijnde onzinverkopers en als profiteurs. Het past mensen ook om hand in eigen boezem te steken en te kijken hoe zaken intern (verder) verbeterd kunnen worden.
    Ik heb bijv. complimenten gegeven over het decor en de sanitaire ruimte.

Vis: Het zal gerust zo zijn in uw ogen als u dat zegt. Zoals echter in mijn relaas vermeld, weten mijn vrouw en ik wat voor uitwerking het heeft gehad op ons en onze lichamen liegen niet tegen ons. Zoals gezegd, komen wij uit de kuststreek en weten we heel goed, waarover we praten; we zijn niet 100% bleu op viskennis.
    In ieder geval is 't voor ons een les om visgerechten in de regel voortaan zoveel mogelijk in kustregio's te eten en niet in 'het binnenland'.

Keukenbrigade:
    Ook dat zal wel, maar wij hebben echt twee jonge koks gezien in keuken en dit was ook door de serveerster vermeld.
    Uw woord tegen de mijne en het is ook niet mijn doel om perse mijn gelijk te halen.

Bovendien steekt t wel om mij onder die minderheid van 3 mensen te steken, die om puur budgetaire redenen het er niet mee eens zijn met de gehanteerde 'toeslagen' om in het weekeinde te kunnen langskomen, terwijl de zaak niet afgeladen was, althans niet op die bewuste zaterdag dat wij langskwamen.
    Als ik een hele goede eetervaring had gehad, dan had ik zaken in de beoordeling anders laten meewegen.

Ik laat het hier verder bij. Het zal dan wel zo zijn geweest, dat ik toevallig net een mindere dag heb getroffen qua eten (kan elk restaurant gebeuren).
    Zoals ook een andere klant (Jaap) zegt, hebben we genoeg keuzes, de ene vindt deze plek goed of slecht, de ander dat en ieder heeft er recht op, maar niet 't recht om volledig te worden afgebrand als klant (klaagt de klant zo om budgetaire redenen of hanteert de tent in kwestie bepaalde 'budgetaire maatregelen' ?)

Case closed