1. West-Europees Velp gld

Het was al weer even geleden dat wij bij Bommels hadden gegeten. Dat had niets te maken met het restaurant, maar meer dat wij even stevig aan de lijn waren.
    Maar we hadden wat te vieren, op 21 december (de kortste dag) waren wij precies vijf en een half jaar getrouwd. Vijf en een half jaar eerder, op de langste dag, hadden wij ons trouwfeestje bij Bommels gevierd.
    Het was ook nu weer meteen goed. Een hartelijke ontvangst door Cees.
    Een jonge ober die even begeleid werd door Cees. Dat hoort er allemaal bij.
    Je komt meer terecht in een woonkamer dan in een restaurant. Dat is voor ons de charme van deze eet gelegenheid.
    Heerlijk gegeten. De hand van de nieuwe chef in de keuken was goed te merken.
    Maar ook oude toppers staan nog steeds op de menukaart.
    Goed gedaan Bommels!

2. Merkwaardig dat dit restaurant hier nog geen recensie heeft.
    Dat verdienen ze best.
    Wij waren opzoek naar even wat anders, om ons feestje te vieren.
    Niet te zwaar of veel, maar gewoon even anders.
    Nou, dat is daar gelukt en met stip.
    Vriendelijke bediening, goede wijn, leuke gerechtjes met als aanrader de Croquetas de bacalau.
    Goed gedaan!

3. Wij hadden ons één jarig huwelijk te vieren. Dat viel midden in onze vakantie in noord Groningen. Aangezien wij ons huwelijk culinair zijn gestart, was een culinair vervolg ook wel leuk. Maar vindt je dat ook in noord/west Groningen? Het antwoord is simpel. En met een hoofdletter J. Ja dus.

Als uitzondering is het schathoes op de langstedag op zondag open. Laat de langste dag nu onze trouwdag zijn. Wat eerder dan afgesproken vallen wij bij het Schathoes binnen. Wat rommelig is ons ontvangst. Jassen worden niet aangenomen. Dat moest je zelf maar even regelen. Er was een mooi plekje voor twee gereserveerd voor ons. Een prachtig uitzicht over de grachten van het landgoed. Onze prossecco stond vlot op tafel. De beloofde amuse liet wat langer op zich wachten. Een broodplankje was wel even prettig geweest. Later blijkt dat een grote groep net aan het afronden was. De wat gerezen twijfels worden in een ras tempo ongedaan gemaakt. Smaakvolle amuses in combinatie met prettige wijn blijken slechts een voorproefje te zijn. We kiezen voor een vier gangen menu met een wijn arrangement. Garnaal met coquille. Parelhoen en hooglands gevogelte. Harder met lamszwererik. Trio van rund. Als toetje, de proeverij van zoet en het voor mij logische kaasplankje. Alle gerechten worden stijlvol opgediend. Voorzien van goede uitleg en smaakvolle wijnen. Om je vingers bij af te likken!

Reden genoeg om af te sluiten met thee, koffie met een sambucca. Na een wat aarzelende start een puike inhaal race. Met stip, een aanrader!

4. West-Europees Velp gld

Vandaag een duik genomen in de nieuwe kaart! Te veel om allemaal in één keer te proeven. Maar stuk voor stuk allemaal toppertjes. De rip eye was "woest" lekker. Echt een aanrader! Fijne mensen in de bediening. Prettige, ontspannen ambiance. Het is niet voor niets dat wij daar al geruime tijd, regelmatig binnen vallen. Eet smakelijk.

5. Zuid-Amerikaans Amsterdam

Door een vriendin was het ons aangeraden om te gaan eten bij een cafe in de Amsterdamse pijp.
    Toen wij daar aan kwamen staken armen en benen naar buiten. De wachttijd bleek een uur te zijn. Daar hadden wij geen zin in en zijn gaan zwerven door de Pijp.
    In de Frans Halsstraat op nummer 89, kwamen we het restaurant van Carlitos Gardel tegen. Argentijns.
    Toen wij binnenkwamen was het rustig in de zaak. Voor ons ook even reden om te twijfelen of we wel naar binnen zouden gaan, maar als je niet iets probeert, weet je ook niets. Bovendien zag het er reuze gezellig uit.
    Niet erg groot, leuke kleuren, Argentijnse sfeer. Daarnaast ook een hartelijk welkom.
    Een garderobe zou wel handig zijn.
    Onze aperitief wijnen staan snel op tafel. Een broodje met kuidenboter, kom er als vanzelfsprekend bij.
    De witte chardonay huiswijn is opvallend goed van smaakt, en dat voor €3,50 per glas!
    Na een dag Amsterdam, waren we alleen toe aan een hoofdmaaltijd. Ik was snel klaar, een entrecote. Maar mijn tafelgenote twijfelde tussen tonijn en ossehaas. Het werd een compromis. Ossehaas, tonijn en samen delen. Dat doen we wel vaker.
    We hebben er geen spijt van gehad. Zowel de tonijn, als de ossehaas waren super! Maar dan ook echt super. De gepofte aardappel, heerlijk. De sla lekker. De rijst had wat mij betreft wel iets meer "bite" mogen hebben.
    Maar vooral de bereiding van de vis en het vlees zijn memorabel. Daarnaast bleek een prima glas rode cabernet sauvingon slechts €3,00 te kosten.
    Kortom, super eten, smaakvolle wijn, leuke sfeer, een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
    Echt een aanrader. Ik zou niet weten wat de concurrent zou kunnen toevoegen met al die armen en benen naar buiten.

6. Getrokken door een groot uithangbord op de gevel "Drie gangen menu € 20,-", zijn wij twee weken geleden bij rossetti binnen gevallen. Het pand is nadat het van eigenaar is verandert sfeervol verbouwd en ziet er een stuk beter uit. De menukaart was echt een tegenvaller. Niet wat betreft de gerechten, maar omdat het drie gangen diner wel heel erg beperkt was. 2 smaken voorgerecht, 2 soorten spaghetti en een nagerecht. Jammer dat dit buiten niet vermeld werd, want we hadden helemaal geen zin in pasta. Helemaal zuur wordt het als blijkt dat het voorgestelde menu a la carte maar liefst € 21,- kost. Het is dus wel een "mega" aanbieding. Dus één hele euro korting. Uiteindelijk kiezen we ervoor om alleen een hoofdgerecht van de kaart te bestellen en laten het driegangen menu links liggen. De aperitief wijnen zijn prima. De amuse ook. Helaas hoort een mandje brood niet bij de standaard. Onze hoofdmenu's, Orata alla griglia; dorade en Filetto alla griglia; ossehaas, zijn echt prima. Een goed glas wijn, anders dan de huiswijn vind ik met ruim 6 euro toch wel behoorlijk aan de prijs. We hebben goed gegeten. Maar de nasmaak van het lokkertje blijft onaangenaam. Misschien nog maar eens proberen als de nasmaak is weggespoeld.

7. Zaterdag 25-mei, waren wij onderweg naar een feestje in Amsterdam. Echt zin om Amsterdam in te duiken om een hapje te gaan eten hadden we niet. Met behulp van de smartphone even gekeken wat er in de buurt voor mogelijkheden waren voor een “snelle” hap, anders dan de bekende hamburgertenten.

We kwamen op Della Nonna in Muiden. Ook de recenties op eet.nu waren echt wel goed. Gelukkig konden we op een paar honderd meter van het restaurant parkeren.
    Gezien de locatie en de uitstraling van het restaurant eerst buiten de menukaart maar even bestudeerd of het werkelijk wel in de catagorie “snelle” hap zou vallen. Dat viel ernstig mee!

Eenmaal binnen, een hartelijk ontvangst door de gastvrouw, die vriendelijk om de jas van mijn vriendin vraagt en ons een paar plaatsjes wijst waar we kunnen gaan zitten. Het Restaurant is groot, maar gelukkig ook ruim opgezet. Ik denk dat wij geluk hadden omdat we vroeg waren. Het zou mij niet verbazen als je in de loop van de avond er voor een toevallige passant geen plek meer zou zijn.

Goede stoelen, fijne tafel, smaakvolle inrichting. Opvallend zijn de grote LCD schermen aan de muur waarop afwisselend sfeer foto’s van Italië en Italiaanse gerechten te zien zijn. Vaak zijn dit soort schermen dominant aanwezig. In dit geval niet.

Al snel stonden de bestelde drankjes op tafel. Even later gevolgd door de menukaart met de nodig uitleg over gerechten die buiten de kaart om geserveerd zouden kunnen worden. De manier waarop dit gaat is vrolijk en attent.

Onze keuze valt op alleen een hoofdmenu, maar dat vanwege de tijd. Al lezend op de menukaart komen we al snel tot de ontdekking dat wij onszelf vanavond ernstig te kort gaan doen. De keuze valt op een risotto met schelpen (maand menu) en een spaghetti met scampi’s.

Terwijl wij in blijde afwachting zijn van onze gerechten, hebben we de lol van vlak naast de tap van het restaurant te zitten. Daardoor horen we goed de gesprekken die achter de bar gevoerd worden over wat er moet gebeuren in het restaurant. Wat daarin opvalt is de humor en het plezier waarmee gewerkt wordt. Daaruit blijkt voor ons, dat de manier van doen en laten bij ons aan tafel geen kunstje is, maar echt gedreven uit passie.

Even later komen twee keurig opgemaakte borden op tafel. Je krijgt meteen trek. Leuk hoe de bediening elkaar even aanvult met het brengen voor een site dish voor de schelpen. Het wijn advies is voor mij precies goed. Chardonnay zonder houtrijping. Prima huiswijn! Het eten is ronduit prima. Stijlvol opgediend erg smakelijk. Ik vond zelf het iets pittige in de risotto erg lekker. Door tijdgebrek hebben we ook de dessertkaart niet meer bekeken en zelfs de koffie overgeslagen. Leuk was wel dat we de koekjes die anders bij de koffie geserveerd gekregen zouden hebben, samen met een mini flesje olijfolie, mee naar huis kregen.

Uiteindelijk valt de rekening ook erg mee. 2 mineraal water, 2 bier, 1 glas wijn en twee hoofdgerechten. € 45,--Zeker gezien de sfeer en kwaliteit, helemaal goed.
    Zoals ik in het begin van dit betoog al schreef. We hebben met een “snelle hap” bezoek aan dit restaurant ons zelf te kort gedaan.

Echt een aanrader!

Wij gaan een camping in de buurt zoeken.

8. Internationaal Arnhem

Al eens eerder getriggerd door een artikel in de Gelderlander, nieuwsgierig geworden naar dit restaurant.
    Door de restaurantweek is dit wat makkelijker te realiseren.
    We hebben erg aangenaam gegeten. Ontvangst hartelijk en vriendelijk.
    Eenmaal aan tafel, is in het sfeervol ingerichte restaurant, naar mijn smaak iets te veel aandacht voor de "verkoop" van extra voorgerechten en speciale wijnen.
    Wij zijn gegaan voor het drie gangen verrassingsmenu wat bij de restaurantweek hoort.
    Over de keuken niets dan lof. Smaak, verrassing en verzorging waren prima voor elkaar.
    De huiswijnen zijn van prima kwaliteit. Wel jammer dat een fles kraanwater, dat in Arnhem van prima kwaliteit is, voor €4 op de rekening staat.
    Ons echte punt van kritiek is de hoeveelheid eten die op je bordje ligt. Wij zijn helemaal niet van die grote eters.
    Maar een drie gangen menu kon onze buik niet echt vullen.
    Jammer dat de serveerster daar niet wat creatiever mee om ging, toen wij haar daarop aanspraken.
    Prima restaurant, goede keuken, hou rekening met tenminste 4 a 5 gangen. Zelfs voor de niet al te grote eters.

9. Na een wat rommelig ontvangst, een plaatsje gevonden. Jassen werden niet aangenomen of naar een garderobe verwezen. Dus die maar over een stoel neer gelegd van een tafel achter ons.
    Het duurde even voordat de bediening kwam.
    Tot mijn verbazing was het mogelijk om een gerecht van de menu kaart aan te passen naar de wensen van één van de tafel genoten. De uitvoering daarvan was echter wel heel erg triest.
    Een tosti Hawaï op twee kromme, aan de randjes verbrande, stukjes wit brood. Karig plakje ham, wat losse stukjes ananas en wat kaas. Verder geen enkele aankleding.
    Een uitsmijter, gewoon hop een bord met een beetje ham. Eieren eigenlijk al bijna hard gebakken. Ook hier een blote billen bord.
    Stokbroodje zalm met crème fraiche, stokbrood was lekker, de zalm smakeloos en de crème fraiche heb ik niet echt gemerkt. O ja , er was ook wat sla.
    De wijn was redelijk goed.
    Als je bovenstaande leest verwacht je daar een prijsniveau bij van een paar euro. Het tegendeel was waar. Ik vond het behoorlijk aan de prijs. Voor een broodje zalm van € 8,-- mag je toch wel wat verwachten.
    Nee, geen aanrader of ze moeten wel heel erg hard hun best gaan doen in de keuken.

3,7
  10. Een foutje in de puntentelling in het vorige bericht.
    Wij hadden ons 5 jarig samen zijn te vieren. Dat is best een reden om eens lekker uit eten te gaan.
    Nu hadden we vorig jaar mijn 50e verjaardag gevierd bij de Librije. Het is dan weer even schakelen van wat je nu precies gaat doen. De aandachtstrekker van het restaurant was het drie gangen week menu. Dat is best een heel aantrekkelijke aanbieding. Eenmaal aangekomen in het restaurant, hebben we na een vriendelijk ontvangst, toch gekozen voor het à la cart menu.
    Inrichting van het restaurant is keurig, niet bijster modern, maar wel passend in de omgeving. De ruimte om de tafels is groot. Wat echt een opvallend verschil is met de librije is het contact met het bedienend personeel. Wij ervoeren veel meer interactie hier, dan in Zwolle. Een grapje, een vergissing, het zijn net mensen. Dat kan ons echt bekoren.
    De amuses smakelijk en origineel. Bovendien en ik ben van het jeugd trauma Piccalilly af.
    Voorgerechten: Tonijn en tartaar van Ossenhaas.
    Hoofdgerecht: Ribeye en Skrei.
    Nagerecht; Kaasplankje en soufflé met passievrucht

Allemaal smaakvol gemaakt en sierlijk opdient. Ook de aangeboden wijnen mochten er zijn.
    Is dan alles rozengeur en maneschijn. Nee; ik had blijkbaar pech met een stukje knoflook/peper kaas. Daar zat wel een heel erg pittig stukje tussen. Dat kun je het restaurant niet echt kwalijk nemen, heb blijven natuurlijk natuur producten.
    Hulde aan de twee kelners. Vlot, attent, vriendelijk en vooral mensen.
    Echt een aanrader!

Smulkont

11. Na een zomerse fietstocht op het terras neergestreken.
    Lekker wat gedronken en genoten van prima bitterballen.
    Dat in combinatie met een vriendelijke bediening heeft ons doen besluiten om voor het avond eten een tafeltje te reserveren.
    s'avond kwamen wij niet gelijktijdig aan bij het restaurant.
    Ik heb een kwartier gewacht tot dat de serveerster tijd had om eens te vragen wat ik eigenlijk kwam doen.
    Tafeltjes afruimen was voor haar blijbaar belangrijker. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet druk was.
    Toen mijn vriendin arriveerde, heb ik maar besloten om een ander restaurant te gaan opzoeken.
    Wat een koude douche.
    Complimenten aan de bediening van die middag.

6,3
  12. smulkont

13. Jummie, weer een eierbal gegeten.
    Dat was lang geleden.
    Maar wat lekker om gewoon zonder meteen te moeten afrekenen, ergens wat kunnen gaan eten.
    Dat zijn we op veel plekken in nederland verleert.
    Geeft een erg gastvrij gevoel.

14. Chinees-Indisch Rheden

Al een aantal keren hier gegeten en afgehaald.
    De gewone loempia is echt een aanrader.
    Het eten met sauzen vonden wij in het begin vaak erg zout. Dat is nu niet meer het geval.
    Deze week weer eens een afhaalmaaltijd geprobeerd.
    En echt, probeer nr. 1 van de afhaalkaart. “Pa Chen Ah”.
    Ik kon tijdens het wachten merken dat het blijkbaar geen alledaags gerecht is. Een aantal later geplaatste bestellingen waren toch een stuk eerder klaar.
    Samen met mihoen en een portie kroepoek hebben we met z’n tweetje zitten smikkelen en smullen.

6,7
  15. Nederlands Zwolle

Wat moet je hier nu over schrijven.
    In één woord verpletterend.
    We hebben vijf uur aan tafel gezeten en ons geen seconde verveeld.
    We hebben een vijf gangen verrassing menu over ons heen laten komen.
    Onze verbazing was groot dat we eerst anderhalf uur zonder servies en bestek de meest lekker hapjes voorbij hebben zien komen. (en onze ouders maar roepen, “netjes met mes en vork eten”).
    We hebben zitten smullen van alle amuses. De verbazing werd alleen maar groter bij het menu zelf.
    Het meest “gewone” was eigenlijk de reebok en dat was ook al weer een feestje. Wat me nog steeds op de smaak papillen rond danst is de jus van “gegrilde knolselderij” bij de sint Jacobsmossel.
    We hadden bij het vijf gangen menu een wijn arrangement. Prima wijnen dit goed aansloten bij de gerechten. Niet dat ik echt een wijn kenner ben, maar ik ben ook niet echt uit mijn stoel gevallen van de geschonken wijnen. Op de wijnkaart zullen vast hele mooie wijnen staan.
    Bediening was leuk, vlot, zonder nu meteen overdreven te zijn. Een beetje meer contact zou wat mij betreft wel mogen. Gelukkig hebben we ook wel een paar bloopertjes gezien. Ik zie dat als een compliment. Het blijft mensenwerk en geen machine. En gelukkig voor de Librije zijn wij geen Michelin controleurs.
    Hoewel wij aardig handig in de keuken zijn, begrijp ik nu dat koken kunst kan zijn.
    Een onvergetelijk verjaardagscadeau van mijn vriendinnetje

16. Dit restaurant heeft bij ons een wat dubbel gevoel.
    Buiten kijf staat de kwaliteit van de keuken. Dat is echt heel verrassend.
    Het restaurant zelf haalt het niet bij de keuken, die verhouding is heel scheef. Dat geldt ook voor de bediening.
    Lief en aardig allemaal, maar de keuken stijgt er (te) ver boven uit.

Maar ook met de keuken ben ik van een koude kermis thuis gekomen. Tijden het eten van een afhaal maaltijd haal ik een hele streng metalen schuurspons uit mijn mond. De schuurspons wordt gebruikt om de wok te reiningen.
    Schoon keukengerij is natuurlijk prettig, maar hoort niet in mijn eten thuis.
    Het afhaal prakje heb ik terug gebracht en kreeg mijn geld terug. Ik vond het een beetje een karig verhaal.