Restaurant Sahan in Amsterdam

Parkeergarage

Restaurant Sahan laten bezorgen?

Online eten bestellen

do lunch vanaf 10:00 diner tot 22:30
vr lunch vanaf 10:00 diner tot 22:30
za lunch vanaf 10:00 diner tot 22:30
zo lunch vanaf 10:00 diner tot 22:30

1. Weerzien met de buurt waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Na dertig jaar kom ik toch nog wat oude bekende elementen tegen, maar er is veel veranderd sinds ik mijn roots in Osdorp heb verlaten. Een van de zaken die is veranderd is het oude postkantoor dat nu omgebouwd is tot een prachtig Turks restaurant. Het is er ruim en licht, modern ingericht en het magnifieke wandvullende aquarium is Artis-waardig!

De bediening is vlot en gedienstig, maar al vlot komt er een eerste minpuntje om de hoek kijken: van wijn heeft men naar eigen zeggen geen verstand en ook is er geen andere keuze - naar ik begreep - dan rode, witte of rosé huiswijn. We laten de rode variant aanrukken en ondanks de aanwezigheid van de Syrah-druif in deze Turkse wijn, is de smaak wat vlak en schraaltjes.

Gelukkig vormt knoflook een fiks bestanddeel van de gerechten, zodat de wijn later wel wat tot leven komt. Maar voor de bijna twintig euro die we voor de fles moeten neertellen, blijft hij onder de maat.

De bediening scoort dan wel weer punten als we het voorafje bestellen: we kiezen beiden voor de Haydari (een Tzatziki-variant) en de bediening merkt heel behulpzaam op dat we wellicht ook twee verschillende voorgerechten kunnen overwegen, dan kunnen we van beide gerechten proeven. Heel attent en we kiezen dan ook voor de Rosto Kofte (een soort gehaktbrood met heerlijkheden!). Het voorgerecht is helemaal af! Perfect!

Als hoofdgerecht neemt mijn echtgenote een dubbel voorgerecht: de Karides Guvec - iets met garnalen. Ze is er zeer over te spreken! Zelf laat ik de Sahan Kebab aanrukken. Iets waar een restaurant zijn eigen naam aan verbindt, moet wel origineel en uniek zijn.

De hoeveelheid eten valt me dan een klein beetje tegen: drie a vier stukjes voortreffelijk geroosterd vlees en een lapje gegrild gehakt op een bedje van... Tja, wat? Eigenlijk heb ik geen idee wát ik nou precies gegeten heb, maar heerlijk was het wél!

Spontaan wordt er nog wat extra Turks brood bezorgd voor de saus van mijn tafeldame en dat vind ik heel fijn niet op de rekening terug. Service van de zaak. En die service is verder helemaal top: als ik als koffie Brasil bestel komt de koffie-verantwoordelijke keurig met me overleggen wat er allemaal in moet.

Daarvoor hadden we een assortiment van nagerechten besteld. Ook daarvan vind ik de porties wat krap bemeten: een heerlijk stukje baklava, een mini bolletje ijs met slagroom en een dingetje dat ik persoonlijk helemaal 'nergens' naar vond smaken.

De rekening komt neer op wat we ongeveer verwachtten: exact negentig euro. Da's niet veel, maar valt ook niet echt mee voor het gebodene.
    Wij huldigen echter het motto: als je aan het eind maar kunt zeggen: 'Het was 't waard!'
    En dat was 't zeker!

2. Bert Rijmers